Lizzardo
MalZon MalZon skrev:
Liten tanke på det jag med..
Detta då? [länk]

Det där gallret dämpar också luftflödet.
Jag hade gått upp till dimension 200 på gallret, bara att avsluta med en muff-nippel dim i vägg innan galler.
 
B Beppo skrev:
Jag snålade på armaturerna i mitt garage. Inte antal men kvalitet. Bygget kändes dyrt nog redan så jag köpte på Harald Nyborg. Nu efter 10 år spricker plasten och armaturerna hotar att ramla ner så jag kommer få byta ut allihop vilket är ett jäkla meck när garaget nu är fullt med prylar plus att jag får ta kostnaden en gång till fast dyrare nu då. Så att inte snåla in på armaturer skulle jag säga var ett klokt beslut.
Ja nä belysningen sparar jag inte på, det är bestämt sen innan. Fick som sagt låna hem dessa för att se hur en "riktig" lampa lyser och fastnade för dem.

Lizzardo Lizzardo skrev:
Det där gallret dämpar också luftflödet.
Jag hade gått upp till dimension 200 på gallret, bara att avsluta med en muff-nippel dim i vägg innan galler.
Hmm ok, tog faktiskt den med rostfria kepsen på. Tänkte på regnväder och sånt.
 
Snabba puckar. Fick hem fläkt, kallrasventil, huv och lite band. Ska köpa nån meter rör för att kunna montera innan jag slår på skivorna. Fick hem lite skivor med förra veckan...
 
  • Ny teknisk utrustning på oslipad träskiva; ventilationsdelar, skenor, plastförpackad enhet. Osammanhängande leverans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staplar av plywood i ett lager med byggmaterial och en motorcykel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål ut till luftvärmepumpen... Vad är det som ska gå i där? 2 rör, elkabel och dränering? 50mm kanske blir lite snävt?
 
Köpt spirorör, T-rör och ett 75mm avloppsrör idag. Spiroröret ska jag dra ut genom väggen till fläkten. Sätter kallrasspjället på insidan av väggen. Kom att tänka på det, stod ju att fläkten var med inkluderad varvtalsstyrning, men fick inte med nånting mer. Menas det att den är förberedd för styrning? Eller ska man få med ett reglage för det? Får väl skicka till dem.

Vart i förhållande till innerdelen av luftvärmepumpen ska jag sätta röret för att dra slangar och elen till utedelen? Tänkte använda 75mm röret till det. Lutar det lite utåt i samma veva.

Har även börjat att sätta upp OSB lite smått. Blir lite mer gjort i veckan och framåt helgen :)

Mvh Jonas
 
MalZon MalZon skrev:
Vart i förhållande till innerdelen av luftvärmepumpen ska jag sätta röret för att dra slangar och elen till utedelen? Tänkte använda 75mm röret till det. Lutar det lite utåt i samma veva.
Normalt går man in bakom innedelen, dvs dolt, men om det inte går så drar man en utanpåliggande kanal på väggen till innedelen.
Gissar att exakt var kablar och rör kan gå in beror på vilken innedel det är. Finns nog ingen std på det.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Normalt går man in bakom innedelen, dvs dolt, men om det inte går så drar man en utanpåliggande kanal på väggen till innedelen.
Gissar att exakt var kablar och rör kan gå in beror på vilken innedel det är. Finns nog ingen std på det.
Ok, kan väl kanske anta att jag bör dra röret precis mitt mellan reglarna så det hamnar centrerat mot innerdelen iaf.
Vet som sagt inte vilkwn pump det blir, men har ju snöat in lite på Panasonic. Men tror jag får kika lite med lokala företag så man får känna och klämma på pumpar.
Jag har förberett så det blir ett eget 1fas uttag till enbart pumpen på insidan i höjd där innerdelen hamnar, typ.
 
Bara trillat över denna filmen på en annan Panasonic pump. Är just hålet för rören och allt som sammankopplar inner och utedelen som jag är lite osäker på vart jag ska placera det - not innerdelen. Utedelen kommer det att bli såna kanaler..
 
Tomture61
Du kan ha slangpaketet/elkabel på både vänster/höger sida . Lämpligast är att dra det kortaste vägen från innerdelen . Kondensslangen får ej vinklas uppåt och hålet i väggen ska luta ngt nedåt . Lägg plåten på innerdelen och mät .
Finns inget standardmått på LLVP , men i underkant på innerdelen , hålet kan du borra när du köpt den pump du vill ha.
 
  • Gilla
MalZon
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du kan ha slangpaketet/elkabel på både vänster/höger sida . Lämpligast är att dra det kortaste vägen från innerdelen . Kondensslangen får ej vinklas uppåt och hålet i väggen ska luta ngt nedåt . Lägg plåten på innerdelen och mät .
Finns inget standardmått på LLVP , men i underkant på innerdelen , hålet kan du borra när du köpt den pump du vill ha.
Tänkte förbereda ett hål med ett rör nu när OSBn åker på. Detta för att jag kan täta fuktspärren och vindduken inifrån.
Röret sätter jag i lutning och verkar som att rören från innerdelen kommer ut på högersidan av innerdelen sett framifrån.

Måste verkligen tacka dig, du är en återkommande hjälp i tråden som kommer med input oavsett vad det är det gäller :)
 
MalZon MalZon skrev:
Jaha, igår vart det full kalabalik här. Gjutare kom och fixade gjuten kant för syllen, samtidigt kom leveransen för all material till stomresning, tak och beklädnad.
På tisdags sätter de igång! Nästa helg ser det troligtvis en "aningens" annorlunda ut här :D
Hur bred blev ”syllkanten”?
 
N northernlight65 skrev:
Hur bred blev ”syllkanten”?
200mm gjorde vi den.
 
MalZon MalZon skrev:
200mm gjorde vi den.
Tackar. Och sen en 170 syllbräda eller ?
 
N northernlight65 skrev:
Tackar. Och sen en 170 syllbräda eller ?
145mm med samma stående. Gjort ett 45mm installationsskikt, sen osb och gips.
 
MalZon MalZon skrev:
145mm med samma stående. Gjort ett 45mm installationsskikt, sen osb och gips.
Ok. Tänkte 150mm murblock och sen 120 reglar. Osb och gips på insidan. Satte du en 45 spikregel på utsidan då ? Funderar lite på mellanrummet mellan stommen och ytterpanelen. Vad bör man tänka på där? Musband i botten som är 38mm (?) men finns det något annat att tänka på i det avseendet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.