J
Alfredo Alfredo skrev:
Passa dig! Tack vare denna tråd har jag förstått att det kan förekomma kontrollvägning även om jag aldrig blivit "utsatt" för det. Helt plötsligt väger din påse några skumbananer för lite och då vet man aldrig vad som händer! :surprised::rofl:
Man får ha med sig nån typ av skumbanandummies att lägga ner extra i påsen!
 
optimum
H Hundt skrev:
Vilken ”välfärd”??
Nej det har du rätt i. Dock får vi inte diskutera politik här men välfärden är inte som den varit och knappast i rätt nivå.

Jag ändrar, pengar som borde gå till en välfärd som vi förväntar oss den ska vara.
Nuläge där folk får arbeta till 68 år för att pengarna inte räcker till vettig pension trots de arbetat hela sitt verksamma liv. osv.
 
optimum
harry73 harry73 skrev:
Just nu är det tvärtom. Om bara 10 % av alla affärer har självscanning (jag läste att 130 av 1300 ICA butiker hade det), då är risken större att man svälter om man bara vill handla med självscanning.
TS frågeställning var egentligen rätt så trevligt. Han undrade varför (på vilka grunder) folk valde bemannade kassor, när det fanns självscanning. Det har jag också svarat på.
Att sedan säga att man ska använda ny teknik, går lite för långt. Teknik finns där för underlätta för oss inte tvärtom. Om vi anser att viss teknik är för krånglig/ omständlig eller bara inte värd det, då är det fel på tekniken och ska den bli användarvänligare.
Och där ser man också att datoranvändandet gick upp när de nyare windowsversioner kom (Win95 och upp) och framförallt när surfplattor med pekskärm blev populära. På sätt och vis kan man säga att de som tyckte att musen var krångligt och nu frisk använder paddan med pekskärm var inte motsträvare, men de var för sin tid och väntade bara på teknik som var tillräckligt bra.
Jag är av tron att vanliga kassor kommer vara borta inom 10 år på de flesta ställen.
Möjligen att de vill ha kvar det på t.ex. systembolag men i mataffärer kommer vara helt bort.
Spelbutiker kommer troligen vara helt borta. Sådant får folk sköta på nätet. osv.
 
optimum optimum skrev:
Deras gamla uppgifter är bortrationaliserade. Därav sänker man sina kostnader.
Om detta inte gjort hade man behövt anställa mer personal till de nya uppgifterna du beskriver.
Jag tycker det är en bra utveckling där personalen kan vara kvar men man utökat verksamheten.
Fast uppgifterna de har idag hade de för många år sen ju. De kan ju inte effektivisera mer än just nu. Då får de i princip ha rullande band vilket inte funkar.

optimum optimum skrev:
Synd men vi måste hänga med utvecklingen.
Min svärmor skaffade sin första dator då hon fyllde 70 just för att hon anser man ska hänga med i utvecklingen.
Hon fyllde nyligen 90 och har en 3 år gammal lapptop som dator för att kunna surfa med och en iphone för att kunna ringa och messa med. Hennes utbildning är bara grundskola och jobbat inom hemtjänst så hon har aldrig haft något jobb där hon utvecklats tekniskt.

Jag vet att det finns en hel del som vägrar ta till sig modern teknik. De behöver väl någon typ "god man" som får hjälpa dem.
Nej vi måste inte bestämma att allting ska vara helt digitalt, det finns inget som ens pekar på att det inte funkar att betala i kassan med kontanter alls.
Vissa vill men det finns överhuvudtaget ingen anledning att tvinga på äldre människor det då de inte behöver. Min far anser att allt sånt är trams och om du anser att man ska ge dem god man så anser du ju att de är typ efterblivna eller okapabla till att levasitt liv.
Men de kan de utan tekniken och lär göra resten av sina liv.

Jag lägger mina kort på att vi inte lär se helt kassafria stormarknader på över 30 år iallafall. Vi får se vem som har rätt.
 
Ni som betalar kontant, vad är syftet?

Om syftet är integritet så går det väl inte att vare sig självskanna eller handla på nätet Utan att lämna spår?
Eller har ni sån tillgång på inkommande kontanter att det är ett sätt att förbruka dom?
 
optimum
R Rkarlsson skrev:
Jag lägger mina kort på att vi inte lär se helt kassafria stormarknader på över 30 år iallafall. Vi får se vem som har rätt.
Jag tror inte det finns några stormarknader kvar om 30 år, troligen bort långt tidigare.
Vi ser redan hur mer och mer handel flyttar till näthandel.
3 av 4 köp på apotek gör vi hos oss via nätet idag.
Betydligt billigare.
3 av 4 köp av elektronikprylar gör jag idag via nätet.
Orsak, betydligt större utbud och lägre priser.
Länge sedan jag köpte ny dator och bildskärm i butik.
Än så länge köper vi livsmedel i livsmedelsbutik men scannar då varorna själva.
Troligen blir det så längre fram att det man vill se på först kommer man köpa i typ gårdsbutiker.

Idag plockas fortfarande en del varor av människor som skickas till kunder. Inom snar framtid kommer allt plockas av robotar.
Om du får tillfälle så besök gärna något större butiks centrallager och se utvecklingen själv. Kläder plockas fortfarande av människohänder men inte länge till.
VARNER utanför Trollhättan är ett intressant ställe att besöka om du har möjlighet, Där är lagerhanteringen långt automatiserad. Mycket långt.
Där finns kläder från t.ex. Dressman och Cubus samt ett antal andra märken.

Den som tror det går stoppa denna utvecklingen har fel.
 
tttomten TomasJor skrev:
Ni som betalar kontant, vad är syftet?

Om syftet är integritet så går det väl inte att vare sig självskanna eller handla på nätet Utan att lämna spår?
Eller har ni sån tillgång på inkommande kontanter att det är ett sätt att förbruka dom?
Jag kan svara för mina närmaste.
För att de alltid har gjort det och inte litar på korten. Har inget överhuvudtaget med spår att göra.
optimum optimum skrev:
Jag tror inte det finns några stormarknader kvar om 30 år, troligen bort långt tidigare.
Vi ser redan hur mer och mer handel flyttar till näthandel.
3 av 4 köp på apotek gör vi hos oss via nätet idag.
Betydligt billigare.
3 av 4 köp av elektronikprylar gör jag idag via nätet.
Orsak, betydligt större utbud och lägre priser.
Länge sedan jag köpte ny dator och bildskärm i butik.
Än så länge köper vi livsmedel i livsmedelsbutik men scannar då varorna själva.
Troligen blir det så längre fram att det man vill se på först kommer man köpa i typ gårdsbutiker.

Idag plockas fortfarande en del varor av människor som skickas till kunder. Inom snar framtid kommer allt plockas av robotar.
Om du får tillfälle så besök gärna något större butiks centrallager och se utvecklingen själv. Kläder plockas fortfarande av människohänder men inte länge till.
VARNER utanför Trollhättan är ett intressant ställe att besöka om du har möjlighet, Där är lagerhanteringen långt automatiserad. Mycket långt.
Där finns kläder från t.ex. Dressman och Cubus samt ett antal andra märken.

Den som tror det går stoppa denna utvecklingen har fel.
Fast ta bergendals så har de fortfarande vanliga plocktruckar i sitt "lilla" lager. Höglagret är så högt att de får inte åka så högt och då är de robotar som plockar ner det.
Ica har folk som åker runt på truckar, sorunda har folk som går med vagnar. Alla industrierna här plockar order för hand och vad jag vet har de inga planer alls på att automatisera det överhuvudtaget.
Här byggs och skall byggas många fler butiker detta året. Hade inte butikerna trott på fysisk handel så hade de garanterat inte varit någon som byggt idag om de varit borta om 10 år.

Själv har jag gått ifrån internethandel med teknik och kläder, jag skall se vad jag handlar helt enkelt.
Gårdsbutikerna vi hade har konkat och försvann förra året pga stormarknaderna.
 
optimum optimum skrev:
Jag vet att det finns en hel del som vägrar ta till sig modern teknik. De behöver väl någon typ "god man" som får hjälpa dem.
Du verkar se det som ett "fel" eller tillkortakommande eller kanske t o m sjukdom om någon inte vill anamma allt modernt kritiklöst. Och därför behöver denne person hjälp, en kurator, gode man, läkare eller tvångsvård för att komma till insikt.
På samma sätt jobbade missionärer som försökte övertala hedningar att anamma kristendom, om så nödvändigt med våld.
Sluta med det. Det finns faktisk välutbildade människor som har bestämt sig att avstå från vissa nymodigheter. Jag är en sådan. Efter några smartphones har jag blivit app-vägrare och återgått till min gamla Sony-Ericsson. Medvetet. Så sluta med dina nedlåtande kommentarer om såna som mig.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
sunqan och 5 till
  • Laddar…
M
optimum optimum skrev:
Ja fantastiskt det blir med massa gissningar

Nu är det min tur att gissa.
Reklam skickas ut med vissa varor. Sådana butiken vet att många behöver och fått bra inköpspris till en kampanj.
Sedan sätter butiken ett lockande pris för att få dit så många kunder som möjligt. Kunder som givetvis köper annat också och kanske locka nya kunder till sin butik.

Resultat, ökad försäljning och ökad vinst.
Oj, är det såå det fungerar? Hade jag ingen aaaaning om!

Beträffande fysiska butiker så kommer iaf. dagligvaru handeln finnas kvar i överskådlig framtid. När det gäller livsmedel så finns det inga incitament för att det enbart ska ske försäljning online. Jag skulle nog istället påstå att hemkörning är en övergånde fluga isf. Jag vet 1 familj (!) i vårt område som använder sig av detta regelbundet. Våran lokala ica (årsomsättning 250Msek) är helt hopplös att besöka andra tider än före kl. 7.30 på morgonen, finns knappt parkering att uppbringa. Gissningsvis står hemkörning för nån knapp promille i mitt område med tanke på hur sällan man ser mathem.se, coop och allt vad som finns idag.

Man måste ha i åtanke att alla i vårt samhälle är inte sönderstressade curlingföräldrar som ska göra karriär som projektledare på reklambyrå. För många pensionärer så är det en social grej att åka till affären och ”knö” lite med andra. Sedan är ju mat en kulinarisk upplevelse för många. Att gå till affären och handla sina egna utvalda råvaror är en del i upplevelsen. Ska man bara äta för att dämpa hungern, vad har man för liv då? Sitta i soffan och kolla på reseskildringar på youtube istället för att resa själv?
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
optimum
T Thomas_Blekinge skrev:
Du verkar se det som ett "fel" eller tillkortakommande eller kanske t o m sjukdom om någon inte vill anamma allt modernt kritiklöst. Och därför behöver denne person hjälp, en kurator, gode man, läkare eller tvångsvård för att komma till insikt.
På samma sätt jobbade missionärer som försökte övertala hedningar att anamma kristendom, om så nödvändigt med våld.
Sluta med det. Det finns faktisk välutbildade människor som har bestämt sig att avstå från vissa nymodigheter. Jag är en sådan. Efter några smartphones har jag blivit app-vägrare och återgått till min gamla Sony-Ericsson. Medvetet. Så sluta med dina nedlåtande kommentarer om såna som mig.
Amishfolket kanske är något som kan verka lockande?
De har inte ens gammal vanlig telefon.
 
  • Gilla
  • Haha
twoody och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Passa dig! Tack vare denna tråd har jag förstått att det kan förekomma kontrollvägning även om jag aldrig blivit "utsatt" för det. Helt plötsligt väger din påse några skumbananer för lite och då vet man aldrig vad som händer! :surprised::rofl:
Jag är en outlaw och rebell. De tar mig aldrig levande ...

Nä, egentligen är det ett ofog att börja äta av varorna innan man betalat för dem. Jag har dock ingen tanke på att försöka fuska. I det här fallet skulle det bara betyda att jag betalat mer än vad påsens vikt gör gällande. Som min son frågade. "Varför finns det bara gratis frukt till barnen? Vet dom inte att vi vill ha gratis godis?"

Det lite konstiga är att när vi får avstämning väger de aldrig påsen med godis eller frukt. De kollar bara om vi skannat in varan. Så det är en bristfällig kontroll skulle jag säga. Å andra sidan gör det att det går fortare för mig som kund. Så jag är bara nöjd.
 
Bart Bart skrev:
Det lite konstiga är att när vi får avstämning väger de aldrig påsen med godis eller frukt.
Nej det har heller aldrig hänt mig. Jag antar väl att vi båda ser pålitliga ut! Som "outlaw och rebell" måste man ju kunna ge ett sken av seriositet när det behövs. :D

"Viktkontroll" nämndes dock tidigare i tråden och då fattade jag inte ens vad som åsyftades :oops: även om det naturligtvis är rätt logiskt att även det kan kontrolleras. Sen kan man ju tänka sig att avstämningspersonalen gör en rimlighetsbedömning av vikten för att kunna beivra rena fuskare. En enstaka skumbanan lär ju kunna slinka igenom då.
 
Viktkontroll är väl för de där man scannar sina varor själv på slutet istället för under tiden. Och maskinen räknar på vikten så man scannar allt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Viktkontroll är väl för de där man scannar sina varor själv på slutet istället för under tiden. Och maskinen räknar på vikten så man scannar allt.
Kanske det? Jag vet egentligen inte. @KnockOnWood trodde att set var:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Förmodligen att personalen kollar att man inte vägt in ett kilo potatis och tagit ut lappen och skannat den, men har sedan lagt ett kilo till i påsen.
 
Jag funderade lite på när jag väljer att inte självskanna. Det är inte ofta det.

Men de gånger jag handlar både till mig och till jobbet (köper kaffe och annat smått) så väljer jag ibland att gå till manuell kassa för att det går snabbare att dela det med två kvitton. Men är det mycket folk brukar jag ta skanner, skanna och betala mitt och sedan hämta ny skanner för jobbets grejer. Det blir ju bara några extra steg...

Naturligtvis fick jag en gång kontroll och personalen tyckte jag skulle tala om innan jag började skanna att jag har delad skanning. Underförstått att det finns de som bara skannar delar och låtsas att de skulle skannat resten med ny skanner.
Jag bryr mig inte om det. Så länge jag inte lämnat butiken med obetalda varor så har jag inte gjort något fel. Och jag har aldrig råkat ut för samma sak igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.