Hej!
Jag ska utöka min lägenhet med ett nedre plan och har köpt källaren under. Den är på ca 70 kvm och består av fyra rum och två mindre utrymmen.
Jag har knackat loss putsen på tak och väggar och fått fram det fina teglet i takvalven och granitstenar i väggarna och sedan låtit blästra allt för att få stenarna rena från puts.
Renoverad källare med exponerade tegelvalv i taket och blästrade granitstenar i väggarna under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbrutet betonggolv med sten- och murbruksrester och elledningar i en källarlokal under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad källare med blottlagt tegeltakvalv och granitstenar på vägg samt en öppning i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu håller de på att bila upp golvet, som ska innehålla avloppsrör, vattenledningar, elledningar, ventilation, vattenburen och elburen värme.

När det är klart måste jag fundera över vad jag ska göra med väggarna. Det är väggarna jag behöver hjälp med!
Det är coolt med stenarna - så en idé är att bara spraya med betongbindning för att binda bruket mellan.
Fungerar det i ett badrum, eller måste man göra något annat där?
Måste man putsa ytterväggarna för att undvika råttor och möss?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Häftigt. Svarar inte på dina frågor men vad är dessa valv till för, gamla eldstäder, utgångar?
 
Det är öppningarna till kolinkasten där jag ska sätta in fönster. Öppning i kolinkast med tegelväggar och synlig kabel inför installation av fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i en vägg där en kolinkast tidigare varit, nu belyst inifrån, förberedd för fönsterinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Du behöver Inte putsa men foga alla mellanrum. Skulle målat nederdelen av väggarna med silikatfärg färg och sen hålla teglet fritt. Att behandla teglet efter blästringen tror jag är en bra idé för att minska känsla av fängelse håla, typ med silikat grund.
 
  • Gilla
Catharina_i_stan
  • Laddar…
Oj, jag blir helt matt, vad fränt!!!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
harry73
Lova att skriva mer om om byggnaden, gärna med många bilder.
Ska du ha dusch, kan det vara bra att ha kakel just där för att underlätta rengöring. I övrigt håller jag med om att teglet ska synas så mycket som möjligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I en källare med begränsade ljusinsläpp hade jag målat fogarna helvita och använt utblandad silikatfärg på teglet. Mycket merjobb, men värt det för att bibehålla charmen!
Renoverad källartegelvägg där fogarna är målade vita och teglen behandlade med silikatfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar hur som helst som ett riktigt häftigt projekt, håll oss uppdaterade :)
 
  • Gilla
Julitabo och 1 till
  • Laddar…
K
Måla inte fogarna, det är väl ingen pizzeria..
 
  • Gilla
TRJBerg och 13 till
  • Laddar…
Tack för svar. Jag kanske behåller någon stenvägg i alla fall. Jag vill egentligen inte måla över, men det kanske blir bättre. Det är så svårt att veta hur det ska se ut då jag inte hittar något liknande. De källare som finns i gamla stan har vitt bruk mellan stenarna så det ser ut som komönster och det gillar jag inte...
 
Jag skulle aldrig måla fogarna efter allt jobb det har varit med att få de rena...Sista bilden är innan vi började.
Ett orenoverat tegelvalv och stenmurade väggar i en källare, med byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad välvda tegelmur med rena fogar före målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innanbild av en orenoverad tegelvalvskonstruktion med synliga fogar och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlade tegelväggar och fogar i ett gammalt källarrum före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad källarvalv av tegel med rena fogar och osminkade väggar, belysning och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Meningsbyggnad av tegelstenar innan renoveringen påbörjades, visar smutsiga fogar och ojämn struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla tegelväggar med rena fogar och synliga rör innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengjord källargång med nakna stenväggar och synliga ledningar innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orenoverad källargång med nakna stenväggar och rör i taket, innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rena tegelväggfogar i en källartrappa före renovering, med belysning och en blå hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad tegelvägg med rena fogar före renovering, med synliga rör och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad valvad tegelkällare med rena fogar och synlig tegelstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserat förråd med cyklar och kartonger framför en obehandlad stenvägg och rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Nej - aldrig i livet!

K Kortling skrev:
Måla inte fogarna, det är väl ingen pizzeria..
 
  • Gilla
torplover_3000 och 2 till
  • Laddar…
K
Jag skulle stålborstat teglet och fogat om med C-bruk.
Du kan rolla på primer men det har enligt min uppfattning en tendens att bli lite glansigt.
 
K Kortling skrev:
Jag skulle stålborstat teglet och fogat om med C-bruk.
Du kan rolla på primer men det har enligt min uppfattning en tendens att bli lite glansigt.
Jag har låtit blästra det för 100 000 kr. Stålborste hjälpte inte och det är för stor area - hade tagit flera månader och inte ens blivit så bra. Provade även med saltsyra... Att foga det skulle vara ännu mer tidskrävande. Jag tycker att det är fint som det är. Jag vill inte att det ska vara glansigt. Det är jättevackert gul-rosa tegel. Jag ska bara försegla det med någon betongbindning.

Det är granitväggarna som jag ville ha tips om.

Jag kommer att ha vattenburen värme, el och ventilation i golvet, men tänker nog sätta in elburen också. Det känns trist om det kommer att bli kallt under sommarhalvåret om det inte finns. I det blivande badrummet kommer jag att ha det oavsett. Jag kommer då ha elkontakter i luckor i golvet.

När det gäller ljus, så tänker jag göra fönsterna lite bredare så att det kommer in lite mer - men jag tänkte annars att jag skulle ha en fantastisk belysning.
Har någon tips på det, skulle det vara kul. Jag tänker mig en så diskret belysning som möjligt som lyser upp de coola valven. Gärna trådlös - annars tänker jag att jag kanske skulle ha tygsladdar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
tommib
Mycket coolt!

Ang diskret belysning så skulle jag säga LED-lister i aluminiumprofil för indirekt ljus. Det kommer framhäva teglet och vara relativt diskret. Du kan (låta) måla/lacka profilen i en färg som liknar teglet så blir den väldigt diskret. Anslut med tygomspunnen tvåledare. Du måste visserligen ha drivdon till listerna men dessa kan du säkert hitta platser för att gömma. Knappar för att styra det hela kan vara trådlösa, eller så drar du tygkabel till dem med.

Om du kör LED 24 eller 48 V samt klenspänningsknappar som går till någon form av styrdon/controller så kan du välja kablar helt fritt. Om du ska köra 230 V så blir du kraftigt begränsad i utbudet.

För inspiration skulle jag rekommendera att besöka lite museer, gärna sådana som ligger i gamla slott eller andra gamla byggnader. Där kan du få inspiration till hur man kan lösa t.ex. belysning och el på ett diskret sätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Mycket coolt!

Ang diskret belysning så skulle jag säga LED-lister i aluminiumprofil för indirekt ljus. Det kommer framhäva teglet och vara relativt diskret. Du kan (låta) måla/lacka profilen i en färg som liknar teglet så blir den väldigt diskret. Anslut med tygomspunnen tvåledare. Du måste visserligen ha drivdon till listerna men dessa kan du säkert hitta platser för att gömma. Knappar för att styra det hela kan vara trådlösa, eller så drar du tygkabel till dem med.

Om du kör LED 24 eller 48 V samt klenspänningsknappar som går till någon form av styrdon/controller så kan du välja kablar helt fritt. Om du ska köra 230 V så blir du kraftigt begränsad i utbudet.

Kul! Jag sprang på EGLO på Bauhaus och blev nyfiken på deras produkter, men jag hade två 6-åringar med hemlängtan med mig - så jag hann inte kolla så noggrant. Har du någon koll på deras produkter - de har ju massor...

För inspiration skulle jag rekommendera att besöka lite museer, gärna sådana som ligger i gamla slott eller andra gamla byggnader. Där kan du få inspiration till hur man kan lösa t.ex. belysning och el på ett diskret sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.