Hallå alla
Skall försöka mig på att sumera hur vi ligger till så här långt.
Har sammanfattat de olika förslagen på lappar för att sortera tankarna.
Skrivbordsvy med handskrivna notislappar sorterade på ett kartmönstrat bord.
Till höger de som hade någon slags förslag.
Sedan idéer med orginalitet.
Sist reguljära verktygslådeaplikationer.
Mvh Findus
 
  • Gilla
raffe1234 och 1 till
  • Laddar…
Verktygslådeapplikationer utan egentliga förslag som visar hur det skall göras.

@nimhed
Sortiment som samarbetar med motsvarande rack i verkstaden.
Kan utvecklas hur mycket som helst:D. Svinglådor för småbackar har jag gjort. Då har jag stora utdragslådor i verkstaden med massor av sortiment som jag kan byta emellan när behoven uppstår. Givetvis går det att ha lösa backar som sitter på french cleats också.

@j.erkers
Kan sympatisera med tanken på att ge närstående hjälp att komma i gång. Bristen på konkretisering gör det svårt att värdera idén. Lådan i tävlingen är som gjord för att öva på. Skall den ändå innehålla en fast uppsättning verktyg så är modulerna ingen finess. Om du vunnit lådan så tror jag det är rimligare att använda den för att öva på och för att komma fram till vad du helst vill ha. Sedan kopierar du funktionen utan modulsystemet till barnen.

@useless
Låda för snidargrejer. Inte mycket att säga då jag inte fått någonting mer än det att värdera. Synd.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Erik Gustafson och 1 till
  • Laddar…
Orginella idéer. Även dessa utan förklaringar.

@JoLi81
Två intressanta uppslag. Datorapplikationen skulle förmodligen bli en kul och användbar grej som skulle få många förbipasserande att stanna upp.
Den ide som jag personligen är mer intresserad av är cykelverktygslådan.
Tanken på en mobil verkstad i en låda för arbete på cyklar är förstås perfekt. Hållaren för cykel blir en utmaning men jag tror att det går att göra.

@huvudtystnad
Mycket intressant i ditt inlägg. I en eftersläng kommer två orginella idéer. Syskrin och demolåda. Bristen på utveckling av dessa gör det svårt att gradera.

@Maria T
Hamstergym :rofl:
Det här är min absoluta favorit av de utom-lådiga förslagen.
Antar att många tycker att det är att pissa i dopfunten. Jag blir inte ens en aning förolämpad av att någon använder något jag skapat på ett sådant sätt. Jag vill verkligen se hur det kan se ut (y).
Tyvärr så kan jag inte ge lådan till dig. Någon liten skiss eller antydan till hur det skall göras hade gjort det möjligt.

@Cheesen
Första egentliga uppslaget i tråden. Inget utarbetat förslag och därför också utom tävlan.

Mvh Findus.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
raffe1234 och 4 till
  • Laddar…
Förslagen som kan vinna

@raffe1234
Fina tydliga skisser. Utveckling av modultänkande. Bara det att jag inte kan se hur lådan i tävlingen passar in. Förslagen pekar på en helt ny design..

@JKrister
Du börjar med att annonsera att det redan finns ett perfekt system i drift. Sedan kan du ändå inte låta bli att utveckla tankarna vidare :p. Känner igen mycket av det men inte att någonting någonsin blir ett perfekt system. Det har jag ibland trott när jag hittar på något men får fel hela tiden vid konfrontation med fysisk verklighet.
Av det jag sett så finns en mycket intressant dissonans mellan våra respektiva sätt att tänka och angripa problem. Jag kan bara se hur slutsatserna skiljer sig och hur konstruktionslösningar blir annorlunda. Av rent personliga skäl skulle jag vilja ge dig lådan då just skillnader i sättet att tänka ger möjligheter till språng i tankarna. Dina ritningar gör det svårt att se hur du skulle ha nytta av den.
Efterslängen med picknicklådan kan vinna om den ritas upp ;).

@Tsdoesds
Konkreta förslag med fötterna på jorden. Informativa skisser. Två huvudförslag viket gör lådans modularitet relevant. En klar vinnare så här långt.

”Så här långt” innebär att jag inte gett upp om att det skall dyka upp fina förslag under dagen.
Mina senaste inlägg visar hur jag tänker kring att utse en vinnare. Alla som har synpunkter på resonemangen kan, och ska, yttra sig i frågan. Hamsterhoppborgen skulle jag helst se av alla förslag. Kvalitetsnonsens hör till livets verkliga glädjeämnen.

Pure nonsense

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tsdoesds och 3 till
  • Laddar…
Goda chanser till medaljplats iallafall. :) kul o höra.

En stor skillnad på oss är genomförandet av idéerna. Hur många lådor har du tillverkat. 20? Jag bygger i form av ritningar. Jag skyller på småbarnen(dem kan ändå inte försvara sig)
Men detta sporrade mig och kan nog faktiskt kvalificera sig att gå från ritning till verklighet.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Låda för snidargrejer. Inte mycket att säga då jag inte fått någonting mer än det att värdera. Synd.
Ja, jag skulle säkert kunna rita en skiss eller nåt, men i verkligheten behöver jag lådan och en alldeles för stor hög verktyg för att kunna börja pussla och välja bort saker som inte behövs...
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
j.erkers
Tyvärr kan jag inte säga som @useless "jag skulle säkert kunna rita en skiss eller nåt" för det är en sak som jag verkligen inte behärskar. Det som finns i tanken kommer helt enkelt inte ner på papper... Skulle jag tävla i att rita huvudfotingar med ett gäng tvååringar skulle jag komma sist. Tyvärr...

Tanken att använda Finduslådan att öva på för att sedan göra två icke modulära lådor till döttrarna är bra. Då skulle jag få behålla den fina lådan .
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Fint med sammanställning och intressant att läsa de olika förslagen. (Jag gillade också idén med hamstergym, hade varit kul att bygga en inredning av typ toarullar och trädgrenar :) tror dock det hade varit svårt att hålla den ren)

Någon vidareutveckling av mina idéer kom aldrig men är nöjd med att ha plitat ner något iallafall, tack för feedback!
Demolådan skulle fått en ganska tråkig inredning, typ apparatlåda med kabelkanal och lite extra fack/hållare för diverse tillbehör, helst med plats för en mindre touch-panel infälld i dörr/vägg. Och syskrinet hade det bara varit att gå löst på allt möjligt specialanpassade hållare och krokar, med långsmala fack till pennor, måttlisa och sprättknivar och lite större lådor i botten till provlapparna. Lite synd att symaskinen inte får plats :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Cheesen
findus42 findus42 skrev:
Orginella idéer. Även dessa utan förklaringar.

@JoLi81
Två intressanta uppslag. Datorapplikationen skulle förmodligen bli en kul och användbar grej som skulle få många förbipasserande att stanna upp.
Den ide som jag personligen är mer intresserad av är cykelverktygslådan.
Tanken på en mobil verkstad i en låda för arbete på cyklar är förstås perfekt. Hållaren för cykel blir en utmaning men jag tror att det går att göra.

@huvudtystnad
Mycket intressant i ditt inlägg. I en eftersläng kommer två orginella idéer. Syskrin och demolåda. Bristen på utveckling av dessa gör det svårt att gradera.

@Maria T
Hamstergym :rofl:
Det här är min absoluta favorit av de utom-lådiga förslagen.
Antar att många tycker att det är att pissa i dopfunten. Jag blir inte ens en aning förolämpad av att någon använder något jag skapat på ett sådant sätt. Jag vill verkligen se hur det kan se ut (y).
Tyvärr så kan jag inte ge lådan till dig. Någon liten skiss eller antydan till hur det skall göras hade gjort det möjligt.

@Cheesen
Första egentliga uppslaget i tråden. Inget utarbetat förslag och därför också utom tävlan.

Mvh Findus.
Puh... Jag blev orolig när jag såg att du taggat mig i tråden... Det är en fin låda men jag har som inte plats för den. Vill ju inte bli tvungen att lägga ut handöverfräs och sänksåg till försäljning för att göra plats för grillalåda.
 
Inga ytterligare förslag har inkommit så...
Annonserar härmed att vinnaren av den oinredda verktygslådan är...


@Tsdoesds (y) (y) (y)
Han vinner för ideer som har grund i erfarenhet samt för föredömligt förmedlande av sina tankar.
Gratulerar :beer:

Skickar PM för att komma överens om detaljerna.
Mvh Findus

PS. Eventuella överklaganden och anonyma hot tas upp i tråden. DS
 
  • Gilla
ricebridge och 6 till
  • Laddar…
Maria T
Grattis @Tsdoesds och så himla fin och roligt initiativ @findus42 - jag har följd denna tråd med glädje och inser att jag kan snickra en altan (det är grovt) men till finsnckeri som det findus gjort krävs mer, mycket mer, och min idé om att släppa loss en hamster eller ökenråtta i denna fina verktygslåda - ja, jag bara niger och tackar att det ens "gillades", då mina målande beskrivningar enbart finns i mitt huvud och inte på papper. Ska ev be min man kika på att tillverka liknande verktygslåda men räknar inte att det går att visa på bild, men om det funkar är jag nöjd (ska bygga om altanen + lite mer i sommar).
Byggahus.se är ett sånt fantastiskt forum, känner ju till uttrycket Hemnet-knarkare men detta är mångfaldigt värre. Menar bättre såklart!
 
  • Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
Tack kattusling för en inspirerande och kul tråd! Alltid roligt att delta i den här typen av tävlingar där innovation och skaparglädje är hörnstenar. Hoppas vi får se mer av sånt här framöver!
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
j.erkers
Grattis @Tsdoesds och tack för inspirationen @findus42! Jag kommer att bygga något liknande (men inte lika fint eller funktionellt, där är jag inte än) till mig själv och förhoppningsvis även till avkommorna.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Släpp respekten. Det kan @Tsdoesds göra nu när han sett vad det innebär att inte lägga tid på finish.
Ett slitet och skadat paket med övertäckt fraktetikett och orange packtejp, tecken på bristande omsorg vid förpackning.
Om lådan är framme och i ett stycke förstås.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Tsdoesds och 2 till
  • Laddar…
Grattis @Tsdoesds och stort tack @findus42 ! Jag valde att dra mig ur tråden en tid och inte delta i tävlingen — trots att jag skulle behöva en projektlåda eller två — helt enkelt för att jag blev så väldigt inspirerad av det hela så jag tänker bygga mig en helt egen låda, utifrån just mina behov! På så sätt känner jag mig faktiskt lite som en vinnare också, trots att jag valde att inte tävla, eftersom jag har vunnit nya idéer och insikter! Tack än en gång!
 
  • Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.