Börjar med att jag aldrig använt en luftvärmepump, förutom på kontoren på jobbet. Alltså aldrig pillat med någon eller egentligen inte vet vad jag ska titta på ens...

Har snöat in på Panasonic HZ25UKE/HZ25TKE, alternativt HZ35UKE.
För det första, vad är det för skillnad på UKE och TKE? Värt prisskillnaden?
För det andra, Panasonic känner jag är ett etablerat märke och att det tydligen ska gå att styra dem genom larmet i har i kåken. Låter mest smidigt, sen om det är det vete fan :)
För det tredje, någon annan pump man skulle kika på?

Garaget är 112kvm invändigt, 14*8*4m. Dubbelisolerad grund med gjuten platta, 190mm isolering i väggarna och just nu bara 145mm isolering i taket, kommer att bli det dubbla (minst) inom närmsta framtiden.
Tanken är absolut inte att ha rumstemp där inne utan 12-15° hade vart trevligt, allt där över är ren bonus.

Jag är i stadiet där jag håller på att klär innerväggarna med osb och gips så ska förbereda hål för alla slangar, el och det som behövs för ihopkopplande av innedel och utedel. Har fördragit ett helt eget eluttag till pumpen som går på en helt egen krets, men var man ska placera hålet för genomföringen känns som att det bestäms av vilken pump man väljer. Eller finns det något sorts universal-håls-placering av något slag?
 
Vanligast gör man ju genomföringen högt nära pumpens innedel skyddat under taksprång etc så det inte regnar på själva genomföringen.
 
  • Gilla
MalZon
  • Laddar…
Om du av någon anledning vill göra håltagningen själv så kan du ladda ner installationsmanualen på vald modell så ser du vart håltagningen ska vara i förhållande till innerdelen om du tänkt dig håltagning bakom innerdelen.
Högt i tak med dina 4m men sätt innerdelen på ca 2,5m från golv så det inte blir så högt att ta sig upp för att rengöra filtren.
 
Höger sett framifrån är rörens placering ut bakom alt låta dem ligga längs med o då kommer dem ut på vänster sida av innerdelen.
 
  • Gilla
jajkobo
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Om du av någon anledning vill göra håltagningen själv så kan du ladda ner installationsmanualen på vald modell så ser du vart håltagningen ska vara i förhållande till innerdelen om du tänkt dig håltagning bakom innerdelen.
Högt i tak med dina 4m men sätt innerdelen på ca 2,5m från golv så det inte blir så högt att ta sig upp för att rengöra filtren.
Jag tänkte gör själva håltagningen själv, detta för att jag ändå är i det skedet där jag håller på med OSBn av insidan av väggarna just nu. Då kan jag täta fuktspärr och vindskydd på ett tillfredsställande sätt med. Har har försökt att leta efter monteringsanvisning men hittar bara instruktionsbok att ladda ner, och där står inte något om själva monteringen, och inte en enda bildjäkel kan jag googla fram heller så man der "baksidan" av innerdelen av någon av de tänkte pumparna.
Har ett uttag satt på precis 2,5m så det blir där den hanmar.
S shomakie skrev:
Höger sett framifrån är rörens placering ut bakom alt låta dem ligga längs med o då kommer dem ut på vänster sida av innerdelen.
Ok, så på högersidan av innerdelen ser framifrån...
 
Googlade på Installationsmanual Panasonic HZ25TKE och det kom upp direkt som tredje alternativ, är tyvärr kass på att ladda ner en sida av manualen och lägga upp här.
 
borra hålet med lite fall nedåt
 
...och utåt.
 
Ja det är ju märkligt, letat och googlat som en tok ett par kvällar nu..

Men iaf, om jag tolkar bilderna rätt så är Rear Wiew sett framifrån? Och då måste slangarna komma ut där jag ringat in dem?
 
  • Tekniska ritningar av en inomhusenhet med markerade anschlusspunkter för slangar i röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din cirkel är ritad även nedanför innerdelen men den kanske inte är så noga inritad ;)
På nedersta bilden står det right piping hole med ett centrummått inritat så där har ni placering på hål.
Borra ca 65mm och snett nedåt inifrån och ut så det blir fall ut.

Du måste ha googlat på något konstigt som inte fick/får upp träffar på installationsmanual.
 
Tror jag fattar var det kommer att hamna...

Då är frågan vad som skiljer TKE och UKE? Eller om man rent av ska satsa på någon annan?
 
TKE är en äldre modell från 2017. UKE kom ut 2018 och har lite högre effekt än den förra. Den är alltså modernare.
 
  • Gilla
MalZon och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack! De verkar kosta lika mycket nu båda två modellerna.

Men som sagt, någon annan man ska ha i åtanke?
 
Mitsubishi Electric AP42VGH/AP42VGK kan vara ett prisvärt alternativ om du har någon Mitsubishi återförsäljare i din närhet.
Toshiba Daiseikai 9 modell 25 eller 35 beroende på hur kalla vintrar ni tror det blir framöver.
Ni har rätt stor volym att värma/hålla varmt och i garage finns det oftast inte så mycket andra värmekällor som stödvärmer lite.

Är det Panasonic du ändå väljer så kolla att du får en 5årig garanti då det skiljer en del mellan Panasonics återförsäljare om garantitiden så du inte betalar samma pris för 2 års garanti som du kan få med 5års garanti istället.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.