trähandtag trähandtag skrev:
För att effektiviteten på LLvp borde ni kanske öppna upp mellan matplats o vardagsrum.

Jag antar att det var ett äldre par som bodde där innan er, som då använde bara några rum.
Ja det är allt öppnat upp mellan matplats och vardagsrummet Hela väggen tog jag bort så det är väldigt öppet numera samt även väggen mot köket rök förra helgen
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Vad är det för grundtyp och ventilation? Vinkelformat hus är jättesvårt att få till bra med LLVP.

Tror det är helt hopplöst att få vettig förbrukning i det där huset med de förutsättningarna. Så länge alla betydande förbrukare är i huset så kan det aldrig bli en orimlig förbrukning av el, allt som förbrukas blir till värme och du har 21grader inne... Antingen har du en förbrukare utanför huset som drar mycket ström eller så är det fel på elmätaren. Fel på elmätaren är mycket ovanligt och förbrukare utanför huset borde vara ganska enkla att hitta.

Blåser det rätt genom husgrunden, mekanisk ventilation utan värmeåtervinning, elradiatorer, 230kvm, allmänt dåligt isolerat så blir det hög förbrukning. Du har säkert fönster som är otäta.

Panikinstallera en ytterligare LLVP i barnens allrum för att kapa ner de värsta topparna. Sänk elementen rejält och ställ upp llvp-erna. Sedan är det bara att planera och finansiera en vattenburet värmesystem i huset och ventilation med återvinning. Vintrarna kommer sannolikt bli mycket kallare i framtiden och elen kommer bli dyrare, den kommer inte bli billigare. Är du chockad över 7500kr idag så kan det i sämsta fall vara hälften mot en riktig varga-vinter...
Det är självdrag och Ytterväggarna i den övre delen är 300mm med korslagd isolering i två lager samt råspont och vindpapp samt trä. Undre delen är det 300mm murar och möjligtvis isoleringen på taket som är lite sämre.
Ser på elementen när de jobbar och de gör de inte hela tiden (lysdiod på dem när de jobbar) samt de är inte varma så att det känns .... 3glas i alla fönster
 
tommib
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
inte varma så att det känns
Om det är modern reglering så kan de ändå dra betydande effekter.

Självdrag fungerar rätt dåligt om man inte har en varm murstock. Dessutom tappar du en hel del värme den vägen. Du bör planera för att åtgärda det. Med tanke på din energiförbrukning så skulle jag inte rekommendera något annat än FTX. Förhoppningsvis har du en krypvind eller liknande som underlättar installationen.
 
  • Gilla
Jonas Nielsen 74
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Det är självdrag och Ytterväggarna i den övre delen är 300mm med korslagd isolering i två lager samt råspont och vindpapp samt trä. Undre delen är det 300mm murar och möjligtvis isoleringen på taket som är lite sämre.
Ser på elementen när de jobbar och de gör de inte hela tiden (lysdiod på dem när de jobbar) samt de är inte varma så att det känns .... 3glas i alla fönster
Sedan så är det så att det är något som drar mycket varav denna förbrukning. Så därför började jag med vvb igår .. inget resultat. Imorse all värme förutom luftluft. Sedan för man felsöka vidare och har vi riktigt flyt så kanske det är mätaren men den kommer i sista hand för då kan man klaga ordentligt
 
tommib
Det är som sagt ovanligt att mätaren felar men det har hänt.

Slå ifrån grupper, inte bara det du vet är värme och VVB utan allt, tills förbrukningen sjunker. Gör den inte det bör du ringa elbolaget.

Kunde du få fram statistik för tidigare år (dvs när du inte bodde där)? Ibland står de senaste 14 månaderna på elräkningen längst ner (i alla fall på min), oavsett vem som hade abonnemanget men det kanske är ändrat nu mer GDPR.
 
  • Gilla
Michel M och 2 till
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
dörrarna till pojkarnas sovrum är oftast stängda
Fast den ovanan kanske går att åtgärda om du nu vill ha ned förbrukningen. ;) Åtminstone dagtid, när jag killgissar att de normalt inte är på sina rum.
 
  • Gilla
Jonas Nielsen 74
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Så därför började jag med vvb igår .. inget resultat.
Har du kommit underfund med om/hur din visare kan visa momentan förbrukning? I så fall borde det inte ta många minuter att ringa in vad som drar mest. I värsta fall får du räkna blink, vilket även det borde ge en uppfattning ganska snabbt.
 
tommib tommib skrev:
Det är som sagt ovanligt att mätaren felar men det har hänt.

Slå ifrån grupper, inte bara det du vet är värme och VVB utan allt, tills förbrukningen sjunker. Gör den inte det bör du ringa elbolaget.


Kunde du få fram statistik för tidigare år (dvs när du inte bodde där)? Ibland står de senaste 14 månaderna på elräkningen längst ner (i alla fall på min), oavsett vem som hade abonnemanget men det kanske är ändrat nu mer GDPR.
Nej de får ej lämna ut det och jag har bara energideklarationen där det står 26000kWh per år.
Ja det är allt tanken att göra det i helgen och se på mätaren då jag fått reda ifrån energi bolaget hur man kan se men det får allt tyvärr göras under dagtid varav till helgen.
Så jag ville se om det har hänt något med dessa små enkla hjälp medel och tester innan helgen för att underlätta felsökningen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du kommit underfund med om/hur din visare kan visa momentan förbrukning? I så fall borde det inte ta många minuter att ringa in vad som drar mest. I värsta fall får du räkna blink, vilket även det borde ge en uppfattning ganska snabbt.
Det går i visningsläge se det genom att steppa till trefaseffekt enligt bilden
 
  • Illustration av en Kamstrup 382E energimätare med beskrivning av visningsläge och knappfunktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Det går i visningsläge se det genom att steppa till trefaseffekt enligt bilden
Men då så! Om jag går och hämtar kaffe så kan du väl under tiden ta rätt på vilken grupp som har den stora eltjuven. :) Vad visar mätaren vid normaldrift med alla grupper på? Är det ungefär dina fem-sex kW som du visat i diagram tidigare?
 
  • Gilla
Jonas Nielsen 74 och 2 till
  • Laddar…
Du kan dessutom se strömmen per fas, det hjälper också att ringa in problemet.
 
  • Gilla
Jonas Nielsen 74 och 1 till
  • Laddar…
Du har 10kW elelement en 300l varmvattenberedare och ett 230m2 hus med ganska sluten planlösning. Det är inget konstigt med din förbrukning, den är precis där den ska vara med direktel.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Du har 10kW elelement en 300l varmvattenberedare och ett 230m2 hus med ganska sluten planlösning. Det är inget konstigt med din förbrukning, den är precis där den ska vara med direktel.
Nej, det är den inte. Om huset inte är ett helt oisolerat stenhus, men det är det inte.
 
tommib tommib skrev:
Det gäller bara om all denna energi går till uppvärmning av huset. Jag ser inte att det någonstans är klarlagt att det är dit det går, även om LLVPns placering är katastrofalt dålig ur värmespridningssynpunkt (eller så borde man planerat direkt för två eller till och med tre LLVP).

Min rekommendation skulle vara att se till att man har en minutaktuell mätning av strömförbrukning på ett eller annat sätt, därefter släcka grupp för grupp och notera hur mycket last som försvinner tills alla säkringar är av. Släck allt, även det som inte har med värme att göra enligt gruppförteckning (finns den ens, stämmer den). Därefter kan man börja fundera på hur man ska åtgärda problemet.
Du ser ju i den första posten att förbrukningen under sommarmånaderna ligger någonstans kring 500kWh per månad. Nu ligger den kring 5500kWh. All el som går åt (som inte är utomhus) kommer bli värme på ett eller annat sätt.

Faktum är att det kan vara betydlgit värre än vad jag skrev eftersom delar av huset värms med LLVP. COP sjunker ju rätt drastiskt med sjunkande utomhustemperatur så beroende på hur mycket av värmen den står för idag kan läget vara ännu värre än vad jag skrev.

Men visst, värmer han grannens hönshus eller om det är fel på elmätaren faller ju mitt resonemang såklart.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men då så! Om jag går och hämtar kaffe så kan du väl under tiden ta rätt på vilken grupp som har den stora eltjuven. :) Vad visar mätaren vid normaldrift med alla grupper på? Är det ungefär dina fem-sex kW som du visat i diagram tidigare?
då får du dricka många kaffe koppar då det blir till helgen
 
  • Haha
TCG och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.