C
Saga Bjorkman skrev:
Skriftligt köpeavtal och/eller köpekontrakt krävs för fastighetsförsäljning.
Var det inte precis det jag skrev?
 
C cpalm skrev:
Var det inte precis det jag skrev?
_____________
Man kan överlåta en fastighet bara med ett skriftligt köpekontrakt eller med både ett skriftligt köpeavtal och ett skriftligt köpekontrakt.
 
hsd
Det där med persienner har jag varit med om, men sa ta med persiennerna och återställ fönsterna så helt plötsligt ingick persiennerna

Fattar inte varför en del värderar skräpet till den milda grad
 
  • Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C
Saga Bjorkman skrev:
Man kan överlåta en fastighet bara med ett skriftligt köpekontrakt eller med både ett skriftligt köpeavtal och ett skriftligt köpekontrakt.
Jaha, vad är det för skillnad på ett köpekontrakt och ett köpeavtal då?
 
Fairlane
hsd hsd skrev:
Det där med persienner har jag varit med om, men sa ta med persiennerna och återställ fönsterna så helt plötsligt ingick persiennerna

Fattar inte varför en del värderar skräpet till den milda grad
Även jag har råkat ut för det. För många år sedan skulle vi ta över en hyresrätt. Dåvarande hyrestagare hade 3 månaders uppsägningstid och sen skulle vi in. Han hade dock redan flyttat och undrade om vi ville in tidigare. Vi hade inte bråttom, men enades om att flytta in efter 1,5 månad och då betala 1,5 månadshyror. När det kvar klart ville han ha 500 kr för persiennerna som han satt dit själv. 500 kr var såklart billigt, men jag blev irriterad på sättet så jag vägrade betala mer och han monterade bort de.
 
Tack och lov för anticimex.....
Litet utkast av dagens besiktning.

Takpannor på eternit
, inte fackmässigt gjort, inga tegel är spikade ifall det blåser. Problem uppstår väl främst där vid nästa takbyte då det inte skulle hålla att använda samma reglar igen vid nytt tak. Alla vindskivor måste bytas då de är genom ruttna, vissa har lossnat som vid takkupa.

Fukt som överskrev gränsvärden på vind, mycket mögel, viss rötskador. Bör åtgärdas omgående.

Fasad är bedrövligt underhållen med sprickor över hela fasad som aldrig åtgärdats, putsen har släpps på flertal ställen under ytan och behöver förmodligen renoveras.

Vattenrör i källare som är i själva duschen har blivit utsatt för rost, detta rör gissar jag är till själva fjärrvärmen.


Badrum nere som enligt utsago var ca 5 år gammalt visade sig vara ca 12-13 år.
Inget våtrumsskydd alls, rörliga kakelplattor utan fog så vatten rinner rakt nere i golv om man tex har en unge som plaskar mycket. Ingen ventilation alls, inga godkända rörledningar även enligt byggstandard från 2006 eller när det nu är gjort.
Så helt utdömt för ett badrum som enligt säljare var relativt nytt och gjort av hantverkare.
Att badkaret inte var inkopplad och fylt med musskit bakom hela badkaret var ju då bara en bonus.

Badkar uppe var ingenting godkänt, så även om de var gammalt är en sak, men el till duschkabin nere på golvnivå utan IP klassning. Bör rivas omgående även detta badrum.
Det var ingen hantverksmässig dragen el eller ör heller, utan elsladdar in i väggar o skåp.

Under handfat vid golv är det helt öppet i golv där både rör och el kommer, inte bra om tex vatten skvätts ut som då hamnar direkt på nästa våning.

Ohyra /skadedjur Kanske en liten grej men var inte trevlig alls, det behöver sanseras, det var textil skadedjur under hela matten i allrum uppe. Kröp maskar under mattan, med massa små smulor av vad ja gissar är textil de bajsat ut. Trodde de var träskadedjur först men ska ha varit maskar som äter textil. Det får mössen att verka trevliga.

Elen är inte bytt så som han säger, utan verkar vara en blandad kompott med nytt och gammalt, men inte fackmannamässigt utförd.
Likväl rör och vattenledningar som inte är fackmässigt gjorda.

Alla fönster på övervåning hade röta delvis röta/mögel.

Textil skadedjur under matta, kröp maskar.

Det stora fina garaget är byggt av blåbetong, hur illa är det, och går det ventilera bort när hela byggnaden runt om är byggt av detta ? Ville gärna bygga gym/ samt kanske en butik där inne.


Detta är bara en liten del, av allt elände.

Vi hade räknat med att fräscha upp det, bytta en del innerväggar, gips, måla renovera något badrum men det känns illa nu.

Är de inte så illa som jag tror kanske ? Har ingen kunskap att uppskatta kostnaderna för detta.
 
  • Ledsen
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
Vissa punkter tycket jag låter lite onödigt negativtbeskrivet. Men helheten låter ändå inget vidare. Det lär inte bli billigt att få ordning på.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Skrivit lite i affekt så du har nog rätt att vissa saker kan låta onödigt negativt. Men mycket på grund av att de ljugit om saker som sen inte visade sig stämma alls. Så man är lite bitter kan man lungt säga .
 
  • Gilla
Henrik Lindberg
  • Laddar…
Kan ju kosta hur mycket som helst att fixa... men vad ska man tro då 750k. Badrummen,tak, fasad, el, div vvs
 
  • Ledsen
kest
  • Laddar…
Fast egentligen inget konstigt med ett gammalt hus tyvärr
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det beror ju på vilken nivå man vill ha det på. Badrum med plastmatta och begagnat porslin eller kakel och nytt fint porslin. Det är nog inte svårt att komma över 750kkr, men jag skulle inte ge någon garanti på att det går att komma under.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på vilken nivå man vill ha det på. Badrum med plastmatta och begagnat porslin eller kakel och nytt fint porslin. Det är nog inte svårt att komma över 750kkr, men jag skulle inte ge någon garanti på att det går att komma under.
Vi ser väl badrummen som de lilla i detta huset just nu, och taket med eternit och vattenläckage o mögel som det dyra.
Kanske det inte är så illa som det ser ut, och kanske går att sanera med att åtgärda problemet, få bort fukt och mögel.

Men någon gång måste man ta tag i eternittaket, då plattorna kanske håller 20 år till så till slut står man där.

Vågar man vistar längre perioder i ett garagae med blåbetong ? Det är ju 135m2, så hade en hel del planer där, eller är det inga problem om man har lite ventilation ?
 
Ett garage bor man ju inte i, bara att ventilera lite så är det inget problem.
 
D Daniel 109 skrev:
Ett garage bor man ju inte i, bara att ventilera lite så är det inget problem.
Är en butiksdel som tänkt användas samt gym, är helkaklat med innerväggar. Tyvärr är garaget finare än huset just nu.
 
Blåbetong behöver inte alls vara någon fara, det är inte all blåbetong som är radioaktiv och som någon skrev så bor man ändå inte i garaget.

Med dom felen hade nog jag backat bort från objektet men det beror ju lite på, ni verkar inte ha så lätt att hitta hus där ni bor.

Jag frågade om pris på omputsning av mitt hus, ett ganska litet hus på 104kvm 1,5 plan. Skulle kosta 3-400.000kr så jag tilläggsisolerade och monterade en träfasad istället.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.