S Seroru skrev:
......och då fick jag till svar att de har koll på sånt då de har en kontakt i byggnadsnämnden och det kan vara bra för oss att veta att de har det.
Wow. Det är ju en bra grund för grannsämja att mer eller mindre hota med att de har kontakter på rätt ställen. Nu vet ju inte jag på vilket sätt det framfördes men för mig låter det som "bråka inte med oss, vi känner folk..."
Fy fasen vad jobbigt att få sådana grannar, lider med er. :worried:

Vore jag du skulle jag låtsas som ingenting tills vidare, kommer de med några andra krav eller önskemål så säg att besvären med din graviditet och skada gör att ni inte kan ta sådana beslut just nu och säg att ni återkommer när du mår bättre, troligen efter födseln. Argumenterar de emot så gå bara därifrån.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Wow. Det är ju en bra grund för grannsämja att mer eller mindre hota med att de har kontakter på rätt ställen. Nu vet ju inte jag på vilket sätt det framfördes men för mig låter det som "bråka inte med oss, vi känner folk..."
Fy fasen vad jobbigt att få sådana grannar, lider med er. :worried:

Vore jag du skulle jag låtsas som ingenting tills vidare, kommer de med några andra krav eller önskemål så säg att besvären med din graviditet och skada gör att ni inte kan ta sådana beslut just nu och säg att ni återkommer när du mår bättre, troligen efter födseln. Argumenterar de emot så gå bara därifrån.
Ja, vi har bestämt att ignorera dem just nu även om jag har god lust att svara att vi hittills utgick ifrån att det var okunskap som ledde till alla fel i informationen vi fick av dem men då de tydligen har koll så verkar det som om de försökte lura oss.

De ville ju från början att vi skulle godkänna att de får bygger ett attefallshus vid tomtgränsen och att vi skulle intya att vi har fått se plan-och fasadritning men vägrade visa några fler underlag än situationsplanen då det enligt de är onödigt att ta fram sånt när de bara vill bygga en friggebod. När jag sedan tyckte att de får bygga en friggebod då vårt uthus är ca 3m hög och därmed skulle båda byggnader ha samma höjd så påstod de att det fortfarande är en friggebod även när den är högre. Samtidigt ville de fortfarande att vi skulle skriva under att de får bygga ett attefallshus utan att ha sett underlagen.
 
S Seroru skrev:
De ville ju från början att vi skulle godkänna att de får bygger ett attefallshus vid tomtgränsen och att vi skulle intya att vi har fått se plan-och fasadritning men vägrade visa några fler underlag än situationsplanen då det enligt de är onödigt att ta fram sånt när de bara vill bygga en friggebod.
Att ta fram ritningar för bygglov och bygganmälan (attefall) får man göra själv så några timmar med papper och penna eller ex sketchup på datorn så är det löst. Jag har nyss gjort en bygganmälan för mitt attefallshus och det står ingenstans att en arkitekt eller liknande måste ta fram dem utan det enda som står är krav på vad som måste finnas med på ritningarna och att de ska vara i en viss skala. Hur man sen tar fram dem och om de är digitala eller i pappersform skiter de fullständigt i.
Sen har jag för mig att ritningarna inte behöver uppfylla alla krav som bygglovsenheten har om de endast ska användas för ett grannmedgivande. Men däremot måste de så klart visa vad de vill bygga och vilka mått det ska vara, men jag tror att det räcker med en enkel skiss. Så jag hade bara bett dem gå in några timmar med papper och penna och komma tillbaka när de har skissat upp vad de vill göra.

Sen finns det krav på att en friggebod max får ha 15 kvm BYA, max 3 m i nockhöjd och vara fristående. Det enda som jag har för mig får byggas ihop med en friggebod är ett skärmtak. Sen minns jag inte om nockhöjden räknas från medelmarknivå eller högsta höjd. Räknas det från högsta höjd kan det inte vara mer än 3 m till nock oavsett vilken sida av huset man står på. Räknas det från medelmarknivå kan höjden bli högre än 3 m från något håll om marken sluttar där den ska stå.
 
S Seroru skrev:
Tack för svaret!

Jag har hittat en karta från 1962 under "min fastighet" på lantmäteriet och där står det att i det hörnet ska det vara "rör i gjuning". Och det röret satt fast i en sten eller liknande som de grävte upp med röret i. Nu är röret ännu längre som man förhoppningsvis kan se på bilden. Tyvärr är bilderna inte nytagna utan jag letade bilder där vi råkade ha med röret.

I de andra hörn är det staketpinnar som tydligen markerar tomtgränsen och hushörnet av vårt uthus enligt kartan.
Ja, då förstår jag bättre. Ja, har de grävt upp gjutningen så förstår jag att det blir lite knäppt efteråt. Staketpinne, nej vad säger du? Såna tenderar ju att försvinna efter ett antal år. Hörnet på uthuset är väl kvar? Men låter som ni har hyfsat koll på var era gränser går ändå och då är det ju inget att bråka om så länge ni inte har olika uppfattningar om den saken. Enligt jordabalken är det i första hand är det alltid markeringar på marken som gäller, men ursprungliga rör då. I andra hand gäller förrättningskartans beskrivning av gräns. Det finns också en paragraf i JP (lag om införande av jordabalken) som hanterar hävd också, men gräns ska vara längre hävdad än innan ett visst årtal (minns inte exakt, men kan vara 72) och dessutom ska det då finnas någon typ av överenskommelse om hävden (även muntlig går bra). Så hävd kan ha ett svårt bevisläge.

Trevlig helg!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det låter ju inte direkt som goda grannar. Se till att inte bli lurade genom att bli pressade att skriva på någonting (även om ett medgivande utan ritning har låg rättsverkan), men bli inte onödigt ogina för det. Kommer de med förslag som ni skulle acceptera från andra så säg inte bara nej för att relationen skurit.
 
L lothloria skrev:
Ja, då förstår jag bättre. Ja, har de grävt upp gjutningen så förstår jag att det blir lite knäppt efteråt. Staketpinne, nej vad säger du? Såna tenderar ju att försvinna efter ett antal år. Hörnet på uthuset är väl kvar? Men låter som ni har hyfsat koll på var era gränser går ändå och då är det ju inget att bråka om så länge ni inte har olika uppfattningar om den saken. Enligt jordabalken är det i första hand är det alltid markeringar på marken som gäller, men ursprungliga rör då. I andra hand gäller förrättningskartans beskrivning av gräns. Det finns också en paragraf i JP (lag om införande av jordabalken) som hanterar hävd också, men gräns ska vara längre hävdad än innan ett visst årtal (minns inte exakt, men kan vara 72) och dessutom ska det då finnas någon typ av överenskommelse om hävden (även muntlig går bra). Så hävd kan ha ett svårt bevisläge.

Trevlig helg!
"Stacketpinnarna" är lite tjockare metallrör som sticker upp ca 1m från marken och den ena är förankrad i sten och den andra verkar också vara fastgjuten eller så. I alla fall är de kvar trots att det har gått många år sedan 1963 :D Det finns ganska många lite speciella saker med vårt hus/vår tomt då exempelvis detaljplanen tillkom ca 40 år efter huset byggdes och huset ägdes redan innan av samma släkt tills vi köpte det.

Vi har bestämt att låta alla vara just nu men har sett till att dokumentera noga ifall det senare blir ett problem med tomtgränsen. Kanske inte det smartaste men vi vill inte bidra till mer osämja just nu.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det låter ju inte direkt som goda grannar. Se till att inte bli lurade genom att bli pressade att skriva på någonting (även om ett medgivande utan ritning har låg rättsverkan), men bli inte onödigt ogina för det. Kommer de med förslag som ni skulle acceptera från andra så säg inte bara nej för att relationen skurit.
Jag kommer vara noga med att kontrollera allt ifall de vill att vi ska godkänna något igen men är självklar mån om att vi hittar en lösning som funkar för alla.
Vi gav dem till och med möjligheten att bygga där de ville så länge det inte blir högre och bredare än vårt uthus men det var inte tillräckligt stort. Bygger de större så blir det ju bara till nackdel för oss då det innebär att halva sidan av den delen av vår tomt så används mest blir omgivning av höga väggar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att det TS betraktar som gränspinnar bara är gamla staketpinnar.

Lantmäteriets markeringar sticker som tidigare nämnts bara upp max några cm över marknivå och finns bara i hörn eller där gränsen inte fortsätter i en rät linje.

Men är det så illa att grannen (eller rättare dennes hantverkare) tagit bort riktiga gränsmarkeringar skulle jag vara tydlig med att jag känner till det och att det är både brottsligt och något som inverkar menligt på förtroendet för dem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan tänka mig att det TS betraktar som gränspinnar bara är gamla staketpinnar.

Lantmäteriets markeringar sticker som tidigare nämnts bara upp max några cm över marknivå och finns bara i hörn eller där gränsen inte fortsätter i en rät linje.

Men är det så illa att grannen (eller rättare dennes hantverkare) tagit bort riktiga gränsmarkeringar skulle jag vara tydlig med att jag känner till det och att det är både brottsligt och något som inverkar menligt på förtroendet för dem.
Det står staketstolpe på kartan som heter tomtmätning som jag hittade under "Mina fastigheter" på lantmäteriet. Det verkar stämma överens med hur det ser ut idag. I två hörn är det långa lite tjockare rör och i tredje var det ett tunnare rör. I fjärde hörn står vårt uthus.

Jag känner att det hela var ganska nyttigt för oss då jag inte heller trodde att staketstolparna skulle vara en officiell gränsmarkering.
 
  • Förteckning från lantmäteriet med koordinater och gränsmarkeringar såsom staketstolpe och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
JSten och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lantmäteriets markeringar sticker som tidigare nämnts bara upp max några cm över marknivå och finns bara i hörn eller där gränsen inte fortsätter i en rät linje.
Detta stämmer inte, i alla fall inte på äldre avstyckningar. Där vi bor finns det 13 tomter och en allmänning som samtliga är uppmärkta med rör som är ca 1 m höga. Och ja, jag har kollat att det verkligen är dessa markeringar som Lantmäteriet satte upp vid avstyckningen på 70-talet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Detta stämmer inte, i alla fall inte på äldre avstyckningar. Där vi bor finns det 13 tomter och en allmänning som samtliga är uppmärkta med rör som är ca 1 m höga. Och ja, jag har kollat att det verkligen är dessa markeringar som Lantmäteriet satte upp vid avstyckningen på 70-talet.
Japp, du har helt rätt. Det finns alla möjliga märkliga gränsmarkeringar från tidigare avstyckningar. Det var därför som jag inte vågade säga varken ja eller nej till om bilden föreställde ett gränsrör eller ej ovan. Vi på Lantmäteriet kan inte ta ställning i frågan förrän vi dels varit på plats och dels tagit del av gamla handlingar som rör aktuell gräns. Moderna gränser hade dock inte fått se ut som ovan, långa rör som är lätta att rycka bort eller staketpinnar... Gränsrör ska vara så beständiga som möjligt, annars bäddar de för framtida tvister.

Men låter ändå som TS har ganska bra koll på sina gränser. Och att ha vetskapen om det bortgrävda röret är bra att ha om grannen försöker sig på någon form av "om ni inte..." i framtiden.
 
  • Gilla
Seroru och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.