Bor i ett lättbetonghus där jag vid planlösningsförändringar har ersatt innerväggar av lättbetong med gips/OSB. En observation är att dessa nya innerväggar med sitt organiska material rör sig med årstiderna mer än de gamla lättbetongväggarna så tex vintertid där det är väldigt torrt märker man vissa sprickor som de gamla väggarna inte uppvisar som sedan minskar med ökad fuktighet mot vår/sommar. I mitt fall har jag även FTX som bidrar rätt ordentligt till uttorkning. Ett exampel på "aspekter" av hur man vid blandning av material. För mig inte på skalan mellan rätt och fel men en sak att beakta.

Jag kanske inbillar mig men väggarna jag av lathet byggt med av stålregel följt av OSB and gips uppvisar mindre växlingar över årstiderna än de med träregel.
 
  • Gilla
Niklas Lindén och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Bor i ett lättbetonghus där jag vid planlösningsförändringar har ersatt innerväggar av lättbetong med gips/OSB. En observation är att dessa nya innerväggar med sitt organiska material rör sig med årstiderna mer än de gamla lättbetongväggarna så tex vintertid där det är väldigt torrt märker man vissa sprickor som de gamla väggarna inte uppvisar som sedan minskar med ökad fuktighet mot vår/sommar. I mitt fall har jag även FTX som bidrar rätt ordentligt till uttorkning. Ett exampel på "aspekter" av hur man vid blandning av material

Jag kanske inbillar mig men väggarna jag av lathet byggt med av stålregel följt av OSB and gips uppvisar mindre växlingar över årstiderna än de med träregel.
Har du koll på hur mycket RF inne varierar hos er över året?
Hur har du byggt upp dina väggar och hur har du gjort anslutning mot övriga väggar/tak?
 
X xLnT skrev:
Har du koll på hur mycket RF inne varierar hos er över året?
Hur har du byggt upp dina väggar och hur har du gjort anslutning mot övriga väggar/tak?
Inte gjort någon RF-mätning över året

Mina stålreglade innerväggar består i princip av en stålskena på golv, i mitt fall i och med att jag har ett uppreglat träbjälklag så jag skruvar ner i träreglar för bottenskenan med cc-600 eller liknande. Den övre skenan är fäst med spikplugg cc-600 i tak (betong). Sedan stålregel cc-450 följt av 900mm OSB och 900mm gips, den senare förskjuten 450mm för att undvika att skarvar hamnar i samma fack som gipsen
 
M myrstack skrev:
Inte gjort någon RF-mätning över året

Mina stålreglade innerväggar består i princip av en stålskena på golv, i mitt fall i och med att jag har ett uppreglat träbjälklag så jag skruvar ner i träreglar för bottenskenan med cc-600 eller liknande. Den övre skenan är fäst med spikplugg cc-600 i tak (betong). Sedan stålregel cc-450 följt av 900mm OSB och 900mm gips, den senare förskjuten 450mm för att undvika att skarvar hamnar i samma fack som gipsen
Vart är det du ser att det spricker?
Har du plattfärmeväxlare eftersom du skriver att FTX torkar ut ditt hus?
 
Wow säger jag.

Vad är det för plåt i mellanbjälklaget? Vilka spännvidder tillåter den?
 
A Atom skrev:
Wow säger jag.

Vad är det för plåt i mellanbjälklaget? Vilka spännvidder tillåter den?
Det kallas sammverkansplåt och just den vi använde var PEVA 45. beroende på tjocklek så tål den olika spännvidder, kommer inte ihåg just nu men vet att vi hittade tabeller för hur långa spännvidder det klarade. Otroligt enkelt att lägga och funkar som en form istället för en träform men samtidigt som fungerar det som underkantsarmering.
Våra längsta spännvidd är ca 7 m om jag minns rätt. Men vill minnas att det fungerade upp mot 9 m.
Behövde ingen assistans utan vi var 2 stycken hemmafixare som la dem på plast för hand. Sammverkansplåt PEVA 45 installerad över betongväggar på en byggarbetsplats, med byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer lägger sammverkansplåt PEVA 45 på en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite fundersamma innan vi började men verkligen ingen raketforskning
 
  • Gilla
  • Älska
Hipp och 5 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vart är det du ser att det spricker?
Har du plattfärmeväxlare eftersom du skriver att FTX torkar ut ditt hus?
För mig är det typiskt takvinkeln där sprickan varierar med årstid. Sommartid mindre, vintertid större

Roterande växlare men upplever en rätt stark uttorkningseffekt ändå, givetvis en kombination av ett relativt högt luftombyte och en växlare än inte återvinner all fukt men likväl är bättre än en motströms
 
Ventilationsdragning pågår för fullt. All från Barn står med en ventilationsrörskomponent på huvudet i ett orenoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
luft är färdig på nedanvåningen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Appendix och 5 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
För mig är det typiskt takvinkeln där sprickan varierar med årstid. Sommartid mindre, vintertid större

Roterande växlare men upplever en rätt stark uttorkningseffekt ändå, givetvis en kombination av ett relativt högt luftombyte och en växlare än inte återvinner all fukt men likväl är bättre än en motströms
Hur är anslutningen i takvinkeln gjord då? Spacklad remsa? Annars spricker det oavsett hustyp så länge inte allt är putsat.
 
F falkn skrev:
Hur är anslutningen i takvinkeln gjord då? Spacklad remsa? Annars spricker det oavsett hustyp så länge inte allt är putsat.
I och med att jag delat av ett existerat rum med putsat tak (grov struktur) hade jag inget alternativ än mjukfog dvs inga remsor
 
M myrstack skrev:
I och med att jag delat av ett existerat rum med putsat tak (grov struktur) hade jag inget alternativ än mjukfog dvs inga remsor
Då spricker det oavsett konstruktion. Hade spruckit även med träbjälklag med gips samt betongbjälklag.
 
M myrstack skrev:
I och med att jag delat av ett existerat rum med putsat tak (grov struktur) hade jag inget alternativ än mjukfog dvs inga remsor
Om du har mjukfogat hur kan det då spricka? Har du så stora rörelser?
 
Vill inte kidnappa TS's (Chaneddy) tråd mer en ville sticka in med min erfarnhet kring blandning av material som täcktes

F falkn skrev:
Då spricker det oavsett konstruktion. Hade spruckit även med träbjälklag med gips samt betongbjälklag.
Mitt inlägg var för att dela med mig av min upplevense att vid blandning av material så spricker mer vid uppreglade innerväggar av annat material än uppmurade i ett lättbetonghus. Min gissning pga att de olika materialen rör sig olika över årstiderna
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Jag har betongblockshus med invändigt putsade väggar bortsett från halva köket, trappschaktet upp och halva ateljen/matsal som har trä och gipsskivor. Inte en spricka dessa 15 år. Huset ligger på Österlen. Huset byggdes snabbt undet vintern.
Förhoppningsvis en tröst! Har dock FTX.
 
Jag blir imponerad av ert projekt. Att bygga ett hus själva är ett enormt projekt, och att göra det med tre relativt små barn är ett enormt projekt. Men jag blir också lite nyfiken på varför ni vill bygga ett så stort hus? Vad är det ni vill få in? Hade varit kul att se en planlösning.
 
  • Gilla
Villabergskuben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.