S
Hej,
Efter flera års fundering så är jag i startgroparna att skicka in bygglov för ett litet 1,5 plans hus i utkanten av en stad i Norrland, för mig och mina 2 barn. Har kikat länge på detta forum och förstår att det finns många här som sitter på en himla massa bra idéer! Tänkte höra vad ni tror om denna planlösning?
Planlösningen gjord utifrån en byggandsarea på 71 kvm på nedervåningen. Övervåning/loft kommer bestå av 2 större rum för barnen plus gemensam yta där trappen kommer upp.
Jag är inte intresserad av ett större hus än detta. På tomten finns redan gäststuga samt flera bodar med förvaringsmöjligheter, så det är inte ett problem.
Men jag blir väldigt tacksam för er idéer för jag tänker att det finns säkerligen smartare sätt att lösa utrymmet kring hall/tvättstuga/WC. Dock gillar jag tanken på en relativt öppen hall...
Vad tror ni?

Digital ritning av en planlösning för ett 1,5-plans hus med markerade sovrum, badrum och gemensamma utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Badrumsdörrar får inte gå inåt eftersom man då inte kan komma in och rädda någon som fallit och brutit ett ben (risken för fallolyckor är större i badrum än i sovrum och när rummet är så litet är risken större att man blockerar dörren).

Badrummet är inte tillgänglighetsanpassat utan du behöver läsa på om de reglerna. De reglerna innebär också att det ska vara minst 80 cm mellan diskhon och hällen samt minst 120 cm mellan bänken med hällen och kökshalvön, vilket är svårt att se om det är i din ritning.

Det är opraktiskt om enda sättet att ha en dubbelsäng är att ha den direkt framför fönstret. Tänk på hur det blir när du ska tvätta fönstret. Enkelsängar kan man ju ställa längs en långvägg.
 
Hej! Jag säger som Birgit, se över tillgänglighetsreglerna för här finns det gott om brister dessvärre.

1. Badrummet är inte godkänt.
2. Köket är väldigt tveksamt om det är godkänt
3. Tvättstugan är också tveksam.
4. Stora sovrummet är inte heller godkänt. Det måste finnas 70cm på ena sidan och 120cm på andra sidan samt en passage bakom sängen. Finns angivna minimimått hos Boverket på detta alt på nacka kommuns hemsida (y)

Grundplanem tycker jag dock ser helt OK ut!

Jag hade gjort följande modifikationer utöver att tillgänglighetsanöassa det. Ta bort 1 sovrum, ha det som ett enda stort ist. Sätt trappan mot den väggen. Gör tvättstugan större så den livar med väggen till toaletten.

Du säger att det är du +2 barn. Då räcker det ju rent krasst med 3 sovrum? 2st där uppe + 1 där nere. Sen en wc/dusch på ovanvåningen och en korridor/kontor så är du i hamn(y)

Såg nu att det jag trodde var tvättstuga visst var "storage". Att inte ha plats för tvättmaskin är inte heller godkänt.
 
S
Tack så mycket för era värdefulla synpunkter BirgitS och Jarlsgård!

Har följt era tankar och gjort om det till ett stort sovrum för att kunna flytta trapp samt få större tvättstuga!

Ritning av en husplan med ett omgjort stort sovrum, flyttad trappa och utvidgad tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det ser bättre ut men finns ändå utrymme för förbättring!

Badrummet bredd måste vara minst 1.7m, tror du uppfyller det nu även om det inte finns måttsatt. Skulle faktiskt hålla mig till det måttet också men öka längden till 2.5m. Tvättstugan hade jag gjort till 1.8x2.5 istället för att faktiskt kunna nyttja ytan.

Sovrummet hade jag minskat ner till ca 3.9m i längd.

Trappan är på tok för liten för att vara praktisk. En normaltrappa är ca 3m lång. Jag hade dock gjort en L-trappa, gjort en liten utstickande väggbit vid sovrum/vardagsrum och satt trappan där. Då blir det ett gatt kvar mot hallen för tex hatthylla. Man slipper även gå igenom själva entrén för att få upp för trappan.

Köket hade jag övervägt att göra till ett U-kök istället och struntat i halvön.

:)
 
S
Stort TACK till er båda för era synpunkter! Ja när jag läser era tankar så ser jag att det är nog överdrivet att ha separat tvättstuga i ett sådant litet hus.
Gällande trapp så har jag tänkte mig en spartrappsmodell, typ som denna,
https://www.bygghemma.se/inredning-...rtrappa/lofttrappa-byggera-tradi-eco/p-668059

Den behöver minimum 850x1750 i öppning. Den som finns i min planlösning har 850x2000.

Ny variant på planlösningen, om ni orkar titta igen :)


Skiss av planlösning för en liten bostad med beteckningar för rum som WC/dusch/tvätt, sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här har vi ordnat kök, matplats, tvätt och extratoa i vårt något större hus.
Den långa bänken till höger innehåller alltså spishäll, ugn och arbetsbänk.
Överskåp med glasdörrar endast över "halvön" vilket ger trevlig avskärmning mot mat- och vardagsrum.
Kan kanske ge några idéer :)
Ritning av bostadens layout med kök, matplats, tvättstuga och WC tydligt markerade samt möblering.
 
Jag vet inte om jag skulle kalla det så litet, med ovanvåning så lär det nog landa på en 120kvm.

I o med att ovanvåningen kommer användas så hade jag haft en riktig trappa. Känner ett par som haft en sådan sorts trappa och söka har hatat den, tom flyttat pga den. Så mitt råd kvarstår, sätt in en riktig trappa och skippa 2 dörrar in i sovrummet :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden
Vid första anblicken på planlösningsförslaget får jag känslan av skalan på möblerna inte riktigt stämmer och att utrymmena känns rymligare än vad de egentligen är. När jag skissade upp senaste förslaget på planlösning men också justerade för tillgänglighetsreglerna blev föreslagna 71 kvm istället 75 kvm. Över lag är det svårt att få plats med garderober i så små rum och även om det finns uthus på tomten så hjälper ju inte det med förvaringen av kläder, övriga textiler och småprylar.
Översikt av en planlösning med möbler, trappa, och badrum som visar rummens skala och layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag såg att en av flikarna är från Lövånger bygg och jag antar att tanken är att utgå ifrån deras moduler. Måtten stämmer i alla fall nästan med deras fritidshus. Om tanken är att bygga ett permanentboende så billigt som möjligt (en gissning utifrån valet av spartrappa) med deras halvfärdiga koncept, som fritidshuset med typ samma mått, så undrar jag om det inte kan vara så att storleken på övervåningen överskattas. Lövångers moduler har inte förhöjt väggliv och 38 graders takvinkel. Utan kostsamma takkupor eller frontespiser finns det nog inte så mkt plats för ett allrum och "2 större rum" som beskrivet i första inlägget.

Med det i åtanke skulle i alla fall jag funderat på att istället utöka byggarean till 113kvm (8,4x13,2) vilket ger en boarea på 98kvm och bygga ett enplanshus. https://www.myresjohus.se/vara-hus/smart-98/
Svartvit planritning av ett hem med markerade möbler och mätningar, inklusive kök/vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man skulle kopiera fasaden för Myresjös "Smart 98" minus några onödiga småfönster skulle byggsatsen för isolerade ytterväggar och grund landa på ca 341 800kr enligt Lövångers eget ritprogram.

Jag tror inte det påverka den sammanlagda kostnaden så väldans mkt mer om man tänker på att en övervåning kräver trappa, förstärkta bärande väggar och bjälklag och kanske takkupa samt mer isolering och material för färdigställande.
En fördel som jag ser det med ett enplanshus är att man lättare kan rationalisera bort en toalett/badrum (som är relativt sett dyra att bygga) och barnen och deras kompisar slipper springa ner för spartrappen för att gå på toa. Samt även om barnens rum inte är jättestora i "smart 98" planlösningen kommer de kännas större än samma golvyta gör med snedtak.

Om jag var TS skulle jag hia mig lite och klättra ur startgropen, räkna och tänka en vända till...;)
 
Här har du ett hus från varbergshus som är 78+62. Alltså 7kvm större på bottenplan vilket i mina ögon bara är en mindre ökning.

Villa-Viken-K-BV-planl%C3%B6sning.png
Villa-Viken-K-%C3%96V-planl%C3%B6sning.png
https://www.varbergshus.se/vara-hus/bosmart/viken-klassisk

Det är i mina ögon ett gott exempel på en väldigt snarlik planlösning med den du skissat på fast lite mer finslipad och välplanerad!
 
S
TACK TACK TACK snälla ni som har tagit er tid att skriva så många bra o kloka ord! Jag slutar aldrig förundras över hur många vänliga själar som tar sig tid att ge genomtänkta och goda råd!
Ja, jag klättrade ur startgropen!

Jag har också funderat på ett enplanshus, men landar alltid i att jag helst vill ha loft, även om det blir mindre.
Precis, min tanke är att bygga så litet & billigt permanentboende som är möjligt, men ändå att alla ska ha eget rum. Jag väntar på svar från Lövånger gällande takstolar mm!

Tror ni inte att det är möjligt ändå att få in 2 mindre rum på nedervåningen (huset är 7,2x9,6 i yttermått ifall måtten ser otydliga ut)? Skulle gärna vilja få in ett litet sovrum/kontor/hobbyrum. Eller ser detta orimligt ut?

(Gällande måtten på ex köksbordet, soffa etc så utgår de från de möbler som jag har i nuläget)

Skärmdump av ett digitalt husplaneringsverktyg som visar en planlösning för ett enplanshus med möblerat kök, vardagsrum och två sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
windestal
Det svåra med två sovrum/kontor på bottenvåningen är att uppfylla tillgänglighetskraven, som för den här storleken på bostad säger att det ska finnas plats för dubbelsäng, med tillgänglighet runt den (finns undantag, men det gäller studentboenden och liknande)
Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd - avsnitt 3:222
3:222 Bostäder större än 55 m2
Bostäder med en boarea (BOA) större än 55 m2 ska utformas med hänsyn till det antal personer som de är avsedda för. (BFS 2016:6).

Allmänt råd Bostäder med en BOA större än 55 m2 bör ha plats för parsäng i minst ett rum eller i en avskiljbar del av ett rum för sömn och vila.Bostäder med en BOA större än 55 m2 som är avsedda för flera studenter kan utformas utan plats för parsäng i något rum eller i en avskiljbar del av ett rum för sömn och vila. (BFS 2016:6).


Minsta möjliga sovrum blir då ca 3*3,7 meter för det rummet (se bild nedan). Att då få plats med ett sovrum/kontor till på nedre plan blir svårt.
Ritningar som visar minsta möjliga mått för tillgänglighet i sovrum med enkelsäng och dubbelsäng, och rullstolsanpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill du ha mer exempel på hur tillgänglighet kan nås i olika rum (badrum, kök, osv) finns det här:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAEegQIBhAB&usg=AOvVaw3hihzzt-zC4bfDH6wRJdGY
 
  • Gilla
stina_seger
  • Laddar…
BirgitS
S stina_seger skrev:
Tror ni inte att det är möjligt ändå att få in 2 mindre rum på nedervåningen (huset är 7,2x9,6 i yttermått ifall måtten ser otydliga ut)? Skulle gärna vilja få in ett litet sovrum/kontor/hobbyrum. Eller ser detta orimligt ut?
Om det är så att sovrummet där nere behöver vara tillgänglighetsanpassat för dubbelsäng så är det bättre att utgå från ditt första förslag där sovrummen har långsidorna mot varandra för då kan du låta bli att bygga väggen mellan sovrummen först och när du har fått slutbesked sätta upp en väggen. Men jag tycker jag ser många planlösningar, även från hustillverkare, där sovrummet på entréplanet bara är tillgänglighetsanpassat för en enkelsäng.
 
  • Gilla
stina_seger
  • Laddar…
Om jag ställer frågan såhär med hänvisning till planlösningen jag bifogade innan, varför behöver du få plats med ett kontor/gästrum där nere när det får plats utan bekymmer där uppe? :)
 
  • Gilla
stina_seger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.