D
M Mattzzen skrev:
Nä, larm blir det väl inte något. Allmänna ljusstyrningar med lite regler mm. Men även till sommaren att få in temp/fukt-värden från växthuset som ska kunna styra bevattning bl.a.
Tanken är att om jag använder variabler, minns den lägena vid omstart eller får man göra som jag gjorde på Zipaton med en "omstartsregel" för att ställa variabler rätt beroende på tid och dag osv?
Kanske lika bra att köra med en rpi så det är helt oberoende och självständigt.
Jag har haft samma funderingar men "allt" runt Domoticz verkar utgå från Pi så det har helt enkelt verkat enklast att köra i den miljön, även om jag är ganska svag i den mijön själv. Har ganska stor DOS-kunskap så det hjälper väl men annars får man förlita sig på guider med steg-för-steg instruktioner.
 
Z-wave + elmätning av motorvärme = liten självtest :love:
 
  • Skärmdump av Pushover-notis med texten "Selftest - Motorvärmare Error" och "Selftest Fail. Motorvärmare ej inkopplad".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kört Domoticz på både Rpi och på en Win10 men även på ett NAS (Synology DS216j). Alla tre funkar ungefär lika bra. Jag bytte från win till Rpi när jag behövde lägga till en Phyton som jag misslyckades med på windows även om det skall gå.
Efter detta har jag faktsikt fått igång Phyton plugin även på NASet efter att jag vågade gå in i operativet och installera lite linux komponenter.. Phyton använder jag till en Shelly plugin.
Egentligen är väl NAS bäst om man har det stående igång men nackdelen är att man är beroende av en användare som paketerar Domoticz för Synology (om man nu inte klarar av det själv)
 
T Tomas Andersson skrev:
Hallo
Hur gick det med backup från aeon stickan någon som har lyckats med det.
Fortsatt trevlig år med mycket galna projekt hoppas jag på. :)

tomas
HenFre HenFre skrev:
Har inte hunnit göra något åt det ännu! Men jag skriver här när jag kommit så långt!
//Henry
Nu har jag äntligen gjort denna test och det fungerar utmärkt att ta säkerhetskopia på den Z-Stick Gen. 5 som jag använder i driften av Domoticz. Sedan gör jag en restore på en reservsticka. Sätter in reservstickan och startar upp.
Systemet startar och rullar på som om inget har hänt! Perfekt!

Trots att jag kör Domoticz i RPI3 så görs backup och restore med hjälp av en Windows dator.

Här hittar ni programvaran och beskrivningarna:
https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/folders/6000146720
https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000108806-z-stick-gen5-backup-software

//Henry
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
HenFre HenFre skrev:
Nu har jag äntligen gjort denna test och det fungerar utmärkt att ta säkerhetskopia på den Z-Stick Gen. 5 som jag använder i driften av Domoticz. Sedan gör jag en restore på en reservsticka. Sätter in reservstickan och startar upp.
Systemet startar och rullar på som om inget har hänt! Perfekt!

Trots att jag kör Domoticz i RPI3 så görs backup och restore med hjälp av en Windows dator.

Här hittar ni programvaran och beskrivningarna:
[länk]
[länk]

//Henry
Jag har använt ovan metod i ett par år och testat återställning på ny sticka med lyckat resultat så kan bekräfta att det fungerar.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Hej

Är det någon som kan hjälpa mig med logiken mellan hårdvara-Z-wave och enheter
Hur finner jag Nodeid 15 under enheter kan jag söka på ?
Node id
ID
Typ


Skärmdump av mjukvarugränssnitt med fokus på NodeID 15 markerat i en lista över enheter.

Skärmdump av en Z-wave enhetslista i Domoticz visar NodeID 15 och andra enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder







Skärmdump av Domoticz mjukvarugränssnitt visar lista över Z-wave enheter och deras status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sök på 015 (0x0f) under enheter
 
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
A Affeunbk skrev:
Hej

Är det någon som kan hjälpa mig med logiken mellan hårdvara-Z-wave och enheter
Hur finner jag Nodeid 15 under enheter kan jag söka på ?
Node id
ID
Typ


[bild]

[bild]






[bild]
Nja, jag skulle säga att du skall söka på 0f så hittar du alla device som hör till den enheten (och ev några till men det ser du)
 
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
A Affeunbk skrev:
Hej

Är det någon som kan hjälpa mig med logiken mellan hårdvara-Z-wave och enheter
Hur finner jag Nodeid 15 under enheter kan jag söka på ?
]
Nu var det ett tag sen jag använde denna men det funkade då, förutsätter att du kan lite SQL..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- create temp table that contains all Domoticz devices that belong to the HardwareID's for ZWAVE
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DROP TABLE IF EXISTS _ZWTempAll;
CREATE TABLE _ZWTempAll
AS
SELECT DISTINCT
"??" AS "ZW-ID",
"??" AS "ZW-Name",
[DeviceStatus].[Id] AS "D-IDX",
[DeviceStatus].[Name] AS "D-Name",
[DeviceStatus].[Used] AS "D-Used",
[DeviceStatus].[nValue],
[DeviceStatus].[sValue],
[DeviceStatus].[LastUpdate],
"?" AS "Sel",
[DeviceStatus].[DeviceID],
"?" AS "HexDevId",
[DeviceStatus].[HardwareID]
FROM [DeviceStatus]
INNER JOIN [ZwaveNodes] ON [ZwaveNodes].[HardwareID] = [DeviceStatus].[HardwareID]
;
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- Update table with ZWAVE ID for DeviceIDs that contain the ZWAVE ID in a dec DeviceID which will be converted to Hex
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE _ZWTempAll
SET [HexDevId] = PRINTF ('%08X', [DeviceID]),
[Sel] = "a"
WHERE length([DeviceID]) < 7
;
UPDATE _ZWTempAll
SET [HexDevId] = [DeviceID],
[Sel] = "b"
WHERE length([DeviceID]) > 6
;
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- Update table with ZWAVE ID for DeviceIDs that contain the ZWAVE ID in the first 2 of the last 4 characters
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE _ZWTempAll
SET [ZW-ID] = SUBSTR ([HexDevId], - 4, 2),
[Sel] = "1"
WHERE SUBSTR ([HexDevId], - 4, 2) <> "00"
;
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- Update table with ZWAVE ID for DeviceIDs that contain the ZWAVE ID in the last 2 characters
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE _ZWTempAll
SET [ZW-ID] = SUBSTR ([HexDevId], - 2, 2),
[Sel] = "2"
WHERE SUBSTR ([HexDevId], -4, 2) = "00"
;
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- Update table with ZWAVE NAME for the ZWAVE device
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
With a AS
(
SELECT [ZwaveNodes].[Name] AS "ZW-Name",
[_ZWTempAll].[D-IDX]
FROM [_ZWTempAll]
INNER JOIN [ZwaveNodes] ON [ZwaveNodes].[HardwareID] = [_ZWTempAll].[HardwareID] AND PRINTF ('%02X', [ZwaveNodes].[NodeId]) = [ZW-ID]
)
UPDATE _ZWTempAll
SET [ZW-Name] = (SELECT "ZW-NAME" FROM a WHERE [a].[D-IDX] =[_ZWTempAll].[D-IDX] )
WHERE
EXISTS (
SELECT *
FROM a
WHERE [a].[D-IDX] = [_ZWTempAll].[D-IDX]
)
;
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- Update table for OLD ZWAVE devices that aren't linked to an existing ZWAVE device anymore.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE _ZWTempAll
SET [ZW-Name] = "*** Not Found ***",
[Sel] = "*Err*"
WHERE [_ZWTempAll].[ZW-Name] = "??"
;
-- create sorted table which contains all ZWAVE devices and their ZWAVE device info sorted on ZW-ID and IDX
DROP TABLE IF EXISTS _ZWDevAll;
CREATE TABLE _ZWDevAll
AS
SELECT *
FROM [_ZWTempAll]
Order by [ZW-ID],[D-IDX]
;
-- remove temp table
DROP TABLE IF EXISTS _ZWTempAll;
 
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
Stort tack för snabb återkoppling
@leby och @Knight

Nu är jag på banan tack vare er
jag kan söka på tex 00000f ,får några flera än vad jag behöver men de är hanterbart :ok:


Skärmdump av en användargränssnitt för hemautomation med sökfältet fyllt med texten "00000f".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av användargränssnittet för Domoticz som visar enheter och noder inom ett Z-wave system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förut så hängde id numret med från zwave controller då var det jättelätt att leta upp enheterna men efter ett försök att flytta z wave kontrollen till en nyare rasp så försvann de korta id-nummer och ersattes med de där långa kryptiska f0000xxx numren :(


Varför kör du med aktiv poolning på vissa z wave?
 
@Knight Jag har haft problem att nå vissa av min brytare bla den som sitter vid garaget och upplever men är novis att det fungerar bättre med aktiv pooling på vissa enheter
 
A Affeunbk skrev:
@Knight Jag har haft problem att nå vissa av min brytare bla den som sitter vid garaget och upplever men är novis att det fungerar bättre med aktiv pooling på vissa enheter
Det brukar bli sämre när om man pollar om det inte är absolut nödvändigt. Det blir trafik i nätet som stör. Bättre att köra healing under natten, har du det?
 
Jag har en nod som är utom räckhåll för kontrollern så den meshar för att nå. Ibland kan den fälla bort så om jag aktiverar pooling kanske den klarar sig bättre ?
 
K Knight skrev:
Jag har en nod som är utom räckhåll för kontrollern så den meshar för att nå. Ibland kan den fälla bort så om jag aktiverar pooling kanske den klarar sig bättre ?
Nä tror inte det, kör nattlig heal bara. Jag har 40+ noder och flera av dem saknar direkt kontakt med controller men inga problem ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.