Är inte sådana där pinnar på rutan i vägen när det ska putsas?
 
nikasp
raveper raveper skrev:
Är inte sådana där pinnar på rutan i vägen när det ska putsas?
Svågern har (nytillverkade) fönster med extremt mycket spröjs och gjorde enkelt en smal fönsterskrapa genom att såga av en så den passar perfekt till deras fönster.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F Erica Wyse skrev:
Hur gick det, provade du att göra egna spröjs?
Hej! Sent svar! Det blev väldigt bra! Kan bifoga en bild senare.
 
  • Gilla
bästedräng
  • Laddar…
nikasp
S Joakim Schakonat skrev:
Hej! Sent svar! Det blev väldigt bra! Kan bifoga en bild senare.
Jag är också mycket intresserad. Ej aktuellt med nya fönster pga väldigt mycket som är väldigt mycket mer prioriterat i både hus och torp. Det här vore ev ett trevligt lyft men byggnadsvårdare med mycket tid över tycker nog att det är förkastligt.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag är också mycket intresserad. Ej aktuellt med nya fönster pga väldigt mycket som är väldigt mycket mer prioriterat i både hus och torp. Det här vore ev ett trevligt lyft men byggnadsvårdare med mycket tid över tycker nog att det är förkastligt.
nikasp nikasp skrev:
Jag är också mycket intresserad. Ej aktuellt med nya fönster pga väldigt mycket som är väldigt mycket mer prioriterat i både hus och torp. Det här vore ev ett trevligt lyft men byggnadsvårdare med mycket tid över tycker nog att det är förkastligt.
Så blev dem. Satte dit dem i somras. Tycker att det blev bättre än köpta fuskspröjs. Men det trevligaste är ju såklart när det är äkta
 
  • Eget tillverkade spröjs på ett fönster på en röd stuga med vita knutar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt fönster med indelade rutor på röd trävägg, installerade istället för köpta fuskspröjs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
nikasp
Mycket snyggt, blir samma sak när jag får tid vilket inte blir i år.
 
  • Gilla
Schacko88
  • Laddar…
Tack, har du möjligtvis en bild innifrån?
Följde du instruktionerna ifrån tråden eller ändrade du något?
 
  • Gilla
Schacko88
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Mycket snyggt, blir samma sak när jag får tid vilket inte blir i år.
Tack! Lycka till med hus och torp!
 
F Erica Wyse skrev:
Tack, har du möjligtvis en bild innifrån?
Följde du instruktionerna ifrån tråden eller ändrade du något?
Nu blir det rätt bild. Fönstret sitter utanför ett förråd så har inte gjort något speciellt där inne.

Följde instruktionerna men använde ett annat lim till spröjsarna (typ universal lim som funkar på trä och glas). Använde även linolje kit (köpt på byggmax) och det fungerade fint.
 
  • Gammalt spröjsat fönster med utsikt över en grön gräsmatta, limmade spröjsar och linoljekit användes.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde det för ett par år sen på ca 10 fönsterblad och det håller fint. Fönstren är vanliga tvåglas kopplade, från 60talet men insatta i de gamla karmarna. Utifrån ser det exakt ut som vanlig spröjs, det går inte att se skillnad eftersom man kittar som vanligt. Insidan är mer känsligt för hur noga man är.

Jag använde 1m långa 8mm fyrkants furulist som jag köpte från en hobbybutik på nätet. Limmade med glassilikon, sitter hårt men kan ju ändå flexa om trät ändrar sig pga fuktighet eller så. Det var bara att ta ut en liten bit av kittet där listen skulle in mot bladet, lägga på en sträng silikon längs listen och trycka fast den mot glaset sen fixera med lite tejp. Torkar på nån timme. Sen kitta dagen efter. Så utsidan gick smidigt.

på insidan testade jag först att göra spröjs själv men det tog lång tid med mina simpla maskiner så istället beställde spröjs utan fjäder på ett snickeri. Minns inte priset men det var ett billigt snickeri. Fast finish får jag säga blev därefter så jag har bättrat och spacklat lite på dem innan montering.

jag missade lite med måtten och tog bladets innermått och tänkte inte på att det har lite profil så spröjsen går inte ut över profilen och ser lite avhuggna ut. Jag har fogat litegrann mot kanten men det syns så klart när man tittar nära. på ett av fönsterna hade jag lite mer marginal på spröjset och kunde då såga ut en liten profil så att det slöt an bra, så där ser det väldigt realistisk ut.

Även spröjset limmade jag fast med glassilikon, det var ju också smidigt när väl spröjset var trimmat att passa bladet, men jag fick trixa en del att få räta vinklar på spröjsen Fast det berodde nog mest på kvaliteten på snickerierna.

så erfarenheten är väl:
- glassilikon
- fyrkantsstav ute
- snyggast att beställa innerspröjsen från snickeri
- låt innespröjsen täcka/sluta an mot bladets profil
- sätt innerspröjset först så är det enkelt att placera ytterspröjsen rätt över



Fönster under reparation med nytt spröjs uppspänt i rät vinkel medans silikonet torkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett fönster med nyinstallerade, vita spröjs samt en obehandlad trälist som hålls på plats med tejp under torkprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här spänner jag upp i räta vinklar medans det torkar
 
  • Gilla
Swe_Mala och 3 till
  • Laddar…
Vi har ett (fult) perspektivfönster, sådant som man kan vända ut och in på när man ska tvätta utsidan, på övervåningen på vårt 20-talshus. Jag målade dit låtssspröjsar och mittstolpe på det yttre glaset för att se hur det skulle se ut efter fönsterbyte. Har efter 17 år inte bytt fönstret och jag tror ingen utomstående tänker på att det bara är ett stort glas.
 
  • Gilla
Schacko88
  • Laddar…
Här är några bilder på köksfönstret

Köksfönster med spröjs som följer profilen, krukväxter synliga, bild tagen utifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av köksfönster med spröjs som följer fönstrets profil, gröna växter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksfönster med spröjs som följer fönsterprofilen, utsikt över trädgård i skymningen, krukväxter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett köksfönster med gult spröjs som följer fönstrets profil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett målat köksfönster där spröjsen följer fönstrets profil, med utsikt till en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett vitt köksfönster med fokus på det skadade spröjsprofilen som behöver reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sist fönstret där spröjset följer profilen
 
  • Gilla
LukasK och 6 till
  • Laddar…
C cykelbud skrev:
Jag gjorde det för ett par år sen på ca 10 fönsterblad och det håller fint. Fönstren är vanliga tvåglas kopplade, från 60talet men insatta i de gamla karmarna. Utifrån ser det exakt ut som vanlig spröjs, det går inte att se skillnad eftersom man kittar som vanligt. Insidan är mer känsligt för hur noga man är.

Jag använde 1m långa 8mm fyrkants furulist som jag köpte från en hobbybutik på nätet. Limmade med glassilikon, sitter hårt men kan ju ändå flexa om trät ändrar sig pga fuktighet eller så. Det var bara att ta ut en liten bit av kittet där listen skulle in mot bladet, lägga på en sträng silikon längs listen och trycka fast den mot glaset sen fixera med lite tejp. Torkar på nån timme. Sen kitta dagen efter. Så utsidan gick smidigt.

på insidan testade jag först att göra spröjs själv men det tog lång tid med mina simpla maskiner så istället beställde spröjs utan fjäder på ett snickeri. Minns inte priset men det var ett billigt snickeri. Fast finish får jag säga blev därefter så jag har bättrat och spacklat lite på dem innan montering.

jag missade lite med måtten och tog bladets innermått och tänkte inte på att det har lite profil så spröjsen går inte ut över profilen och ser lite avhuggna ut. Jag har fogat litegrann mot kanten men det syns så klart när man tittar nära. på ett av fönsterna hade jag lite mer marginal på spröjset och kunde då såga ut en liten profil så att det slöt an bra, så där ser det väldigt realistisk ut.

Även spröjset limmade jag fast med glassilikon, det var ju också smidigt när väl spröjset var trimmat att passa bladet, men jag fick trixa en del att få räta vinklar på spröjsen Fast det berodde nog mest på kvaliteten på snickerierna.

så erfarenheten är väl:
- glassilikon
- fyrkantsstav ute
- snyggast att beställa innerspröjsen från snickeri
- låt innespröjsen täcka/sluta an mot bladets profil
- sätt innerspröjset först så är det enkelt att placera ytterspröjsen rätt över



[bild]

[bild]
Här spänner jag upp i räta vinklar medans det torkar
Riktigt fint! Tack för att du delade.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vi har ett (fult) perspektivfönster, sådant som man kan vända ut och in på när man ska tvätta utsidan, på övervåningen på vårt 20-talshus. Jag målade dit låtssspröjsar och mittstolpe på det yttre glaset för att se hur det skulle se ut efter fönsterbyte. Har efter 17 år inte bytt fönstret och jag tror ingen utomstående tänker på att det bara är ett stort glas.
Har du lust att dela en bild på fönstret? :)
 
Svartvit bild av ett hus med äkta fönsterbyte inklusive riktiga spröjsar på nedervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit bild av ett hus sett genom träd, med fönsterbyte inklusive spröjsar på nedervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild före och efter. Fönstret på nedervåningen är äkta fönsterbyte med riktiga spröjsar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.