Hej!

Behöver man bygglov/anmälan för att sätta upp ett enklare vedförrådsbygge, i princip ett tak på 4 stolpar, möjligen lite vägg åt det håll vinden brukar ligga på från. Någon som vet rakt av?
 
Det kan jag inte tänk mig men de flesta kommuner har detaljerad information på sina webbsidor.
 
Du Får bygga 15kvm utan bygglov / anmälan.
Annars kolla in din kommuns hemsida
 
Du får som sagt bygga enl. friggebodsreglerna, 15 kvm max. Finns en max höjd också, har för mig 3m. Enda ytterligare regeln är att du inte får bygga närmare tomtgräns en 4,5m såvida inte grannen godkänner placeringen.

Vedförvaringen du beskriver kan vara lite gränsfall, att man nästan kan få bygga utan att hävda friggebod.

Man skall kanske tillägga att om din tomt ligger inom strandskyddat område, eller inom kulturskyddat område, naturreservat eller liknande, så kan rätten att bygga friggebod vara explicit borta enl. detalj eller områdesplaner. Inom strandskydd får du inte göra något utan dispens.
 
BirgitS
H hempularen skrev:
Vedförvaringen du beskriver kan vara lite gränsfall, att man nästan kan få bygga utan att hävda friggebod.
Är det inte så att om takhöjden invändigt är så låg att det inte går att stå där så räknas det inte som en byggnad och det är därmed inte ens en friggebod och inget bygglov/anmälan behövs heller?
Oavsett hur många väggar det har och hur många kvm det är.
 
Jo något sådant, men den skall vara lägre än ståhöjd, resonemanget finns delvis i reglerna för bygglovsfri altan. Där har funnits en defactogräns på 110 cm. Baseras på ett rättsfall där man fastställde att om utrymmet under altanen inte går att utnyttja (i det fallet 110 cm högt) så behövs inget bygglov. Det har kommit nya regler under 2019 där man explicit för just altaner tillåter 180 cm, oavsett m utrymmet går att använda. Men eftersom reglerna bygger på att utrymmet inte ”går att använda”, så kan man inte riktigt räkna hem det om utrymmet byggs specifikt för ved, eller en gräsklippare osv.
 
Enligt uppgift från vår kommun spelar det ingen roll om höjden huruvida det omfattas av styrningar, så det är nog kommunberoende. I mitt fall skulle jag bygga en släpvagnsparkering med max 90 cm invändig höjd. (Ev har det dock ändrats sen jag frågade iom det nya avgörandet)
 
BirgitS
M Millox skrev:
Enligt uppgift från vår kommun spelar det ingen roll om höjden huruvida det omfattas av styrningar, så det är nog kommunberoende. I mitt fall skulle jag bygga en släpvagnsparkering med max 90 cm invändig höjd. (Ev har det dock ändrats sen jag frågade iom det nya avgörandet)
Då undrar jag vad det är som gör att man inte behöver bygglov för små lekstugor, de är ju också gjorda för att stå varaktigt utan enda skillnaden mot friggebodar är att de är mindre och så låga att vuxna inte kan stå raka i dem.
 
Min bedömning är att det tänkta bygget hamnar inom definitionen för en byggnad och därför blir bygglovspliktig:

PBL 1 kap §4
byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,
byggnadsnämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter enligt denna lag,


Har du ingen annan friggebod eller liknande så går det att räkna som friggebod enligt 9 kap § 4 PBL:

"3. i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra eller bygga till en komplementbyggnad som
a) tillsammans med andra komplementbyggnader som har uppförts på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov enligt denna paragraf eller motsvarande äldre bestämmelser inte får en större byggnadsarea än 15,0 kvadratmeter,
b) har en taknockshöjd som inte överstiger 3,0 meter, och
c) inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i 1-3 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.

Första stycket 3 gäller inte
1. om kommunen enligt 8 § första stycket 2 a har bestämt att åtgärden kräver bygglov, eller
2. för ett sådant bostadshus som utgör ett komplementbostadshus som avses i 4 a §. Lag (2014:900)."

Beroende på hur du bor, relationen med grannar, hur samvetsgrann du är samt hur noggrann du tänker vara med grundläggning och konstruktion går det ju även att resonera att det är en konstruktion som är enkel att riva om det är så att kommunen kommer på dig om du inte söker bygglov.
 
windestal
A Alias_Olle skrev:
Min bedömning är att det tänkta bygget hamnar inom definitionen för en byggnad och därför blir bygglovspliktig:

PBL 1 kap §4
byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,


Hur gör du den bedömningen utifrån definitionen? Varaktighet uppnås väl, men sista delen i definitionen av byggnad (fetmarkerade av mig), hur uppnås den? Det beror givetvis på exakt utformning, men en låg vedbod (under ståhöjd, säg kanske 1,5m hög eller så) kan väl inte anses konstruerad så att människor kan uppehålla sig där?

Utifrån TS knapphändiga beskrivning tycker jag inte att det är självklart att det blir det som kallas byggnad i PBL, utan det beror på exakt hur hen tänkt bygga.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
windestal windestal skrev:

Hur gör du den bedömningen utifrån definitionen? Varaktighet uppnås väl, men sista delen i definitionen av byggnad (fetmarkerade av mig), hur uppnås den? Det beror givetvis på exakt utformning, men en låg vedbod (under ståhöjd, säg kanske 1,5m hög eller så) kan väl inte anses konstruerad så att människor kan uppehålla sig där?

Utifrån TS knapphändiga beskrivning tycker jag inte att det är självklart att det blir det som kallas byggnad i PBL, utan det beror på exakt hur hen tänkt bygga.
Du har rätt, jag gjorde ett förhastat antagande utifrån diskussionen om friggeboden, som TS inte varit delaktig i, och fastnade utan att tänka i storleken om 10-15 kvadratmeter.

Mitt resonemang var att om det byggs ett förråd djupare än ca 1 meter utgick jag ifrån, utifrån egen erfarenhet, att en inte vill behöva bukta sig och jävlas för att stapla och hämta sin ved utan eftersträvar någon form av ståhöjd, vilket då ger en lovpliktig åtgärd.

Men som sagt, förhastat då TS inte anger någon storlek hen vill bygga.

Informationen stämmer dock, så det går att förhålla sig till den så stryker jag min bedömning.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ingen aning om hur det gått i detta fall eller vad som verkligen är rätt utan visar mer på problematiken https://www.op.se/artikel/kuehnes-vedbod-ar-ingen-byggnad En av mina grannar ringde kommunen för att höra vad som gällde. Fick svar att om han har bra relation till grannarna så var det bara bygga
 
  • Gilla
Centermonterad_tumme
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Min bedömning är att det tänkta bygget hamnar inom definitionen för en byggnad och därför blir bygglovspliktig:

PBL 1 kap §4
byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,
byggnadsnämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter enligt denna lag,


Har du ingen annan friggebod eller liknande så går det att räkna som friggebod enligt 9 kap § 4 PBL:

"3. i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra eller bygga till en komplementbyggnad som
a) tillsammans med andra komplementbyggnader som har uppförts på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov enligt denna paragraf eller motsvarande äldre bestämmelser inte får en större byggnadsarea än 15,0 kvadratmeter,
b) har en taknockshöjd som inte överstiger 3,0 meter, och
c) inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i 1-3 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.

Första stycket 3 gäller inte
1. om kommunen enligt 8 § första stycket 2 a har bestämt att åtgärden kräver bygglov, eller
2. för ett sådant bostadshus som utgör ett komplementbostadshus som avses i 4 a §. Lag (2014:900)."

Beroende på hur du bor, relationen med grannar, hur samvetsgrann du är samt hur noggrann du tänker vara med grundläggning och konstruktion går det ju även att resonera att det är en konstruktion som är enkel att riva om det är så att kommunen kommer på dig om du inte söker bygglov.
Hur är det med utdömande av straffavgift om kommunen kommer på att man byggt ett vedförråd (lägre än ståhöjd) och dom bedömer att det är en bygglovspliktig åtgärd? Kan man undgå straffavgiften om man river bygget omgående, vilket ju inte är så svårt om det bara är några stolpar, plåtar till tak och lite glesa brädor.
Funderar på att bygga ngt enkelt som man även kan knuffa in åkgräsklipparen under, i alla fall vintertid. .
 
Det skall inte utgå någon sanktionsavgift om du vidtar rättelse genast, innan nämnden hinner fatta beslut om en byggsanktionsavgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.