K knightpete skrev:
Allt är relativt en kvadratmeter bostad kostar. I snitt räknar man normalt sett som lägst 25tsek/kvm. Just de 2 kvadrat man kanske kan spara i badrum kanske har ett lägre kvadratmeter pris eftersom du ändå måste göra allt annat till badrummet. Beror ju på budget och vad man vill ha, litet är ju trångt även om man inte har extra behov. Kan du bygga 18kvm stor etta istället för 22 kvm blir slutpriset ca 100tsk billigare med den mindre bostaden.
Du kan inte räkna direkt på kvadratmeterpriset, det blir skevt. Alla funktioner måste fortfarande vara där och dom sparar man väldigt lite på. Det är bara klimatskal och ytskikt som sparas in
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Grejen i en mycket liten bostad är att använda varje kvadratmeter effektivt. Att då spara in på tillgängligheten, tex så att det inte finns ett sovrum där man kan gå runt en dubbelsäng, eller att det är lite trångt i badrummet ger utrymme över till andra funktioner.
 
Ett minsta badrum för tillgänlighet utan tvättmaskin är 1,7*1,9M=3,23kvm med kombinationsmaskin 2,35*1,70M=3,99kvm.

Ett minsta badrum utan krav på tillgänlighet kan vara 0,8*2,2M=1,76kvm och kännas okej rymligt. Skillnaden är 1,47kvm och med 25tsek kvm så är det 37 tsek. Utöver badrum kan mått får matbord och kök samt passager, vardagsrum och sovrum göras smalare, kravet är idag att 130cm diameter rullstol ska kunna vända. I en liten lägenhet, etta kan det göra ca 4 kvm på ett större hus så gör det mer. Men samtidigt är dessa mått sköna och skapar rymd så jag har egentligen inget emot att kraven finns jag bara vill visa på vad skillnaderna i pris är.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Och det är max 1m2 du kan spara på storleken i badrummet
 
Jag håller delvis med. Om du kollar på flera nybyggnadsprojekt där tvåor byggts om 45kvm eller 65kvm så skiljer kvadratmeter priset väldigt lite. När totalkostnaden slås ut. Men du har rätt att det är någon/några tusenlappar dyrare göra studentettor på 28kvm mot en normal etta på 35kvm.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du kan inte räkna direkt på kvadratmeterpriset, det blir skevt. Alla funktioner måste fortfarande vara där och dom sparar man väldigt lite på. Det är bara klimatskal och ytskikt som sparas in
 
Det förvånar mig att man 'fortfarande' inte använder sig mer av skjutdörrar i nybyggen. Mitt förhållandevis lilla hus känns mycket rymligt och dörrarna sparar mycket yta. Istället är det ofta man bygger med öppna ytor som vid vissa tillfällen begränsar användningen.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Ett problem med skjutdörrar är att dom släpper igenom mycket ljud. Därför försöker vi undvika skjutdörr till WC och Sovrum när vi ritar. Men skjutdörrarna har många andra fördelar.

yonna yonna skrev:
Det förvånar mig att man 'fortfarande' inte använder sig mer av skjutdörrar i nybyggen. Mitt förhållandevis lilla hus känns mycket rymligt och dörrarna sparar mycket yta. Istället är det ofta man bygger med öppna ytor som vid vissa tillfällen begränsar användningen.
 
Om en dörr slår upp mot en vägg är det väldigt lite plats som förloras. Dessutom är skjutdörrar jobbigare att använda än en vanlig gångdörr, dock bra när något ofta står öppet.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
K knightpete skrev:
Ett problem med skjutdörrar är att dom släpper igenom mycket ljud.
Tack för tipset! Låter som ett handgripligt problem att lösa. Dubbla skjutdörrar? Isolerade skjutdörrar? Ljudabsorberande ytmaterial?
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Problemet med skjutdörrar och ljud är framför allt att ljudet går runt dörrbladet, det behöver finnas mellanrum för att dörren ska gå att skjuta utan onödig friktion.

Skjutdörrar är tillräckligt besvärliga att använda utan att ha dubbla.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Å andra sidan, om man bygger ett minimalt permanentboende är man kanske endast en eller max två person i hushållet och då kanske det inte gör så mkt med ljudläckage? Jag tänker att olika saker kan värderas olika i olika situationer. (imponerande många olika i den meningen :rofl:) Tex planerar vi (två vuxna personer) att bygga en tvättstuga med endast en kombinationsmaskin. Det hade inte varit praktiskt med två småbarn hemma men behoven förändras.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det förvånar mig att man 'fortfarande' inte använder sig mer av skjutdörrar i nybyggen. Mitt förhållandevis lilla hus känns mycket rymligt och dörrarna sparar mycket yta. Istället är det ofta man bygger med öppna ytor som vid vissa tillfällen begränsar användningen.
Vi har skjutdörrar till två av tre sovrum och jag är så innerligt trött på dem att jag bara vill ta en slägga och slå ner den väggen... Våra är inbyggda i väggen vilket gör att väggytan på båda sidor går att använda, men det gör också att det inte går att ta loss dörren för att byta eller måla om den utan att riva halva väggen. Det gör även att väggen blir ca 17 cm tjock men de släpper i alla fall inte igenom lika mycket ljud som en utanpåliggande skjutdörr gör. Den ena dörren skrapar emot en regel någonstans i väggen så den går trögt och är omöjlig att öppna/stänga utan att den låter så är man lättväckt vaknar man så fort någon gläntar på dörren. Den andra dörren har lossnat från ena fästet på något sätt så den hänger snett och skrapar i golvet så även den låter varje gång man öppnar/stänger den. Inget av detta kan vi göra något åt utan att riva väggen.
Innan de blev så så gick de lätt att öppna/stänga men man hör alltid ett litet ljud av metallskenan och efter de inte sluter helt tätt så kunde de även slå mot karmen om någon råkade öppna korsdrag.
I ett litet hus för 1-2 pers så är allt detta inget problem men till övriga bostäder skulle jag verkligen inte rekommendera skjutdörr. Fördelen med en vanlig dörr är dessutom att man kan hänga kläder, smycken, spegel mm på den vilket inte heller går med skjutdörr
 
  • Gilla
U i CAR och 3 till
  • Laddar…
Jag har bott i flera gamla hus med inbyggda skjutdörrar, som inte krånglat. Jag vill dessutom minnas att det satt någon liten spärr el dylikt o konstruktionen som gjorde att de gick att ta bort men det kan vara som jag minns fel.
Bortsett från att vi barn ibland klämde oss i dem var de iaf utmärkta. Så det behöver inte vara så hemskt.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
H hjulia skrev:
I ett litet hus för 1-2 pers så är allt detta inget problem men till övriga bostäder skulle jag verkligen inte rekommendera skjutdörr
Nu har jag iofs litet, relativt nybyggt, hus för bara jycken och mig. Jag hade även skjutdörrar i mitt gamla 20-talshus med större familj. Då var det stora åbäken som inte släppte igenom så mycket ljud. Där kompletterade jag dessutom med gammal originalskjutdörr som grannen hade slängt.
Är man ljudkänslig är inte skjutdörrar att rekommendera ÄVEN om tonåringar ofta använder hörlurar när de spelar på datorn. Men i ett litet hus sparar man rumsyta och ofta är dörrarna öppna ialla fall. Jag har tex genomgångskök med dörrar i bägge ändar - står alltid öppna bortsett de gånger mat står framme (har snabb och tjuvaktig hund). Kompletterade nyligen ytterligare med ett gästrum med inbyggd dörr.

Jag är övertygad om att det skulle kunna gå att tillverka nya skjutdörrar med bättre ljudisolering - som de som gjordes för 100 år sedan - men marknaden är väl för liten.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag har bott i flera gamla hus med inbyggda skjutdörrar, som inte krånglat. Jag vill dessutom minnas att det satt någon liten spärr el dylikt o konstruktionen som gjorde att de gick att ta bort men det kan vara som jag minns fel.
Bortsett från att vi barn ibland klämde oss i dem var de iaf utmärkta. Så det behöver inte vara så hemskt.
Det finns säkert smartare skenor än de vi har, men även om man får loss dörren så lär det inte vara särskilt lätt, om det ens går, att få loss dörren då den brukar gå upp lite ovanför dörrkarmen och inte dras ut hela vägen ut hålet ur väggen. Så då kommer hålet vara för litet för att få ut dörren även om den går att lossa från skenan. Utanpåliggande skjutdörrar är därför mycket bättre men då förlorar man massor med väggyta som inte går att använda till något alls. Med en vanlig dörr kan man fortfarande ha krokar eller något på den delen av väggen som dörren skymmer när den står öppen

I huset där jag är uppväxt hade vi en skjutdörr som inte krånglade, men skenan lät så fort man drog i dörren och jag har inte hittat någon skjutdörr som inte låter. Det skulle i så fall vara kullagerupphängda skenor, men det har jag aldrig sett till skjutdörrar och finns det så är det antagligen ganska dyrt.
 
Hemmakatten
I vårt hus, byggt 2006, hade vi skjutdörr både i huvudsovrummet och i tillhörande klädkammare (vägrar kalla det för walk in closet även fast man kan gå in där) och i gästrum, som låg i olika delar av huset. Skjutdörrarna var massiva och gedigna, väggarna hade både OSB och gips på båda sidor och isolering.

Vi upplevde aldrig några ljudproblem, inte heller när vi hade gäster. Men det måste vara stor skillnad om man har oisolerade väggar med enkelgips och även enkla, tunna skjutdörrar.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.