BirgitS BirgitS skrev:
Jag föreslår att du ställer en sån teknisk fråga i ett annat underforum, jag har för mig att det finns ett som heter Vatten & avlopp eller något liknande. Detta för att det ska uppmärksammas av just de som kan
Jag kontaktade en VVS firma och de sade att 115 rör ska kopplas mot en annan 115, inte 75mm, Vårt hus är 10 år gammal. Efter prata med VVS firman jag gjort en annan planlösning där behövs minimala rörflytt o bila som följande. Vänligen ge råd vad ni tycker. I detta sätt vi kan spara lite bilning = tid + pengar.
Plant ritning av ett hus som visar rum och möblemang med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-planlösning som visar ett badrum och angränsande rum i ett hem, främst för VVS-optimering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Då ska det ju inte vara så att alla avloppsrör behöver bytas för att de är för gamla i alla fall.

Vad blir det för mått kring toan, dvs. bort till tvättmaskinen och till badkarshörnet?
Hörnet mellan toan och badkaret blir svårstädat och lite besvärligt att använda handdukstorken eftersom det är så trångt, men visst går det. Kanske ha handdukstorken mellan handfatet och tvättmaskinen, handfatet kan nog flyttas lite närmare dörren om det behövs för att torken inte ska vara i vägen för tvättmaskinen. Eller ha handdukstorken mellan dörren och handfatet.

Kanske ha ett skåp för tvättmedel mm. ovanför tvättmaskinen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då ska det ju inte vara så att alla avloppsrör behöver bytas för att de är för gamla i alla fall.
Vad blir det för mått kring toan, dvs. bort till tvättmaskinen och till badkarshörnet?
Hörnet mellan toan och badkaret blir svårstädat och lite besvärligt att använda handdukstorken eftersom det är så trångt, men visst går det. Kanske ha handdukstorken mellan handfatet och tvättmaskinen, handfatet kan nog flyttas lite närmare dörren om det behövs för att torken inte ska vara i vägen för tvättmaskinen. Eller ha handdukstorken mellan dörren och handfatet.
Kanske ha ett skåp för tvättmedel mm. ovanför tvättmaskinen.
Jag har följt en del av din tips och utökat kökets utrymme att bygga in igen ugn/micro in i badrumsväggen. Fria utrymme mellan handfat och väggen blir 80 cm, mellan tvättmaskin och väggen blir 60 cm. Vi kan leva med det. Fördel blir att vi behöver bila en rak 110 mm rör från stora badrums toa till lilla badrums toa. Några kommenter ? tackar.

Ritning av en lägenhetsplan med mått som visar kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-planlösning av ett hem med kök, två badrum och vitvaror, visar utrymmefördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Nu kommer jag lite sent in i matchen men jag kan inte låta bli att kasta in ett förslag.
Som jag förstår det så är det önskan om en till toalett (för att det saknas en på övervåningen) som föranleder hela ombyggnationen av nuvarande tvättstuga, badrum och kök?

Mitt förslag går ut på att utgå från originalritningens badrumsuppställning och kök för att inte behöva dra rören för mkt. Samt ta hänsyn till befintliga fönster så att man slipper den kostnaden att byta och ändra. Men fördela tvättstugan och badrummets sammanlagda bredd tvärtom med en något bredare tvättstuga/extraWC. Kökets väggar ändras inte.

Garderoberna i TS förslag föreslår jag att man placerar under trappan i hallen istället utöver det städskåp och linneskåp som finns i mitt förslag. Om man tar bort de tre mindre badrumsskåpen får en rullstolscirkel plats och badkar, toa och handfat är utsatta enligt tillgänglighetsreglerna. Handfaten är inte alltför djupa för att spara plats.

I köket kan skafferiet göras smalare till förmån för en bredare kyl/frys om så önskas. Istället för en kökshalvö med plats för två har jag gjort en bänkyta som går runt väggen och fortsätter på andra sidan vid matplatsen med 40cm djupa bänkskåp som en integrerad sideboard för finporslin mm. :)
Ritning av en planlösning för renovering med måttangivelser, inkluderar badrum, tvättstuga och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsplan av ett hem med nya förslag på rumslayout, inklusive badrum, tvättstuga och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustrativ 3D-modell av kök och matplats med bänkyta, barstolar och matbord anpassat efter renoveringsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
njrt och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Nu kommer jag lite sent in i matchen men jag kan inte låta bli att kasta in ett förslag.
[bild] [bild] [bild]
Tackar så mycket för er råd. Med all respekt till din ritning, tänkte ge lite feedback o bolla med ideer att förbättra mig o bli lite klokare.
1. Kollade lite i GVK reglar och som vi förstog att vi behöver göra hela våtrum för den toa med tvättmaskiner. Blir en del kostnad att göra klinkra eller plastmatt i det stora område.
2. I köket vi måste ha 90 cm side by side kyl or frys vilket ofta lite extra djup (70cm). Den gör det osymetric med andra 60 bänskiva, och andra. Annars två separata 120cm kyl/frys (60cm+60cm) vilkte tar mycket yta. Därför vi valde bygga in de i väggen. Vi försökte göra köket lite mer intressant i vår gamla ritning så i centrala biten blir en fri kvadratisk yta o större kökso med förvaring.
3. Tyvärr finns ingen yta under trappan för den är bara 2.30 cm lång och finns sovrumsdörr efter trappan.

Ser framåt för din feedback.
 
BirgitS
A Ahm.s skrev:
. Kollade lite i GVK reglar och som vi förstog att vi behöver göra hela våtrum för den toa med tvättmaskiner. Blir en del kostnad att göra klinkra eller plastmatt i det stora område.
Rum med badkar och/eller dusch ska ha tätskikt på golv och alla väggar.
Rum med vatten men utan badkar eller dusch ska ha tätskikt på golvet som är uppvikt 5-10 cm på väggen.
Det spelar alltså ingen roll om man sätter in en tvättmaskin i en toalett.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Gammelnörden
A Ahm.s skrev:
Tackar så mycket för er råd. Med all respekt till din ritning, tänkte ge lite feedback o bolla med ideer att förbättra mig o bli lite klokare.
1. Kollade lite i GVK reglar och som vi förstog att vi behöver göra hela våtrum för den toa med tvättmaskiner. Blir en del kostnad att göra klinkra eller plastmatt i det stora område.
2. I köket vi måste ha 90 cm side by side kyl or frys vilket ofta lite extra djup (70cm). Den gör det osymetric med andra 60 bänskiva, och andra. Annars två separata 120cm kyl/frys (60cm+60cm) vilkte tar mycket yta. Därför vi valde bygga in de i väggen. Vi försökte göra köket lite mer intressant i vår gamla ritning så i centrala biten blir en fri kvadratisk yta o större kökso med förvaring.
3. Tyvärr finns ingen yta under trappan för den är bara 2.30 cm lång och finns sovrumsdörr efter trappan.

Ser framåt för din feedback.
Okej, då förstår jag förutsättningarna lite bättre. :)
Med dessa i åtanke utgår jag istället från ert förslag men jag ändrar måtten för att ge utrymmena lite bättre proportioner och förutsättningar för praktisk möblering. Eftersom väggen i köket som angränsar till badrummet ändå ska byggas om förslår jag att ni flyttar den helt och hållet och minskar kökets bredd då det inte behövs ta hänsyn till motstående köksbänkar. På det sättet får ni 25 cm extra att fördela på badrum och extratoalett.
Jag tycker verkligen inte det är en bra idé att bygga trånga rum och supersmala korridorer med möblerna för att det egentligen inte finns tillräckligt med utrymme. Även om ni tror att ni kan stå ut med opraktiska, trångt möblerade rum så minskar ni värdet på er bostad och framtida försäljningsmöjligheter.
Jag föreslår ett hörnhandfat till extratoaletten, 60 cm djupa garderober och tvättmaskin och torktumlare med bänkyta ovanpå samt överskåp för nödvändig förvaring i badrummet. Jag har behållit idén med bordet/bänken/sittplats så att man kan öppna kylskåpet eller ugnsluckan smidigt utan att blockera "infarten" till köket om man är flera. Djupet på kylskåpsnischen är 75 cm för att tillgodose ett badkar på 70 cm bredd (standard) och kylskåpet. Men det kan vara så att djupare krävs för kylskåpets ventilation på baksidan?
Planlösning som visar en ändrad inredningsplan för ett kök och badrum med nya mått och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsplan över en lägenhet med förslag på renoverade köks- och badrumsytor, inklusive möblering och apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Brasklapp att planlösningen sannolikt skulle nekas vid en bygganmälan/bygglov...)
 
Redigerat:
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Okej, då förstår jag förutsättningarna lite bättre. :)
Med dessa i åtanke utgår jag istället från ert förslag men jag ändrar måtten för att ge utrymmena lite bättre proportioner och förutsättningar för praktisk möblering.
Vi närmar oss till målet verkar så och TACK för hjälpen. Vi har bestämmt att kompromissa i genom att ta bort 15 cm från yta från lilla toaletten ( då 150cm blir 135cm) och lagt de 15cm till sotra badrummet. 135 cm väg räcker väl för en komprissad toa och varmvattenberedare :) ? Gärna feedback.
Sen, Flytta vägen mellan kök och badrum krävar en enorm flytt av EL, VVS så vi har valt detta.

Planritning som visar ändring i bostad med nya mått för badrum och toalett, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kollade boverkets sida för handikapps anpassning och hittat som följade, så antar att vi klarar nästan med 140 cm vänd yta :)
Ritning av badrumsplan med måttangivelser, inklusive en 135 cm komprimerad toa och vändyta på 1500 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi Har en annan plan om vi lyckas använda dagens dusch avlopp att det ser ut som 115 rör om vi öppnar locket. Då vår plaering blir så.
Ritning av en lägenhetsplan med mått, visar omfördelning av utrymmet mellan badrum och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Rullstolscirkeln är 150 cm i publika lokaler där det är tänkt att det ska fungera med utomhusrullstolar. Inne i bostäder är motsvarande 130 cm.
https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Men var är det du tänker att du skulle få in en sån rullstolscirkel?

A Ahm.s skrev:
135 cm väg räcker väl för en komprissad toa och varmvattenberedare :) ?
Hur mycket blir det kvar för toan?
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Rullstolscirkeln är 150 cm i publika lokaler där det är tänkt att det ska fungera med utomhusrullstolar. Inne i bostäder är motsvarande 130 cm.
[länk]
Men var är det du tänker att du skulle få in en sån rullstolscirkel?

Hur mycket blir det kvar för toan?
Toa ser ut så ( bredden 135x160cm ). Tack !

Ritning av toalett med mått 135x160cm, placerad i ett hem med möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jo, men jag vet ju inte hur bred varmvattenberedare är och därmed vet jag inte hur mycket som blir kvar för toastolen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, men jag vet ju inte hur bred varmvattenberedare är och därmed vet jag inte hur mycket som blir kvar för toastolen.
VVB är 60 cm bred så för toa kvar 75cm.
 
BirgitS
Lite trångt men det går, sätt den gärna lite närmare VVB än väggen så man inte slår i väggen.

Hur bred blir själva öppningen i dörren dit?
135 - 60 = 75 cm så en modul 7 dörr bör gå bra men hur stor är öppningen då när dörren är rakt ut?
Det måste ju gå att få ut VVB när den går sönder och behöver bytas ut.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lite trångt men det går, sätt den gärna lite närmare VVB än väggen så man inte slår i väggen.
Hur bred blir själva öppningen i dörren dit?
135 - 60 = 75 cm så en modul 7 dörr bör gå bra men hur stor är öppningen då när dörren är rakt ut?
Det måste ju gå att få ut VVB när den går sönder och behöver bytas ut.
Bra fråga, En 7 modul dörr har väl minst 68 cm öppning ? Behöver kolla en 70 dörr eller kolla vidare. Inget rak svar jag har, tyvärr.
Bra att du har påpekat VVB'n kan behöva ta ut någon gång :) ..
 
ID7 har ca 60 cm öppning
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.