engs
Fick mail från Sonos med besked att de inte längre kommer uppdatera mjukvaran till min connect:amp. Från maj i år. Märker ingen större skillnad på varje uppdatering idag men risken är väl överhängande att t.ex. Spotify gör nått på sin sida som kräver uppdatering på Sonos prylar, sen är den i bästa fall en lyxig radio.
Annars skulle jag kunna fortsätta med denna utan uppdateringar bara.

Har varit väldigt nöjd med den hittills, men en av fördelarna jag sett med just sonos är deras uthållighet att fortsatta uppdatera gammal hårdvara, det får sig ju en rejäl törn nu.

Får som plåster på såret just nu 30% på en Amp. Vid inbyte av den befintliga (de gör den gamla obrukbar helt enkelt).
https://www.sonos.com/sv-se/shop/amp.html
5000:- isf 7000:- är väl ok rabatt men 5000:- känns som mycket pengar för något som trots allt fungerar bra idag.

Har ingen system med Sonos jag behöver fundera på så är inte alls låst till Sonos.

Vad skulle ni valt idag om ni köpt nytt från scratch samt hittat deal på Amp för 5k? Dvs som kan leverera trådlös streaming och agera förstärkare till befintliga högtalare. Ha möjlighet koppla på fler enheter på sikt om behov uppstår.
 
  • Gilla
bias!
  • Laddar…
Fairlane
Kanske inte helt ett svar på din fråga, men jag hade kört på den jag hade och tagit tag i problemet den dag det inträffade. Kanske kan du köra 6 månader till, kanske 6 år. Jag tycker inte rabatten motiverar ett nytt köp och alternativ lär väl finnas även senare.
 
  • Gilla
mbjokkmokk och 3 till
  • Laddar…
engs
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske inte helt ett svar på din fråga, men jag hade kört på den jag hade och tagit tag i problemet den dag det inträffade. Kanske kan du köra 6 månader till, kanske 6 år. Jag tycker inte rabatten motiverar ett nytt köp och alternativ lär väl finnas även senare.
Ja, det är definitivt ett alternativ jag funderar på.
(Lite även för att jag bara för en vecka sen eller så snickrade ihop en hörnhylla dedikerat för denna :lying:, tror den nya Amp inte skulle passa, misstänker den är bredare).
 
F
Surt. Köpte en Connect:amp för två år sen när vi byggde hus. Den driver fyra takhögtalare och planen var att köpa en till när vi "landat" i huset. Nu vet man ju inte vad man ska göra. När jag köper ljud så tänker jag i tioårsperspektiv. Besviken på Sonos - inte bra.
 
  • Gilla
StefanAd och 1 till
  • Laddar…
engs
Köpte min... 2011 tror jag. Så har väl fått ut nästan 10 år i vilket fall. Säker på att din är samma version eller var den beggad då? Två år låter riktigt surt, hoppas du får erbjudande på mer än 30% i sådana fall.
 
Har en äldre Sonos 5 och fick under hösten deras utbyteserbjudande. 30% rabatt vid köp av en ny för att de sedan dödar den fullt fungerande äldre högtalaren via mjukvaran. Jag gillar verkligen våra Sonosprylar men den där kampanjen måste vara bland de dummare påhitten ur miljösynpunkt.
 
  • Gilla
StefanAd och 1 till
  • Laddar…
Kan tyvärr tycka att all elektronik går åt de här koncepten. Tvinga kunden att köpa nya genom att göra en fullt fungerande hårdvara eventuellt obruklig eller mindre användbar genom att begränsa mjukvaran och oftast skylla på säkerheten. Har en sonos one som jag är nöjd med och en ikea(sonos) som med funkar fint frågan är hur länge till då... Det vi kan hoppas på är att någon programnerare blir skitsur och gör en egen mjukvara som går att flasha in i de gamla
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Ursäkta, men vad förväntar ni er? Man kan rimligtvis inte förvänta sig att ett företag ska supportera en produkt med uppdaterad mjukvara för evigt.
Produkterna fortsätter ju dessutom fungera efter de slutar släppa ny mjukvara.

Drygt när det händer, har själv prylar som de slutar uppgradera nu, men det är som man säger ’the nature of things’.
 
Redigerat:
engs
tveksamt tveksamt skrev:
Drygt när det händer, har själv prylar som de slutar uppgradera nu, men det är som man säger ’the nature of things’.
The nature of internet of things, kanske?

Har tänkt om lite, på en eventuell ersättare den dagen denna inte fungerar längre. Precis som jag aldrig skulle köpa ett "smart" kylskåp utan istället t.ex. loggar/larmar temperaturen med en extern enhet om jag skulle vilja det.

Så kanske man inte ska ha en smart förstärkare. Utan köpa en dum förstärkare sen en extern modul för att sköta streaming. Frågan är om det finns någon sådan som också kan samarbeta med andra enheter, dvs så man kan bygga ut systemet.
 
Köpte vår play:5 för 6,5 år sedan, ny från hifiklubben. 6,5 år... känns lite väl kort tid innan end-of-life. 10 år tycker jag man kan förvänta sig för konsumentprodukter. Troligtvis samlade den damm på lagret några år innan försäljning.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
engs engs skrev:
The nature of internet of things, kanske?
...
Så kanske man inte ska ha en smart förstärkare. Utan köpa en dum förstärkare sen en extern modul för att sköta streaming. Frågan är om det finns någon sådan som också kan samarbeta med andra enheter, dvs så man kan bygga ut systemet.
Jag har tänkt likadant och valde Chromecast kompatibla lösningar till vardagsrum, altan, kök och barnens rum. Tyvärr slutade ju Google sälja Chromecast Audio men det finns andra puckar som klarar det.

/M
 
Det är ju ännu sämre än vad man kunde tro från början, så här skriver Sonos:

"Observera att eftersom Sonos är ett system använder alla produkter samma programvara. Om moderna produkter fortfarande är anslutna till våra äldsta produkter efter maj kommer även dessa att sluta ta emot programuppdateringar och nya funktioner."

Verkar ju helgalet att även nya produkter blir blockerade från uppdateringar.:mad:
 
  • Gilla
StefanAd
  • Laddar…
Nja, det är ju inte bara med uppkopplade prylar som har en begränsad livstid. Absolut, ju dummare produkt desto längre livstid ur just detta perspektiv, en kökskniv kommer ju aldrig sluta fungera bara för att tillverkaren slutar sälja/uppgradera dem.
Men allt som kan behöva reservdelar har ju där en begränsad livslängd. Och allt som ska samarbeta med andra system kommer ju att vara beroende av båda/alla systemen.

Sonos prylar kommer att fungera precis som de gör innan uppdateringarna sluta komma, det är ju när andra tjänster uppgraderar vidare som det kan (kommer att) bli problem. Om det är en vecka, ett år eller tio år efter uppdateringarna slutar komma vet vi ju inte än.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Och allt som ska samarbeta med andra system kommer ju att vara beroende av båda/alla systemen.
Ja precis – även om ens smarta system (som tex Sonos) fortfarande fungerar med den gamla mjukvaran så sitter man ändå med problemet med att ha telefoner etc som är tillräckligt gamla för att köra tillhörande appar. Så ja, det smartaste är nog att hålla det smarta i ens system till små billiga tilläggsmoduler som lätt kan bytas ut vid teknikskifte.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ursäkta, men vad förväntar ni er?
Pratar vi "high end" ljudprylar förväntar jag mig att de ska fungera problemfritt i långt över tio år. Speciellt om prylarna är av typen "inbyggda, integrerade system". Inser att jag antagligen har orealistiska förväntningar med tanke på dagens "marknad" men det är trots allt vad jag förväntar mig.
 
  • Gilla
StefanAd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.