Tjena
Våra garage är jättegamla och måste rivas och byggas nytt.
Har koll på att majoritet räcker för att besluta det, men det kommer bli dyrt, runt 115.000:- per garage.
Om man inte vill eller kan, vad händer då?
Säg att det bli majoritet för nytt och ett par andelsägare inte har råd, vad händer då?
Kan man göra en ny förrättning och någon annan kan ta över deras garage?
Eller vad händer?
 
Du har nog inte koll.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Du har nog inte koll.

/ATW
Hen har inte koll skriver du, men du kan väl förklara varför?;)
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 11 till
  • Laddar…
Kommer från lantmäteriets sida om samfälligheter:
Förvaltning med samfällighetsförening kan vara mer effektivt och rättssäkert då det är fler delägare. Då räcker det med att en majoritet av medlemmarna i föreningen är överens när de fattar beslut.
 
  • Gilla
Cmikaelericsson
  • Laddar…
Kan en sådan samfällighet ta lån för att finansiera bygget? :thinking:
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Enkel majoritet räcker inte, vid ekomiska beslut krävs kvalificerad majoritet.
Hur har garagen kunnats misskötas så mycket att de måste rivas?
Det ska stå i stadgarna vad man får/kan göra.


Ni får förlåta mig men jag har hagt surgubbskepsen på mig den senaste tiden och jag läser det som några stadda vid kassa vill ta över garage från mindre bemedlade.

Ett garage går garanterat att reparera/renovera för mycket mindre än 115000sek.

/ATW
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Tack för infon, vart kan jag hitta att vid ekonomiska beslut krävs kvalificerad majoritet?
Våra ansvariga säger att vanlig majoritet räcker.
Ang garagen har dom inte följt underhållsplanerna på lång tid, dom är över 50 år gamla och man har inte gjort mycket på dom åren.
 
tommib
En samfällighet är en juridisk person och kan ta lån. Ur bankens synvinkel är samfälligheter attraktiva låntagare eftersom de garanteras av fastigheterna som är delaktiga. Skulder till samfälligheter (vilket medlemmarna då har om samfälligheten lånar upp) är extremt högt prioriterade, till och med högre än skatteskulder. Därför är det tryggt för banken att låna ut pengar. Samtliga medlemmar är dessutom solidariskt betalningsskyldiga för hela beloppet om jag minns rätt.

Så det korta svaret här är att ja, samfälligheten kan ta upp lån för renoveringen. Detta är troligen ett bra sätt att hantera problemet på om det nu inte fonderats några medel för underhåll.

Angående kvalificerad majoritet så finns det ingen sådan skrivning i standardstadgarna för samfällighetsföreningar. Det kan givetvis vara så men då framgår det av stadgarna.

Om det finns oenigheter i föreningen kring garagen så kan det vara värt att köpa in konsulthjälp i frågan för att reda ut bästa vägen framåt. Vem är det som säger att garagen måste rivas? Exakt vad står det i stadgarna om garagen?
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Skulle vi följa underhållsplanen så skulle det kosta lite mer än 70.000:- på 20 år, då blir det lappa och laga, så det är ju ganska attraktivt att bygga nytt och låna på 20 år. Är ju under 200:- extra per månad, går säkert att göra något åt priset på nytt.

Så om vi har standard stadgar så gäller vanlig majoritet?
 
Redigerat:
tommib
Du måste kolla era stadgar. Jag kan inte minnas att det står något i standardstadgarna om kval. majoritet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
För de flesta beslut, även dyra sådana så räcker det med enkel majoritet. Men tänk på att ni kan ha olika andelstal i samfälligheten.

Just att bygga nya byggnader är jag lite osäker på om det räcker med enkel majoritet. Det bör ni nog kolla med en sakkunnig.

I ren anständighet så tycker jag nog att man bör söka lösningar som alla har råd med (inom rimliga gränser).

Jag tycker också att det låter märkligt att rivning är bästa alternativet.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Att titta i stadgarna är givetvis första åtgärden, men man behöver titta i lagen om samfälligheter också.
 
Jag kanske hade fel om tolkningen om ekonomiska beslut, men i de samfälligheter där jag varit med har vi använt den benämningen... då typiskt när sammfällihheten avyttrat mark.

Jag antar att det står i stadgarna att samfälligheten ska bygga garage?

Ni bör väl ej heller ge ansvarsfrihet till styrelsen om de misskött sitt uppdrag angående underhåll.

/ATW
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
ullet
Kanske ett jämförbart upplägg:
Jag bodde i en radhussamfällighet tidigare, där hade man tagit beslut om att lägga på ett låglutande tak på dom ursprungliga platta taken. Föreningen tog lån för dom fastigheter som inte kunde betala direkt (kostnaden las på månadsavgiften för dom fastigheterna) men dom som ville kunde betala direkt.

Såldes en fastighet senare så var det ju en fördel att ha lägre månadskostnad och fastigheten fick oftast ett högre slutpris. När lånen sedan var avbetalade jämnades månadsavgifterna ut igen.

Dock läste jag aldrig in mig på det juridiska, t ex om alla fastigheter var solidariskt betalningsskyldiga.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Riva och bygga nytt kräver även rivnings- resp bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.