Hej!

Vi är på gång att se göra om nuvarande "råkällare" till en mer användbar yta med bland annat gillestuga, gästsovrum, förråd och kombinerad tvättstuga/badrum. Tvistar lite om vi ska ha bastu eller inte...

Vi har för ett par år sedan dränerat och isolerat med 10 cm isodrän utvändigt. Upplever att vi har ett relativt behagligt klimat i källaren och inga problem med fukt. Hade vi i och för sig inte heller innan dräneringen...

Ytterväggarna utgörs av betonghålsten och likaså de större innerväggarna. Väggen runt det forna badrummet utgörs av putsat tegel. En relativt stor del av källarväggen, som mest en meter befinner sig över marknivån och denna del av väggen kommer väl upplevas som relativt kall.

Vi har fjärrvärme och nuvarande uppvärmning sköts genom radiatorer kopplade till fjärrvärmen. Tanken är att ersätta dessa med golvvärme (vatten). Som ett första steg ska nuvarande platta ut och vi ska gräva ut för att få ned kapillärbrytande mtrl, isolering, golvvärme, radonslang och ny betongplatta. Ett provhål visar att vi har 35-40 cm ned till underkant på voten. Dräneringen är lagd i nedkant på voten (på utsidan) så vi borde ha ca 25-30 cm att spela på. Nuvarande takhöjd är 210cm så om vi kan vinna några centimetrar är det välkommet!

På plattan är tanken att lägga golvtegel i de allmänna utrymmena. I förråd kommer vi förmodligen behålla betonggolvet och i bad/tvättrum blir det någon form av golvklinker.

Vi kommer genomföra projektet steg för steg och till stor del ta hjälp av entreprenörer. Likafullt känner jag det som angeläget att ta del av erfarenheter och kunskaper från er här på Byggahus. Gäller att kunna ha en bra diskussion med entreprenörerna både vid upphandling och genomförande. Ju mer man vet desto bättre!

Se nedan för nuvarande och framtida planlösning. Ska komplettera med lite bilder hur det ser ut idag när jag kommer åt dessa. Återkommer också med lite mer detaljer och funderingar kring delprojekt 1: golvutbyte i det närmaste.

Alla kommentarer och tankar är välkomna!

//Anders
 
Kul! Jag håller på med i princip exakt samma sak i mitt hus från 45. Jag gör dock allt själv, så det går inte så superfort.
 
Har träffat två entreprenörer nu. Tänker köra på löpande räkning men bett dem göra en grovkalkyl för att få en uppfattning om vad slutkostnaden för att byta ut golvet blir. De landade på 200' kr respektive 215' kr så det känns som det är där någonstans det kommer hamna. 4-6 veckors jobb uppskattningsvis.

Då ingår bilning och utgrävning (ca 30cm totalt), bortforsling, kappilärbrytande/avjämnande skikt, nytt avloppsystem, 10 cm isolering, vattenburen golvvärme, radonslangar, armering och gjuten platta. Totalt ca 55 kvadrat. Även flytt av inner/kortsida av väggen mellan bastu/ garderob fanns med.
- Låter det rimligt?

Den ena entreprenören förordade att vi lade elvärme som komplement till den vattenburen golvvärme i badrummet. Lättare att snabbt reglera värmen vilket är skönt på vår och höst då värmesystemet automatiskt går ned i temperatur/ ligger efter i höjningen.
- tankar kring detta?

Han föreslog också att man lade golvvärme i tre slingor; en för badrum, en för gästrummet och en för övriga ytor. Menade att man vill kunna reglera dessa tre oberoende av varandra vilket låter sunt.
- synpunkter?

//Anders
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
10 cm isolering låter väldigt lite? Jag håller också på och gräver ur ca 30 cm, men jag tänkte satsa på 5 cm makadam, 17 cm cellplast och 8 cm betong, typ.

Att kunna reglera värmen separat i de olika rummen tror jag också är smart. Elgolvvärme som komplement vet jag faktiskt inte om det är värt det... det beror väl lite på hur resten av systemet är uppbyggt. Det finns ju tex golvvärmeshuntar med en extra liten elpatron.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Jag gick i liknande tankar när det gällde golvvärmen i badrummen som jag renoverade(har vattenburen värme i övriga huset precis som du), det slutade dock med att jag satte in en Heater. Det innebär en elpatron i den vattenburna kretsen som man då får stänga mot övriga huset. Denna Heater startar jag på sen vår o tidig höst när det kan va skönt med lite värme under fötterna trots att bergvärmepumpen inte producerar värme.

Jag valde LK:s minishunt som går att komplettera med en Heater, tycker att det har varit en bra lösning. Men det funkar ju även precis som du är inne på att komplettera det vattenburna med en elslinga.

För att få ett hum om vad det kostar om man gör jobbet själv så landade jag på runt 250k för knappa 30 kvadrat inkluderat alla utgifter från bilning till färdiga ytskikt. Då inredde jag ett sovrum, en toalett o ytterligare ett rum. Dessutom inkluderar det ett glasparti som jag satte där den tidigare garageporten suttit, detta var den enskilt största kostnaden.

Det va ett slitigt men kul projekt. Hoppas du uppdaterar tråden med mycket bilder:)
Kör hårt!
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Återkommer här med bilder på hur källaren ser ut. Dessa bilder är från mäklaren innan vi flyttade in så det är betydligt mer prylar i dagsläget... :oops:

Projekt "noll" är att tömma källaren på alla prylar man samlat på sig. Lättare sagt än gjort men det närmar sig! :D

Stora rummet mot sydvästra hörnet / det hörn som ska bli Allrum. Till vänster i bild syns dörren till matkällaren och till höger den lilla utsticksväggen som står jämte fjärrvärmecentralen:
Tom källarlokal med vitmålade väggar och golv, en öppen dörr till vänster och mindre fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstuga. Direkt till vänster (utanför bild) finns murstocken och bakom tvättmaskinerna är tanken att ta upp en dörr in till det ursprungliga badrummet (som ska bli bastu eller om det blir toalett...):
Källare med tvättmaskin och skåp, färgglad matta på golvet och ett litet fönster som släpper in ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickarbod mot nordvästra hörnet (det som ska bli gästrum). Fönstret till höger i bild ska bytas ut mot ett större så att det kan användas som utrymningsväg:
En välorganiserad källare med arbetsbänk, verktygsskåp, röd barnvagn och ett fönster som ger naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes gott om ljusinsläpp och ganska ljust och trevligt redan nu!
 
joakim_j joakim_j skrev:
10 cm isolering låter väldigt lite? Jag håller också på och gräver ur ca 30 cm, men jag tänkte satsa på 5 cm makadam, 17 cm cellplast och 8 cm betong, typ.

Att kunna reglera värmen separat i de olika rummen tror jag också är smart. Elgolvvärme som komplement vet jag faktiskt inte om det är värt det... det beror väl lite på hur resten av systemet är uppbyggt. Det finns ju tex golvvärmeshuntar med en extra liten elpatron.
Bra tips om golvvärmeshunt med elpatron! Känns på något sätt komplicerat/onödigt att sätta in två golvärmesystem… Bättre med ett!

Angående isolering så är ambitionen att få ner mer. Vi får se var vi hamnar när vi grävt ut oh vet hur mycket utrymme som finns att spela med!
 
A aekeberg skrev:
Angående isolering så är ambitionen att få ner mer. Vi får se var vi hamnar när vi grävt ut oh vet hur mycket utrymme som finns att spela med!
Det är ju det som är så spännade med sådana här projekt, man vet aldrig vad man kan vänta sig :) Själv upptäckte jag ett mindre innanhav 30 cm under källargolvet, så längre än så är väl ingen poäng att gräva för mig...
 
O one- skrev:
Jag gick i liknande tankar när det gällde golvvärmen i badrummen som jag renoverade(har vattenburen värme i övriga huset precis som du), det slutade dock med att jag satte in en Heater. Det innebär en elpatron i den vattenburna kretsen som man då får stänga mot övriga huset. Denna Heater startar jag på sen vår o tidig höst när det kan va skönt med lite värme under fötterna trots att bergvärmepumpen inte producerar värme.

Jag valde LK:s minishunt som går att komplettera med en Heater, tycker att det har varit en bra lösning. Men det funkar ju även precis som du är inne på att komplettera det vattenburna med en elslinga.

För att få ett hum om vad det kostar om man gör jobbet själv så landade jag på runt 250k för knappa 30 kvadrat inkluderat alla utgifter från bilning till färdiga ytskikt. Då inredde jag ett sovrum, en toalett o ytterligare ett rum. Dessutom inkluderar det ett glasparti som jag satte där den tidigare garageporten suttit, detta var den enskilt största kostnaden.

Det va ett slitigt men kul projekt. Hoppas du uppdaterar tråden med mycket bilder:)
Kör hårt!
Tackar för tips om golvvärmelösning. Som ovan nämnt gillar jag att hålla det enkelt = ett system.:cool:

När det gäller kostnaderna så är det väl väldigt varierande beroende på vilka ytskikt och inredning man väljer; speciellt i ett badrum. Men bra att få en ide om var slutnotan kan hamna!

Har du en uppfattning om materialkostnaden för att bygga upp golvet inkl. golvvärme?
Hur mycket isolering lade du in?
 
Lägger in nuvarande och framtida planlösning direkt i inlägget här. Vet inte varför de kom med som bilagor i det första inlägget...

Nuvarande planlösning. Fjärrvärmecentralen står i Allrummet på andra sidan från murstocken och det som betecknas som FRD 2 är det före detta badrummet:
Ritning av nuvarande planlösning med betecknade rum som FRD, FRD 2, TVÄTT, ALLRUM och MATKÄLLAREN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framtida planlösning:
Planritning av en nuvarande planlösning med rum som gäst/sov, bastu, bad/tvätt, allrum, frd och matkällaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har nog kommit fram till vilken entreprenör vi ska gå vidare med... Fick egentligen gott intryck av bägge men efter att ha väntat på en del kompletterande uppgifter från den ena firman i en vecka (efter att innan dess ha försökt nå honom per telefon ett par dagar) så känner jag att detta med kontaktbarhet är det som får det att tippa över. Har kollat med två referenser på firman jag vill gå vidare med o de hade i princip bara gott att säga.

Vi ska ju som sagt köra på löpande räkning.

Men vad är då viktigt att få med i avtalet?
- Timpris, att de köper in material + eventuellt påslag, starttidpunkt och helst planerad sluttidpunkt...
- Förstår från andra trådar att det är viktigt att göra upp om hur tids- och materialredovisning ska göras up-front.
- Hur noggrant behöver man precisera omfattningen?
- Vite?

Någon som har ett bra exempel på avtal som ni använt för ett liknande jobb?

Kommer basera det på ABS09 men är nyfiken på övriga detaljerna!

//Anders
 
Tänker passa på att gjuta in rör för att dra el i betongplattan.
- Vilken typ av rör ska man satsa på?

Framförallt tänker vi oss putsade väggar direkt på betonghålstenen. Eventuellt kommer någon vägg regleras upp o bekläs med osb/gips.

Med reglar får man ju ett naturligt installationsskikt men hur för man vid putsade väggar? Tänker mig att spåra ned rör i väggen men anslutningen mellan golv- och väggrör: hur gör man det på ett snyggt sätt?
- Hur ska man tänka sig att golvrören kommer upp vid väggar?

//Anders
 
Jag kommer dra vp-rör, och dra upp dem "mitt i" reglade väggar, alltså genom syllen. I murade väggar tänker jag gå ner från taket.

Men man kan nog lika gärna gå upp från golvet. Anslutningen gör man väl genom att bocka vp-röret bara? Eller med en färdig böj.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Ett tipps är att kontrollera om du kan lägga pordränskivor eller liknande som kapilärbrytande skikt. Då vinner du lite isoleringsvärde
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jag kommer dra vp-rör, och dra upp dem "mitt i" reglade väggar, alltså genom syllen. I murade väggar tänker jag gå ner från taket.

Men man kan nog lika gärna gå upp från golvet. Anslutningen gör man väl genom att bocka vp-röret bara? Eller med en färdig böj.
Du tänker att man fräser ut ett litet hål/spår i väggen redan nu? Vi kommer ju i detta första skede enbart göra vid golvet; ytskikt och el ligger i etapp 2 så att säga... Bra tanke dock!

Hur gör du dina tak? Läktar man och sedan skivor så är det ju smidigt att dra mesta möjliga el där... Vi har egentligen inte funderat på hur våra tak ska se ut... Beror ju på hur djupt ner vi kommer i golvet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.