Jag ska byta en gammal källardörr. Tröskeln är helt murken och dörren i övrigt otät.
Problemet är att nya dörrar har en väldigt låg tröskel, och markbeläggningen utanför är lagt lite väl högt.
Den gamla tröskeln är ca 50mm hög på insidan och 35mm på utsidan. Nuvarande dörr har ca 40mm frigång från undersidan tröskel.

Tyvärr har den tidigare ägaren lagt marksten utanför som ligger ca 30mm ovan tröskelns undersida.
Om jag bara ställer in en ny ytterdörr så kommer dörren inte att gå att öppna, därför behöver jag höja upp den ca 30mm.
Men jag vill ha det tätt, både mot väta (som förstört den gamla tröskeln) och insekter (ex gråsuggor finns det gott av, de har säkert ätit på den gamla tröskeln).
En snickare föreslog att lägga en regel under den nya dörren, men det känns som att den kommer börja ruttna så fort det kommer in nåon fukt, och fukt kommer det finnas utanför eftersom fogsanden ligger an mot nuvarande tröskel.
Gammal källardörr med murken tröskel och hög markbeläggning utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såvitt jag kan avgöra står tröskeln (och karmen) idag på något gjutet, eventuellt bottenplattan.

Jag tänker mig något material under som klarar av eventuell fukt, men att jag sedan ska täta på utsidan mellan ny tröskel och bottenplatta med något åldersbeständigt.
Det vore väldigt tråkigt att sätta in en ny dörr där och sätta en tätning som inte håller i längden, så att den nya tröskeln börjar ruttna och släppa igenom fukt till golvet på insidan.

Tacksam för tips.
 
Det finns träslag som är motståndskraftig mot fukt. Sen gäller det att täta invändigt så att det inte kommer in fukt men att det ändå kan andas på utsidan.
 
S
Vad är det under dörren?
Gjut en klack, lägg syllpapp och ställ dörren på klacken.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Installerade en dörr några år sen där jag har samma problematik. Dörrkillarna ställde dörren på en formplyfa och la sen flödigt med silicon från betongen upp till tröskeln för att täta plyfan.
Killarna jobbar bara med installation åt en av Sveriges största dörrleverantörer I premiumsegmentet så jag antar att det är ett ok förfarande.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Upp med dörren! 10 cm betongklack är bara bra. Funktion före flärd!
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 2 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Upp med dörren! 10 cm betongklack är bara bra. Funktion före flärd!
ja det låter som det enda vettiga. Dessutom borde man flytta ut rännan längre bort från dörren och lite längre ner så att vattnet alltid rinner från dörren.

Jag skulle även, som man brukar göra vid garagedörrar, göra en gjutning i betong mellan dörr och ränna - då rinner inget vatten ner där du inte vill ha det.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Karm i alu?:thinking:
 
Det är redan dubbelfel om man behöver ha en karm som tål vatten. Vattnet måste bort.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Antingen sänker du plattorna, eller gjuter en klack under dörren.
 
Min tröskel var ingjuten och rutten.

Rutten tröskel som tagits bort under en dörrens renoveringsprocess, med återstående betong och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog bort allt, formade och gör en klack på ca 5cm.

Nyformad betongtröskel vid en dörröppning, med träformar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På utsidan satte jag en rostfri plåt och ställde dörren på klacken.
Valde en dörr med aluminiumtröskel.

Nyinstallerad dörr med aluminiumtröskel och rostfri plåt sett från trappan ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Friskt kopplat och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad är det under dörren?
Gjut en klack, lägg syllpapp och ställ dörren på klacken.
Det är något hårt, betong. Jag gissar att det är grund-sulan.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Installerade en dörr några år sen där jag har samma problematik. Dörrkillarna ställde dörren på en formplyfa och la sen flödigt med silicon från betongen upp till tröskeln för att täta plyfan.
Killarna jobbar bara med installation åt en av Sveriges största dörrleverantörer I premiumsegmentet så jag antar att det är ett ok förfarande.
Intressant.
Det blir nog mer än en tub för att fylla så mycket. Hoppas det torkar hela vägen när det är så tjockt.
 
H Hank_Ö skrev:
Intressant.
Det blir nog mer än en tub för att fylla så mycket. Hoppas det torkar hela vägen när det är så tjockt.
Nja, så mycket går det nog inte åt, det ska bara täta den sågade biten på plyfan.
o silicon härdar bra, du kan enkelt lägga några cm tjockt och det härdar på några dygn.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja det låter som det enda vettiga. Dessutom borde man flytta ut rännan längre bort från dörren och lite längre ner så att vattnet alltid rinner från dörren.

Jag skulle även, som man brukar göra vid garagedörrar, göra en gjutning i betong mellan dörr och ränna - då rinner inget vatten ner där du inte vill ha det.
Jag skulle gärna göra det. Det låter som den bästa lösningen och jag är besviken på den firma som gjorde det så där.
Men det är 4m ränna, således 4 kvadratmeter stenläggning att ta bort och gräva ned 8cm till. Tyvärr har jag noll erfarenhet av stenläggning och dränering.
Med min tur så ligger dagvattenröret för högt och så rinner det inte vidare om jag sänker den.
Men jag får väl läsa på om det också nu.
 
P-plats P-plats skrev:
Min tröskel var ingjuten och rutten.

[bild]

Tog bort allt, formade och gör en klack på ca 5cm.

[bild]

På utsidan satte jag en rostfri plåt och ställde dörren på klacken.
Valde en dörr med aluminiumtröskel.

[bild]
Jag såg de första två bilderna i din tråd tidigare. Snygg lösning. Vad är det för fabrikat på din dörr?
På den jag tänkt beställa är yttre halvan metall och inte halvan trä. Har inte sett något tillval för att köra hela i aluminium.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.