Bra jobbat!!

Tänk på att det måste vara helt slutstädat vid slutbesiktning och det gäller även tomten! Vi fick backning på det och fick även hänga in halva tomten så den blev "barnsaker.

Alla intyg måste också vara klara och kontroller signerade. Tag gärna en avstämning med KA innan slutsamrådet med kommunen så har du en chans att ha allt i ordning.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Bra jobbat!!

Tänk på att det måste vara helt slutstädat vid slutbesiktning och det gäller även tomten! Vi fick backning på det och fick även hänga in halva tomten så den blev "barnsaker.

Alla intyg måste också vara klara och kontroller signerade. Tag gärna en avstämning med KA innan slutsamrådet med kommunen så har du en chans att ha allt i ordning.
Tack! Tomten hade jag inte en tanke på, väldigt bra tips! Bäst att röja undan där så det ser bra ut. Synd att åka på nåt sånt helt i onödan... Jag har även en byggcontainer ståendes på tomten. Den kanske också bör vara borta innan dess? Den är ju såpass stor att det säkert kan anses att den strider mot gällande detaljplan att den står där.

Jag ska ha en avstämning med KA på plats under nästa vecka, så jag inte åker på något i onödan. Slutsamråd 20/1, slutbesked 21/1 om allt blir godkänt och flytt 22/1. Så det är ett tight schema...
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi hade ett ordentligt byggkaos nör kommunen var här, bergvärmepumpen kopplades samtidigt som KA och kommunen anlände. Hade grovstädat men låg väldigt mycket byggdelar kvar inne. Utomhus var väl hyffsat men inte städat.

Så det skiljer nog lite mellan kommuner!
Men såklart man ska sikta på att ha det städat, verklicheten blir inte alltid så :)
 
Container behöver inte vara ett problem om den går som friggebod och står så den inte behöver bygglov. Då kan inte ens en nitisk inspektör säga så mycket.
 
När vi hade slutsamråd i Linköpings kommun så var det inga klagomål från kommunen på containern. Så länge det är en för avfall så tror jag inte att det är något problem. En container för förvaring kan vara kinkigare.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbar, slutspurt nu, snubbla inte på vägen in i mål bara.
Får ta mig en tur till våren när ni kommit till ro
Fint hus och fint område
Nicklas
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Niclar72 Niclar72 skrev:
Bra jobbar, slutspurt nu, snubbla inte på vägen in i mål bara.
Får ta mig en tur till våren när ni kommit till ro
Fint hus och fint område
Nicklas
Tack!

Du är varmt välkommen när allt börjar komma på plats
 
Bakslag i bygget!

I onsdags släppte rörmokarna på vattnet i kåken och det som absolut inte fick hända hände - läckage!

En rörmokare stod vid avstängningsventilen och den andra var inne i huset och kollade läget. Det tog inte många sekunder förrän de bröt vattnet - de hörde att det spolade i ledningarna fast allt borde ha varit fyllt. Det tog inte lång tid förrän vi såg att det rann ut vatten på golvet inne på kontoret. Just där, just då ville jag bara sjunka genom golvet...

Efter några minuter flöt bokstavligt talat golvet runt, vatten trängde upp genom alla skarvar. Jag tog snabbt beslutet att riva bort golvsocklar och sedan golvet. Det var några millimeter högt vatten på underlagsfoamen, vattnet hade även runnit ner under den. Jag rev ut allt och sög upp allt med våtdammsugare samtidigt som jag ringde försäkringsbolaget. På mindre än två timmar var fuktfirman där med avfuktare.

Idag, alltså två dagar efter läckan, så fick jag grönt ljus av fuktfirman att allt var uttorkat och jag kunde lägga om golvet. Smått otroligt att det gick så snabbt, men det tog nog inte mer än en timma efter läckan förrän allt vatten var borta. Och en himla tur att allt samlades inne på kontoret och inte fick vidare. I rummen intill kontoret ligger klinkers, så där var det ingen fara. Dock verkade inget vatten ha tagit sig utanför syllarna.

Vad som hade hänt? Tydligen hade jag råkat komma åt en vattenslang i våras när jag körde med min feinsåg för att kapa av en bit på en OSB-skiva. Som ni ser på bilden nedan så sitter vattenröret väldigt olyckligt på syllen. Det är snickarna som stomreste huset som gjort på det här viset.

Bilden är tagen på andra sidan väggen mot kontoret sett, som är tvättstuga. Vi feinade upp ett hål bakom tvätt/tork och kom pang på den trasiga slangen. Då det är rör i rör så kunde rörmokarna även dra i ny slang och därmed slippa sätta en koppling i väggen. Dock blev det en hylsa på själva ytterslangen.

Rörmokarna sa att de hade provtryckt systemet innan utan att de märkt nåt. Det var dock ett rejält hål, så jag vet inte om de slarvade. Olyckligt var det i alla fall, men jag är otroligt glad över att det inte blev värre. Rörmokaren sa att det var hans första läcka på 12 år, ända sedan han började i yrket...

Jag expressbeställde nytt golv från Kährs i onsdags, det kom idag (fredag) så jag hinner lägga om det nu i helgen så allt är klart före besiktningen på måndag. Stressigt? Ja, men inte omöjligt.

Person använder våtdammsugare på vattenfyllt golv bredvid öppen dörr och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person avlägsnar vatten från ett översvämmat trägolv med våtdammsugare i ett rums hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som använder en våtdammsugare på ett vattenskadat trägolv, med vatten och avfuktare i ett rum efter läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våtdammsugare på ett upprivet golv med synligt underlagsfoam efter en vattenläcka i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvyta med borttagen sockel och synliga vattenskador efter läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vattenläckage vid rör genom OSB och syll, skada synlig på byggkonstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Anette7736 och 8 till
  • Laddar…
Trist! Men du verkar ha minimerat olyckan och skadan.
Se till att provtrycka resten ordentligt nu innan påslag!
 
Skönt att det löste sig så bra!

Brukar man inte undvika vatten och avlopp i ytterväggarna pga frysrisk resp kallas?
 
Så länge rören är på inre delen av väggen är det liten frysrisk.


Tråkigt bakslag såhär sent, men tur att ni var så snabba!
 
Njaa, min erfarenhet är att man kan ha en köldbrygga igenom väggen
sen fryser kopplet på elementet på insidan redan efter 6 timmar efter att värmen har stannat.
 
R Robert-san01 skrev:
Skönt att det löste sig så bra!

Brukar man inte undvika vatten och avlopp i ytterväggarna pga frysrisk resp kallas?
Det var i en innervägg. Dock finns VA i några ytterväggar, men då ligger de långt ifrån ytterkant.
 
Slutsamråd idag! Dagen som känts så otroligt långt bort var äntligen här!

10.30 hade vi slutsamrådet, jag, kommunens bygglovshandläggare och min KA. Allt var över på ca 30 minuter.

Han hittade några smågrejer:
- För stor höjdskillnad mellan insida och utsida (typ groventré och altandörrar). Han tyckte jag skulle lägga en pall utanför tills vidare.
- Ingen knivlåda/barnsäkring
- Ugnen var inte fastskruvad
- Dräneringsrör saknades till ett av mina golvvärmeskåp
- Ventilationen ej klar

Det enda han dock krävde komplettering på var dräneringsröret och ventilationen. Ventilationen visste jag redan om. Ventilationsfirman har nämligen klantat sig. De skulle ha gjort klart allt i fredags, men de dök aldrig upp. Ringde dem vid 10-tiden och undrade var de höll hus,
men fick då svaret att mitt hus var inbokat en vecka senare. Efter att ha pratat med deras chef så bokades allt in tills idag, måndag. De skulle bara akutbeställa ett FTX aggregat och sedan få loss två montörer. Men såklart kom de inte idag heller. Aggregatet hade tydligen fast hos Flexit i fredags. Jag blev rätt sur på dem, för hade de bara meddelat mig så hade jag åkt till fabriken och hämtat aggregatet. Det är 1,5h bilresa enkel väg, det hade inte varit nåt att tveka på, men nu hjälpte det mig inte ändå. De har iaf lovat leverans och installation imorgon, inkl injustering och OVK så att alla handlingar är iordning till kommunen under morgondagen. Då har även bygglovshandläggare än lovat ett interemistiskt slutbesked.

Anledningen till att jag inte får ett fullt godkännande är för att jag valt att inte göra någon täthetsprovning. Den kostar ca 8000-10 000 att göra, och är inget måste om man istället redovisar den faktiska energianvändningen för värme och varmvatten under ett års tid. Vissa gör den, andra inte. Känns inte som att det finns varken rätt eller fel att göra här.

Jag filmade en genomgång av huset en kvart före slutsamrådet, men det strular med uppladdningen. Troligen är filen för stor. Ska testa lite till och se om jag får till det.

Värt att nämna är att det finns lite småsaker kvar att göra. Lite mjukfogar, lite el, nätverksuttag, spisfläkt, lite spikskallar och annat. En större sak kvarstår, det är min och sambons badrum uppe. Det är bara delvis klart, det återstår ungefär 3-4 dagars jobb innan det är helt färdigt.

Idag avslutade vi dagen med att olja alla golven så det är gjort innan inflytt. Kan bara konstatera att golven blir otroligt vackra när de är nyoljad. Ångrar inte för en sekund att vi valde oljade golv före lackade.

Imorron (tisdag) är det lite tid på bygget, men mycket tid hemma för att förbereda onsdagens flytt.
 
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Då testar jag att lägga upp en film på en genomgång av huset. Gjorde den ungefär en kvart innan bokad tid för slutsamrådet. I filmen ser man faktiskt när ”kommungubben” anländer i god tid.

 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.