Hej!

Jag har ett litet hus från -59 på 74 m2 med ett vardagsrum på 18m2 och ett angränsande matrum på 12m2 med en dörröppning emellan. Egentligen skulle jag vilja riva hela den väggen för att få bättre ljusinsläpp men är osäker på om den är bärande och sen känns det som det blir mycket arbete (och pengar) att återställa golv och tak och el på ett snyggt sätt. Istället funderar jag om det är en bra lösning att ta upp ett större hål i väggen i linje med övriga fönster och dörröppning. Kan man göra detta utan att riva hela väggen och regla om? Det är råspont och masonit.

Vardagsrumsinteriör med tegeltapet och markerade mått för potentiellt hål i en bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det bärande vägg kan du inte ta upp det hålet.
 
  • Gilla
Hundt och 1 till
  • Laddar…
Ser väldigt tunn ut men en planritning vore bra för o bedömma bärighet.
Är det våning ovanför? Hur ser takstolen ut?
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Jag ska nog försöka få hit nån som kan säga om den är bärande med tanke på ev sättningar men bifogar lite bilder från ritningen. På pappret "Teknisk beskrivning" står det så här:
Innerväggar bärande: 2 1/2" regelstomme med 15mm hsp panel och träfiberskivor på båda sidor.
Övriga väggar: Som bärande innerväggar.

Men låt os säga att den inte är bärande. Kan man då ta upp ett sånt hål utan att riva och regla om?

Arkitektritning av en husplan med markerad potentiellt bärande vägg mellan vardagsrum och matrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en byggnadssektion som visar väggars och takkonstruktion med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Den är enligt ritning inte bärande.
Om du menar göra hål bara med tigersåg kapa exakt öppningen storlek och sen låta det vara så blir det nog svårt.
Däremot kan du nog kapa ett hål som är 45mm för stort göra en ram med 45-vike som du sedan klär med foder likt runt en dörr.
 
  • Gilla
Hundt och 1 till
  • Laddar…
Tack Krister! Det var det svaret jag hoppades på. Exakt hur det ska göras får jag be någon mer kunnig än jag att hjälpa mig med men då vet jag iaf att det troligtvis är möjligt och att det inte är ett alltför avancerat ingrepp.
 
T Trrttsch skrev:
Hej!

Jag har ett litet hus från -59 på 74 m2 med ett vardagsrum på 18m2 och ett angränsande matrum på 12m2 med en dörröppning emellan. Egentligen skulle jag vilja riva hela den väggen för att få bättre ljusinsläpp men är osäker på om den är bärande och sen känns det som det blir mycket arbete (och pengar) att återställa golv och tak och el på ett snyggt sätt. Istället funderar jag om det är en bra lösning att ta upp ett större hål i väggen i linje med övriga fönster och dörröppning. Kan man göra detta utan att riva hela väggen och regla om? Det är råspont och masonit.

[bild]
Om det inte är en bärande vägg, varför inte ta bort hela väggen och skapa ”luft”?!
 
H Hundt skrev:
Om det inte är en bärande vägg, varför inte ta bort hela väggen och skapa ”luft”?!
Det vore förstås det snyggaste men då måste jag fixa tak, väggar och golv så det blir enhetligt och dessutom dra om elen så det blir ett helt annat arbete. Men har inte bestämt mig än. Åkte på en stor reparation på bilen så jag behöver vänta tills det blir bättre ekonomiskt.
 
  • Gilla
Svingeln
  • Laddar…
BirgitS
Det kan ju vara bra med lite väggar så att det finns något ställe att naturligt ställa t.ex. förvaringsmöbler.
 
T Trrttsch skrev:
Det vore förstås det snyggaste men då måste jag fixa tak, väggar och golv så det blir enhetligt och dessutom dra om elen så det blir ett helt annat arbete. Men har inte bestämt mig än. Åkte på en stor reparation på bilen så jag behöver vänta tills det blir bättre ekonomiskt.
Gör dom DU önskar och skit i mina och andras råd! Fråga k hustrun, det brukar vara de som bestämmer, eller hur?? ;/))
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Jag tror det blir snyggt som du tänker. Att ha kvar delar av väggen underlättar helt klart möbleringen samtidigt som det gör rummen luftigare
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Det vore förstås det snyggaste men då måste jag fixa tak, väggar och golv så det blir enhetligt och dessutom dra om elen så det blir ett helt annat arbete. Men har inte bestämt mig än. Åkte på en stor reparation på bilen så jag behöver vänta tills det blir bättre ekonomiskt.
Visa gärna sedan hur det blev!! Lycka till!!
 
H Hundt skrev:
Visa gärna sedan hur det blev!! Lycka till!!
Tack så mycket! Det ska jag göra men det dröjer nog någon månad eller två pga ekonomin. Ska måla om taken och förstås byta ut den hiskeliga tegeltapeten. :)
 
En mycket god början!!
 
H Hundt skrev:
Fråga k hustrun,
En riktig man får alltid sista ordet.
"Ja älskling":thinking:
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.