1 466 674 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 305 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 305 inlägg
Hökningar har redan kommitT tompaah7503 skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionitys-forsvar-darfor-hojer-vi-priserna-snabbladdning
Ger 127:50 / 100 km
Självbyggare
· SE4
· 3 167 inlägg
Ok, jag förstår hur du menar men det känns ganska irrelevant att påpeka att energislagen kostar ungefär lika, när den ena bilen har en tredjedel av den andras förbrukning på grund av betydligt mer effektiv teknik.harry73 skrev:
Om jag inte har fel för mig så kostar nästan den mesta energin som går att köpa, typ fjärrvärme, ved, el, bensin, diesel, gasol, m.m. ungefär i samma härad, det är inte magnituders skillnad på något av dem.
Vad vill du ha sagt med det?hsd skrev:
Elbilister tankar hemma, vårt marginalpris är på senaste tre räkningarna ungefär 1,20 kr/kWh.
Självbyggare
· SE4
· 3 167 inlägg
Soppapriserna är dessutom på väg upp, kraftigt, så att räkna på bränslepriset framöver bör man ta i några kronor per liter.
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/da-kommer-bensinen-kosta-20-kronor-per-liter/
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/da-kommer-bensinen-kosta-20-kronor-per-liter/
Att energikostnaden för elbil som laddas hemma överslagsmässigt kan sättas till 2 kr/mil kan nog bekräftas av alla som äger en elbil, en beräkning som kommer fram till att det kostar lika mycket som bensin kan anses direkt felaktig utan att behöva granska beräkningen djupare än så.
Ionitys motivering att det är så billigt att ladda hemma att man kan betala mycket mer vid snabbladdning är "kul".hsd skrev:
Det är naturligt att snabbladdning kostar mer än långsamladdning men jag tror att Ionity har tagit i för mycket i sin dimensionering av laddarnas effekt på 350 kW (på alla laddare samtidigt). Jag förstår att de får höga anslutningskostnader i och med det. 150 kW tycker jag är en bra nivå på en snabbladdare, du ligger ändå inte över den effekten särskilt många minuter på laddkurvan.
Min prognos är att det kommer att dyka upp många laddare på 100-150 kW från andra leverantörer än Ionity de kommande åren med ett pris på runt 4-6 kr/kWh.
Självbyggare
· SE4
· 3 167 inlägg
Att snabbladda är något elbilister gör i undantagsfall, då man inte kunnat planera på annat sätt. Det är inget som hör till vardagen.
Att fossilister nu skadeglatt skriker "Kolla, det är dyrare med elbil än bensinbil" när Ionity höjt sina priser är jämförtbart med att ett gäng grottmänniskor står och skriker "Kolla, det kostar 2500 kr per natt att bo i ett sånt där HUS, ha ha, jag ska ju att det skulle ångra sig de som skaffar HUS" när det är ett affärsresenärshotell de avser och människor i själva verket brukar bo för en hundralapp där hemma (i ett hus..).
Att fossilister nu skadeglatt skriker "Kolla, det är dyrare med elbil än bensinbil" när Ionity höjt sina priser är jämförtbart med att ett gäng grottmänniskor står och skriker "Kolla, det kostar 2500 kr per natt att bo i ett sånt där HUS, ha ha, jag ska ju att det skulle ångra sig de som skaffar HUS" när det är ett affärsresenärshotell de avser och människor i själva verket brukar bo för en hundralapp där hemma (i ett hus..).
Då räknade du på nya bilar och 100%avskrivning på 8 år.T tompaah7503 skrev:Eftersom den rörliga kostnaden för en elbil är så mycket lägre finns naturligtvis en brytpunkt där efter visst antal mil är elbilen billigare och förbränningsmotorbilen går om i totalkostnad.
Gjorde en enkel uträkning tidigare inför vårt elbilsköp. Den innehåller kostnader som skiljer sig åt emellan bilarna, alltså inte däck, försäkring, besiktning m.m. som är ungefär likartat oavsett vilken sorts drivmedel och motorteknik den har. Då har vi en breakpoint på strax innan 5 år eller 10.000 mil där elbilen inte längre är dyrare totalekonomiskt sett.
[bild]
Som det ser ut nu har elbilar låg avskrivning och hög restvärde. Det borde göra kalkylen bättre för elbilar. Men tittar man på andrahandsbilar borde det påverka kalkylen negativt för begagnade elbilar.
Sedan saknar jag kostnader för laddstolpe och tycker jag att elpriset är lågt
Självbyggare
· SE4
· 3 167 inlägg
Kostnaden för en hemladdare, som omfattas av investeringsstödet, blir en 5-10.000 kr.harry73 skrev:
Elpriset är mitt marginalpris ink.moms för de kWh vi köper, de senaste 27 månadernas elräkningar har snittet varit 1,27 kr/kWh så jag kan justera detta i min kalkyl naturligtvis.
Hur är det med effekttariff, större säkring och allt det där. Visst är ett stort elabonnemang dyrare än en vanlig villaanslutning på 16A, men på ett stort abonnemang förväntar man sig också en större förbrukning som gör att bruttoelpriset med alla fasta kostnader inräknad borde ungefär vara lika.W witten skrev:Det är naturligt att snabbladdning kostar mer än långsamladdning men jag tror att Ionity har tagit i för mycket i sin dimensionering av laddarnas effekt på 350 kW (på alla laddare samtidigt). Jag förstår att de får höga anslutningskostnader i och med det. 150 kW tycker jag är en bra nivå på en snabbladdare, du ligger ändå inte över den effekten särskilt många minuter på laddkurvan.
Snabbladdning borde vara billigare per kWh än långsamladdning, eftersom man kan sälja fler kWh per laddplats och därmed behöver mindre utrymme.
Självbyggare
· SE4
· 3 167 inlägg
Jo, det kan man väl tänka sig att de är. Det finns dock inte samma politiska ambition att bli kvitt elanvändning genom skatter och pålagor, som det finns för de fossila bränslena.harry73 skrev:
Själv bryr jag mig inte, vi har egen elproduktion och går priserna upp så tjänar vi mer på såld el också, förtjänsten är hur som helst sådan att produktionsanläggningen kommer att betala sig på 10 år och när den investeringen är betald kommer vårt elpris bara sjunka med tiden.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 305 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 305 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 305 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 305 inlägg
Det är ingen ide att "räkna hem" elbilen, det finns möjligtvis utsläppsvinster men många lånar/hyr bil för längre resor så elbilen idag duger till jobbpendling
Hur är det om jag vill åka till Barcelona med elbil, många laddstopp -om det ens är möjligt
Hur är det om jag vill åka till Barcelona med elbil, många laddstopp -om det ens är möjligt
Förstår nog inte vad du menar här. Allt man köper vill man väl i någon mening "räkna hem", vilket förvisso kan vara allt från en väldigt simpel kalkyl, typ köpa en varmkorv, till väldigt jobbiga funderingar i stil med har familjen råd med det där större huset.hsd skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 167 inlägg
Vi har vår i hantverksverksamhet och den går väl som mest 20-25 mil per dag. Det är i det mesta laget vad man vill sitta i en bil i sitt liv hur som helst.hsd skrev:
Ja, hur är det om man vill ta he ett 18 tons lass med 0-16 grus med elbilen? Hur är det om man vill att hela släkten ska kunna åka i den samtidigt? Hur skulle det vara om man inte avfärdade lösningar på grund av vissa sällsynta randfall, då de absolut flesta som tar sig till Barcelona från Sverige gör det med flyg eller tåg så är det fullständigt ointressant att veta om man kan köra dit med bil. Vem vill det liksom..hsd skrev: