Hej,
det är första gången jag skriver här men troligtvis inte sista då våra grannar vill att vi godkänner att de får bygga en friggebod precis vid tomtgränsen, ihopbyggd med vårt uthus. De sa att de kommer fråga kommunen ifall det är okej att bygga så så fort vi har godkänt det. Nu undrar jag om kommunen kan bestämma att det är okej att frångå ett av kraven som gör att friggebod är bygglovsbefriad nämligen att den ska vara fristående?
 
Laszlo Toth
Om friggeboden är ihopbyggd med ditt bostadshus så räknas det som en tillbyggnad, av ditt hus, på deras mark.

Många handläggare ogillar när man börjar bygga precis i tomtgräns och till och med över tomtgräns.

Ring till kommunens handläggare och prata med de direkt, det är de som ger dig det rätta svaret!
 
  • Gilla
FrkGrön
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Som tur är så handlar det inte om vårt bostadshus utan ett uthus från tidig 1900-talet.

Jag är egentligen också tveksam till att bygga så nära men grannarna är inte helt enkelt att prata med men jag vet att de absolut inte vill söka bygglov.
 
Om det är en friggebod (max 15 kvm), och inte ett attefallshus (25 kvm). Så behöver de inte fråga kommunen om ni ger tillstånd. men då kommer tolkningsfrågan om en friggebod får sitta ihop med en byggnad på en annan fastighet. Troligen inte. Därmed blir boden ett rent svartbygga (om min amatörmässiga tolkning är rätt). Reglerna säger att en friggebod skall vara fristående.

Däremot så kan grannen söka bygglov för att bygga en bod nära tomtgränsen, och det kan kommunen bevilja som en mindre avvikelse från detaljplan, oavsett om du säger nej.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Rent utrymmesmässigt är det ju praktiskt att bygga ihop, de slipper en oanvändbar snutt bakom sin bod, men man får problem med underhållet: vem ska sköta om den gemensamma väggen och hur görs anslutningen mellan bodarna? Bättre så sett att ha en meter emellan dem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En friggebod ska vara fristående. Är den inte det så är det någon annan sorts byggnad även om den är 15 kvadrat och byggd av en friggebodsbyggsats. Andra sorters byggnader kräver oftast bygglov eller bygganmälan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Jag tolkade Boverkets text om friggebod också så att den måste vara fristående.

Då vi nu har sagt att vi oavsett inte vill att de bygger högre än vårt uthus som är 3m och de vill bygga högre (hur det då ska vara en friggebod kunna de inte svara på) så ska de nu titta på en annan placering.
 
harry73
egentligen är det inte ert problem. Vill ni inte att grannen bygger något ihop med er bod, då ger ni inte tillstånd. Tycker ni att det är en bra lösning, då ger ni tillstånd.

Säkert eftersom er bod är 100 år gammalt, är det inte en friggebod och kan kommunen inte kräva er på åtgärd. Så risken och problemet är helt grannens.

Själv skulle jag inte tycka om att de bygger något ihop med min bod och därmed skulle jag inte ge tillstånd, men det är jag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nja, nu när vi har sagt att vi inte kan godkänna det så här de kommit med krav av saker som de vill att vi åtgärder inom en månad.

Jag vill verkligen inte hålla på på den nivån men vi kan ju inte godkänna något som vi inte vill bara för friden skull.
 
Märkligt att de kommer med krav på er när det är lagen som sätter stopp för deras Frigga.

Säg som det är till dem. Att det inte är ni de skall gå på, utan kommunen.
 
S Seroru skrev:
Nja, nu när vi har sagt att vi inte kan godkänna det så här de kommit med krav av saker som de vill att vi åtgärder inom en månad.

Jag vill verkligen inte hålla på på den nivån men vi kan ju inte godkänna något som vi inte vill bara för friden skull.

Spännande! Får man veta vad de tycker att ni ska göra?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
H Huzzbutt skrev:
Spännande! Får man veta vad de tycker att ni ska göra?
Jag är också nyfiken
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Spännande! Får man veta vad de tycker att ni ska göra?
Stuprännan på uthuset är öppen mot tomtgränsen och lutar också dit. Vi var inte medveten om det då det redan var så när vi flyttade in och det har varit så sedan grannarna flyttade in två år sedan men nu ska vi behöva ändra det inom en månad.
 
R
För tydlighetens skull, om du säger nej till att boden byggs närmare din fastighetsgräns än 4,5 meter så blir den automatiskt bygglovspliktig. Finns inga undantag.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S Seroru skrev:
Stuprännan på uthuset är öppen mot tomtgränsen och lutar också dit. Vi var inte medveten om det då det redan var så när vi flyttade in och det har varit så sedan grannarna flyttade in två år sedan men nu ska vi behöva ändra det inom en månad.

Det kan ju finnas en pedagogisk aspekt i att fixa det, plåtdetaljerna kostar några hundra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.