Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
blackarrow blackarrow skrev:
Optofiber utan fiber. Kan det vara framtiden? FSOC från Alphabet/Google X.
De ska sätta upp 2000 st Indien åt telekomoperatören AP State Fibernet. Länk
[bild]
Upp till 2 mil med 20 Gbit/s kan en FSOC-länk klara av.
Faktiskt byggs det denna typ av laserlänkar även där det finns fiber då ljuset i luft går fortaren än i fibern och då får ner Latency med någon picosekund. Typiskt finansmarknaden som kör sådant som primär och fiber plöjd raka vägen som secundär vid dåligt väder.
 
Rolig grej är hur Telecom bolagen skryter om 5G.

Om 10Gb som det talas om är det till 99% stor masterna som kommer uppgraderas, mindre master är bara slavsändare. Så i praktiken är det 5 siffriga till 6siffriga som delar nät .

Tack vare flesta skaffat fiber, så blir belastningen lika illa. Annars hade mobilnätet varit lika bra som upp ringt internet.

Sen går samhället mer digital och går åt mer bandbredd.

Par gb går åt på minuter i fall man streamar och pratas om spel ska streamad (får se om det kommer funka).

Finns tyvärr ställen där fiber tappart fart när det blir högre använning och det är för det snålas på bra grejer ut till nätet.
 
D
Rickard. Rickard.ag skrev:
Den stora datamängden som förbrukas i mitt hem då vi gjort valet att vara helt utan tv kanaler gör att fiberkostnaden snabbt blir billig i sammanhanget. Adsl var inget bra alternativ heller pga för låg uppladdningshastighet.
Tror du menar nedladdningshastighet om du syftar på TV ...
 
Jag tror han syftar på den asymetriska hastigheten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.