S Stefan1972 skrev:
Vem som bär ansvaret kan ju diskuteras men den som körde ut containern borde rimligtvis veta hur det kan bli och rusta sig därefter. Nå remsor plåt kan inte vara så besvärligt att ha med sig men det är klart. Då måste man kanske lämna hytten.......
Jo man förväntar ju sig att om man jobbar med takbyte och dagligen använder sig av liknande containrar, sp borde man ha lite koll
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Fast vet vi att TS ens var medveten om att de tänkte ställa en container där?
Nej, det vet vi såklart inte. Men det är rimligt att förutsätta att TS såg att container fanns där och att han inte meddelade entreprenören att containern skulle stå någon annanstans. Det är också rimligt att förutsätta att TS inte ordnade en annan plats för containern.
 
  • Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men det är rimligt att förutsätta att TS såg att container fanns där
Utifrån den information TS gett är det egentligen lika rimligt att förutsätta att containern bara fanns där och skadan redan var skedd innan TS kunde agera. Eller för den delen att TS lämnade husnycklarna till entreprenören och åkte på semester medan takbytet skedde.

Jag tycker att det är entreprenören i egenskap av yrkesman som måste ha koll på att de arbeten han gör inte orsakar skada. Om marken runt huset haft dålig bärighet och byggställningen vält. Hade det också varit TS fel?
 
  • Gilla
kisumisu och 10 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Utifrån den information TS gett är det egentligen lika rimligt att förutsätta att containern bara fanns där och skadan redan var skedd innan TS kunde agera. Eller för den delen att TS lämnade husnycklarna till entreprenören och åkte på semester medan takbytet skedde.

Jag tycker att det är entreprenören i egenskap av yrkesman som måste ha koll på att de arbeten han gör inte orsakar skada. Om marken runt huset haft dålig bärighet och byggställningen vält. Hade det också varit TS fel?
Vi visste att de skulle ställa dit en container, men som sagt...man räknar ju med att de vet vad de håller på med
 
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Hade det också varit TS fel?
Nu handlar det inte om vems fel det är, men vems ansvar det är och vem som ska betala kostnaden. Det är inte samma sak.

Jag tror inte att det är TS fel att det finns små märken i asfalten och troligtvis hade det inte heller varit beställarens fel om en byggställning välter. Det betyder dock inte automatiskt att det är entreprenörens fel.
Om vi fortsätter med byggställningsexemplet. Säg att entreprenören innan olyckan hände upptäckte att bärigheten var dåligt och att det behövdes tillfälliga förstärkningar, hade entreprenören då kunnat få betalt för det? Även om det var fast pris?
Jag menar att entreprenören kan få betalt för extra kostnader som han inte kunde förutse. Sedan blir frågan om entreprenören borde hyrd en P-plats på gatan för att undvika skada på TS uppfart eller lagt ut körplåt (jag tror inte plywood räcker) eller kanske hyrd en kranbil för att lyfta containern.
Kanske borde entreprenören förutsätt problemet och tagit hänsyn till det i sin offert, men det är inte säkert. Eftersom arbeten utfördes vid kallt väder, borde risken för deformationer i asfalten vara minimalt och är det rimligt att entreprenören förutsatte att han kunde använda asfalten utan risk för skador.

Sedan kan man undra sig hur stor skadan är (om man förutsätter att den inte blir snyggare av reparation) 100kr? 500kr? 1000kr?
Visst känns den första skadan på en oskadad yta lite surt, men skulle jag få 1000kr för två små märken på en asfaltyta, då skulle jag bjuda in alla att göra märken och skulle jag bli rik av det. Rimlig skadebelopp ligger snarare mellan 100 och 500kr.
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Vi visste att de skulle ställa dit en container, men som sagt...man räknar ju med att de vet vad de håller på med
Jag tror det blir ganska svårt då om du visste om att du skulle ställa en där. Att entreprenören visste att ett krokflak fyllt med tegel blir rejält tungt är nog ganska troligt. Frågan är om inte du också borde insett det, eller kanske i alla fall frågat?

Den här typen av container har stålrullar som den rullar på och den enda lösningen jag sett är att man monterar stålskenor som "styr" in containern rätt. Men det är alltså skenor som bultas fast i underlaget som oftast då är betong. Att man lägger ut någon form av marktäckning för en container tror jag är väldigt sällsynt, det är i alla fall ingenting jag varit med om.
 
  • Gilla
Gert57 och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu handlar det inte om vems fel det är, men vems ansvar det är och vem som ska betala kostnaden. Det är inte samma sak.

Jag tror inte att det är TS fel att det finns små märken i asfalten och troligtvis hade det inte heller varit beställarens fel om en byggställning välter. Det betyder dock inte automatiskt att det är entreprenörens fel.
Om vi fortsätter med byggställningsexemplet. Säg att entreprenören innan olyckan hände upptäckte att bärigheten var dåligt och att det behövdes tillfälliga förstärkningar, hade entreprenören då kunnat få betalt för det? Även om det var fast pris?
Jag menar att entreprenören kan få betalt för extra kostnader som han inte kunde förutse. Sedan blir frågan om entreprenören borde hyrd en P-plats på gatan för att undvika skada på TS uppfart eller lagt ut körplåt (jag tror inte plywood räcker) eller kanske hyrd en kranbil för att lyfta containern.
Kanske borde entreprenören förutsätt problemet och tagit hänsyn till det i sin offert, men det är inte säkert. Eftersom arbeten utfördes vid kallt väder, borde risken för deformationer i asfalten vara minimalt och är det rimligt att entreprenören förutsatte att han kunde använda asfalten utan risk för skador.

Sedan kan man undra sig hur stor skadan är (om man förutsätter att den inte blir snyggare av reparation) 100kr? 500kr? 1000kr?
Visst känns den första skadan på en oskadad yta lite surt, men skulle jag få 1000kr för två små märken på en asfaltyta, då skulle jag bjuda in alla att göra märken och skulle jag bli rik av det. Rimlig skadebelopp ligger snarare mellan 100 och 500kr.
Fortf inget svar från företaget, men som du nämner så lär det ju antingen bli att de erbjuder sig att ge nån hundralapp eller lägga på små asfaltsfläckar. Blir ingen rekomendation till grannarna iaf
 
H
A Ace83 skrev:
Fortf inget svar från företaget, men som du nämner så lär det ju antingen bli att de erbjuder sig att ge nån hundralapp eller lägga på små asfaltsfläckar. Blir ingen rekomendation till grannarna iaf
Om dom har bytt ditt tak och det enda som du har att klaga på är deras container. Jag tycker dom kunde sitt jobb och skulle absolut rekommendera dom.
 
  • Gilla
TSkoogh och 10 till
  • Laddar…
harry73
A Ace83 skrev:
Fortf inget svar från företaget, men som du nämner så lär det ju antingen bli att de erbjuder sig att ge nån hundralapp eller lägga på små asfaltsfläckar. Blir ingen rekomendation till grannarna iaf
Jag sa ju inte att företaget skulle betala dig nån hundralapp i ersättning, men att din skada kan värderas till nån hundralapp, och det gör det troligtvis rätt så ointressant för dig att bråka om ersättningen.
Om du i övrigt är nöjd med arbetet och priset, skulle jag i alla fall rekommendera de till grannarna, men jag skulle också varna grannarna att det kan vara bra med lite extra underlag på uppfarten.
 
  • Gilla
Ernest Halimi och 4 till
  • Laddar…
Är fotot verkligen från nutid?
Kall asfalt är normalt mycket hård.
 
K kest skrev:
Är fotot verkligen från nutid?
Kall asfalt är normalt mycket hård.
Tog fotot idag, han som hämtade container verkade ha lite problem att få ut den. Så vet inte om han tryckte ner den extra mycket eller nått.
 
Tycker skadan ser ut att komma från ett krokflak.
 
  • Gilla
Carbonara84 och 2 till
  • Laddar…
Har råkat ut för liknande när det en dag kom en hjullastare och körde upp på uppfarten och tippade av en hel skopa grus och sen bara åkte, lyckades lyckligtvis se företagsloggan på maskinen och fick tag i dem, tydligen så ringer folk och beställer grus utan att veta vilket husnummer man har själv så då hamnar det vid fel hus..

De kom iaf tillbaka och sabbade uppfarten ännu värre, alla alternativ som de sedan erbjöd var helt klart sämre än att bara låta det vara, så i efterhand skulle man bara tagit skottkärran och spade och skyfflat bort skiten än att be dem rätta till.

Jag tror nog de blir svårt att snygga till de där utan att det ser ännu värre ut
 
ceson ceson skrev:
Tycker skadan ser ut att komma från ett krokflak.
Svartvit bild av en byggarbetsplats med synliga byggnadskonstruktioner och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan berätta att chauffören som jag beställde container via inte ville ställa upp det på min parkering för risken med skador. Så jag fick övertyga att det var mitt ansvar för jag ville inte ha det på gatan.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.