Hej!
Bytte tak förra veckan, de ställlde en stor container på vår garageuppfart. När de tog bort den släpade de containern direkt mot asfalten när de skulle ta bort den. Nu ser man att det är försänkningar i asfalten, vilket inte ser bra ut. Borde inte företaget ta ansvar för skadan som uppkommit?

Skador på asfalterad garageuppfart med synliga försänkningar och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försänkningar och skador på asfaltsyta där en tung container dragits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfaltdrivväg med försänkningar och dragmärken efter borttagen container.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfaltsyta med försänkningar och repor på en garageuppfart, skador efter container.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tråkigt, men en container har sällan gummihjul och de kan bli rejält tunga. Rent spontant så tror jag inte en villauppfart är dimensionerad för vikten som kan uppstå.
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Tråkigt, men en container har sällan gummihjul och de kan bli rejält tunga. Rent spontant så tror jag inte en villauppfart är dimensionerad för vikten som kan uppstå.
Då borde man ju sätta något under som stöttar upp och fördelar vikten på underlaget. Är ju inte direkt första gången de sätter upp container på någons uppfart.
 
  • Gilla
uuu och 5 till
  • Laddar…
Containern rullar alltid när man tömmer dem om det är en lång låg variant. Att fylla igen de två fördjupningarna med ny asfalt kommer se sämre ut än och låta dem va kvar.
Hur vill du att företaget ska ta ansvar?
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
T topmount skrev:
Containern rullar alltid när man tömmer dem om det är en lång låg variant. Att fylla igen de två fördjupningarna med ny asfalt kommer se sämre ut än och låta dem va kvar.
Hur vill du att företaget ska ta ansvar?
Ja man räknar ju med att det inte ska se värre ut än innan de utförde jobbet. Inväntar svar från företaget. Ja som du säger så kanske set ser fult ut om de lägger 2 fläckar med asfalt där det är försänkningar. Så jag antar att ett prisavdrag på takbytet vore rimligt
 
Svårt att undvika skador med container, att undvika skador kostar pengar eller tid.
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Jag har fått en liknande skada från en grävmaskin åtgärdad på uppfarten. Det ser sämre ut än vad gropen gjorde. Så mitt råd är att inte försöka åtgärda. En riktigt varm sommardag kan man försöka trycka ut skillnaderna lite med en slägga eller liknande. Det vet jag att ena grannen gjorde efter ett stödben tryckt till asfalten. Blev inte perfekt men hyggligt bra.
 
  • Gilla
uuu och 4 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Svårt att undvika skador med container, att undvika skador kostar pengar eller tid.
Tror inte det skulle vara så svårt att bara sätt något under där asfalten tryckts ner. Men jag är ingen containerexpert. Men som jag ser det så borde ett företag som gör detta dagligen rimligtvis ha någon hum om att en fet container full med takpannor kan trycka ner asfalten.
 
  • Gilla
Stingray468 och 1 till
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Tror inte det skulle vara så svårt att bara sätt något under där asfalten tryckts ner. Men jag är ingen containerexpert. Men som jag ser det så borde ett företag som gör detta dagligen rimligtvis ha någon hum om att en fet container full med takpannor kan trycka ner asfalten.
Nej inte svårt ( lägga två rader av plywood som man rullar ut den på) men det kostar tid och pengar därför struntas det i det. Svårt att se att du kan säga nej till en lokal ifyllning om företaget erbjuder det då det är standard förfarande vi asfaltskador.
 
Såga upp och fäll ner två brunnslock. Kan bli kul när någon senare ska lista ut vad dom brunnarna gör där.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
kisumisu och 31 till
  • Laddar…
harry73
Jag har svårt att se hur detta ska vara entreprenörens ansvar, men det beror kanske på avtalet.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag har svårt att se hur detta ska vara entreprenörens ansvar, men det beror kanske på avtalet.
Om det är ett takbyte köpt som totalentreprenad så ligger det på entreprenören.
Tror dock ts får svårt att få igenom vettig kompensation.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
harry73
Det borde vara ts ansvar att se till att uppfarten har tillräckligt bärighet. Att han får dessa skador under vintern när asfalttemperaturen ligger rund nollstrecket, gör att jag förmodar att det finns bara ett tunt lager asfalt på dåligt underlag.
Entreprenören behöver inte förvänta sig så dålig bärighet.
Dessutom kan man förvänta sig att asfalt slits något när man använder det. Och små märken efter en tung container är just slitage.
Dessutom finns det ingen rimlig åtgärd entreprenören kan göra förr att åtgärda problemet. Det är ett kosmetiskt problem och alla (rimliga) åtgärder gör att det ser sämre ut.
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 24 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det borde vara ts ansvar att se till att uppfarten har tillräckligt bärighet.
Fast vet vi att TS ens var medveten om att de tänkte ställa en container där? Om man beställer ett komplett takbyte tycker jag nog spontant att entreprenören måste ta ansvar för att de moment denne vidtar inte orsakar skador.
 
  • Gilla
kisumisu och 10 till
  • Laddar…
Vem som bär ansvaret kan ju diskuteras men den som körde ut containern borde rimligtvis veta hur det kan bli och rusta sig därefter. Nå remsor plåt kan inte vara så besvärligt att ha med sig men det är klart. Då måste man kanske lämna hytten.......
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.