Hej.
Då vårt hus står intill en relativt hårt trafikerad länsväg och vi ibland störs av bullret från vägen, främst den tunga trafiken, har jag skickat en ansökan om bullerutredning till Trafikverket.

Tanken är att vi ska byta till, ur bullersynpunkt, bättre fönster i ett par av rummen och förhoppningsvis kan vi få en liten del av kostnaden betald av staten, även om vi tänker byta oavsett utgången på ansökan

Har någon av er gjort likadant och vad hände efter att ansökan skickades in?
Dröjde det lång tid innan ni fick godkänt eller avslag?
Hur stort är bidraget?
Gäller bidraget för fönster eller för andra bullerdämpande åtgärder?

Vilka fönster är bäst på att stänga ute buller? De vi har nu är kopplade tvåglasfönster och de släpper ju igenom rätt mycket ljud.
 
Det kan ta väldigt lång tid (flera år). Trafikverket har åtgärdsplaner som de jobbar efter och om ni inte ligger i en sådan kan det ta oerhört lång tid innan de tittar på ert hus. Dessutom anser Trafikverket att det måste bullrar ganska mycket mer än riktvärdena innan de gör några åtgärder.
Jag utgår från att det är Trafikverket som är väghållare?
 
Ja, det är en länsväg och Trafikverket sköter den. Enligt dem själva ska det ta sex till åtta veckor att få svar. Längre om de "har hög belastning", men det kan ju betyda vad som helst.

Vad jag förstår gör de en schablonartad utredning. Man åker alltså inte ut på plats och gör mätningar utan gör väl bullerberäkningar som utgår från vilken väg det är, hur stor trafikintensitet vägen har, husets avstånd från vägen och så vidare.
 
Keiller Keiller skrev:
Ja, det är en länsväg och Trafikverket sköter den. Enligt dem själva ska det ta sex till åtta veckor att få svar. Längre om de "har hög belastning", men det kan ju betyda vad som helst.

Vad jag förstår gör de en schablonartad utredning. Man åker alltså inte ut på plats och gör mätningar utan gör väl bullerberäkningar som utgår från vilken väg det är, hur stor trafikintensitet vägen har, husets avstånd från vägen och så vidare.
Man gör aldrig mätning på plats. Man använder olika typer av bullerprogram där man lägger in hur mkt trafik det är, hur mkt tung trafik, topografi, hårda och mjuka ytor och hur långt det är till byggnader etc. Det är helt korrekt sätt att göra.

Jo det kan nog ta den tiden för dem att svara, jag menade att om de ska åtgärda tar det lång tid om ni inte ingår i något som redan är planerat. De avsätter pengar i femårsplaner vanligen. Ev kommer de att göra en första bedömning och se om de ska göra en bullerberäkning, om de sedan gör en beräkning och ni ligger inom värden som Trafikverket anser ska åtgärdas kommer ni förmodligen hamna i någon av deras åtgärdsplaner. Om inte det är så att vägen ska dras om eller något liknande?
 
Kan inte tänka mig att vägen ska dras om. I mitt län är det knappt så att riksvägarna dras om.

Jag räknar kallt med att inte få något bullerbidrag. Var mest nyfiken på hur gången i såna här ansökningar är och hur mycket det kan röra sig om.
 
Keiller Keiller skrev:
Kan inte tänka mig att vägen ska dras om. I mitt län är det knappt så att riksvägarna dras om.

Jag räknar kallt med att inte få något bullerbidrag. Var mest nyfiken på hur gången i såna här ansökningar är och hur mycket det kan röra sig om.
Jag tycker att det är jättebra att du gjorde det. Om folk gör det kommer det bli förändring men det kommer ta lång tid. Tyvärr.
 
Har nu fått svar från Trafikverket.

Bullerutredningen gav att jag tydligen har 33 dBa inomhus i medelvärde och 49 dBa när det är som mest trafik. Nivåerna utomhus är 60 respektive 76 dBa.

"Din bostad har beräknade bullernivåer som ligger över de långsiktiga riktvärdena både inne och ute.

De långsiktiga riktvärdena för vägtrafikbuller är 55 dBA ekvivalent vid fasad mot väg, 70 dBA max vid uteplats i anslutning till boningshus, 30 dBA ekvivalentnivå inomhus och 45 dBA maxnivå inomhus nattetid från kl. 22.00–06.00. Ekvivalentnivå är en medelbullernivå under ett dygn, maxbuller är de bullertoppar som uppstår då tyngre fordon passerar.


"I de fall Trafikverket bekostar bullerskydd så är det bullerisolering av fönster som dämpar bullret inomhus som kan bli aktuellt. Det är i första hand bostäder med nivåer på 10 dBA eller mer över riktvärdena inomhus som åtgärdas, dvs. 40 dBA ekvivalent eller 55 dBA max nattetid. Detta innebär att din bostad inte ingår i planeringen för bullerskyddsåtgärder."

Kort sagt, vi har vägtrafikbuller som överstiger riktvärdena men nivåerna är inte tillräckligt höga för att få bidrag för bullerdämpande åtgärder.
 
  • Gilla
go_bananas
  • Laddar…
Nej precis, tyvärr är det ofta så. Detta eftersom man anser att det skulle bli en orimlig kostnad för Trafikverket att åtgärda alla som är bullerstörda.

Sedan är det så att den som skrivit det där har inte koll på trafikbullerförordningen. Det är sedan 2017 60 dBA som gäller från väg och spårtrafik, vid fasad, i ekvivalentvärde.

Här är trafikbullerförordningen. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ning-2015216-om-trafikbuller-vid_sfs-2015-216

(Anmärkningsvärt att den som skrivit till er på Trafikverket verkar omedveten om den ändring av förordningen som gjordes 2017. )

Men ni kan kanske själva bekosta bullerdämpande åtgärder? En kassett på insidan av fönstren samt att se över tätning mellan fönster och fasad gör ofta stor skillnad och behöver inte bli så dyr. Man behöver alltså sällan byta alla fönster utan kan ofta komplettera befintliga fönster. Ett bullerabsorberande plank vid uteplats är också (beroende på topografi) en effektiv åtgärd.

Bullerstörning är ett stort problem, inte bar för individen utan för samhället då man idag vet att buller orsakar ett flertal sjukdomar och sjukdomstillstånd.

Lycka till!
 
  • Gilla
go_bananas
  • Laddar…
Ops... slog mig nu att det är Naturvårdsverkets siffror eftersom det är tillsyn av befintlig bebyggelse. Då är det 55 dBA för vägtrafik. Fast det hjälper ju inte er i alla fall. Tyvärr.
 
Hemmakatten
Vi bodde tidigare vid en genomfartsväg med buller. Tror det var en kommunal väg, men Trafikverket var nog ansvarig.

För oss bytte de ut innerfönstren, på en 60-talsvilla, mot tjocka bullerdämpande fönster utan kostnad.
 
Ja, om man uppfyller Trafikverkets kriterier så kan man få bullerdämpande åtgärder betalda. Det kan man även från kommunen i vissa fall, om det är en kommunal väg. Då börjar man med att kontakta miljökontoret/förvaltningen/den förvaltning som miljö ligger under i kommunen.
I större kommuner görs en bullerkartläggning och i dessa är det lättare för de har också ett åtgärdsprogram mot buller.
 
En angränsande ämne...

Mitt hus ligger i Malmös utkant och de senaste åren så flyger polishelikoptern över hustaken flera timmar nästan varje kväll. Jag var i kontakt med polisen och de bekräftade att de flyger för att övervaka (dvs det är sällan utryckningar). Jag förstår deras syfte, men samtidigt är det enormt enerverande för oss andra 99% som inte är kriminella och skall upp till jobb, skola och dagis nästa dag. Dessutom till en något tveksam nytta? Hur många bovar bryr sej om en helikopter?

Antar att polisen själva tar vilka beslut de själv vill så det är nog kört att klaga?
 
G Galten skrev:
En angränsande ämne...

Mitt hus ligger i Malmös utkant och de senaste åren så flyger polishelikoptern över hustaken flera timmar nästan varje kväll. Jag var i kontakt med polisen och de bekräftade att de flyger för att övervaka (dvs det är sällan utryckningar). Jag förstår deras syfte, men samtidigt är det enormt enerverande för oss andra 99% som inte är kriminella och skall upp till jobb, skola och dagis nästa dag. Dessutom till en något tveksam nytta? Hur många bovar bryr sej om en helikopter?

Antar att polisen själva tar vilka beslut de själv vill så det är nog kört att klaga?
Jag bor precis där helikoptern svänger runt och vissa nätter är det omöjligt att sova. Jag vet att Malmö stad fått in klagomål men eftersom det endast var en person som klagade ansåg inte staden att det var någon mening att utreda störning. Jag är benägen att klaga på dessa störningar och om det är fler som gör det kanske det iallafall blir en utredning. Men som du säger det är ju tveksamt om det leder någon vart.
Om det varit civil luftfart hade det inte varit tillåtet.
 
G Galten skrev:
En angränsande ämne...

Mitt hus ligger i Malmös utkant och de senaste åren så flyger polishelikoptern över hustaken flera timmar nästan varje kväll. Jag var i kontakt med polisen och de bekräftade att de flyger för att övervaka (dvs det är sällan utryckningar). Jag förstår deras syfte, men samtidigt är det enormt enerverande för oss andra 99% som inte är kriminella och skall upp till jobb, skola och dagis nästa dag. Dessutom till en något tveksam nytta? Hur många bovar bryr sej om en helikopter?

Antar att polisen själva tar vilka beslut de själv vill så det är nog kört att klaga?
Nej, inte tror jag polisen vill ersätta dig för helikopterbuller men försöka kan du ju alltid göra. Eller be busarna artigt om att de kan ha sina aktiviteter dagtid så åtminstone inte nattsömnen blir lidande pga polisjakten ;)
 
Trafikverket kontaktade oss.
Vi fick välja:
1. att köpa egna fönster och få ersättning
Eller
2. stoppa i en kasett (dubbelglas). Då tar de bort innre glaset och behåller yttre. Det skulle gälla alla fönster ut mot vägen och de som vätte mot väg med vanliga rum , dvs inte hall och balkong. Men vi kunde köpa svart till de fönster vi ville.

Vi valde 2.
Dock berättade de efteråt att de vägde 30kg styck och att våra gamla bågar inte skulle orka med att ha fönstret öppet en längre tid.

Så här i efterhand, ja, det blev tyst, men fortfarande delbara och fortsatt dåliga bågar. Jag skulle valt att köpa nya fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.