Med tanke på att det verkar vara ett ganska anonymt kar som inte ens går att hitta på nätet så skulle i alla fall jag hellre lägga till 13k och köpa via Folkpool. Skönt att ha bra garantier och veta att det finns tillbehör och reservdelar. Det jag länkade till tidigare, https://www.folkpool.se/spabad/nordic-hot-tubs/northstar-pure, är samma kar som Nordic Warrior XL fast utan massagefunktionen. Folkpool har publicerat energimätningar på många av de spabad de säljer. För egen del så stämmer förbrukningen väldigt väl under de 2,5 åren som vi har haft vårt Nordic Encore SE (i snitt 200 kWh per månad). Grannen köpte ett Rimini från Bauhaus kort efter oss (för 29 990 vs vårt 59 990) så vi får se över tid hur det utvecklar sig. De har dock inte separat elmätare till sitt bad.

Ibland är det väldigt skönt att sitta i tysthet med pumparna avslagna men fram för allt på vintern så måste ju värmaren vara på och då måste pumpen gå i cirkulationsläge.
 
Nu är jag absolut ingen spa-expert på något vis, och jag försöker inte sälja in något.
Men tekniken (Balboa) i denna poolen är av samma leverantör som bland annat Folkpool och många andra verkar använda.
https://www.pool-fritid.se/produkt/spavaermare-digital-23-kw/

http://www.badbutiken.se/Varmare-3kw-Balboa-MS/article

Och vad jag förstått så är Balboa en av de stora inom spa/pool-teknik. Vet man bara vad man vill ha och vilka krav så funkar det säkert med noname-prylar med om tekniken är densamma som hos de stora försäljarna.
Sedan kan det givetvis skilja en massa annat som tex isolering, plastkvalitet mm.
Personligen kändes denna tunnan helt ok i kvalitet.
När vi installerade tunnan såg jag att isoleringen var någon typ av sprutskum, typ fogskum. Vill man isolera mer själv fanns det mycket plats innanför skalet att sätta dit mer isolering runt tunnan.

Till ts: ring Stoby och fråga om poolen.
På hemsidan fanns ju ingen info alls.
http://stoby.se/alla-medarbetare/hassleholm/

Jag är själv ganska sugen på att köpa en likadan, men eftersom vi redan har en vedeldad känns det lite onödigt.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Jag kunde inte låta bli att ringa o kolla.
Badtunnan är gjord för nordiskt bruk, alltså lite mer isolering bland annat.
Den kommer från Prospa.
Priset är 29995kr, och det är ett kampanjpris hos Stoby. De har 3-4 stycken kvar till det priset.
Ordinarie pris är tydligen 39995 hos dem.

https://www.spabutik.se/produkt/badtunna/
Prospa själv tar tydligen 49995kr.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Spapacket dvs ofta från Balboa eller Gecko är inte så dyrt i samma hanget. Därför sitter det ofta i de flesta spabaden. Viktigare är egentligen kvalité på pumpar och övriga installationer. El och vatten är ju potentiellt livsfarligt. Jag säger inte att det är så i det här fallet, men precis som det var med bubbelbadkaren så är det lockande för många mindre firmor att ta hem en container eller två och sälja. Frågan är om de finns två till fem år när man behöver delar. Tillgång till servicetekniker brukar vara bättre hos de större etablerade märkena.

Bra i vilket fall som helst att det kommer fler alternativ för dem som inte vill ha massage men smidigare skötsel.
 
  • Gilla
JensE72
  • Laddar…
Påminn mig om ett år eller två så skall jag se om jag kan ge en redogörelse för hur tunnan funkat. ;)
Hittade en bild som jag tog på själva "elcentralen" inne i tunnan.
Etikett med elektriska scheman och inställningar på en Balboa vattengrupps GS100-elcentral inuti en tunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leif i Skåne skrev:
Alltså vår badbalja sommartid, kallvatten in 12°C värm upp till 40°C =temperatur diff. 28° x 2000 liter x 1.163 kWh ger 65 kWh kostnad = 65 x 0.255 kr = 16.50 kr.
Gammal tråd med det där låter inte riktigt rätt.... Du betalar med säkerhet mycket mer än 25,5 öre per kWh. Du har inte med energiskatten, momsen och din nätleverantör tar också ut en avgift per transporterad kWh. Dessa uppgifter skall med för att ge en "rättvis" kostnad. Så någonstans kring 1 kr/kWh är nog ett bättre pris (exakt är svårt att gissa då det ingår ett antal obekanta uppgifter). Så 16:50 för att värma upp badbaljan 28° stämmer inte det är nog kanske mer kring 65 kr som gäller. :cry:
 
R roli skrev:
Gammal tråd med det där låter inte riktigt rätt.... Du betalar med säkerhet mycket mer än 25,5 öre per kWh. Du har inte med energiskatten, momsen och din nätleverantör tar också ut en avgift per transporterad kWh. Dessa uppgifter skall med för att ge en "rättvis" kostnad. Så någonstans kring 1 kr/kWh är nog ett bättre pris (exakt är svårt att gissa då det ingår ett antal obekanta uppgifter). Så 16:50 för att värma upp badbaljan 28° stämmer inte det är nog kanske mer kring 65 kr som gäller. :cry:
Du har inte läst hela texten! Jag använder Fjärrvärme Maj-Aug 20,4 öre / kWh + moms= 25,5 öre / kWh inkl. moms. Ok där är en fast kostnad / år ca: 4500 kr . Än så länge finns ingen energiskatt på fjärrvärme ( väck inte björnen / staten som sover)

I
 
Aj, trodde du körde på el. Var ju ett väldigt lågt pris, är det andra kostnader resten av året?
 
R roli skrev:
Aj, trodde du körde på el. Var ju ett väldigt lågt pris, är det andra kostnader resten av året?
Ja, resten av året är fjärrvärme mycket dyrare. Efterfrågan på värme är ju oftast väldigt låg maj-aug så det är inte konstigt att kWh-priset är billigt. Jag har fjärrvärme och min förbrukning sommarmånaderna är kanske 1/20-1/30 del av det totala året. Jag räknar att alla fasta avgifter och den dyrare kostnaden för kWh på vintern så kostar en snitt-kWh c:a 1,1 kr.
Så 16 kr för att värma upp tunnan är ju vid den mest optimala tiden på året.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hej leif.

Du säger att du kör med fjärrvärme? Jag förstår inte riktigt hur du gör då?

Har du en värmeväxlare mellan fjärrvärmen och badet? Menar du att du värmer upp vattnet med fjärrvärmen direkt in i badet utan växlare Fjärrvärmen ligger på 80-100 grader om man tar ut det direkt. Jag får inte riktigt ihop det .
 
Till min fjärrvärmecentralen kan man köpa till ett pool-kitt, man bytar 2 rör så man får ett extra uttag med fjärrvärme.
En extra plattvärme växlare överför till en egen slinga som går ut till mini-poolen där en lika dan plattvärmeväxlare värmer poolvattnet.
Regeleringen sker på fjärrvärme sidan med ett enkelt Danfoss termostat med probe
Vintertid håller jag 40˚C och på sommarn 34˚C. Det är 3:e sesången och vi badar nästan varje dag.

Uppvärmd mini-pool omgiven av snö med tydliga spår i snön som leder fram till den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 3 till
  • Laddar…
Vilken värmeväxlare har du från FV
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag köpte mina växlaren här
[länk]

Jag tror dom var på 66 kW + tillhörande isolering. C:a 1200:-/st
kanon tack
Förstår ej riktigt men är det rätt att du bara har en vxl efter din fv central
 
wrang wrang skrev:
kanon tack
Förstår ej riktigt men är det rätt att du bara har en vxl efter din fv central
https://www.byggahus.se/forum/threads/uterum-uppvaermning.333194/page-2#post-3509273
Jag har 2 lika dana växlaren.
Den första skapar en brine-slinga totalt 60m som håller 40ºC, den matar golvvärme i "pensionärskuvösen" = uterummet. Slingan värmer poolvattnet precis innan det går in i poolen, den håller 39º året runt.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.