Hej.
Har en två plans villa med goda förutsättningar för luftvärmepumpar.
Nuvarande sitter ovanför entrén och trappan till övervåning är precis upp till vänster.
Alla fönster utan 5 st är bytta till tre glas (gjort av tidigare ägare ska byta de sista inom något år) samt båda altandörrarna och entré dörr. Är en välisolerad (för åldern) trä kåk från 1972 byggd av hsb. Grundvärme är nya oljefylld elradiatorer. Nu till frågan nuvarande elförbrukning totalt ligger på ca 17000 kWh per år hela huset är ganska öppet och luftvärmepumpen kommer åt en del även på övervåningen. Tror ni att det skulle gå få ner förbrukningen med en till luftvärmepump på övervåningen?, vad har ni för erfarenheter?
 
Om det är relativt öppet och den kan ersätta ett antal radiatorer så kommer du självklart få ner förbrukningen.

Men om det är med så mycket är svårt för någon att svara på med dom uppgifter som finns, stor fördel kan även vara att du kan använda den som AC på sommaren om ni brukar få det varmt däruppe så komfort kan vara ett skäl till en investering även om det tar längre tid att spara in luftvärmepumpen på övervåningen generellt sett.
 
Hej...
Hade en 70-talsvilla med direktverkande el. 33000 kWh/år. Satte in en Mitsubishi på nedervåningen och förbrukningen sjönk till 19000...
Den satt i samband med entré och trapp till övervåning ungefär som du beskriver...

Sen gjorde vi om. Flyttade pumpen längst in i nedervåningen och på andra sidan huset och luftströmmen gick mot entré. Köpte en till värmepump som monterades på övre planet.

Satte in en värmeflyttare som drog ner luft till rummet där den nedre värmepumpen sattes och den satt dessutom längst från pumpen på övervåning. I rummet på nedervåning med pump förbättrades samtidigt ventilation.
Satte samtidigt värmeflyttare på ytterligare tre olika ställen. Två på nedre våning och en övre.

Slutresultat blev komfortvärme i hela huset. Stödvärme endast i två badrum.
Cirkulationen och återföring av luften var nyckeln. Hade 22 grader på nedervåningen och värmen spred sig genom cirkulation som sagt men också genom att värmen steg genom hela taket på nedervåning upp till övervåningens golv...
Sista tre åren var förbrukning nere på 14000 med fyra personer i huset...

Kostnad för en extra pump 6000:- (julas lilla scj pump.) och fyra värmeflyttare med installation 8000:- Totalt ca 14000...
 
  • Gilla
Oeldling
  • Laddar…
L Lancen skrev:
Hej...
Hade en 70-talsvilla med direktverkande el. 33000 kWh/år. Satte in en Mitsubishi på nedervåningen och förbrukningen sjönk till 19000...
Den satt i samband med entré och trapp till övervåning ungefär som du beskriver...

Sen gjorde vi om. Flyttade pumpen längst in i nedervåningen och på andra sidan huset och luftströmmen gick mot entré. Köpte en till värmepump som monterades på övre planet.

Satte in en värmeflyttare som drog ner luft till rummet där den nedre värmepumpen sattes och den satt dessutom längst från pumpen på övervåning. I rummet på nedervåning med pump förbättrades samtidigt ventilation.
Satte samtidigt värmeflyttare på ytterligare tre olika ställen. Två på nedre våning och en övre.

Slutresultat blev komfortvärme i hela huset. Stödvärme endast i två badrum.
Cirkulationen och återföring av luften var nyckeln. Hade 22 grader på nedervåningen och värmen spred sig genom cirkulation som sagt men också genom att värmen steg genom hela taket på nedervåning upp till övervåningens golv...
Sista tre åren var förbrukning nere på 14000 med fyra personer i huset...

Kostnad för en extra pump 6000:- (julas lilla scj pump.) och fyra värmeflyttare med installation 8000:- Totalt ca 14000...
Kul o grattis till lyckat system med goda resultat! Var precis sånt svar jag fiska efter hur fungerar värmeförflyttare och hur stort ingrepp är det? Är du nöjd med jula pumpen kontra gamla? Visserligen är enda alt för mig vägg modell då minskar ju utbudet radikalt men är intressant att höra
 
Tänk på att allt som förflyttar luft låter lite eller mycket beroende på tex flöde så eventuella luftförflyttare inte hamnar där du riskerar att störas.
Gäller då givetvis även luftvärmepumpens innerdel
 
Angående ljud så går Mitsun på nästan högsta fläkt i ett utrymme som vi sällan befinner oss i, tvättrummet... Dessutom gör den ständigt nytta genom att all tvätt torkar fort.. :) Nackdelen är att dörren måste stå öppen jämnt. Den drar med utetemp runt nollan ca 550w (Max ca 2200W, har aldrig gått över det i varje fall). I tvättrummet finns även två fläktar, en som suger ner luft från övervåning och en som trycker ut i sidled till annat rum. Dom går rätt hårt men sitter ju på rätt sida så att säga. Så ljudet är knappt hörbart i gillestuga och på övervåning.
Julas Qlima SC-JA2518 går på heltid med automatik på fläkten och mest på lägsta. Den drar just nu med temp runt nollan i snitt 350W...maxar på ca 1850W. Den är lite av en överraskning. Mycket tyst innedel. Utedelen låter mer än Mitsun men där blir det mer grannarnas problem... ;) Har två till (i sommarhuset och ett gästhus) Där ger det vintertid stor besparing med underhållsvärme. Pumpen ger ca 10 grader i huset i "frostläge" och element är nerställda så långt det går... Förra vintern var ju kallare och mer normal. Där gick förbrukning ner i två hus under november-april från ca 12000 till 4000. Kan ha blivit någon grad kallare totalt i huset... Skönt med funktion för wifi så när man åker ut sätter man på värmen ett dygn innan. Känns rätt bra med tanke på prisnivån... peppar peppar... :)

Värmeförflyttarna mellan vanliga rummen är nästan ljudlösa och gör ändå sitt jobb. Går i princip på lägsta hastighet. Tog upp 110mm hål, tror jag det var...
 
Jo vad som låter lite och mycket är en definitionsfråga
sällan man kan köra en luftvärmepump på högsta hastighet utan att störas, men hög fläkthastighet innebär hög besparing
 
Krokben
C Comfort Thomas skrev:
Jo vad som låter lite och mycket är en definitionsfråga
sällan man kan köra en luftvärmepump på högsta hastighet utan att störas, men hög fläkthastighet innebär hög besparing
Den ökade besparingen kommer då alltså från att utrymmen längre bort slipper stöd från elradiatorer? Läst folk som hävdat att pumpen arbetar hårdare på lägre hastighet men förstår inte hur det skulle gå ihop?
 
Du får dels bättre spridning och slipper då förhoppningsvis stötta med elradiatorer lika tidigt samt att effekten som uppges av tillverkaren vid tex -5 eller -15 i produktblad är vid full fläkthastighet.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Du får dels bättre spridning och slipper då förhoppningsvis stötta med elradiatorer lika tidigt samt att effekten som uppges av tillverkaren vid tex -5 eller -15 i produktblad är vid full fläkthastighet.
Läste något test om att de nyare bättre innedelarna är ruskigt tysta måste hålla med om att vår mitsubitchi från 15 låter betydligt mer än svärfars Fujitsu från 19 vid samma fart. Dock är jag mycket nöjd med pumpens ute
del som står på markstativ utanför huset och höra inte utefrån. Ska jag ha en till blir det isf en https://www.bygghemma.se/hus-och-by...Seh-YyjDTKXO51xcqEEhz2LLu6VAZU-EaAke2EALw_wcB
 
Finns ingen ruskigt tyst innerdel när det gäller höga luftflöden , generellt så är större innerdelar med större öppningar och fläkttrumma ”tystare” men kan även ha en behagligare karaktär.

Med samma fart menar du då att ni vet att det är samma luftflöde ?
Den 15 år gammal kan man inte jämföra mot en ny, den nya har ren innerdel, trumma samt friska lager/stödlager.
Men tillverkarna försöker nog för varje modell att få ner ljudnivåer men då insug och öppningar inte är galet stora direkt så blir det ljud.
Markstativ är klart bäst mot stomljud, stålfjäderdämpare av bra sort är en annan bra variant för att minska risken för stomljud.
 
KJ35 som du länkade till är en riktigt trevlig modell

Men ren bluff att skriva att det är 48% rabatt då dom aldrig tagit några 26000:- för den!
Borde vara straffbart med sån reklam, man ser rätt ofta på postorderföretag att det är kraftigt påhittade rabatter mot så kallade ordinarie priser .
 
Hmm. Tror nog att Oeldling menade att pumpen var från 2015, inte 15 år gammal... :)
 
Ja det kan nog stämma :)
Men även en 5år gammal kan vara väldigt skitig , och är det samma luftflöde ?
Mitsubishi och andra märken har en mängd olika modeller som låter lite olika även på snarlikt luftflöde men själva karaktären på ljud/oljud kan uppfattas olika
 
C Comfort Thomas skrev:
Ja det kan nog stämma :)
Men även en 5år gammal kan vara väldigt skitig , och är det samma luftflöde ?
Mitsubishi och andra märken har en mängd olika modeller som låter lite olika även på snarlikt luftflöde men själva karaktären på ljud/oljud kan uppfattas olika
Kul att du engagerar sig med sakliga svar och trevlig ton, du verkar ju ha hög kunskap du delar med dig av. Det uppskattas!
1. Javisst stämmer det med årsmodellerna 2015 min 2019 hans min har en kanon funktion som dock jag hört både min svärfars 2019 fujitsi saknar och målarens två 2019 Panasonic. Ställbart kraft dvs hur mycket den sprutar ur när man avfuktar dom har bara auto läge jag har både auto och manuellt
2. Jo jag rengör det inre filtret ca var till vartannan månad nu så filtret invändigt håller sig rent har du mer förslag på vad man kan rengöra själv?
3. Ja det är löjligt med dessa" låtsas "ordinarie priser men blir mer o mer inom handeln för att förvirra oss kunder, jag räknar mellan 20-25 ts installerat o klart kan man då bygga på marksativet och sätta pumpen på som en övervåning? (elen drar jag själv då jag jobbar inom el men min fru vägrar egen komplett installation pga av nya kraven vid ny installation och det är väl klokt kan man tycka),
4. Dina erfarenheter vad håller bäst generellt märke mellan tummen o pekfingret? Tack för svar och fint engagemang till dig och samtliga som svarar trevligt ton är vad bygga hus handlar om att dela med sig av kunskaper!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.