Det är för lågt ja. Du kan fylla med cykelpump eller kompressor.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är för lågt ja. Du kan fylla med cykelpump eller kompressor.
Vad händer om trycket är för lågt?
 
Du fyller kärlet för mycket när du fyller upp systemet till 1bar, då finns inte tillräckligt mycket expansionsutrymme kvar när det blir varmt. Vilket resulterar att vattnet kommer ut i övertrycksventilen.
 
D Daniel 109 skrev:
Du fyller kärlet för mycket när du fyller upp systemet till 1bar, då finns inte tillräckligt mycket expansionsutrymme kvar när det blir varmt. Vilket resulterar att vattnet kommer ut i övertrycksventilen.
Så när systemet är kallt skall det vara 1 bar i systemet och 0.5 bar i expansionskärlet?
 
Nej. Då är det 1 bar även i luftkudden.
 
Vad händer om trycket i expansionskärlet är för lågt?
 
Det går inte att lufta elementen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det går inte att lufta elementen.
Okey. Vad gäller detta så är jag helt tappad, jag förstår inte.
Idag släppte syr ventilen ut vatten igen,.
Om jag har 0.7 bar i expansionskärlet vid kallt vatten, då kommer väl trycket på pannan visa samma?
 
Det ska vara ca 0,6 bar i kärlet när det är tomt på vatten, kolla först med att peta på piggen i ventilen, den sitter under ett plastlock ( gängad eller påträdd ) det är lika som en bilventil och då ska det pysa till, inget vatten för då är det bara att byta kärlet ( trasigt mebran i det ) Vid fyllning av luft via bilventilen så släpper man ut vatten så det blir noll på manometern, fyller luft till 0,6, trycket stiger, ut med mer vatten o.s.v tills inget vatten kommer ut och lufttyrycket står kvar på 0,6 bar , efter det så fylls med vatten till
ca 0,9 bar. Börja där och kom tillbaka med resutatet
 
J jonaserik skrev:
Det ska vara ca 0,6 bar i kärlet när det är tomt på vatten, kolla först med att peta på piggen i ventilen, den sitter under ett plastlock ( gängad eller påträdd ) det är lika som en bilventil och då ska det pysa till, inget vatten för då är det bara att byta kärlet ( trasigt mebran i det ) Vid fyllning av luft via bilventilen så släpper man ut vatten så det blir noll på manometern, fyller luft till 0,6, trycket stiger, ut med mer vatten o.s.v tills inget vatten kommer ut och lufttyrycket står kvar på 0,6 bar , efter det så fylls med vatten till
ca 0,9 bar. Börja där och kom tillbaka med resutatet
Mitt exp. kärl står ca 2 cm över golv kommer inte under för att trycka på någon ventil (bilventil).
Däremot har jag en bil ventil uppe på mitt kärl, kan mitt kärl stå upp och ner?
När jga trycket på den så pyser det men det klart, svårt för vattnet att nå upp dit, om det är något vatten i botten.
Det du skriver om att släppa ut vatten, är det från exp.kärlet jag skall släppa ut vatten eller från vart?
 
Det finns nog ingen ventil att stänga för kärlet, så det blir att öppna på säkerhetsventilen tills noll blir och då blir det trycklöst i alla rör/element/pannor e.t.c. men gör inget ( det med bilventilen , en sån kan sitta i princip var som helst på kärlet , samma funktion ) fylla luft till 0,6 fortsätta tills det inte kommer vatten, se mitt tidigare inlägg
 
Exp- kärl har en lifslängd på ca: 8år
allt utöver är bara plus..

För tryck brukar man räkna med 1bar per 10m höjd
 
J jonaserik skrev:
Det finns nog ingen ventil att stänga för kärlet, så det blir att öppna på säkerhetsventilen tills noll blir och då blir det trycklöst i alla rör/element/pannor e.t.c. men gör inget ( det med bilventilen , en sån kan sitta i princip var som helst på kärlet , samma funktion ) fylla luft till 0,6 fortsätta tills det inte kommer vatten, se mitt tidigare inlägg
Okey.
Så imorgon när systemet är kallt, trycker jag på bilventilen tills det slutar pysa/komma vatten. Sedan pumpar jag i ny luft, med kompressor, i samma ventil som jag tömt med tills jag når 0,6.
Har jag fattat saken rätt?
Men om jag fattat saken rätt: Om det kommer ut vatten när jag trycker på ventilen så är det bara att slänga exp.kärlet och köpa nytt?
 
Ricksson Ricksson skrev:
Exp- kärl har en lifslängd på ca: 8år
allt utöver är bara plus..

För tryck brukar man räkna med 1bar per 10m höjd
Eller är det syrventilen du menar jag skall släppa på? Se bild.
 
  • VVS-installation med mätklocka, avstängningsventil och radiator i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillverkning år brukar stå på kärlet
Samt knackar man eller gungar på kärlet så känner man om det är helt fullt med vatten och då vet man är det slut..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.