S
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är så att sovrummet där nere behöver vara tillgänglighetsanpassat för dubbelsäng så är det bättre att utgå från ditt första förslag där sovrummen har långsidorna mot varandra för då kan du låta bli att bygga väggen mellan sovrummen först och när du har fått slutbesked sätta upp en väggen. Men jag tycker jag ser många planlösningar, även från hustillverkare, där sovrummet på entréplanet bara är tillgänglighetsanpassat för en enkelsäng.
Ja visst är det underligt att det är så pass otydligt kring om det måste vara tillgängligt med dubbel eller enkelsäng. Jag håller med dig om att det är underligt att hustillverkare har sovrum på entréplan för enkelsäng..
Ja det kan ju vara så att det byggas en vägg i ett senare skede förstås :)
 
Redigerat:
S
J Jarlsgård skrev:
Om jag ställer frågan såhär med hänvisning till planlösningen jag bifogade innan, varför behöver du få plats med ett kontor/gästrum där nere när det får plats utan bekymmer där uppe? :)
Det är en rimlig fråga :) Jag har fått en offert från en företag där övervåningen blir mindre än först tänkt, så där behöver barnen få använda alla kvadratmetrar. Därför tänker jag att jag skulle vilja ha ett separat rum där nere för projekt/kontor/gäster utan att det tar över mitt sovrum.
Varbergshuset ser jättefint ut måste jag säga, men blir lite för dyrt med förhöjda väggliv etc. Men på den planlösningen finns inte heller plats för dubbelsäng på bottenplan (med rullstolstillgänglighet) vad jag ser?
 
BirgitS
Den dag du vill sälja är det nog bra om det finns ett dubbelrum där nere eller två rum som lätt kan bli ett dubbelrum. Även om du nu planerar att bo kvar där resten av livet så kan ju något hända som gör att du ändrar dig.
 
S stina_seger skrev:
Det är en rimlig fråga :) Jag har fått en offert från en företag där övervåningen blir mindre än först tänkt, så där behöver barnen få använda alla kvadratmetrar. Därför tänker jag att jag skulle vilja ha ett separat rum där nere för projekt/kontor/gäster utan att det tar över mitt sovrum.
Varbergshuset ser jättefint ut måste jag säga, men blir lite för dyrt med förhöjda väggliv etc. Men på den planlösningen finns inte heller plats för dubbelsäng på bottenplan (med rullstolstillgänglighet) vad jag ser?
Jag skulle tro att sovrummet på nedre plan hos varbergshus rymmer en dubbelsäng. Man har dock valt att rita in en enkelsäng på ritningen :) (baserar det på att det är ett relativt stort rum och minimimåtten var 2.9x3.7 = 10.73kvm.)

Ja, det har förhöjt väggliv på ca 60cm ser det ut som, dock ser taket ut att ha 38° lutning så med 45° istället så blir nog utrymmena de samma även om man slopar förhöjt väggliv :)

Gällande kontor där uppe så finns det ju en klk till det stora sovrummet. Hade man bara snott lite utrymme från det intill liggande sovrummet så har man fortfarande ett stort sovrum och ett rum som kan brukas som allrum. Behöver man dessutom inte ha 4 vanliga sovrum så kan man rent krasst ha samma layout på andra sidan och då ändå ha en till klädkammare :)
 
  • Gilla
stina_seger
  • Laddar…
S
Gott folk!
Nu har jag KANSKE en lösning på 2 sovrum på nederplan... eller kanske har jag blivit hemmablind och ser helt fel!? :seenoevil:

Det största sovrummet har nu en öppning på 90 cm, 11 kvm, 70 cm på ena sidan och 150 cm på andra sidan, 90 cm yta nedan fötterna. Som jag tolkar tillgängligheten så checkar jag boxarna.

Badrummet är på 5,3 kvm, så i minsta laget men tror att måtten stämmer även där (i hope).

Köket är ej ännu filat på vilka funktioner som exakt ska vara vart.. men det är på g.

Vad tycks?

Ritning över en bostad visar vardagsrum, två sovrum, badrum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
J Jarlsgård skrev:
Jag skulle tro att sovrummet på nedre plan hos varbergshus rymmer en dubbelsäng. Man har dock valt att rita in en enkelsäng på ritningen :) (baserar det på att det är ett relativt stort rum och minimimåtten var 2.9x3.7 = 10.73kvm.)

Ja, det har förhöjt väggliv på ca 60cm ser det ut som, dock ser taket ut att ha 38° lutning så med 45° istället så blir nog utrymmena de samma även om man slopar förhöjt väggliv :)

Gällande kontor där uppe så finns det ju en klk till det stora sovrummet. Hade man bara snott lite utrymme från det intill liggande sovrummet så har man fortfarande ett stort sovrum och ett rum som kan brukas som allrum. Behöver man dessutom inte ha 4 vanliga sovrum så kan man rent krasst ha samma layout på andra sidan och då ändå ha en till klädkammare :)
Haha sant, det var jag som kikade lite väl hastigt på ritningen, men det borde finns utrymme där för en större säng!

Ja det är sant, kanske kunde jag ha ett kontor där uppe också... :thinking:
Fast nu kanske jag ändå kan ha allt på nederplan.

Tack i alla fall för synpunkterna! Min familj & vänner tycker att alla varianter ser bra ut, vilket förmodligen betyder att de inte orkar engagera sig mer.. :crysmile:
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
windestal
Snyggt jobbat, trodde inte det var möjligt!
I badrummet ser toastolen misstänkt kort ut. Är det tänkt att cisternen är inbyggd i väggen? Är väggen isf tjock nog för det? Känns som att det är risk att det känns trångt vid toa/handfat i alla fall, och som att man kliver rakt in på toastolen. Jag skulle nog flytta toa och handfat till väggen mot köket (med handfatet i hörnet, toan mitt på, för tillgänglighetsreglernas skull) och tvättmaskin i hörnet vid fönstret. Det blir rymligare känsla än nuvarande. Då kan du ha spegel vid handfatet också, brukar vara praktiskt, även om du förlorar utsikt. Det får du när du viker tvätt istället iofs, vilket kan vara trevligt.
Trappan tycker jag du ska se om det inte går att ha en vanlig trappa istället för spartrappa om det är möjligt, dina barn ska springa i den varje dag. Både för säkerhet och bekvämlighet är vanlig då att föredra. Om ytterdörren skjuts lite åt höger kanske det går?
I köket, vad är den svarta kvadraten? Har du tänkt ha diskmaskin? Den bör isf inte vara mellan ho och häll, utan du skulle behöva ha den till vänster om hon som det ser ut nu. Personligen skulle jag sätta hon under fönstret, med ev diskmaskin till höger, och ha hällen ungefär mitt på andra längden. Häll under fönster känns som det kommer bli kladdigt... Beror på exakta mått hur som blir bäst dock.
 
  • Gilla
stina_seger
  • Laddar…
BirgitS
Har du verkligen ett matbord som bara är 50-60 cm brett och kommer du att fortsätta att ha det?
Även stolarna ser små ut.

Är det en tvättmaskin i badrummet?
Plats för övrig teknik, elcentral, värmepump, vattenfördelare och liknande?

Det är nog lite opraktiskt att ha matbordet precis i öppningen till köket. Du kanske har lagt så mycket yta på sovrummen nu så att kök + vardagsrum blivit för små?
 
  • Gilla
stina_seger
  • Laddar…
S
windestal windestal skrev:
Snyggt jobbat, trodde inte det var möjligt!
I badrummet ser toastolen misstänkt kort ut. Är det tänkt att cisternen är inbyggd i väggen? Är väggen isf tjock nog för det? Känns som att det är risk att det känns trångt vid toa/handfat i alla fall, och som att man kliver rakt in på toastolen. Jag skulle nog flytta toa och handfat till väggen mot köket (med handfatet i hörnet, toan mitt på, för tillgänglighetsreglernas skull) och tvättmaskin i hörnet vid fönstret. Det blir rymligare känsla än nuvarande. Då kan du ha spegel vid handfatet också, brukar vara praktiskt, även om du förlorar utsikt. Det får du när du viker tvätt istället iofs, vilket kan vara trevligt.
Trappan tycker jag du ska se om det inte går att ha en vanlig trappa istället för spartrappa om det är möjligt, dina barn ska springa i den varje dag. Både för säkerhet och bekvämlighet är vanlig då att föredra. Om ytterdörren skjuts lite åt höger kanske det går?
I köket, vad är den svarta kvadraten? Har du tänkt ha diskmaskin? Den bör isf inte vara mellan ho och häll, utan du skulle behöva ha den till vänster om hon som det ser ut nu. Personligen skulle jag sätta hon under fönstret, med ev diskmaskin till höger, och ha hällen ungefär mitt på andra längden. Häll under fönster känns som det kommer bli kladdigt... Beror på exakta mått hur som blir bäst dock.
Tack! :)
Bra tips för badrummet, jag har styrt om enligt dina förslag om placering och det blev super! Och det stämmer utmärkt att jag råkat göra toastolen för kort för standard!

I köket är den svarta kvadraten en kamin. Men den kanske är bäst att flytta ner intill väggen vid trappan så är den mindre i vägen. Då blir det gott om plats för köksbordet. Bra tips för köksplacering!!! Det är min nästa stora utmaning!
 
S
BirgitS BirgitS skrev:
Har du verkligen ett matbord som bara är 50-60 cm brett och kommer du att fortsätta att ha det?
Även stolarna ser små ut.

Är det en tvättmaskin i badrummet?
Plats för övrig teknik, elcentral, värmepump, vattenfördelare och liknande?

Det är nog lite opraktiskt att ha matbordet precis i öppningen till köket. Du kanske har lagt så mycket yta på sovrummen nu så att kök + vardagsrum blivit för små?
Ja det är en utmaning att få plats med allt.. Tack för dina tankar!
Men måtten på själva köksbordet är faktiskt detsamma som jag har i mitt befintliga kök. Eftersom vi är bara 3 pers till vardags så räcker det gott med ett 100x145 cm bord, som går att dras ut vid gäster!
Yes, tvättmaskin finns i badrummet. Tänker att mycket att vattenfördelare och liknande går att hänga upp där, så har mina föräldrar löst det på liten yta.

Elcentral har jag inte tänkt på! Var skulle den bäst placeras?
 
Tycker ditt senaste kök ser väldigt likt ut som vårt kök ska bli. Kanske kan du få lite inspiration av våra planer för att få till ett bättre kök än det du har ritat? Håller med tidigare inlägg om att det känns lite väl inklämt och kompromissat så som du har ritat det, men jag tror absolut att det går att få in ett bra kök där.

Så här ska vårt kök se ut.
Diskmaskin till vänster om diskhon i 3D-bilden, kyl o frys i den blåa markeringen och röda markeringen är där luftvärmepumpen sitter som vi inte kan flytta på. Förrådet är tänkt främst som förvaring av köksredskap/-maskiner och sval/skafferi. Ho och häll var först tänkt att ha som i planlösningen, men vi kom fram till att det är bättre med dem så som det ser ut i 3D-bilden. Måtten är ca 410x280 cm. Dörren mellan bänk och bord i planritningen finns inte idag, men kommer kanske att tas upp om vi bygger ut en farstu där.

Planritning av en köksrenovering med markerade områden för diskmaskin, kyl/frys och luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett kökslayout med skåp, diskho, spishäll och inbyggda ugnar, markerat för luftvärmepump och kyl/frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du inte vill/behöver ha lika mycket bänkyta som vi så skulle du kunna spegelvända vår planritning och ha kyl/frys som avslut på ena bänken. Från vänster till höger:
Kyl/Frys - diskmaskin - diskho - hörn - häll - högskåp m ugn
Eller
Skafferi/städ - Kyl/Frys - diskmaskin - diskho - hörn - spis
Då hamnar spis/häll+ugn mot badrumsväggen och du kan ha ett fönster ovanför diskhon. Sen kan du ha en dörr ut vid kyl/skafferi och även bordet mot den väggen
 
Redigerat:
  • Gilla
stina_seger
  • Laddar…
Tycker senaste ser helt okej ut! Hade dock spegelvänt köket så att bordet är mot ytterväggen istället, dels för kortare rördragning men även för att det känns lite mer naturligt och man kan få in fler fönster/ljusinsläpp.

Dock en fråga som varit uppe. Uppvärmning? Var ska värmepanna/varmvattenberedare vara?
 
  • Gilla
stina_seger
  • Laddar…
Gammelnörden
Tycker fortfarande att det ritprogram TS använder sig av har förvillande proportioner på möblerna som gör att rummen ser större ut än dom kanske blir. Jag "ritade" upp senaste förslaget och försökte justera för tillgänglighetsreglerna. Vet dock inte om ett kök i vinkel funkar utifrån det men såhär hade jag hur som helst ordnat det.
Digital planritning av en bostad med justerade möbelproportioner enligt tillgänglighetsregler och vinklat köksarrangemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en lägenhetsplan med möbler, inkluderar kök i vinkel och anpassat för tillgänglighetsregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stina_seger
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Tycker fortfarande att det ritprogram TS använder sig av har förvillande proportioner på möblerna som gör att rummen ser större ut än dom kanske blir. Jag "ritade" upp senaste förslaget och försökte justera för tillgänglighetsreglerna.
Det ser ut att vara floorplanner.com som TS använder och jag har upplevt samma sak med det programmet. Ett bra, lätt och smidigt program att använda men just möblerna är ibland förvirrande då man ändrar yttermått och inte ex bordets mått. Ditt program ser ut att hantera möbler mycket bättre, vad heter det?
 
  • Gilla
stina_seger
  • Laddar…
Gammelnörden
H hjulia skrev:
Det ser ut att vara floorplanner.com som TS använder och jag har upplevt samma sak med det programmet. Ett bra, lätt och smidigt program att använda men just möblerna är ibland förvirrande då man ändrar yttermått och inte ex bordets mått. Ditt program ser ut att hantera möbler mycket bättre, vad heter det?
RookSketcher :)
 
  • Gilla
stina_seger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.