Som jag tidigare skrivit i denna tråden så har vi tyvärr en situation i vårt land där alltför många har åsikter om andras göranden och låtanden. Lev och låt leva!
Bygg som du känner för är mitt råd utan att blanda in myndigheter annat än nödvändigt, och knappt det. Sådant är ju mer problematiskt i tätare bebyggelse naturligtvis där risken att stöta på paragrafryttare är större.
Att leva sitt eget liv är givetvis lättare på landsbygden i mindre kommuner.

Mike
 
Alla regler är lite ett nödvändigt ont. Gjorda för att totalen ska bli så bra som möjligt. Många regler är dock lite för omständiga och det skulle vara bra med stora förenklingar på många ställen.

Vardagen för oss invånare är dock att reglerna får följas och då kan man kolla på hur man enklast kan klara sig igenom dom.
Ofta blir man så less på att läsa alla paragrafer att man överdriver i vad som är så svårt att uppfylla och glömmer bort att så som man egentligen vill bygga ofta är fullt tillräckligt
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vad är egentligen problemet? Rent tekniskt kan man ju som sagt var bygga ett hus på 25 m2 byggyta som uppfyller alla krav för permanentbostad. Vill man ha ett mindre hus än så?
 
  • Gilla
Lidd och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Berätta gärna lite mer om ditt bygge och hur du tänker i dag.
Hej! Bakgrund när sönerna var flygfärdiga lämnade jag storstaden Gbg. Ramlade ner på landet och fantiserade att förvärva en liten bit jord och bygga en liten stuga. Fick hyra olika inneboende varianter eller en pytte liten enrummare. Var arbetssökande och tillslut behövde grannens son (samma ålder som mig) hjälp med sin miss sköta fastighet. Där fick jag bygga mig ett förråd som blev på 24 kvm. Han och en annan man på bygden som blivit mina vänner erbjöd sig att hjälpa mig bygga. De kunde en del =o) Jag kunde inget men började läsa och fick sen rätta till en del missar så jag byggde 50%. Det tog några år och det var som att koka soppa på en spik. Jag hade bara min lila inkomst som för de flesta bara räcker till månadens normala utgifter. Jag gick med här och tänkte lagt upp mitt bygge men datorn och foton fungerade inte då. Jag hade 3 kvm att röra mig på då jag hade flyttlådor från en trerummare med mig men inte mycket möbler. Våningssäng, sekretär,en byrå, kombinerat mat-arbetsbord, stolar. Fyndade en bänkspis, en microvågsugn, ett fristående element som sen blev två när jag byggde ut men gasolkaminen skaffade jag tidigt. Det fanns ett boningshus på tomten men det var inte beboligt . Det fans en grävdbrunn i det huset men inget jag vågar dricka, elen var utslagen. Första året klarade jag mig utan el. Sen köpte jag mig ett byggelskåp som jag placerade på min lilla stuga. Jag köpte en separett toalett och renoverade utedass som jag fortsatt använder halva året. Några år hade jag bil, vilket jag var tvungen för att kunna jobba. NU klarar jag mig med kollektivtrafiken som fungerar vardagar, det är 1,5 mil till centralorten och allt annat. Jag bor och lever spartanskt. Jag har några vänner som älskar min stuga (i dag 37kvm) och en väninna (10 år yngre än mig) vill hyra den när hennes söner flyttar ut ur deras stora hus. Det är till 70% ett förråd fortfarande. Jag måste ha frost känslig målarfärg, verktyg och allt som möss äter på inne på vintern och så har jag väldigt mycket material till min planerade bok och tyger att sy kläder & hemtextilier med. Detta fungerar för mig men när jag fyller 70 om 3 år behöver jag nog vatten, indraget, dusch möjlighet och en tvättmaskin skulle underlätta. Nästa år/ i år måste jag göra en del reperations målning. Men jag har nu valt att i några år spara 80% av min pension = 8`/månad och börjat renovera boningshuset. Det är helt utblåst men nu har det fått en "vinterkappa" och byggt ett helt nytt köksgolv. Här blir det duschkabin, förbränningstoalett, indraget vatten och tvättmaskin i köket om ett par år. bygger nedervåningen på 44kvm sen en trappa upp osv. Skulle gärna vilja presentera processen här men det blir för segt mins 5 år =o) Jag har mycket att hämta här på forumet, många trevliga människor som redan gett mig en del viktiga detaljer. Jag får bara akta mig så jag inte fastnar för då orkar jag inte komma upp och jobba på dagarna. Tack för ditt intresse. I morgon fortsätter jag att bygga ett nytt fönster till källarens fönsterglugg och bygga in källartrappan med sådana där gammaldags dörrar. Inte helt lätt för en som kan allt och inget =o) Interiör av en liten stuga med björktryck gardiner, julbonad och en bänkspis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
foto lillstugan med det utbyggda rummet som fick en björkvägg. Julgrans bonad passar bra den barrar inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
sysmali och 11 till
  • Laddar…
Imponerande! Ditt inlägg är mycket inspirerande!
 
  • Älska
U i CAR
  • Laddar…
du har möjligtvis ett par tre år på dig innan de bestämmer med vem och varför, du ens ska ha rätt att ha ett hus att bo i. det är det som världens högsta skatter leder till.

tills dess kan du ansöka om att få bygga ett litet hus på en tomt som du själv äger, och om du lovar skattetjuvarna att du inte kommer använda det som du själv vill utan bara halvårsvis,då kommer du undan en del problem. det kallas då fritidshus. annars får du dansa till den rödgröna fascismens pipa.
 
  • Gilla
Finndjävel och 2 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
du har möjligtvis ett par tre år på dig innan de bestämmer med vem och varför, du ens ska ha rätt att ha ett hus att bo i. det är det som världens högsta skatter leder till.

tills dess kan du ansöka om att få bygga ett litet hus på en tomt som du själv äger, och om du lovar skattetjuvarna att du inte kommer använda det som du själv vill utan bara halvårsvis,då kommer du undan en del problem. det kallas då fritidshus. annars får du dansa till den rödgröna fascismens pipa.
Hej! hänger inte riktigt med i ditt resonemang. 2009 bodde jag i ett tält på en kompis tomt. Han hade en rivningskåk på tomten som inte jag kunde bo i så vi byggde ett förråd på tomten. När jag sen inte hittade en lägenhet i den lilla kommunen bosatte jag mig i förrådet för det var tufft att bo i tältet dels på sommaren då det hemsöktes av 100 tals mygg och knott. Jag får aldrig lån för jag har för låg inkomst så ansökan och allt annat kostar för mycket för att jag skall få några pengar över till byggandet. Jag tror att det är det du syftar på med din text. För Bygganmälan, bygglov, lagfart, lantmäteri omkostnader enskildväg avgifter osv räcker inte en låg inkomst till eller skattade pensionspengar som man får betala skatt för att få ut dem. Men jag lyckades skaffa mig en boplats och grejar att den är omodern och en bit ut på landet.
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Frågan är vilket som är mest behjärtansvärt: Ett samhälle där de fattiga - i total frihet - får bygga sina skjul av skräp, skrot och korrugerad plåt? Eller - ehuru med ett visst mått av byråkrati - ett samhälle värt namnet där folk inte accepterar att medmänniskor dör i misär. Dagens verklighet torde vara en hjärtlös realitet någonstans mitt emellan.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det handlar om att kommunerna vill spara pengar. Istället för att kommunerna bekostar handikappanpassning när den verkligen behövs (i några procent av bostäderna) så vill man att privatpersonerna bekostar den i hundra procent av fallen.

Det är en sak att kräva att nån som bygger hus för 5-10 miljoner kronor ser till att ytorna är handikappanpassade, det är ingen kostnad att tala om i en sån situation. Men att kräva det när nån vill bygga nån liten hydda på 40m2 i skogen är ganska magstarkt. Det som det leder till är personen inte har råd och att man berövar fattiga människor deras möjlighet att bygga eget boende och tvingar dem att istället bo på hyra. Klassförakt.
Om man vill bygga en Attefallsbyggnad (komplementbostadshus) på 30 kvm (fr om 1mars) så medföljer krav på tillgänglighetsanpassning, och alla funktioner får plats på den ytan. Ni säger att det blir så mycket dyrare att bygga enligt kraven än att inte behöva göra det. Hur stor skillnad i ökad kostnad skulle det bli på dessa 30 kvm? Jag frågar för att jag inte har någon aning. Är det sån skillnad att som du säger ”fattiga” människor inte har råd med 30 kvm om de tvingas tillgänglighetsanpassa bostaden? Jag tycker det låter osannolikt faktiskt.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Ska du bygga tillgängligt och få in mini funktioner enligt krav hamnar du kring 20-22kvm. Om du skippar tillgänligheten kan du få till en funktionell bostad på cirka 4 kvm mindre skulle jag säga. I en liten bostad sparar du mest i badrum som kan göras mindre samt på passagemått. Om barje kvadrat kostar mellan 15-30tsek att bygga så kan 4 kvm vara omkring 120 tsek vilket inte är orealistiskt framför allt då badrum är dyrare än vardagsrum.

I ett större hus kan kraven kring sovrum, framför allt när dubbelsäng krävs spara någon kvadratmeter, samma gäller badrum och mått vid dörrar och passager. Så kanske 4-8kvm på en villa. Vill man bygga flera våningar och ibte kravet på tillgänglighet på entreplanet kan betydligt större ytor sparas in.

Men samtidigt ska man komma ihåg tycker jag att tillgänglighetskraven är gsnska bra och ger bra funktionsmått även om man inte har något särskilt behov samt att bostaden funkar om man blir sjuk eller får besök av någon med behov.

M MetteKson skrev:
Om man vill bygga en Attefallsbyggnad (komplementbostadshus) på 30 kvm (fr om 1mars) så medföljer krav på tillgänglighetsanpassning, och alla funktioner får plats på den ytan. Ni säger att det blir så mycket dyrare att bygga enligt kraven än att inte behöva göra det. Hur stor skillnad i ökad kostnad skulle det bli på dessa 30 kvm? Jag frågar för att jag inte har någon aning. Är det sån skillnad att som du säger ”fattiga” människor inte har råd med 30 kvm om de tvingas tillgänglighetsanpassa bostaden? Jag tycker det låter osannolikt faktiskt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
du har möjligtvis ett par tre år på dig innan de bestämmer med vem och varför, du ens ska ha rätt att ha ett hus att bo i. det är det som världens högsta skatter leder till.

tills dess kan du ansöka om att få bygga ett litet hus på en tomt som du själv äger, och om du lovar skattetjuvarna att du inte kommer använda det som du själv vill utan bara halvårsvis,då kommer du undan en del problem. det kallas då fritidshus. annars får du dansa till den rödgröna fascismens pipa.
Jag förstår nog inte ditt resonemang. Vad menar du med att TS har två-tre år på sig innan de bestämmer vem och varför, du ens ska ha ett hus att bo i. Jag undrar vad som ska hända om två-tre år? Du skriver innan ”de” bestämmer, vilka menar du är ”de”?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Om man vill bygga en Attefallsbyggnad (komplementbostadshus) på 30 kvm (fr om 1mars) så medföljer krav på tillgänglighetsanpassning, och alla funktioner får plats på den ytan. Ni säger att det blir så mycket dyrare att bygga enligt kraven än att inte behöva göra det. Hur stor skillnad i ökad kostnad skulle det bli på dessa 30 kvm? Jag frågar för att jag inte har någon aning. Är det sån skillnad att som du säger ”fattiga” människor inte har råd med 30 kvm om de tvingas tillgänglighetsanpassa bostaden? Jag tycker det låter osannolikt faktiskt.
Hej! Om jag skulle bygga ett nytt hus i dag skulle jag lätt kunna göra det tillgänglighetsanpassat. En öppen planlösning på 30 m2.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ett tillgänglighetsanpassat badrum behöver väl inte bli så mycket dyrare bara för man har någon kvadratmeter mer golvyta och större dörr? Väljer man duschkabin så finns väl inga krav på våtrumssäkring och då pratar vi bara några få tusenlappar.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Allt är relativt en kvadratmeter bostad kostar. I snitt räknar man normalt sett som lägst 25tsek/kvm. Just de 2 kvadrat man kanske kan spara i badrum kanske har ett lägre kvadratmeter pris eftersom du ändå måste göra allt annat till badrummet. Beror ju på budget och vad man vill ha, litet är ju trångt även om man inte har extra behov. Kan du bygga 18kvm stor etta istället för 22 kvm blir slutpriset ca 100tsk billigare med den mindre bostaden.

helrob helrob skrev:
Ett tillgänglighetsanpassat badrum behöver väl inte bli så mycket dyrare bara för man har någon kvadratmeter mer golvyta och större dörr? Väljer man duschkabin så finns väl inga krav på våtrumssäkring och då pratar vi bara några få tusenlappar.
 
Och det är max 1m2 du kan spara på storleken i badrummet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.