Kul att se att ni bygger ett fint hus synd att ni inte tänker på säkerheten.
Lägga miljoner på hus men livet är inte värt mycket.
Snälla var försiktiga om er och tänk på säkerheten framförallt för era barns skull.
 
T twoody skrev:
Kul att se att ni bygger ett fint hus synd att ni inte tänker på säkerheten.
Lägga miljoner på hus men livet är inte värt mycket.
Snälla var försiktiga om er och tänk på säkerheten framförallt för era barns skull.
Det finns tillfällen där man bör skydda sig, absolut. Men med normal självbevarelsedrift behöver man inte ta det till extrema nivåer.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
T twoody skrev:
Kul att se att ni bygger ett fint hus synd att ni inte tänker på säkerheten.
Lägga miljoner på hus men livet är inte värt mycket.
Snälla var försiktiga om er och tänk på säkerheten framförallt för era barns skull.
man försöker hålla sig på den icke dumdristiga sidan men skulle säkert kunna vara mkt bättre
 
S surfarn skrev:
Jag blir imponerad av ert projekt. Att bygga ett hus själva är ett enormt projekt, och att göra det med tre relativt små barn är ett enormt projekt. Men jag blir också lite nyfiken på varför ni vill bygga ett så stort hus? Vad är det ni vill få in? Hade varit kul att se en [bild] [bild]
Som du ser så är det inte så mycket fler rum än en standard 11/2 plans hus men vi drömde om större ytor att umgås med släkt oxh vänner på. Stort kök , stora rum till barnen då det skiljer en del på dem i ålder och vi ser gärna att de hänger här med sina vänner och har möjlighet till det utan att ”störa” varandra. Så klart en del förvaring oxå:)
 
S surfarn skrev:
Jag blir imponerad av ert projekt. Att bygga ett hus själva är ett enormt projekt, och att göra det med tre relativt små barn är ett enormt projekt. Men jag blir också lite nyfiken på varför ni vill bygga ett så stort hus? Vad är det ni vill få in? Hade varit kul att se en planlösning.
Instämmer hur tusan orkar man om man har ett 8-5 jobb utöver detta. Inte konstigt folk får utmattningssyndrom
 
C carl fabian skrev:
Instämmer hur tusan orkar man om man har ett 8-5 jobb utöver detta. Inte konstigt folk får utmattningssyndrom

För att man är lite galen
 
  • Haha
  • Gilla
Fixarpappa och 3 till
  • Laddar…
Spännande projekt. Och verkar bli ett fint hus!

Men måste fråga, hur håller man igång ett sånt här projekt tillsammans med familjen? Det låter fantastiskt mysigt men, det låter inte effektivt... med barnen springande runt en medans man bygger ser jag bara framför mig massa orosmoment där dom dels kan skada sig, men även att man säger till dom gång på gång att akta dig!, rör inte den!, inte nu pappa jobbar! osv... Dessutom, är din fru/sambo hantverkare av något slag? Annars ser jag även att man måste gå runt och visa vad hon ska göra och lära henne....

Jag hade fått panik om inte allt hade en viss fart och effektivitet under arbetets gång! :)

Förstå mig rätt, det låter fantastiskt mysigt och jag avundas att ni får ihop det. Men jag förstår inte hur.... :p Kanske är ni båda hantverkare och då är det förstås en annan sak.

Jobbar ni båda två samtidigt som ni bygger huset?
Har ni tänkt ta tjänsteledigt något eller ska ni bygga klart hela huset på kvällar och helger? Hur lång tid har ni isf beräknat att det ska ta?

Gillar tanken med Villavagn där familjen kan bo under byggtiden, vad betalade ni för den? Inga problem med kommunen att få ställa det på tomten och flytta in? Attefall är väl inte möjligt eftersom du måste ha ett hus på tomten för att få lov att bygga ett attefall? :thinking:
 
Fantastiskt projekt! Och som många andra skriver, helt otroligt att ni klarar det som familj. All heder och nöje åt er!

Gällande innerväggar, skulle jag, efter ett antal lägenheter och egen villa i sten, rekommendera trä. Åbäket att varje moment som ska göras i sten blir en så mycket större insats, jämfört med trä. Vartefter vi har renoverat har vi satt skivor eller panel, åtminstone på väggar där vi vet att vi ska sätta upp saker, allt blir enklare och lättare att få till bärighet. Vi har inte haft några problem med sprickbildning eller tapet som veckar sig. Lätt värt att sätta dubbla skivor så man kan sätta upp vad som helst, var som helst med minsta insats! Håller med om att putsen är snygg, men sikta i så fall på att sätta väv på skivorna och sedan putsa. Tänk på att sätta upp hyllor, tavlor, lampor, krokar mm på väggen och hur mycket tid ni vill att det ska ta. Testa gärna på löst stenblock innan så ni får en känsla. Blir nästan aggressiv bara av tanken ;)

Kör hårt! Det ser ut att bli ett läckert hus!
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Härligt projekt o kul att läsa, tycker ni gör helrätt i att själva göra så mycket jobb mot att förverkliga ert mål. Även vi har planer till att bygga stenhus, men just nu lutar det åt Porotherm,.
Vad bidrog i beslutsprocessen till att ni landade i just ytongblock? Ingen cellplast i mitten som i Lecablocken samt mer beprövat i våra trakter än Porotherm är några spontana argument, hur tänkte ni i ert val?
 
  • Gilla
Roger83
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Spännande projekt. Och verkar bli ett fint hus!

Men måste fråga, hur håller man igång ett sånt här projekt tillsammans med familjen? Det låter fantastiskt mysigt men, det låter inte effektivt... med barnen springande runt en medans man bygger ser jag bara framför mig massa orosmoment där dom dels kan skada sig, men även att man säger till dom gång på gång att akta dig!, rör inte den!, inte nu pappa jobbar! osv... Dessutom, är din fru/sambo hantverkare av något slag? Annars ser jag även att man måste gå runt och visa vad hon ska göra och lära henne....

Jag hade fått panik om inte allt hade en viss fart och effektivitet under arbetets gång! :)

Förstå mig rätt, det låter fantastiskt mysigt och jag avundas att ni får ihop det. Men jag förstår inte hur.... :p Kanske är ni båda hantverkare och då är det förstås en annan sak.

Jobbar ni båda två samtidigt som ni bygger huset?
Har ni tänkt ta tjänsteledigt något eller ska ni bygga klart hela huset på kvällar och helger? Hur lång tid har ni isf beräknat att det ska ta?

Gillar tanken med Villavagn där familjen kan bo under byggtiden, vad betalade ni för den? Inga problem med kommunen att få ställa det på tomten och flytta in? Attefall är väl inte möjligt eftersom du måste ha ett hus på tomten för att få lov att bygga ett attefall? :thinking:

Har funderat lite på hur jag skulle svara på detta inlägget.

Vi är båda födda på 80 talet och då hade man kommit så långt i forskningen som man var 100 % säker på att det inte skiljer något på män och kvinnors hjärnkapacitet. Vilket gör att varken jag (frun) eller mannen behöver visa den andra något speciellt, vi är båda tillräckligt kompetent att både läsa oss till saker och föddes inte med tummen mitt i handen utan kan även hålla både i en murslev och en skruvdragare.
Ingen av oss är dock hantverkare till yrket.

Nu har jag nog plåstrat om min ömma tå som du trampade på och kanske kan svara lite konstruktivt på dina frågor.

Vad barnen beträffar så är de med så mycket det går. självklart inte vid de moment där de finns risk att de skadar sig. Den minsta leker mest med dockor när vi snickrar, mellan pågen är gärna med och snickrar och den stora tösen bygger mest hästhinder och hoppar över.

Vi arbetar båda heltid och förutom lite längre ledigheter vid skollov så ska vi inte ta tjänstledigt. Vi räknar med 1,5 år från start tills vi kan flytta in, sen kommer fix av tomten efter det.

Villavagen: Det är lite olika regler i olika kommuner hur de ser på bygglov. I vår kommun har vi grannarnas godkännande och de nöjde kommunen sig med. Attefallare är som du säger lite klurigt med att där måste stå ett hus på tomten.
Man kan hitta ok vagnar allt från 150 000 och uppåt. vi valde att importera en från England och gav ca 200 000 för den. Om de inte slits all för hårt så tappar de inte så mycket i värde.
 
  • Gilla
MPinje och 9 till
  • Laddar…
Det jag menade var att det är sällan båda besitter den kunskapen som ni uppenbarligen gör. Att klara av att bygga ett hus med såpass komplicerade byggmetoder som ni gör tillsammans är få förunnat! Därav faller det sig naturligt att den ena parten som har större kunskap är den som driver och isf visar den andra hur man ska göra vissa moment. Oavsett om det är en man eller en kvinna, eller två män eller två kvinnor......
Alltså, det underlättar helt enkelt om båda är duktiga inom bygg för att få det att flyta på bra!

Det kräver trots allt ett visst intresse för bygg för att lära sig oavsett hur duktig man är på att läsa!

Min fru oavsett hur duktig hon är, har inte intresset för byggnation som jag. Och därför har hon inte det intresset av att lära sig, men visar jag henne vad hon ska göra klarar hon det oftast galant! Men jag hade aldrig fått med henne på tåget att bygga ett hus tillsammans med mig.... :)

Nu visste jag inte att du, TS var en kvinna. Hade jag vetat det hade jag skrivit precis samma sak men istället frågat om din man/sambo var hantverkare. Vad det nu egentligen spelar för roll.

Hoppas din ömma tå återhämtar sig! (y):D
 
  • Gilla
Chaneddy och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Det jag menade var att det är sällan båda besitter den kunskapen som ni uppenbarligen gör. Att klara av att bygga ett hus med såpass komplicerade byggmetoder som ni gör tillsammans är få förunnat! Därav faller det sig naturligt att den ena parten som har större kunskap är den som driver och isf visar den andra hur man ska göra vissa moment. Oavsett om det är en man eller en kvinna, eller två män eller två kvinnor......
Alltså, det underlättar helt enkelt om båda är duktiga inom bygg för att få det att flyta på bra!

Det kräver trots allt ett visst intresse för bygg för att lära sig oavsett hur duktig man är på att läsa!

Min fru oavsett hur duktig hon är, har inte intresset för byggnation som jag. Och därför har hon inte det intresset av att lära sig, men visar jag henne vad hon ska göra klarar hon det oftast galant! Men jag hade aldrig fått med henne på tåget att bygga ett hus tillsammans med mig.... :)

Nu visste jag inte att du, TS var en kvinna. Hade jag vetat det hade jag skrivit precis samma sak men istället frågat om din man/sambo var hantverkare. Vad det nu egentligen spelar för roll.

Hoppas din ömma tå återhämtar sig! (y):D

Med ett så trevligt svar från dig så är den mer än återhämtad:giggle:
 
  • Gilla
Rolph och 1 till
  • Laddar…
pacharan pacharan skrev:
Härligt projekt o kul att läsa, tycker ni gör helrätt i att själva göra så mycket jobb mot att förverkliga ert mål. Även vi har planer till att bygga stenhus, men just nu lutar det åt Porotherm,.
Vad bidrog i beslutsprocessen till att ni landade i just ytongblock? Ingen cellplast i mitten som i Lecablocken samt mer beprövat i våra trakter än Porotherm är några spontana argument, hur tänkte ni i ert val?
Vi funderade aldrig på Porotherm så det är jag inte jätte insatt i. Vi valde på finjas exakt block eller ytongen. Ser fördelarna med Finjas att de inte suger fukt på samma sätt men i slutändan blev det ett ekonomisk beslut. Med de offerter vi fick in så var prissumman för stor för att välja finjas.
 
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
JoLi81 JoLi81 skrev:
Fantastiskt projekt! Och som många andra skriver, helt otroligt att ni klarar det som familj. All heder och nöje åt er!

Gällande innerväggar, skulle jag, efter ett antal lägenheter och egen villa i sten, rekommendera trä. Åbäket att varje moment som ska göras i sten blir en så mycket större insats, jämfört med trä. Vartefter vi har renoverat har vi satt skivor eller panel, åtminstone på väggar där vi vet att vi ska sätta upp saker, allt blir enklare och lättare att få till bärighet. Vi har inte haft några problem med sprickbildning eller tapet som veckar sig. Lätt värt att sätta dubbla skivor så man kan sätta upp vad som helst, var som helst med minsta insats! Håller med om att putsen är snygg, men sikta i så fall på att sätta väv på skivorna och sedan putsa. Tänk på att sätta upp hyllor, tavlor, lampor, krokar mm på väggen och hur mycket tid ni vill att det ska ta. Testa gärna på löst stenblock innan så ni får en känsla. Blir nästan aggressiv bara av tanken ;)

Kör hårt! Det ser ut att bli ett läckert hus!
tack för tipsen :)
 
Nu har vi stött på den tråkigaste delen hitintills:sweat:. Igår lyckades min pappa skruva ett hål i skyddsröret till matarledningen till det ena golvvärmeskåpet som ligger ingjutet i mellanbjälklaget. Vi måste bila bort mer för att se om där är en skada på själva röret och vvs killen måste tömma systemet och provtrycka.
Dessutom måste skyddsröret lagas då det måste vara intakt, några förslag på hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.