A
Hör du ljud från källaren på det viset, så hade jag misstänkt att schakt inte är korrekt tätade. Att höra när någon lägger ner verktyg genom flera våningar, kräver någon form av öppning mellan planen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vet du vilken ljudklass bostaden är byggd efter? Enligt boverketsbyggregler är det 25dBA ekvivalent ljudnivå och 35dBA maximal ljudnivå från hiss i sovrum och vardagsrum. Ofta är installationsbuller kravsatt efter ljudklass B så då ska det va ännu lägre. Det låter som den högre takhöjden kan ha orsakat en för hög ljudnivå.
Sen är det faktiskt så att hissleverantören kan behöva dit och reparera hissen även om den är ny. Hissarna går sjukt mycket under byggnationerna så de är ofta slitna när det är dags att flytta in.
/byggakustiker, dock ej expert på hissar.
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Som Scouten säger, så låter ju detta som att det har med schaktet och själva konstruktionen av stommen att göra på något vis. Du säger att det inte kommit in klagomål från några andra, men det kan vara så att den du pratat med bara inte fått det vidarebefordrat till sig, så om jag var du så hade jag nog gått över till någon annan med motsvarande lägenhetstyp och frågat om ni kan lyssna tillsammans och se om det är likadant. Samt kanske även kolla med den som bor på bottenplan, om ljud resonerar lika mycket ner i dennes lägenhet.
 
C clabbe skrev:
Ljudet som du hör vid start och stopp från hissen är bromsarna. Beroende på fabrikat på hissen så går det i vissa fall att ställa slaglängden på bromsarna, mindre slaglängd= mindre ljud.
Hissar idag har inte längre ett maskinrum "på vinden" utan maskin och all elektronik sitter i schaktet på översta planet.
Om det inte är riktigt utfört med gummiupphängningar mm. så blir det väldigt lätt stomljud.
Om det finns fler uppgångar som är byggda på samma sätt så föreslår jag att du kollar om du får komma in hos någon granne och provlyssna.

Sedan uppfattar vi människor ljud väldigt olika,det någon kanske tycker är otroligt störande märker inte en annan över huvud taget. /Hälsningar Claes
Efter mycket googling har jag fått för mig precis det du säger också. Provade andra hissar i trappuppgångar och av 5 st hissar är min värst medan 3st inte alls har det där klickljudet som låter väldigt högt. Så det tror jag definitivt ska gå att få bort, men tycker oavsett att mullret som hörs på hissen låter väl mycket. Kan mycket väl ha att göra med att gummiupphängningar saknas eller är dåligt satta som får betongen att vibrera.

Absolut är det så att alla uppfattar det olika. Jag blir tokig på ljudet medans tjejen tycker att det är lite småstörande. Sen bor hon inte här heltid heller vilket såklart bidrar till att man inte stör sig på det på samma sätt.
 
Scouten skrev:
Hör du ljud från källaren på det viset, så hade jag misstänkt att schakt inte är korrekt tätade. Att höra när någon lägger ner verktyg genom flera våningar, kräver någon form av öppning mellan planen.
Intressant.. Det enda de säger är att de ska ha gjort allt helt rätt enligt ritning. Men hade de byggt enligt konstens alla regler hade det ju inte låtit som det gör känns det som. De menar att ljudet går genom betongen men jag är mer inne på samma sak som dig, dvs att ljudet färdas genom hisschaktet upp ovanför mitt tak.
 
G gos84 skrev:
Vet du vilken ljudklass bostaden är byggd efter? Enligt boverketsbyggregler är det 25dBA ekvivalent ljudnivå och 35dBA maximal ljudnivå från hiss i sovrum och vardagsrum. Ofta är installationsbuller kravsatt efter ljudklass B så då ska det va ännu lägre. Det låter som den högre takhöjden kan ha orsakat en för hög ljudnivå.
Sen är det faktiskt så att hissleverantören kan behöva dit och reparera hissen även om den är ny. Hissarna går sjukt mycket under byggnationerna så de är ofta slitna när det är dags att flytta in.
/byggakustiker, dock ej expert på hissar.
Ingen aning faktiskt. Ska fråga projektledaren som jag har haft lite kontakt med. Hissen går konstant nu när byggarbetarna fortfarande är kvar så den är ju antagligen inte i toppskick. Men någon ska ha kollat på hissen och sagt att den var bra. Tror dock inte de kollat motorn osv själva fästet i stommen..

Pytt Pytt skrev:
Som Scouten säger, så låter ju detta som att det har med schaktet och själva konstruktionen av stommen att göra på något vis. Du säger att det inte kommit in klagomål från några andra, men det kan vara så att den du pratat med bara inte fått det vidarebefordrat till sig, så om jag var du så hade jag nog gått över till någon annan med motsvarande lägenhetstyp och frågat om ni kan lyssna tillsammans och se om det är likadant. Samt kanske även kolla med den som bor på bottenplan, om ljud resonerar lika mycket ner i dennes lägenhet.
Mycket möjligt! Jag hade själv velat gå kolla hur det ser ut för jag har ingen aning hur såna här konstruktioner ser ut så det är svårt att klura på det själv.

Hursomhelst, jagade på dem idag och nu kommer en byggakustiker på fredag som ska mäta ljudnivåer och försöka ta reda på varför det låter och vad som kan göras åt det. Beroende på utfall så är väl nästa steg som du säger att fråga de under mig om de hör lika mycket borrande som jag och framförallt fråga de i andra trappuppgångar om de också hör ljudet från sina hissar.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Låter konstigt att en ny hiss kan få låta så mycket. Jag förstår att ett sådant oljud är väldigt enerverande, särskilt som hissarna går dygnet runt, tror inte myndigheten/byggherrarna förstått hur jobbigt det är med ljud som man inte själv kan påverka. Att tala om gränsvärden blir helt fel för ljudupplevelsen blir helt olika om det är ett jämnt ljud som råder hela tiden såsom trafikbuller jämfört med ljud som kommer och går. T.ex en egen diskmaskin kan man själv påverka och låta bli att sätta på när man skall sova men om fastighetens tvättstuga bullrar mycket går det inte att påverka samtidigt som ljudet kommer oftare varför den senare typen av oljud upplevs mycket värre.

I bekants hyreslägenhet från 60talet fanns en mycket markant smäll varje gång hissen startade/stannade, nu har man bytt hissarna varvid ljudet försvann helt.
De gamla hissarna hade växelströmsmotorer, de nya har pulsstyrda likströmsmotorer där man kan smyga igång hissen på ett skonsammare sätt. Har de kanske installerat något kinesiskt/öststatstillverkat maskineri för att hålla byggkostnaden nere? Man kan förstås fråga sig exakt varifrån ljudet kommer, är det "bromsen" som slår till/från? Det borde finnas någon form av upphängning som isolerar bort sådant oljud.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
S Stenkant skrev:
Låter konstigt att en ny hiss kan få låta så mycket. Jag förstår att ett sådant oljud är väldigt enerverande, särskilt som hissarna går dygnet runt, tror inte myndigheten/byggherrarna förstått hur jobbigt det är med ljud som man inte själv kan påverka. Att tala om gränsvärden blir helt fel för ljudupplevelsen blir helt olika om det är ett jämnt ljud som råder hela tiden såsom trafikbuller jämfört med ljud som kommer och går. T.ex en egen diskmaskin kan man själv påverka och låta bli att sätta på när man skall sova men om fastighetens tvättstuga bullrar mycket går det inte att påverka samtidigt som ljudet kommer oftare varför den senare typen av oljud upplevs mycket värre.

I bekants hyreslägenhet från 60talet fanns en mycket markant smäll varje gång hissen startade/stannade, nu har man bytt hissarna varvid ljudet försvann helt.
De gamla hissarna hade växelströmsmotorer, de nya har pulsstyrda likströmsmotorer där man kan smyga igång hissen på ett skonsammare sätt. Har de kanske installerat något kinesiskt/öststatstillverkat maskineri för att hålla byggkostnaden nere? Man kan förstås fråga sig exakt varifrån ljudet kommer, är det "bromsen" som slår till/från? Det borde finnas någon form av upphängning som isolerar bort sådant oljud.
Som i allt byggande är det pengarna som bestämmer. Det innebär både kortast möjliga byggtid och billigast möjliga materiel. Eftersom byggaren som regel handlar upp hissen så blir det enklaste modellen, om det i stället hade ställts lite krav på högre antal starter/dygn tex. så hade beståndet sett helt annorlunda ut.
Med en högre specifikation på hissen kommer saker som ljudnivå och åkkomfort, jämför gärna med en bil, du får vad du betalar för...
Hissarna drivs för övrigt av växellösa AC maskiner med hjälp av frekvensomriktare och inte av DC motorer!
I övrigt hänvisar jag till mitt tidigare inlägg i tråden.
/Hälsningar Claes
 
M
Projekterade ett betonghus 2018 med liknande problem, pratade med akustiker och vi valde att bygga till en en regelvägg med isolering mot hissvägg för att få bort ljudet.
 
S Stenkant skrev:
Låter konstigt att en ny hiss kan få låta så mycket. Jag förstår att ett sådant oljud är väldigt enerverande, särskilt som hissarna går dygnet runt, tror inte myndigheten/byggherrarna förstått hur jobbigt det är med ljud som man inte själv kan påverka. Att tala om gränsvärden blir helt fel för ljudupplevelsen blir helt olika om det är ett jämnt ljud som råder hela tiden såsom trafikbuller jämfört med ljud som kommer och går. T.ex en egen diskmaskin kan man själv påverka och låta bli att sätta på när man skall sova men om fastighetens tvättstuga bullrar mycket går det inte att påverka samtidigt som ljudet kommer oftare varför den senare typen av oljud upplevs mycket värre.

I bekants hyreslägenhet från 60talet fanns en mycket markant smäll varje gång hissen startade/stannade, nu har man bytt hissarna varvid ljudet försvann helt.
De gamla hissarna hade växelströmsmotorer, de nya har pulsstyrda likströmsmotorer där man kan smyga igång hissen på ett skonsammare sätt. Har de kanske installerat något kinesiskt/öststatstillverkat maskineri för att hålla byggkostnaden nere? Man kan förstås fråga sig exakt varifrån ljudet kommer, är det "bromsen" som slår till/från? Det borde finnas någon form av upphängning som isolerar bort sådant oljud.
Precis så. Andra saker i hemmet kan ju ofta låta högre men då sätter man inte igång sakerna när man vill ha tyst heller. Hisskorgen verkar vara av märket Schindler, vet inte om det automatiskt blir så att de sätter in motorer osv av samma märke som korgen dock? Ljudet kommer som en hammare som slår mot metall typ precis innan hissen stannar helt tror jag. När hissen sätter sig kommer även ett lågfrekvent duns.

M Marcusskold skrev:
Projekterade ett betonghus 2018 med liknande problem, pratade med akustiker och vi valde att bygga till en en regelvägg med isolering mot hissvägg för att få bort ljudet.
Vet du om det var en lägenhet högst upp också och om ljudet kom från taket som i min lägenhet. Tycker nämligen det är lite intressant då en av killarna jag pratade med som är något av en byggledare sa att ibland sätter man isolering mot hissväggen men att detta inte är gjort i min lägenhet. Jag var inte säker på att det skulle hjälpa då ljudet låter som att det kommer från taket, men samtidigt är det så högt i tak så jag har något av ett eko i lägenheten och det kan därför vara väldigt svårt att lokalisera ljud här.

EDIT: Men tror det är taket med tanke på att det även känns som det låter från tak i sovrum och badrum som inte ligger vägg i vägg med hissen.

Blir spännande att se vad akustikern säger imorgon. Återkommer med vad som sägs ifall någon är intresserad eller någon annan känner igen sig i framtiden.
 
Redigerat:
M
markaner markaner skrev:
Precis så. Andra saker i hemmet kan ju ofta låta högre men då sätter man inte igång sakerna när man vill ha tyst heller. Hisskorgen verkar vara av märket Schindler, vet inte om det automatiskt blir så att de sätter in motorer osv av samma märke som korgen dock? Ljudet kommer som en hammare som slår mot metall typ precis innan hissen stannar helt tror jag. När hissen sätter sig kommer även ett lågfrekvent duns.


Vet du om det var en lägenhet högst upp också och om ljudet kom från taket som i min lägenhet. Tycker nämligen det är lite intressant då en av killarna jag pratade med som är något av en byggledare sa att ibland sätter man isolering mot hissväggen men att detta inte är gjort i min lägenhet. Jag var inte säker på att det skulle hjälpa då ljudet låter som att det kommer från taket, men samtidigt är det så högt i tak så jag har något av ett eko i lägenheten och det kan därför vara väldigt svårt att lokalisera ljud här.

EDIT: Men tror det är taket med tanke på att det även känns som det låter från tak i sovrum och badrum som inte ligger vägg i vägg med hissen.

Blir spännande att se vad akustikern säger imorgon. Återkommer med vad som sägs ifall någon är intresserad eller någon annan känner igen sig i framtiden.
Det vara alla lägenheter från bottenplan och upp som hade sovrum mot hisschaktet!
 
En sak att kolla är om ljudet är (nästan) lika starkt i motsvarande lägenhet långt ner i huset, isåfall är det stomljud som är svårt att isolera bort utan måste åtgärdas vid källan. Är ljudet däremot (mycket) starkare nära hissmaskinen (t.ex vid din lgh) så kan det gå att isolera den vägg/tak som vetter mot maskinrummet.
Typ av motor, AC/DC - ok min tekniska beskrivning kanske inte va helt korrekt men hur som helst det skett ett teknikskifte avseende motor och tillhörande styrsystem som medger mjukare start/stopp(& drar mindre ström). Men ljudet måste inte komma från motorn, det kan oxå komma från någon form av "bromsmekanism" som slår till när hissen skall starta/stanna.
 
S Stenkant skrev:
En sak att kolla är om ljudet är (nästan) lika starkt i motsvarande lägenhet långt ner i huset, isåfall är det stomljud som är svårt att isolera bort utan måste åtgärdas vid källan. Är ljudet däremot (mycket) starkare nära hissmaskinen (t.ex vid din lgh) så kan det gå att isolera den vägg/tak som vetter mot maskinrummet.
Typ av motor, AC/DC - ok min tekniska beskrivning kanske inte va helt korrekt men hur som helst det skett ett teknikskifte avseende motor och tillhörande styrsystem som medger mjukare start/stopp(& drar mindre ström). Men ljudet måste inte komma från motorn, det kan oxå komma från någon form av "bromsmekanism" som slår till när hissen skall starta/stanna.
Jag har alltid varit helt inställd på att det bara är min lägenhet det låter såhär i. Nästa steg får bli att kolla hos någon granne när akustikern sagt sitt. Nu vet jag inte mycket om stomljud, men min känsla är att det är främst lågfrekvent ljud som färdas i husstommen? Ljudet som låter som en hammare mot metall är ju relativt ljust. Samma sak med ljud från verktyg i källaren. Känns som dessa ljud är luftburna? De konstiga är hur det då tar sig in så pass mycket in i min lägenhet med betongtak och betongväggar. Skulle det kunna vara genom ventilation?
 
markaner markaner skrev:
Hisskorgen verkar vara av märket Schindler, vet inte om det automatiskt blir så att de sätter in motorer osv av samma märke som korgen dock? Ljudet kommer som en hammare som slår mot metall typ precis innan hissen stannar helt tror jag. När hissen sätter sig kommer även ett lågfrekvent duns.
Om det står Schindler i korgen så är säkert resten Schindler också. Smällen i stoppet är troligen bromsen. Kontaktorer brukar smälla hörbart. Men inte som hammare mot metall. Det brukar vara en justeringssak hur mycket bromsen smäller. Teknikskiftet som @Stenkant talar om är troligen växellösa permanentmagnetiserade synkronmotorer vilket många men inte alla nya hissar har. Dessa kan gå mycket tyst. Går de inte tyst så är något fel. Troligen är det en inställningsfråga för frekvensstyrningen. Det skall inte behövas gummifötter till motorfundamentet för att det skall vara tyst.

Ovanstående kanske är överkurs för TS som bara vill att det skall bli tyst. Men om det är problem med att hissen låter för mycket så är det alla gånger effektivare att åtgärda felet som gör att hissen låter än att försöka isolera bort ljudet.
 
Jag tycker du skall kolla direkt med grannarna, har de samma problem med missljud så får du större tryck på frågan & lättare att få gehör för åtgärder, en enskild bostadsrättshavare går det att avfärda med tal om gränsvärden. Om huset har flera hissar kan du kolla med granne i annan trappuppgång.

Akustikern har oxå lättare om den får en helhetsbild för hela huset.

Du bör även tala med styrelsen, oavsett om det är en "byggande styrelse" eller den är vald av medlemmarna via stämma.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.