Jösses. Jag förstår varför det är svindyrt att ta in hantverkare eftersom dom ska förutse allt och ta ansvar för allt. Vart vill ni komma? Ska firman undersöka asfaltens och markens bärighet innan arbetet påbörjas? Hur ska man göra det?
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Ett enkelt "vi kommer behöva en container under bygget, det finns risk för skador om vi inte skyddar din uppfart, vill du betala Xkkr för skydd?" borde räcka
 
  • Gilla
BiFuel och 12 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ett enkelt "vi kommer behöva en container under bygget, det finns risk för skador om vi inte skyddar din uppfart, vill du betala Xkkr för skydd?" borde räcka
Bedömer hantverkaren att "det finns risk för skador" är det enligt min mening fullkomligt självklart att hantverkaren ska vidta de åtgärder som är rimliga för att dessa skador inte ska uppkomma. Finns inga rimliga skyddsåtgärder måste kunden informeras om att skador är en möjlig konsekvens av arbetet.

I detta fall borde det ha varit möjligt att undvika skadorna utan orimliga kostnader.
 
  • Gilla
em72 och 6 till
  • Laddar…
T TVRS skrev:
Jösses. Jag förstår varför det är svindyrt att ta in hantverkare eftersom dom ska förutse allt och ta ansvar för allt. Vart vill ni komma? Ska firman undersöka asfaltens och markens bärighet innan arbetet påbörjas? Hur ska man göra det?
Det är rimligt att räkna med att en normalt uppfart till en villa inte har den bärigheten.
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bedömer hantverkaren att "det finns risk för skador" är det enligt min mening fullkomligt självklart att hantverkaren ska vidta de åtgärder som är rimliga för att dessa skador inte ska uppkomma. Finns inga rimliga skyddsåtgärder måste kunden informeras om att skador är en möjlig konsekvens av arbetet.

I detta fall borde det ha varit möjligt att undvika skadorna utan orimliga kostnader.
Givetvis!
Att vara tyst och säga att kunden borde förstått eller att denne får skylla sig själv är för mig förkastligt beteende och visar på avsaknad av professionalism.
 
  • Gilla
Anders Björk och 3 till
  • Laddar…
harry73
Förstå mig rätt. Jag tycker det är mycket bra om entreprenören går steget extra att undvika skador på beställarens egendom. Det är också bra om entreprenören varnar beställaren för följder (skador/slitage) som entreprenören kan förvänta sig, men beställaren kanske inte.
Och hade entreprenören i TS fall kört sönder stenmuren, hade det varit rimligt att de hade återställt det. Men då hade det varit OK om man efter reparationen hade haft små färgskillnader i cementen eller putsen, reparationen behöver inte vara osynligt.
Nu gick asfalten inte sönder, men det kom små märken på, vad ska entreprenören då göra?

Vad hade gällt om entreprenören haft sönder ett gammal murket trästaket?
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker det är mycket bra om entreprenören går steget extra att undvika skador på beställarens egendom.
Fast det är väl ändå inget extra steg utan rätt självklart tycker jag.

harry73 harry73 skrev:
Nu gick asfalten inte sönder, men det kom små märken på, vad ska entreprenören då göra?
Ersätta skadorna, vilket i detta fall som du skriver nog inte handlar om många kronor. Diskussionen i tråden har väl till stor del kommit att handla om vad entreprenören borde ha gjort, vilket kanske inte är riktigt samma sak som det TS undrar över.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Det är märkligt hur hantverkare överlag verkar tro sig stå över allt och alla.

Inte undra på att det knyter sig i magen hos gemene man så fort en hantverkare behövs.

Skadar man något så ska detta återställas till sitt ursprungliga skick, kvittar
om det är köp av en tröja, bil eller tjänst.

Professionaliteten sträcker sig tydligen bara dit det passar.
 
  • Gilla
Anders Björk och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nu är jag inte hantverkare men framförallt konsument, har även haft besiktningsuppdrag på asfalt.

Det jag stör mig på är när minsta lilla skada ska repareras till nyskick eller ersättas med extremt högt skadestånd.

Har jag fest hemma och tappas ett vinglas, torkar jag upp,städar undan glasrester och tvättar soffklädsel, mattor osv. Skulle gästen avsiktligt förstöra blir det en annan femma.

Har jag en hantverkare hemma, förväntar jag mig att den inte uppträder vårdslös och städar någorlunda efter sig. Sedan är hantverkaren bara hemma hos mig för att tjäna pengar, inte för att göra en förlust. Så hantverkaren behöver inte städa alltför noggrann, jag har hellre att han kan debitera en timme mindre. Blir det små skador som inte gick att undvika, då är det så.

När man ska kräva hantverkaren på skadestånd beror på många faktorer, men just i TS fall ser jag inte så många faktorer som talar för skadestånd.
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Svinenkel lösning är två 220 plank som banor. Synd att uppfarten inte blev skyddad.
Dock finns 1 miljard anledningar till att åtgärden aldrig blev gjord:
- okunskap
- förväntade sig bättre bärighet i asfalten
- man hann inte lägga ut skyddet innan bruken levererades
- vad säger ev. avtal?
- kommunikationsbrist
-osv...osv

Synd att många utgår ifrån att ytterligare ett hantverkarsvin vart framme.
Prisavdrag är nog den smidigaste lösningen om ni kan komma överens om det.
 
  • Gilla
Warimoto och 2 till
  • Laddar…
Prova att spola bort de vita skrapmärkena med högtryckstvätten. De andra kan du säkert jämna ut om du värmer asfalten, alt provar en varm sommardag.
 
harry73 harry73 skrev:
Blir det små skador som inte gick att undvika, då är det så.
Fast i detta fallet hade det gått att undvika jätteenkelt genom att bara lägga två reglar undertill. Varför chansa med bärigheten? Alla vet att asfalt är känsligt för hög punktbelastning.

Och det är givetvis inte TS ansvar.

T Takläggare skrev:
Vi brukar göra som så att vi alltid lägger ut reglar där container läggs ner på, på så sätt undviker vi rispor och skador som är vårt ansvar, samtidigt när man beställer återtag av en tung container brukar vi beställa att chauffören har med sig underlägg för stödben när han lyfter upp den, det är chaufförs ansvar, att inte göra märken av lastbilensstöd.

Vi har ersatt kund en gång och sedan alltid noggrann med marken vi använder för takbyten, helt klart vårt ansvar. kund kan omöjligt veta om allt som kan hända eller sker, dom har betalt för ett professionellt utfört jobb.
Äntligen en hantverkare med lite yrkesstolthet och sunt förnuft!

Jag är helt på TS sida gällande detta!
Stå på dig!
 
Redigerat:
  • Gilla
em72 och 3 till
  • Laddar…
Det allmänna problemet är att när man (som jag) inte har kontakt med hantverkare/byggare osv särskilt ofta, då förväntar man sig ungefär samma upplevelse som när man köper en TV på Elgiganten.

Om gubben som levererar TVn smäller i med kartongen och plasten repas, ja då får Elgiganten skicka en ny bara.
Fungerar inte TVn som den ska? Då skickar de en ny.
Tycker du inte att TVn var värd pengarna? Ja då utnyttjar du 30-dagars öppet köp.


Jag kan såklart bara svara för mig själv, men jag tänker så här om jag t.ex. skulle beställa en badrumsrenovering: "Jaha, nu har jag beställt ett nytt badrum för 150 000 kr, då förväntar jag mig att ha ett perfekt nytt badrum om x antal dagar och allting annat är naturligtvis som det var tidigare. PUNKT". Man förväntar sig inte att gubbarna smällt i badkaret i ytterdörren, repat parketten i hallen, fuskat med golvbrunnen, skurit kaklet oproffsigt och allt annat skit som man ser här på Byggahus hela tiden. Och OM något sådant inträffar så förväntar man sig att företaget byter ytterdörr, slipar om parketten, gör om golvbrunnen, byter allt kakel och gör om tätskiktet från början osv. Vad det kostar företaget skiter jag i, då skulle de inte fumlat från början.

Lite som att om Elgiganten lyckas sabba min TV-leverans 5 gånger och jag sedan dessutom lämnar tillbaka den på öppet köp efter 29 dagar och de helt uppenbart går med förlust, ja då skiter jag såklart fullständigt i Elgiganten som företag. Sälj inte TV-apparater då.

Det är säkert annorlunda om man dealar med hantverkare varannan vecka eller själv är i branschen, då ser man bara kunder som ställer "orimliga" krav. Men när man beställer hantverkartjänster en gång vart femte år så förväntar man sig helt enkelt samma service som övriga företag.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 8 till
  • Laddar…
Det är byggherrens ansvar.
 
Hos grannen la de ut reglar, precis som någon i tidigare inlägg nämnde. Inte svårare än så.

Folk har så dåligt konsekvenstänk nu för tiden (eller så har de alltid varit så ). Inte många som tänker vad händer om jag gör så här.

Ett bra ställe att studera detta är i trafiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.