När ni bygger med material dåligt för naturen hur gör ni för att klimatkompensera?

jag ska bygga plintgrund men vill inte leva med dåligt samvete.
 
  • Gilla
  • Wow
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Menar du allvar?

Att bygga saker är nog en av de mest långsiktiga saker vi som människor kan göra och därför totalt sett det minst skadliga över tid av allt vi ägnar oss åt. Fokusera på det som verkligen är problem, som onödig konsumtion av olika varor med låg kvalitet som inte håller över tid. Eller ännu värre, kanske bara byts för att det kommit något snyggare eller mer hippt trots att det gamla fungerar utmärkt.

Om du nu vill ha dåligt samvete så ha det istället över att du låtit vettlösa och rabiata radikalister påverka ditt välmående.
 
  • Gilla
big mike och 18 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Menar du allvar?

Att bygga saker är nog en av de mest långsiktiga saker vi som människor kan göra och därför totalt sett det minst skadliga över tid av allt vi ägnar oss åt. Fokusera på det som verkligen är problem, som onödig konsumtion av olika varor med låg kvalitet som inte håller över tid. Eller ännu värre, kanske bara byts för att det kommit något snyggare eller mer hippt trots att det gamla fungerar utmärkt.

Om du nu vill ha dåligt samvete så ha det istället över att du låtit vettlösa och rabiata radikalister påverka ditt välmående.
Vi bygger onödigt hög standard och slösa med resurser detta är allvarligt och jag vill göra det jag kan
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Har du någon beräkning om hur mycket du vill/bör kompensera för? Det finns ett stort antal tjänster som investerar i projekt syftande till att minska miljöpåverkan främst U-länder. Har inte detaljerad kunskap, men jag har exempelvis använt mig av https://www.goclimateneutral.org/se/
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Har du någon beräkning om hur mycket du vill/bör kompensera för? Det finns ett stort antal tjänster som investerar i projekt syftande till att minska miljöpåverkan främst U-länder. Har inte detaljerad kunskap, men jag har exempelvis använt mig av [länk]
Tack det ska jag se på. Jag kan inte så mycket men det är viktigt att tänka på vad man gör oavsett vad gör man
 
  • Gilla
näslund
  • Laddar…
Just den tjänsten är mer utformad för att klimatkompensera ens vardag, men det finns även möjlighet till engångs-bidrag för att täcka en viss mängd koldioxid.
Lite svårt att omsätta ett projekt i antal kilo koldioxid, men något är ju bättre än inget tänker jag.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
När ni bygger med material dåligt för naturen hur gör ni för att klimatkompensera?

jag ska bygga plintgrund men vill inte leva med dåligt samvete.
Jag tycker också att det här är svårt. Så viktigt att försöka välja hållbara alternativ, men samtidigt inte alltför dyrt, med komplicerade metoder, eller att det tar jättelång tid att bygga.

Sen kommer frågan: vad är hållbart? Handlar det om att med så liten påverkan som möjligt få till den byggyta man är ute efter? Handlar det om att använda material som inte släpper ut gifter? Handlar det om att stötta den lokala ekonomin? Handlar det bara om global uppvärming?

För mig är det viktigt att bygga för framtiden. Hur länge kommer huset stå? Hur välisolerat är det? Vilket uppvärmningssystem osv. Jag försöker hitta byggmaterial på blocket, återanvända saker osv. Dessutom, stöd lokala sågverk!

Jag är osäker på klimatkompensation! Ganska stor risk att detta inte funkar i praktiken menar jag..
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Var och en måste få bygga som dom vill utan att andra försöker skamma dom till nån slags högre moral. Plintgrund är annars en underskattad grund, prisvärd och lättåtkomlig för underhåll om det behövs. Dessutom är det möjligt att åtgärda grunden i efterhand ifall huset sätter sig.

Ifall man är inne på att leka klimatsamarit fullt ut så är det naturliga valet att inte bygga nytt alls utan att köpa nått av dom tiotusentals tomma färdiga husen som finns på marknaden. Att tro att man kan prioritera "läget" och nödvändigtvis måste bygga nytt i nån storstad med bostadsbrist där livet tycks gå ut på att konsumera är inte förenligt med klimatfrämjande tänk.
 
  • Gilla
Vildparti och 10 till
  • Laddar…
Cheesen
Talvan Talvan skrev:
När ni bygger med material dåligt för naturen hur gör ni för att klimatkompensera?

jag ska bygga plintgrund men vill inte leva med dåligt samvete.
Ja du lär nog få leva med dåligt samvete om du bygger nytt... Plintgrunden är ju bara en liten del av miljöpåverkan som ett nytt hus har. Vill du nu minska just plintgrundens påverkan så kan man använda natursten istället... Men det har också en viss klimatpåverkan. Den ska även den brytas, bearbetas och fraktas.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
TS utveckla gärna hur du tänkte med kopplingen mellan vilken grund du tänkt bygga och hur den påverkar klimatet. Hängde inte riktigt med där.
Menade du på att du bygger plintgrund för att bygga enklare/billigare och spara klimatet? Eller att plinggrund skulle vara sämre för klimatet?

Som många andra är inne på så tror jag också att bostadsbyggandet är en rätt liten del i problematiken. Bostäder bygger man ju mer lite mer långsiktigt tänk och (förhoppningsvis) bygger för att huset ska så i många decennier.
Jag tror också att konsumtionssamhället är ett större problem. Prylar och kläder shoppas frenetiskt och hamnar sedan på tippen när man ska anpassa sig efter nästa års mode. Hemelektronik repareras sällan längre utan tv:n åker på tippen så fort det blir något fel på den och man köper snabbt en ny.
Det räcker men att kika tillbaka till när jag var liten, på 80-talet. Då var att köpa en ny tv en stor happening som man sparade till länge och sällan gjorde på impuls. I varenda liten håla fanns det ett radio- och tv-reparatör.

När det gäller byggande och renovering så sträcker sig väl mitt klimattänk till att jag ofta tänker mig att jag renoverar ett rum för sista gången och tänker lite långsiktigt.
I mitt hus var det mesta orginal från 1968, välskött och har fungerat bra men nu efter 50 år var det dags att renovera. Jag renoverar i sakta mak och tänker igenom besluten. Gör medvetet ganska neutrala/stilrena/tråkiga val när det kommer till dyra rum så som badrum och kök. Mest handlar det om att jag själv känner att jag är lat och inte vill behöva göra om ett rum efter några få år bara för att jag kanske var lite för modig och gjorde för extrema eller moderiktiga val. (Vem mins inte alla 90-talsbadrum med delfiner på kaklet eller färgglad kaklad bård som som alla ville slita ut på 00-talet).
Främst på grund av lathet och ork som sagt men det blir ju också miljövänligt.

Man ser ju andra som byter kök som jag byter kalsonger
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Isolering är en sådan sak som tjänar igen sig snabbt. Speciellt cellulosa och cellplast som har låg energiåtgång vid tillverkning.
Betong däremot är ett material som man gärna får minska användningen av.
 
  • Gilla
Talvan och 3 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
När ni bygger med material dåligt för naturen hur gör ni för att klimatkompensera?

jag ska bygga plintgrund men vill inte leva med dåligt samvete.
Enligt vad jag förstår kan man inte klimatkompensera för ens egna (eventuella) dåliga val utan man får göra det så miljö- och klimatvänligt det går med den ekonomi man har.
 
Som Johannes är inne på här ovan - satsa klimatkompenserings-pengarna på bättre isolering, då kan man ju lätt räkna ut hur många kWh uppvärmning man sparar in under byggnadens livslängd. Då kan man ju också ganska säkert veta att kompenseringen faktiskt har effekt, till skillnad från en investering i t.ex. skogsplantering i något fjärran land.

Jag har för egen del som klimatkompensation för flygresor investerat (lånat ut) en del pengar genom Trine, www.trine.com . Där lånar man ut pengar till entreprenörer inom solenergi, främst i utvecklingsländer, där sol-el ofta direkt kan ersätta el från dieselelverk eller ljus från fotogenlyktor.
De redovisar en siffra på hur mycket CO2 varje projekt beräknas spara in (som nog iofs ska tas med en nypa salt - jag brukar lägga på lite lagom extra när jag räknar).
En trevlig grej är ju också att såvida inte entreprenören går i konkurs, så får man tillbaka sin investering på några år, med ränta.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag känner absolut ingen skuld alls gentemot miljön/klimatet. Jag sorterar, använder de material som är lämpade, slösar inte med material, och tänker långsiktigt (installera inte modeflugor i ditt hus).
Med tanke på att 27 fabriker i Sverige idag står för 50 % av CO 2-utsläppen Sverige har, så är det fullkomligt befängt att känna någonting för att man flyger, kör bil/mc, bygger hus eller äter kött. Sedan finns det en post till (utöver de 27 fabrikerna) som är värre än nästan allt; att skaffa barn.

Så nej. Jag känner absolut noll ångest, och jag lever med största säkerhet långt mer klimatvänligt än 95 % av befolkningen i övrigt. Detta trots både bil, mc och flygresor.

Det som hade behövts är en verklighetscheck för politiker och många med klimatångest. De flesta i dessa grupper har absolut noll insikt, kunskap och förståelse för vad som är bra respektive dåligt för miljön/klimatet.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jag är helt inne på Finndjävels resonemang. Bättre att köpa ett redan befintligt hus än att bygga nytt, det borde vara det absolut mest miljövänliga valet.
Vill man leva miljövänligt, så tänk på att klädindustrin är världens näst största miljöbov. Köp färre kläder och använd dem längre. Och till alla grönhåriga miljöaktivister: hårfärg är jätteskadligt för miljön...
 
  • Gilla
Themgoroth och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.