Hej allesammans!

Provar att skriva här - hoppas att någon har en idé!

Min köksfläkt har fått en ful missfärgning på sig. Jag har ingen aning om hur det uppkom, men tittar man nära ser det nästan ut som att man har dragit av den med en fuktig trasa, som sedan har torkat in och lämnat märken.

Någon som har nån idé om vad man kan göra för att få bort det? Finns det någon metod som alltid fungerar för svåra fläckar? Något starkare? Hur mycket jag än håller på med microfiberdukar etc så blir det ingen skillnad.

Känns som att jag har provat allt:
* Köksrengöringsprodukter från matvarubutiken
* Ättiksprit + babyolja
* Olika varianter med bakpulver

:worried:
 
  • Köksfläkt med missfärgningar på rostfritt stål ovanför svarta kakelplattor och kryddkvarnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Missfärgning och torkade rengöringsmedelsrester på en rostfri köksfläkts yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostfri köksfläkt med en missfärgad fläck runt kontrollpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en rostfri köksfläkt med synliga missfärgningar på ytan ovanför en svartvitt kaklad köksvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålull, svinto?

Annars gör lite recept och annat god verkan också:
 
  • Kökshörna med recept och anteckningar uppsatta på väggen ovanför en spisfläkt och spishäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
gaia och 1 till
  • Laddar…
mirakelsvampar/fläcksuddare brukar funka på det mesta också och repar inte
 
Dom kommer dessutom repa ytan fint.
 
Ska man putsa bort det så börjar man såklart inte med grovt slipande produkter som autosol utan man provar med det finaste till att börja med. Lackrengöring för bil eller liknande. Svinto och stålull kommer bara förstöra och repa.
Det som hänt är väl att nån vätska som innehåller nåt surt stänkt upp och svagt etsat ytan. Inget som går att tvätta bort alltså.
 
  • Gilla
olpo och 1 till
  • Laddar…
A
finns ju medel för rostfritt tom electrolux för ju sådant
 
Lite ot.
Kan inte hjälpa dig med fläcken, men ett annat litet ”tips” har jag.
Jag har haft en precis likadan fläkt som du. Efter något år blev det problem med spottarna. De glappade o lös ibland länge o ibland inte alls. Jag bytte lampor några gånger, men det hjälpte inte.
När jag felsökte så visade det sig att fett runnit ned i spotten längs kabeln o där hade fettet brunnit så kontakterna var förstörda.
Inga större problem att åtgärda, men sjukt irriterande problem. O enligt mig en tafflig konstruktion. Jag bytte kontakterna o fixade till en lösning så att det inte skulle hända igen.

Detta var som sagt ett ot-inlägg. Men tänkte bara tipsa dig om du upplevt samma problem med att spottarna inte alltid lyser.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Någon form av stålglans att spraya på och torka av borde fungera. Sen brukar man komma förvånansvärt långt med sodavatten som rengöringsmedel på rostfria ytor.
 
Fast återigen, är ytan etsad av nåt surt så räcker det ju inte med normala rengörande produkter. Då är det ju så att säga porer i metallen och det är ju det som gör att det är permanent. Sånt syns även om porerna är mikroskopiska om hela ytor blir påverkade.
 
Vi har precis samma fläkt i vårt fritidshus och den har också fula fläckar som inte går att få bort.:thinking:
 
Rekommenderar som tidigare ett försök med Universal allrengöringsmedel. Jag är medveten om att reklamen för produkten är överdriven, påminner om marknadsföring vid marknader som Kivik, Skänninge med flera, men faktum är att det fungerar för det mesta, dock med lite mera arbete än videon ger sken av
Jag har med mycket gott resultat polerat bort ytliga etsningar på bänkskivor av kalksten, föremål av rostfritt och andra metaller. Behagligt att använda då det inte innehåller lösningsmedel.
Fungerar också att polera porslinshoar och badkar som redan fått ytliga skador som samlar smuts. Använd dock inte som förstahandsåtgärd på porslin eller emalj eftersom produkten till största delen består av wienerkalk, som är ytterst finkornigt avverkar och ger mycket fina, närmst osynliga, repor i glasyren. Inget polermedel ger samma glatta yta som ”nygräddad” glasyr.

Synd att en mycket bra produkt demonstreras av ”marknadsgycklare”.

 
TRJBerg
Diskmaskinspulver.
 
Autosol, men man lär få polera hela ytan för att få det bra!, alternativt borsta hela ytan med fin skotteduk el liknande, om man föredrar det utseendet.
 
  • Gilla
bertolaekh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.