Är det fler än jag som mår lite dåligt när ni ser sånt här?
Upplåtet fodral med set av metallborrar i olika storlekar på en ljus träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverkare på stege borrar i en vitnad tegelvägg bredvid kaffemaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På en stege vid kaffemaskinerna på jobbet står en hantverkare och borrar hål i tegelväggen men verkar ha dålig koll på det här med olika sorters borr :sweat:
 
Ibland så är det bättre att borra med metallborr i porösa väggar.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag borrar en hel del i tegel i jobbet och en vanlig spiralborr funkar utmärkt. Nu föredrar jag i och för sig bosch CYL-9 då jag tycker dom håller lite längre och tar sig igenom tunnplåt utan problem. (som ingår i det vanligaste jobbet för mig)
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Har massa gamla metallborr liggandes som jag ofta använder med en vanlig skruvdragare när man borrar i gamla putsade stenväggar, förstör oftast mycket mindre och är lättare att finlira med när väggen är spröd
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
TS: Skämtar du med denna tråd eller?
 
Jag var kanske otydlig, tänker framförallt på borret och hur den mår. Tycker det är synd att förstöra dom, att behandla dem som engångs. Misstänker att de inte kommer slipas om utan slängs för att de är slöa nästa gång ngn ska borra i metall.
 
Jag tänker på allt borr-damm som hamnar i kaffeapparaten! :(
 
  • Gilla
Keiller och 5 till
  • Laddar…
Äh, det är en kaffeapparat, lite borrdamm gör varken till eller från på kaffet från en sådan ;)
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag var kanske otydlig, tänker framförallt på borret och hur den mår. Tycker det är synd att förstöra dom, att behandla dem som engångs. Misstänker att de inte kommer slipas om utan slängs för att de är slöa nästa gång ngn ska borra i metall.
Fast nåt ska man ju borra med och kanske har de dessa borrar enbart för sånt här ? Till porösa väggar fungerar det ju som sagt bäst med vanliga borrar. Hårdmetallborr och stegen uppöver gör ibland hålen väl stora.
 
Det finns Bosch multi-construction som passar utmärkt för den här typen av jobb
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast nåt ska man ju borra med och kanske har de dessa borrar enbart för sånt här ? Till porösa väggar fungerar det ju som sagt bäst med vanliga borrar. Hårdmetallborr och stegen uppöver gör ibland hålen väl stora.
Så kan det vara, att de från och med nu bestämde sig för att ha denna satts borr till tegel, vilket de naturligtvis får göra om de vill. Det gör ändå ont i mig på samma sätt som när färgburkar öppnas med stämjärn.
 
  • Gilla
ymmij12 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag skulle hellre jämföra detta med att öppna en färgburk med en skruvmejsel. Visst sliter tegel en del på borren men den behöver inte vara speciellt vass för att fungera till detta så man kan mycket väl använda borrar som inte duger till metall längre.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag skulle hellre jämföra detta med att öppna en färgburk med en skruvmejsel. Visst sliter tegel en del på borren men den behöver inte vara speciellt vass för att fungera till detta så man kan mycket väl använda borrar som inte duger till metall längre.
Jag tycker analogin med stämjärn är bra. Det fingerar utmärkt (nåja) att öppna färgburkar med stämjärn, bättre än med skruvmejsel då stämjärn vanligen har bredare anläggningsyta. Det tråkiga är att stämjärnet sedan inte längre fungerar så bra som stämjärn på samma sätt som metallborret inte längre fungerar så bra som metallborr :)
 
Rickard.
Låt inte namnet lura dig, verktyg kan ofta användas till olika saker utan att man behöver bli upprörd för att det är "fel" :)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Låt inte namnet lura dig, verktyg kan ofta användas till olika saker utan att man behöver bli upprörd för att det är "fel" :)
Jo, det är lite med glimten i ögat jag startade tråden och rubriken tänkte jag skulle täcka in mer än mitt första exempel. Det finns, som det kommit upp exempel på i tråden, en rad möjliga rationella anledningar för agerandet i just mitt exempel. Jag har tex full respekt för att du i din yrkesutövning har en kassett slöa metallborr för att borra i tegel med, att det givet omständigheterna är det mest rationella.
Det samma när en kock skrapar av den hackade löken från skärbrädan med knivseggen. Jag kan förstå att det tidsmässigt kanske är rationellt för dem men hemma hos mig ger det indragen veckopeng ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.