Hej,

när vi i vår samfällighet byggde nya garage så lånade vi hela summan. Amortering/ränta täcktes av förhöjd månadsavgift. Kostnaden för nya garage av god standard stannade på 65.000kr/garageplats inklusive rivning av gamla garage samt avgifter för bygglov.
 
Eftersom garagen är föreningens syfte bör det enligt mitt minne av lagen om samfälligheter räcka med majoritet. Exemplet som drogs när det gällde avyttring av mark går utanför samfällighetens syfte, då krävs normalt sett inte bara kvalificerad majoritet, utan att samtliga medlemmar i föreningen säger ja, skriftligt.

Vår samfällighet fick sluta med en massa trivselaktiviteter som skolavslutning och luciatåg med godisutdelning pga detta, trots att det handlade om småpengar, då föreningens syfte endast är skötsel av föreningens parkmark. Dock kunde istället rejäl fika på städdagen införas, vilket kostar mycket mer. Lång näsa åt dem som klagade.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
För att återgå till en del av grundfrågan.

Jag tror inte det är trivialt att ta beslut och tvinga ur nån ur samfälligheten.

Tex en vägförening bestämmer sig för att asfaltera, En medlem kan inte betala direkt och blir utesluten och får inte längre använda vägen... Orimligt.

En sammfällighet har till uppgift att ta hänsyn till alla medlemmar.

/ATW
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Man kan absolut inte tvinga ut någon ur en vanlig samfällighet, iallafall inte om de betalar, medlemskapet är ju normalt sett tvingande. I just en garagesamfällighet bör det dock vara möjligt för medlemmarna att ansöka om utträde, om det inte är specifierat på något vis att varje andel hör till en viss fastighet. Om det går att tvinga ut någon som vägrar acceptera förändringarna beror därmed helt och hållet på stadgarna. Det går utmärkt att kräva in pengarna via kronofogden.
 
ullet ullet skrev:
Kanske ett jämförbart upplägg:
Jag bodde i en radhussamfällighet tidigare, där hade man tagit beslut om att lägga på ett låglutande tak på dom ursprungliga platta taken. Föreningen tog lån för dom fastigheter som inte kunde betala direkt (kostnaden las på månadsavgiften för dom fastigheterna) men dom som ville kunde betala direkt.

Såldes en fastighet senare så var det ju en fördel att ha lägre månadskostnad och fastigheten fick oftast ett högre slutpris. När lånen sedan var avbetalade jämnades månadsavgifterna ut igen.

Dock läste jag aldrig in mig på det juridiska, t ex om alla fastigheter var solidariskt betalningsskyldiga.
Den typen av lösning med "differentierad finansiering" har jag hört talas om. Det är tydligen möjligt att göra, men kräver en ny förrättning från lantmäteriet, vilket kostar några 10 000. Sedan finns det samfällighetsföreningar som gör sådant "hembakat", vilket är fullkomligt vansinne. De som får låna har ingen eller väldigt liten skyldighet att betala sina lån. och gör de inte det, så hamnar kostnaden på styrelseledamöterna, som inte har rätt att utsätta föreningen för ett sådant upplägg.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
W Wikstroem skrev:
Hej,

när vi i vår samfällighet byggde nya garage så lånade vi hela summan. Amortering/ränta täcktes av förhöjd månadsavgift. Kostnaden för nya garage av god standard stannade på 65.000kr/garageplats inklusive rivning av gamla garage samt avgifter för bygglov.
Gick inte att skicka meddelande till dig så jag undrar om du kan säga vilken firma ni använde er av och hur länge sedan det är?
 
W Wikstroem skrev:
Hej,

när vi i vår samfällighet byggde nya garage så lånade vi hela summan. Amortering/ränta täcktes av förhöjd månadsavgift. Kostnaden för nya garage av god standard stannade på 65.000kr/garageplats inklusive rivning av gamla garage samt avgifter för bygglov.
Vår förening gjorde likadant upplägg för 4 år sedan. Det slutade med 67.000/per garage i fyra byggnader. Där en del ville ha annat upplägg.
 
S slurppe99 skrev:
Vår förening gjorde likadant upplägg för 4 år sedan. Det slutade med 67.000/per garage i fyra byggnader. Där en del ville ha annat upplägg.
Hur många garage var det totalt och Vilken firma var det?
 
Låter väldigt dyrt med 115'000 per plats.
Skulle jag köpa en byggsats på ett dubbelgarage så skulle den kosta ca 115'000, bara googla och titta på diverse sidor som erbjuder sådant. Sedan tillkommer en gjuten platta om ni ska ha det, det kanske redan finns och går att använda igen?

Hur som helst, det priset upplever jag som ett pris det skulle kunna landa på för mig per plats om jag bara ska bygga ett dubbelgarage hemma. Ska ni bygga ett antal platser och således är ett större jobb borde det finnas möjligheter att pressa priserna en del.

Har ni tagit in offerter från flera företag?
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Som info: Jag bor i samfällighet. Hos oss är det anläggningsbeslutet, inte stadgarna, som definierar vad samfälligheten ansvarar för. Hos oss är det tex garage, parkering,swimmingpool som samfälligheten ska sköta om. Och om styrelsen gör ngt utanför det som är definierat kan den bli stämd. Det spelar ingen roll om en majoritet är för att göra ngt. Anläggningsbeslutet gäller. Hos oss är det flera som vill ha möjlighet att ladda sina elbilar, vilket inte är definierat i anläggningsbeslutet som skrevs 1972. Det går att ändra, men är kostsamt och tar tid.

Garagen bör omfattas av ert anläggningsbeslut.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
T T2 skrev:
Hur många garage var det totalt och Vilken firma var det?
41 garage där rivningen ingick. Men kommer inte ihåg firman. Kollar upp det.
 
A ArneTW skrev:
Jag kanske hade fel om tolkningen om ekonomiska beslut,
/ATW
Du menar att du inte heller hade koll? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
tommib
M Matsheterjag skrev:
Som info: Jag bor i samfällighet. Hos oss är det anläggningsbeslutet, inte stadgarna, som definierar vad samfälligheten ansvarar för. Hos oss är det tex garage, parkering,swimmingpool som samfälligheten ska sköta om. Och om styrelsen gör ngt utanför det som är definierat kan den bli stämd. Det spelar ingen roll om en majoritet är för att göra ngt. Anläggningsbeslutet gäller. Hos oss är det flera som vill ha möjlighet att ladda sina elbilar, vilket inte är definierat i anläggningsbeslutet som skrevs 1972. Det går att ändra, men är kostsamt och tar tid.

Garagen bör omfattas av ert anläggningsbeslut.

Det gäller för alla samfälligheter. Anläggningsbeslutet styr vad som ska förvaltas, stadgarna hur det förvaltas (lite förenklat).

Anledningen till att det tar tid att ändra ett anläggningsbeslut är att det är en lantmäteriförrättning. Det påverkar de ingående fastigheterna relativt mycket pga samfällighetens starka juridiska ställning och det faktum att fastigheterna är "tvångsanslutna".
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Du menar att du inte heller hade koll? ;)
Japp...

Dock vidhåller jag att det inte är självklart att en samfällighet med enkel majoritet kan driva igenom en nybyggnation av "lyxgarage" i syfte att driva bort oönskade medlemmar.

/ATW
 
Om det i anläggningsbeslutet framgår att garagen ingår i samfällighetens egendom så är det styrelsens ansvar att de underhålls. Har de inte underhållits på 40 år så är det ju sannolikt inte den nuvarande styrelsen som är ansvarig för detta, är förfallet för stort kan det ju vara rimligt att bygga nytt. I styrelsens underlag så bör man ju ta fram vad det kostar att renovera och vad det kostar att bygga nytt. Samfälligheten kan låna pengar men det blir blancolån dvs med högre ränta. Medlemslån med lägre ränta erbjuds av REV men då måste samfälligheten även omfatta enskild väg. Lån är ju att föredra om inte alla har råd att investera kostnaden direkt men man måste komma ihåg att styrelsen har en skyldighet att underhålla det som samfälligheten äger.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.