Vilken controllertjänst hade du valt?

  • Antal röster
    40
Hej,

Har sökt två controllerjobb och blivit erbjuden båda. Den ena är i ett stort internationellt börsnoterat företag, den andra är på kommunen. Jag har listat lite för- och nackdelar som jag reflekterat över (se bild). Jag har jättesvårt att bestämma mig för vilken av dessa jag ska välja. Är ung och har varit på arbetsmarknaden i 6 år efter avslutad utbildning.

Frågar här för jag tror att det finns många med erfarenhet inom privat och/eller offentlig sektor som kan ge lite vägledning och underlätta mitt beslut - så, vad säger du?
 
  • Tabell som jämför för- och nackdelar med jobb på börsnoterade företag och kommunen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De jobbet med mer lön kostar dig 50 minuter mer tid per dag. Vad är din tid värd?
50 minuter bil är väl ca 6 mil = 200 kr per dag. Alltså 4000 skattade kr per månad... så det är sämre betalt!
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Börsnoterat företag såklart. Så målar du inte in dig i ett hörn. Du kommer lära dig 20x mer och du kommer lättare kunna få nya jobb sen. 1år där så är du hemma. Fritid är guld när du skaffar barn sen. Men innan barn så är det bra att maxa ut din SGI så du får lite bättre betalt sen när du är ledig. Du kommer också i framtiden ha lättare att förhandla lön och kunna sätta ditt riktiga värde om du redan tidigt har vett att ta betalt för din tid. Så valet är lätt!
 
  • Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om flytta inte är ett alternativ hade jag valt kommunen.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Har du tagit referenser på cheferna?
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
F
Ta det riktiga jobbet om inte chefen verkar vara en psykopat. Du verkar vara för ung för att sätta dig på röven hos kommunen.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 5 till
  • Laddar…
Har jobbat kommunalt i ca 10 år (direkt från högskolan) och skulle säga att det är absolut inget jag ångrar.
Skulle nog också vilja påstå att det inte är ett lugnare tempo än något annat ekonomijobb.
Fördelarna som jag ser det är diversifieringen i arbetsuppgifterna, man gör allt från budget, uppföljningar till bokslut. Har lärt mig otroligt mycket på mina tio år. Framförallt att prata, skriva och presentera ekonomi för fritidspolitiker och personer med en helt annan bakgrund. Risken med ett privatföretag är att du blir expert på ditt område.
En annan fördel är att kommunerna formligen skriker efter kompetens, får du in en fot har du din framtid räddad.
Nackdelarna är väl utvecklingsmöjligheter, framförallt i medelkommunen, oftast finns det endast en eller två tjänster som man kan klättra till om man vill jobba med ekonomi och har den ambitionen om man inte byter jobb då såklart.

Har du frågor får du gärna skicka ett PM eller ta dom här så ska jag svara så gott jag kan.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Tjänstepension?
 
Jobbar inte inom sånt.
Men jag värderar att arbeta 7-16, och nära hemmet.
Har 4 mil men jag kan lätt gå ner i lön motsvarande kostnaden jag sparar på bränslet om jag skulle kunna få ett jobb med cykelavstånd.
Enormt minus för mig är om jag inte kan ta ledigt när jag behöver, vilket jag varit med om i andra arbete och det suger verkligen musten ur ens vardag.
Jag hade själv tagit kommunen.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Börsnoterat företag såklart. Så målar du inte in dig i ett hörn. Du kommer lära dig 20x mer och du kommer lättare kunna få nya jobb sen. 1år där så är du hemma. Fritid är guld när du skaffar barn sen. Men innan barn så är det bra att maxa ut din SGI så du får lite bättre betalt sen när du är ledig. Du kommer också i framtiden ha lättare att förhandla lön och kunna sätta ditt riktiga värde om du redan tidigt har vett att ta betalt för din tid. Så valet är lätt!
Har två ungar redan redan haha men den infon framgick inte ligger över sgi gränsen redan så jag får varken mer eller mindre
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Har du tagit referenser på cheferna?
Har inte gjort det avsiktligt men den ena hade min exkollega jobbat med och hon ska vara en toppenperson på alla plan, den andra är finansdirektören för kommunen och har ingen referens på honom.
 
Utifrån infon du gett skulle jag inte ens sett kommunen som ett alternativ.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Har jobbat kommunalt i ca 10 år (direkt från högskolan) och skulle säga att det är absolut inget jag ångrar.
Skulle nog också vilja påstå att det inte är ett lugnare tempo än något annat ekonomijobb.
Fördelarna som jag ser det är diversifieringen i arbetsuppgifterna, man gör allt från budget, uppföljningar till bokslut. Har lärt mig otroligt mycket på mina tio år. Framförallt att prata, skriva och presentera ekonomi för fritidspolitiker och personer med en helt annan bakgrund. Risken med ett privatföretag är att du blir expert på ditt område.
En annan fördel är att kommunerna formligen skriker efter kompetens, får du in en fot har du din framtid räddad.
Nackdelarna är väl utvecklingsmöjligheter, framförallt i medelkommunen, oftast finns det endast en eller två tjänster som man kan klättra till om man vill jobba med ekonomi och har den ambitionen om man inte byter jobb då såklart.

Har du frågor får du gärna skicka ett PM eller ta dom här så ska jag svara så gott jag kan.
Tack för din bild av kommunjobb. Jag tänker mest på vad som är mest fördelaktigt långsiktigt sett, med hänsyn till alla perspektiv som att klättra upp för karriärsstegen, lön, arbetsbelastning, frihet under ansvar, kontakter och professionella nätverket osv osv. Har förstått att du sökt annat, är det inom offentliga sektorn eller privata och varför byter du?
 
N Noseone skrev:
Tjänstepension?
Tror varken att börsnoterade företaget eller kommunen har annat än det vanliga dvs. 4,5% tjänstepension på allt upp till 42 tkr, och cirka en tredjedel avsättningar på allt över 42 tkr, om jag inte misstar mig eller missförstått nått. Diskuterade inte det faktiskt kom jag på nu, får ställa frågan i efterhand.
 
Hade valt kommunen lätt.
Jobbar för att leva, inte lever för att jobba.
Verkar va ok betalt ändå.
 
  • Gilla
a10086 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.