BirgitS
Min minnesbild är att en modul 9 dörr (alltså hål i väggen ung. 90 cm) ger en öppning på 76 cm vid 90 graders öppning, och i ditt fall med garderober bakom dörren går det ju inte att öppna mer än 90 grader. I så fall skulle troligen en modul 7 dörr ge en öppning på 56 cm, men det måste ju förstås kollas och dessutom vad blir öppningen om man lyfter av dörren, om man kan tänka sig att göra det vid de få tillfällen som VVB ska bytas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Min minnesbild är att en modul 9 dörr (alltså hål i väggen ung. 90 cm) ger en öppning på 76 cm vid 90 graders öppning, och i ditt fall med garderober bakom dörren går det ju inte att öppna mer än 90 grader. I så fall skulle troligen en modul 7 dörr ge en öppning på 56 cm, men det måste ju förstås kollas och dessutom vad blir öppningen om man lyfter av dörren, om man kan tänka sig att göra det vid de få tillfällen som VVB ska bytas.
Ska jag prova en vikbar dörr ? Fördel o Nackdel ?

Vikbar dörr halvvägs öppen mellan två rum i ett modernt hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag vet inte om en sån ger en större öppning för en VVB. I stället för att man får kortsidan av dörrbladet i dörröppningen får man den hopvikta dörren i dörröppningen. Däremot ger det nog en trevligare känsla när det är så trångt förbi garderoberna och man ska öppna dörren mot sig sig. Däremot är det besvärligare att öppna en vikdörr.

Vet inte heller om det finns vikdörrar med toalettlås.
 
Gammelnörden
Jag borde nog förtydliga att en av anledningarna till att jag inte såg det som en så stor grej att flytta köksväggen var för att man kanske skulle kunna utnyttja dagens vatten och avlopp till diskhon till badkar/dusch. Men det kan ju också vara så att jag inte har koll på hur det ser ut just nu. Jag utgick från en ritning från ett annat inlägg.
Arkitektritning över en bostadens bottenvåning som visar rumsuppdelning och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det inte minst lika stor grej att flytta vatten och avlopp till andra sidan köksväggen? Man måste ju i vilket fall som helst räkna med att riva både golv och vägg för att göra nischen till kyl/frys. och göra om köket.

Det skulle vara intressant att få dagens innermått på tvättstuga och badrum för att kunna ge bättre feedback...:)
 
BirgitS
Om det idag ser ut som ritningen som Gammelnörden har hittat så får man en tvättmaskin i badrummet på ett troligen mycket billigt sätt genom att där jag har markerat med grönt dra om väggen så att det blir en nisch sett från badrummet och i nischen ställer man en tvättmaskin/tvättpelare. Då kan man fortsätta att använda alla befintliga avlopp i badrummet och det enda man behöver göra är att greja vatten och avlopp för tvättmaskinen. Går kanske att koppla in på vatten och avlopp i köket.
Ritning av badrum med markerad nisch för tvättmaskin och angränsande kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badkar längs kortsidan där duschen är idag förstås.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
BirgitS
Eller om det finns något mer än 60 cm mellan dörren och handfatet så kan man flytta handfatet till närmast dörren och ställa tvättmaskinen mellan handfatet och toan.
 
Hejsan ! Nuvarade ritning är inte rätt sä jag ritat en ny som följande. Vägen i entredörren till tvättstugan ska rivas och förlängs till total 320 cm. Dusch avloppet kan vara 110 cm bred som VVS'are ska bedöma imorgon (finger crossed), och om det blir 110 cm, ska vi montera toasitsen där då minskar vi lite bilning.Tackar.

Ritning över en planlösning med mått för renovering, inkluderar vardagsrum, kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-ritning av ett hus med markerade förändringar för entréväg och planerad toalettplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
:crysmile: Jag var ju heeeelt ute och cyklade! :crysmile:
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
:crysmile: Jag var ju heeeelt ute och cyklade! :crysmile:
Sorry, Nästa gång blir jag bättre att rita o gissa. Hoppas det är bättre nu så ni kan ge feedback. :)
 
Redigerat:
BirgitS
A Ahm.s skrev:
Vägen i entredörren till tvättstugan ska rivas och förlängs till total 320 cm.
Menar du att väggen mot korridoren ska flyttas 80 cm så att korridoren blir smalare?
Varför ska i så fall ytterväggen rivas?

Men vad är det för massa el och VVS som går i väggen mellan toaletten och köket när vare sig spis eller diskho sitter mot den väggen?
Är duschen idag verkligen bara 40-50 cm djup?

Vad kostar det egentligen att bila för avloppsrör från en toalett eftersom det verkar viktigt att slippa den kostnaden?

Hur blir det om du flyttar väggen mellan tvätt och toalett 70 cm åt vänster och stoppar in ett badkar till vänster om toan?
Då kan toa och handfat vara kvar där de är idag för att hålla nere kostnaden. Troligen även tvättmaskinen.

Har du kollat med kommunen om tillgänglighetsreglerna måste uppfyllas för att bygglov/bygganmälan ska godkännas?
 
Redigerat:
  • Gilla
Ahm.s och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att väggen mot korridoren ska flyttas 80 cm så att korridoren blir smalare? Varför ska i så fall ytterväggen rivas?
Hej Birgitt, ja väggen ska rivas mot korridoren o förlänga 80 cm till. Yttervägen inte rivas.
BirgitS BirgitS skrev:
Men vad är det för massa el och VVS som går i väggen mellan toaletten och köket när vare sig spis eller diskho sitter mot den väggen? Är duschen idag verkligen bara 40-50 cm djup?
Vad kostar det egentligen att bila för avloppsrör från en toalett eftersom det verkar viktigt att slippa den kostnaden?
Vi vil undvika riva vägg mellan kök o badrum för det mesta vi tycker nuvarande köket ger en kvadratisk yta som ger mer luftig känsla. Vad är största födelen ni ser med riva denna vägg ?
BirgitS BirgitS skrev:
Hur blir det om du flyttar väggen mellan tvätt och toalett 70 cm åt vänster och stoppar in ett badkar till vänster om toan?
Då kan toa och handfat vara kvar där de är idag för att hålla nere kostnaden. Troligen även tvättmaskinen.
Har du kollat med kommunen om tillgänglighetsreglerna måste uppfyllas för att bygglov/bygganmälan ska godkännas?
Det blir som följande ritning. Ser trångt ut tanke med handikappsanpassning. När vi lämnade vår första tillbyggnad ansökan då var hela planlösning med som jag bifogade här. Det var OK.

3D-ritning av en planlösning med en kvadratisk yta, som visar kök, badrum och korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Planritning av ett hus med kök, badrum och sovrum, inkluderar mått och möblering för handikappsanpassning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Har inte badrummet breddats mer än 70 cm i den ritningen?
Min tanke var att genom att bara bredda badrummet 70 cm så skulle det bli plats för både tvättmaskin och toa (förutom förvaring) i nuvarande tvättstuga. Allt för att hålla nere kostnaderna. Däremot kanske inte en optimal lösning.

A Ahm.s skrev:
Vi vil undvika riva vägg mellan kök o badrum för det mesta vi tycker nuvarande köket ger en kvadratisk yta som ger mer luftig känsla. Vad är största födelen ni ser med riva denna vägg ?
Du fick ett sånt förslag från Gammelnörden tidigare där du svarade att det var för besvärligt eftersom det gick så mycket el och VVS där.

A Ahm.s skrev:
När vi lämnade vår första tillbyggnad ansökan då var hela planlösning med som jag bifogade här. Det var OK.
Vilken av alla planlösningar syftar du på?
Behövs det bygglov för att bygga om badrummet och tvättstugan?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har inte badrummet breddats mer än 70 cm i den ritningen?
Min tanke var att genom att bara bredda badrummet 70 cm så skulle det bli plats för både tvättmaskin och toa (förutom förvaring) i nuvarande tvättstuga. Allt för att hålla nere kostnaderna. Däremot kanske inte en optimal lösning.
Badrummet är 90 cm bred, Ja. Själva Duscdhen är 90 cm bred men 70 cm lång/djup med en skjutdörr.
För att bli lite tydlig, det är förstahand, vi vill behålla nuvarande kökets yta och ska inte riva väggen mellan kök och badrum. Om vi gör vi måste omgöra mycket E
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken av alla planlösningar syftar du på?
Behövs det bygglov för att bygga om badrummet och tvättstugan?
Nej det behövs inte bygglov för badrum men vi har gjort nyligen tillbyggnad av vardagsrum och farstu som följande. Där hade vi lite ändrat badrum ritning också och bygglovhandläggare sade inget även han var petiga om handikapanpassning. I mina ritningar jag har följt rörelse marginal för handikapps behöv.
Visa bilaga 382556
 
  • Planritning över en bostad med dimensioner, markerat badrum intill kök, och tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Menar du att det krävdes ett tillgänglighetsanpassat badrum för att ni skulle få bygglovet godkänt?
Normalt behöver man ju inte ändra gamla delar så att de blir tillgänglighetsanpassade när man gör en tillbyggnad.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det krävdes ett tillgänglighetsanpassat badrum för att ni skulle få bygglovet godkänt?
Normalt behöver man ju inte ändra gamla delar så att de blir tillgänglighetsanpassade när man gör en tillbyggnad.
Nej det krävdes inte. Kanske därför sade bygglov handledare inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.