Egentligen räcker det med två lätta stålbyglar, samma form som locket, som passar i varandra. I dessa kan en påse klämmas fast.
 
Jag borde inte få vinna den, för jag kommer inte slutföra den. Men har två idéer som skulle vara utmärkta.

Den ena är inte färdig-tänkt och jag bygger inte datorer eller servrar längre. Men att bygga en datormaskin i den med bärhandtag och utbytbara framförallt diskar vore ett rätt ballt projekt.

Det andra är en cykelverktygslåda. Få med alla verktyg och reservdelar som behövs till däck, slangar, oljor... Och dessutom på toppen att kunna ha en ställning där man kan montera upp cykeln för att meka med den i fältet när man är ute.

Översikt av en samling cykelverktyg och reservdelar, inkluderat nycklar i en rullväska och verktygslådor.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Egentligen räcker det med två lätta stålbyglar, samma form som locket, som passar i varandra. I dessa kan en påse klämmas fast.
Har en backspegel att sätta på cykelhjälm. Hela konstruktionen är uppbyggd på bockad ståltråd som är inpressad i mässingsrör.
Handritad skiss av cykelhjälms backspegel med bockad ståltråd och mässingsrör.
Med liknande teknik borde det kunna gå att konstruera en påshållare som kan ställas in efter behovet. Fördelen är förstås att det inte blir några vassa hörn elle något annat som kan vara i vägen när det inte behövs eller som kan sticka hål på påsen. Svårigheten blir förstås att hitta material som fungerar ihop. Lagom styv tråd och lämpligt rör.

Roligt att kunna kasta ideer fram och tillbaka. Även om det ibland blir helfel så kan det finnas tankar som varit mycket svårare att komma fram till på egen hand.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
En annan variant utifrån mitt yrke. Snabbladda i fk, en klämma i handtaget så jag kan klämma fast alla trådar mellan dragningar eller transport. Fortfarande inne på lämpligheten med sopkärlet. Ska sluta tjata om den nu.:)

men det här ett intressant ämne för en modulär låda. Bara att ladda i fk när det momentet är aktuellt.

och jag menar givetvis fq, om vi ska klyva hårstrån;) Skiss av modulär låda med handtag och klämma för att organisera trådar under transport och arbete.
 
findus42 findus42 skrev:
@raffe1234
Bra tankar. Lite som att ha verktygstavla och verktygslåda i ett. Men kanske inte uppenbart moduluppbyggt som den vi tävlar ut.
Ja, lite åt det hållet tänkte jag mig! Tack för dina bilder, det fick mina egna idéer att bli mer konkreta. Jag är nog lite för lat och otålig för att ha ALLT modulärt, för mig känns det bättre med en bra bas med det viktigaste och sedan kan man lägga till sådan som man behöver för stunden. Ungefär så här
pKOYl5U.png
Alla hänger på väggen som "en" verktygstavla, den i mitten har alla basverktyg, vanliga prylar, lim, skruv, borrar mm. Sådant man nästan alltid troligen behöver. Sedan har men några andra lådor med sådant man behöver lite beroende på arbetes art, är det mycket såga och foga, kanske mycket slipa och laga, stora arbeten, småsnickeri, lödning, bilmeckning, plåtarbeten, VVS-pryler eller kanske till och med en tom lådaktig som man kan lägga i lite vad som helst om det är lite speciellt läge. Tänker mig typ som gamla hederliga dörrgångjärn man enkelt lyfter på sidolådorna. Som du ser är mina idéer mer inne på att det ska gå snabbt att komponera ihop, lyfta ner, sätta ihop och komma iväg ;-) Typ modulärt, men inte så modulärt att jag blir frustrerad :) Så skulle det nog även bli med en låda som din, en bas i mitten och sidodelarna modulära.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Hmm, man skulle kanske även kunna kombinera stora och små sidohyllor? Eller så blir det för krångligt att kombinera, t ex om man på vänster sida vill ha grejerna i både en stor och en liten låda? Eller så kan man på ett finurligt sätt hänga på lådorna både på höger och vänster sida? Eller kanske det är då man använder en "tom" generell låda i vilken man kan lägga i lite vad som helst om det är lite speciellt läge. Mycker "eller" nu ;-) Är inte en brandman, men i tanken vill jag att det ska gå snabbt att kombinera ihop och komma iväg, men även funka i vardagen på väggen :)
AdYJCTh.png
 
Redigerat:
Fadai
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ok. Men skillnad mellan exteriörlimmad och interiörlimmad då? Något man behöver bry sig om? Är det WBP man pratar om? Alltså att den klarar sig utomhus?
Har hittat många sorters plywood på calexiowood,se - någon som beställt från dem? De verkar ha hämtlager i Stockholm men hittar inte var. Får kolla med dem. Annars känns det som om björkplywood i 4 och 9 mm är svårt att få tag på som privatperson? På bygghemma.se behövde man t ex beställa minst 5 skivor.
Alternativet är väl att göra lådan i furuplywood med samma metod med lister och 4 mm flak. Men det kanske inte blir lika starkt?
Du kan kolla med Holms trävaror eller Holgers. Köper slöjdmaterial fr sistnämnda, och de har nog lite finare kvaliteter. :thinking:
 
Maria T
När vi började renovera ett radhus 1990 så kom jag på idén att vi skulle ha verktygen i en varukorg, en sån liten som finns i alla matbutiker...så min käre svärfar (vila i frid) plockade hem inte bara en sådan, utan tre, från den närliggande Konsumbutiken. Det är nog preskriberat. Sen dess har vi inrett en övervåning (95 kvm) i vårt nuvarande hus, byggt en veranda och en stor altan, samt plattläggning och murar i trädgården, allt som krävt sina verktyg, utomhus mest i skottkärra men sen vi började titta på "Arge snickaren" (när började det sändas?) så har vi verkligen tänkt - inga öppna lådor! Givetvis inte heller verktyg som legat utomhus från dag till annan, vem vet när störtregnet kommer.
Har dock inga egna idéer om verktygslådor mer än i huvet, då det som jag ser inne i skallen inte alls kommer ut som tänkt när jag tar i en penna och försöker rita. Jag är aldrig avundsjuk för det tjänar inget till, men väldigt fascinerad av alla som kan rita så bra, och inte bara en huvudfoting.
Det som @findus42 åstadkommit är inte bara praktiskt, utan ett rent smycke att förvara sina verktyg i, och min alternativa användning för detta praktverk skulle glädja de som äger en hamster eller kanske en ökenråtta - hur kul vore inte det att ha ett bo och en massa små luckor att öppna?
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är häpen och förvånad över bristen på förslag. Jag är inte bättre jag, jag jobbar inte åt andra och kör med öppna tråglådor när jag ska ha fram de verktyg jag behöver. Lite som @useless beskrev ovan.

Men att inte fler snickare, målare, rörkrökare, hovslagare (de hänger kanske inte här), låsgubbe eller andra man kan tänka sig släpar på samma verktyg dag in och dag ut tagit tillfället i akt förvånar. Och vi andra vill ju läsa om era idéer!
Vi hoppas att de som verkligen vill vinna filar på sina idéer för att kunna presentera dem i sista sekunden.
Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
Vi hoppas att de som verkligen vill vinna filar på sina idéer för att kunna presentera dem i sista sekunden.
Mvh Findus
Buggahus verkar vara sönder. Kan knappt läsa sidan. Ännu mindre navigera i den. Hoppas det riktar till sig under dagen.
Mvh Findus
 
j.erkers
Skulle vilja vinna lådan för att inreda och ge till den dotter som först köper hus. Skulle vilja bespara dem från min egen erfarenhet att behöva verktyg men inte ha råd att köpa bra sådana.
Vad ska jag då fylla lådan med? Tänger, mejslar, hammare, såg, skruvdragare, bits, hyvel, filar och annat jag kan knö in.

Den andra dottern då, ska hon bli utan när hon köper hus? Nejdå, tanken är att kopiera "Finduslådan" i två exemplar, en till andra dottern och en till mig själv. Förhoppningsvis kommer dessa kopior att vara åtminstone användbara - finishen kommer nog inte ens i närheten...
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Jag har inga bra idéer och ska inte vinna lådan. Jag vill bara säga att det är ett fantastiskt bygge, att jag hoppas att den som vinner gör något bra med den och att det är lite skamligt att det är många fler som vill spara några kronor och få en gratis skruvdragare än det är som vill vinna det här konstverket.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Bor på bondgård. Arbetet blir utspritt, under en traktor ute på gärde, uppe på skulle, inne i ladugården eller hemma i matsalen. Alla jobb ser olika ut och kräver olika verktyg.

Idag är jag rätt nöjd med verktygslådan. Brukar bli en 20liters hink. Men ibland en gammal kundkorg. Helt perfekt tycker jag. Allt startar i verkstan med större väggtavla, man plockar det man behöver +/- 20%.

Men en hink kan utvecklas. Jag kan inte ändra arbetssätt så grunden är den samma. Hela verkstaden skulle behöva ändras. Alla väggtavlor delas upp i mindre ark. Nu får även placeringen av verktygen planeras lite. Ett ark med fasta nycklar 6-13, ett med 10+ 13-24, skruvmejslar, spärrskaft med hylsor, etc etc.

Verktygväskan måste bli utbyggbart, väldigt olika mängd verktyg som behövs för de olika jobben.
En mindre väska som inte kräver att man tar ner från väggen, alltid redo för iallafall 30% av jobben. Denna tror jag är bra om den ser ut som findus med lite ändringar.

Nu till utvecklingen. Jag skulle utforma vertygsväskan som en pirra. I botten blir det en utdragslåda som skapar en stadig bas och bra plats för o kast in lösa elverktyg. Ovanför kan man välja o stapla de ark man önskar. Överst sätter man fast den allmänna väskan ala-findus.

Inser när jag skriver att jag i mitt undermedvetna drömmer om ett L-boxx system med en findus väska i samma storlek och lås-system.

Planen är att få upp en liten skiss inom kort:)
J JKrister skrev:
Bor på bondgård. Arbetet blir utspritt, under en traktor ute på gärde, uppe på skulle, inne i ladugården eller hemma i matsalen. Alla jobb ser olika ut och kräver olika verktyg.

Idag är jag rätt nöjd med verktygslådan. Brukar bli en 20liters hink. Men ibland en gammal kundkorg. Helt perfekt tycker jag. Allt startar i verkstan med större väggtavla, man plockar det man behöver +/- 20%.

Men en hink kan utvecklas. Jag kan inte ändra arbetssätt så grunden är den samma. Hela verkstaden skulle behöva ändras. Alla väggtavlor delas upp i mindre ark. Nu får även placeringen av verktygen planeras lite. Ett ark med fasta nycklar 6-13, ett med 10+ 13-24, skruvmejslar, spärrskaft med hylsor, etc etc.

Verktygväskan måste bli utbyggbart, väldigt olika mängd verktyg som behövs för de olika jobben.
En mindre väska som inte kräver att man tar ner från väggen, alltid redo för iallafall 30% av jobben. Denna tror jag är bra om den ser ut som findus med lite ändringar.

Nu till utvecklingen. Jag skulle utforma vertygsväskan som en pirra. I botten blir det en utdragslåda som skapar en stadig bas och bra plats för o kast in lösa elverktyg. Ovanför kan man välja o stapla de ark man önskar. Överst sätter man fast den allmänna väskan ala-findus.

Inser när jag skriver att jag i mitt undermedvetna drömmer om ett L-boxx system med en findus väska i samma storlek och lås-system.

Planen är att få upp en liten skiss inom kort:)

Sådär, lite bilder till slut
3D-modell av en öppen verktygsvagn med verktyg på övre hyllan i ett CAD-program. Skärmdump av ett 3D-modelleringsprogram som visar en verktygstavla på en vägg över en arbetsbänk. 3D-modell i SketchUp av verktygstavla med tänger, skiftnycklar och hammare. 3D-modell av en arbetsbänk med verktyg i SketchUp-programmet. 3D-modell av en verktygsvagn i trä med öppna lådor och verktyg, visad i SketchUp Pro 2017. 3D-modell av en verktygsvagn med öppna lådor och verktyg i SketchUp.
 
  • Gilla
Hiréns och 1 till
  • Laddar…
Konstruerad bild av en öppen picknicklåda med sex flaskor vin och en korkskruv, på en rutig filt utomhus.

En sån här, uppställd på en rutig filt kanske kan få en och en annan att längta till sommaren, trots en väldigt mild januari. Kvällens förnöjda photoshoppande erbjuder i alla fall detta. En picknick låda. Noggrant och omsorgsfullt packad med det essentiella. Men kanske hängare för vinglas, ett litet fack för ost och en automatisk dispenser för kex?

Och givetvis, en liten fiffig lösning för en soppåse som man hänger på baksidan! ;)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vet inte hur det är med er andra men det känns som stora skor att fylla att känna sig värdig en sån fin låda.

Jag hade en morfar som var en duktig snickare men som tyvärr gick bort innan jag blev gammal nog att kunna lära mig av honom. Genom åren har dock flera andra fina människor klivit in i hans ställe och tålmodigt och generöst delat med sig av sin kunskap. Det kan jag tänka mig att även Findus gjort för andra och du gör det sannerligen digitalt här på forumet. Jag har sträckläst dina trådar och formligen älskat adventskalendern (som jag obegripligt missade i december men hittat nu). Inte minst ansatsen att ha med rätt saker, på sin plats och tillgängliga direkt utan att annat behöver flyttas på först. Att även få se dina verktyg och ta del av resonemangen har varit en ren fröjd (det där sågstödet har jag gått och funderat på i två år, nu kommer jag slå till).

Av ditt lådprojekt har jag fått inspiration till vad för sorts skåp det ska bli av de två gamla serveringsskåpsluckor jag har samlat på mig. Grunt som din spikhylla i snickeriet med hyllplats för de burkar där mina penslar hänger i linolja (hur en mobil lösning för en sådan burk skulle se ut klurar jag fortfarande på). Därefter fina lösningar till övriga fönsterrenoveringsverktyg. Ska bli så roligt att börja med detta.

Inget vidare tävlingsbidrag men väl ett glatt hejarop till er andra som sista-minutenfilar på era skisser!
 
  • Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.