A Ace83 skrev:
Hej!
Bytte tak förra veckan, de ställlde en stor container på vår garageuppfart. När de tog bort den släpade de containern direkt mot asfalten när de skulle ta bort den. Nu ser man att det är försänkningar i asfalten, vilket inte ser bra ut. Borde inte företaget ta ansvar för skadan som uppkommit?

[bild] [bild] [bild] [bild]
Jag har en byggfirma och har gjort många takbyte ! Jag lägger alltid ut plyfaskivor om det är asfalt där container ställs upp ! Jag har varit med om samma sak en gång , som tur var skulle kunden asfaltera om uppfarten ! Men det såg inte bra ut med hålor ! Man skall i ett Entrepenadkontrakt skriva in vad som ingår ! Ev återställande av mark ytor !
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Beklagligt att se hur en alltför stor del av Sveriges hantverkare fortsätter med kundförakt, förtäckta hot om att vägra göra framtida arbeten om man påpekar på uppenbara fel och försöker ständigt hitta ursäkter för sig själv och kollegor varför det beställda jobbet blev undermåligt.
Om man nu som hantverkare vägrar göra framtida jobb så skulle jag inte personligen ens fråga om man nu i framtiden har något jobb man vill få gjort. De sa själva att det är hård konkurans, så det är ju bara de själva som förlorar på det.

Och som nu har de gjort mig irriterad pga det som hänt, då kommer jag knappast rekomendera dem till mina grannar som också vill byta tak. Så bara där förlorar de mig som kund plus möjligtvis 2 potentiella kunder.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Bytte tak under sommaren och en mobilkran ställde upp på gatan för att hissa upp pannorna,Han satte ner två stödben med stora skivor under på garageuppfarten som består av stenplattor 10x20cm .Trots det blev det 2 stora försänkningar och ett dryga arbeta att lyfta upp och få in plattorna igen.Vissa fick vi ta av lite på med vinkelslip.

Det blev ett tjafsande om ersättning så jag valde att ge tusen i det.Alltid sorgligt när man skall föra krav
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Jag kör dessa flak:)
Om jag ska backa upp en tung lastbil på en privatkunds infart och ställa av rullflak, brukar jag alltid diskuttera detta med kunden först.Så att Hen förstår vad som kan hända.
Asfalten är nästan alltid tunnare på sådana ställen. Och det är nästan garanterat spår efter rullflakets hjul om man inte har skivor under. Det beror ju också på hur tungt man lastar i flaket.
 
  • Gilla
Torbjörn Ohlsson och 7 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är rimligt att räkna med att en normalt uppfart till en villa inte har den bärigheten.
Rimligt för vem? TS? Företaget?

Om företaget har sagt till TS (vilket dom tydligen gjort) att det kommer ställas en container på uppfarten och hen godkänner det, då tror jag att det är väldigt svårt att hävda något annat än att märkena som blivit är just slitage.

När slambilen backar upp på min grusade uppfart så blir det nästan alltid märken i gruset/marken efter lastbilen. Har dessutom en gräsplätt som tunga fordon alltid brukar rulla över med något hjulpar (liksom toucha i hörnet) när dom svänger ut från uppfarten. Ska dom ersätta min gräsmatta varje gång dom tömmer slamtanken? Det borde ju vara rimligt för dom att anta att det är mjukt i marken där?
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
T TVRS skrev:
När slambilen backar upp på min grusade uppfart så blir det nästan alltid märken i gruset/marken efter lastbilen.
En grusad uppfart återställer man lite lättare än en asfalterad. Läs gärna svaren från entreprenörer i tråden. Det är inte rikligt att räkna med att beställaren förstår att hens asfalt kommer att få märken. Det är rimligt att anta att leverantören har koll på risken och lägger ut någon sorts skivor om de anar att det kan finnas risk för märken.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
T TVRS skrev:
Rimligt för vem? TS? Företaget?
I första hand för företaget som yrkesmässigt arbetar med dessa frågor och bör ha kunskap och erfarenhet om vilka skador det kan bli. Det är delvis denna kunskap TS betalar för.

T TVRS skrev:
När slambilen backar upp på min grusade uppfart så blir det nästan alltid märken i gruset/marken efter lastbilen.
Jag tycker nog det är ganska stor skillnad mellan "skador" på grus/gräs och skador på asfalt. Grus/gräs är lättlagat och lagar mer eller mindre sig själv i vissa fall. Skador på asfalt av den typ som är aktuell här menar flera i tråden att de är permanenta och "omöjliga" att laga på ett ekonomiskt rimligt sätt.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Märken från en byggcontainer, herregud...
 
  • Gilla
Ben D och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu är jag inte hantverkare men framförallt konsument, har även haft besiktningsuppdrag på asfalt.

Det jag stör mig på är när minsta lilla skada ska repareras till nyskick eller ersättas med extremt högt skadestånd.

Har jag fest hemma och tappas ett vinglas, torkar jag upp,städar undan glasrester och tvättar soffklädsel, mattor osv. Skulle gästen avsiktligt förstöra blir det en annan femma.

Har jag en hantverkare hemma, förväntar jag mig att den inte uppträder vårdslös och städar någorlunda efter sig. Sedan är hantverkaren bara hemma hos mig för att tjäna pengar, inte för att göra en förlust. Så hantverkaren behöver inte städa alltför noggrann, jag har hellre att han kan debitera en timme mindre. Blir det små skador som inte gick att undvika, då är det så.

När man ska kräva hantverkaren på skadestånd beror på många faktorer, men just i TS fall ser jag inte så många faktorer som talar för skadestånd.
Om jag har fest hemma och något går sönder, så är det jag själv eller mina vänner som slår sönder det.
I fredags var jag på besök hos en kompis och hade med mig en plastbringare som hon råkade tappa, med påföljden att den gick sönder. Hennes omedelbara förslag var "självklart betaler jag den". Min lika snabba och självklara reaktion var "det var väl knappast medvetet, olyckor händer".
För hon är min kompis.

Om jag betalar för att få en tjänst utförd, så förutsätter jag att utföraren inte skadar något under utförandet. Åtminstone inte pga slarv. Eller att de förvarnar (detta är ingen bra lösning, det kan bli skador i asfalten...)
Det känns ganska tydligt i tråden att märken i en asfaltsuppfart är ganska troliga om man placerar ett lastväxlarflak fullt med takpannor på en asfalterad villauppfart.
Då har utföraren slarvat.
Om utföraren slarvar, så förutsätter jag att de återställer till samma eller bättre. Lagad asfalt blir sämre, alltså förutsätter jag att det blir ny asfalt.

Svårt att förstå detta?

/ Hälsningar, Fredrik
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
Om utföraren slarvar, så förutsätter jag att de återställer till samma eller bättre. Lagad asfalt blir sämre, alltså förutsätter jag att det blir ny asfalt. Svårt att förstå detta?
Nix, lätt att förstå men ibland kan detta något "fyrkantiga" resonemang få orimliga konsekvenser. Om nu skadan gör att värdet på fastigheten minskar med säg 1000 kronor. Är det då rimligt att kräva en total omasfaltering för säg 100 tkr. Givetvis rena hittepåsiffror men jag tror du förstår. Om det inte handlat om en garageuppfart utan en gigantisk parkering. Skulle då hela parkeringen göras om för miljonbelopp för att laga en "containerskada"?

I vissa fall är det inte möjligt/rimligt att gör en skada ogjord och då är pengar den metod som finns för att kompensera.
 
  • Gilla
calibramicke och 1 till
  • Laddar…
Det du sannolikt haft stående är ett 22kbm lastväxlarflak, tomt ca 2 ton, de två hjulen flaket i princip vilar all sin vikt på när de tippas upp med kroken och dras upp på bilen är de som lämnat märkena.

En container är de (generellt sett) mindre byttorna runt 10kbm man ser utanför butiker etc för brännbart och dylikt, de hämtas med liftdumper och lyfts upp i kedjor på sidorna med fördelen att det vid avlämning / hämtning aldrig är någon enskild del i kontakt med asfalten med all vikt som de är på flaken, men de rymmer allmänt mindre även om det finns stora containrar också.

Båda kan givetvis lämna märken i asfalten men flaken är mer sannolika p.g.a hur de lastas på / av och storleken som gör att de kan lastas tyngre.

Vi brukar alltid försöka övertala att använda sig av öppna 10kbm containrar när det gäller rivningar och dylikt och då istället använda sig av fler om det behövs, om det inte finns någon lämplig yta i närheten att använda och avståndet till behållaren spelar mindre roll.

Jag ser inte av märkena att chauffören gjort något fel, dvs att han haft problem t.ex och behövt "joxa" för att få upp den vilket resulterat i märkena utan det ser ut att vara ett vanligt lyft där asfalten helt enkelt inte pallade med, vet inte hur mkt material som var i den men det blir ganska liten yta med all vikt under en kort stund så tyvärr lätt hänt.

Inget jag säger kommer vara till någon hjälp men ville ändå reda ut.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
M Maximum Justice Attack skrev:
Det du sannolikt haft stående är ett 22kbm lastväxlarflak, tomt ca 2 ton, de två hjulen flaket i princip vilar all sin vikt på när de tippas upp med kroken och dras upp på bilen är de som lämnat märkena.

En container är de (generellt sett) mindre byttorna runt 10kbm man ser utanför butiker etc för brännbart och dylikt, de hämtas med liftdumper och lyfts upp i kedjor på sidorna med fördelen att det vid avlämning / hämtning aldrig är någon enskild del i kontakt med asfalten med all vikt som de är på flaken, men de rymmer allmänt mindre även om det finns stora containrar också.

Båda kan givetvis lämna märken i asfalten men flaken är mer sannolika p.g.a hur de lastas på / av och storleken som gör att de kan lastas tyngre.

Vi brukar alltid försöka övertala att använda sig av öppna 10kbm containrar när det gäller rivningar och dylikt och då istället använda sig av fler om det behövs, om det inte finns någon lämplig yta i närheten att använda och avståndet till behållaren spelar mindre roll.

Jag ser inte av märkena att chauffören gjort något fel, dvs att han haft problem t.ex och behövt "joxa" för att få upp den vilket resulterat i märkena utan det ser ut att vara ett vanligt lyft där asfalten helt enkelt inte pallade med, vet inte hur mkt material som var i den men det blir ganska liten yta med all vikt under en kort stund så tyvärr lätt hänt.

Inget jag säger kommer vara till någon hjälp men ville ändå reda ut.
Han höll faktiskt på att juxa en del med containern, typ drog den fram o tillbaka på samma ställe
 
A Ace83 skrev:
Han höll faktiskt på att juxa en del med containern, typ drog den fram o tillbaka på samma ställe
Du har koll på hur det såg ut då du såg den lastas men för allmän info :
Runt 4:35min in i videon, och nej jag har inget med Hasses grävtjänst att göra, var bara bland första träffarna på Youtube.

Så lastas lastväxlarflak, de ska aldrig dras fram och tillbaka med hjulen i kontakt med marken, så om du såg han juxa fram och tillbaka med den så har han ju i princip rollat en yta på ca 25x15cm (x2 hjul) av din asfalt med flakets + innehållets vikt vilket är... anmärkningsvärt.

De märken jag sett där sånt skett p.g.a t.ex platsbrist / nära till tak / etc så har asfalten varit betydligt mer sargad, så då har du nog ändå ganska rejält stabil asfalt på din uppfart som inte ser värre ut än den gör.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Bytte tak under sommaren och en mobilkran ställde upp på gatan för att hissa upp pannorna,Han satte ner två stödben med stora skivor under på garageuppfarten som består av stenplattor 10x20cm .Trots det blev det 2 stora försänkningar och ett dryga arbeta att lyfta upp och få in plattorna igen.Vissa fick vi ta av lite på med vinkelslip.

Det blev ett tjafsande om ersättning så jag valde att ge tusen i det.Alltid sorgligt när man skall föra krav
Jag kör kran och måste vi sätta stödbenen på plattor eller en garageinfart så har vi stödbensplåtar som är 4kvadratmeter stora för att minska på belastningen, men vi informerar också kunden om att det finns en risk för skador på underlaget. Allt handlar till syvende och sist om pengar, ska man köra ut extra plåtar och stockmattor så kommer det bli ett dyrare takbyte.
Sen kan man ju inte begära att en lekman ska förstå det så man får vara tydlig.
 
  • Gilla
em72 och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagat liknande småskador genom att värma lite gammal asfalt med varmluftspistol och slå ner det med vanlig hammare. Efter en tid går det inte att urskilja lagningarna. En varm sommardag är att föredra av flera anledningar och bitar av asfaltsskrot/skräp kan man hitta lite överallt. Vill man ha nyare svartare asfalt dumpar de alltid vid nyasfaltering någon hög överskott i närmaste dike.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.