T tompaah7503 skrev:
Krävs ju inga Einstein-kunskaper för att manipulera mätare på bilarna så det är inte så tillförlitligt.
OK, hur gör jag för att backa mätaren på en ny bil?
Edit , säg att den gått 500 mil, nästan ny...
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L largab skrev:
OK, hur gör jag för att backa mätaren på en ny bil ?
Undrar jag med. Fast är bilen helt ny står ju mätaren på noll redan ;)
 
harry73
Jag vet hur man gör det på en 30 gammal bil, och 20 år gammal bil skulle jag också lyckas med.

Helt ny bil skulle jag söka efter programvara på nätet, men vet inte om man skulle hitta den
 
harry73 harry73 skrev:
[länk]
Riktigt så enkelt är det inte för alla moderna bilar. I många lagras infon parallellt i flera styrenheter för att man inte skall kunna manipulera mätarställningen.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
R Robert-san01 skrev:
Riktigt så enkelt är det inte för alla moderna bilar. I många lagras infon parallellt i flera styrenheter för att man inte skall kunna manipulera mätarställningen.
Och inte bara styrenheter, är den internetuppkopplad så ligger det massa info på tillverkarens servrar också.

Fick ett varningsmeddelande om att bromsklossarna var slitna ... tog typ 1 timme så hade jag mail från Merca att boka tid på verkstad eftersom dom hade sett en varning som behövde åtgärdas. Klickade på "Avstå", hamnade ändå på deras bokningssida för service. Fixar bytet själv för en bråkdel av vad Merca tar :)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
harry73 harry73 skrev:
Jag vet hur man gör det på en 30 gammal bil, och 20 år gammal bil skulle jag också lyckas med.

Helt ny bil skulle jag söka efter programvara på nätet, men vet inte om man skulle hitta den
740:n var ju ökänd för skruvade mätare, inte många av dom som man kan lita på mätaren :)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har du koll på vad de kostar i underhåll och försäkring? Den billigaste försäkringen jag hittade på Twizyn förutom Renaults egen (4700kr/år) låg på 16000kr/år (hade offerter på 50kkr per år). A-traktorer kan du inte ens få vagnskadeförsäkring på....


Samt bränsle med de varvtal de gör? Två barn och fem år med Twizy räknar jag med vara en bra investering.
Nu gick det inte kolla de traktorerna i den prisklassen jag talar om, och det fanns tydligen mest ganska fina dyra sådana.
Men säg du får en 740 för 25 tusen, underhållet är ganska billigt då du skruvar allt själv på en sådan, bromsskivor för någon hundring, lite olja varje år.
De drar väl ca 1.5 liter milen såklart.
Sen har du ju betydligt bättre komfort i en sådan och krocksäkerhet. Skatten kostar en 500 kr ca.
Sen när du säljer den så får du 25000 kr tillbaka, mer om du har valt att göra de finare.
Jag vet, det är sjukt vilka priser det är på dem =)
Fast hade jag varit 15 bast så hade jag utan tvekan hellre kört twizy än en traktor, om jag inte hade fått råd med en fräsig sådan.
 
R Rkarlsson skrev:
Sen när du säljer den så får du 25000 kr tillbaka, mer om du har valt att göra de finare.
Ja har inte tid att skruva i en 740. Barnen har inte intresset, så det skulle bli verkstaden för vår del.

Under de fem år vi kommer att äga Twizyn så räknar jag med en värdeminskning på runt 25000kr, det räcker inte till två års helförsäkring av en A-traktor...
...dvs bara på försäkringskostnaden är Twizyn intjänad efter drygt två år...

Sonen är helförtjust i Twizyn, dock inte dottern. Men hon kör den då hon inte har något vettigt alternativ för att ta sig till skolan (6km på kolsvart väg utan mittlinje med cykel är inget alternativ, precis som det inte är det för mig enligt tidigare inlägg).

Jag älskar också Twizyn, brukar låna den när jag skall till affären eller till bekanta i området. Den är sjukt rolig att köra.

Notera också att Twizyn har en riktig krockkudde i ratten.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
(6km på kolsvart väg utan mittlinje med cykel är inget alternativ, precis som det inte är det för mig enligt tidigare inlägg).
Det finns en väldigt oskön ironi i den här typen av argument, som säkert är fullt giltiga, med att vägen är så osäker på grund av alla bilister så man måste välja bilen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
sko
T tompaah7503 skrev:
Det finns en väldigt oskön ironi i den här typen av argument, som säkert är fullt giltiga, med att vägen är så osäker på grund av alla bilister så man måste välja bilen.
När vi flyttade dit var det mindre biltrafik och då var bekymret mycket mindre. På den tiden cyklade barn längs vägen, det gör inte ens de vuxna idag (med något undantag).

Vägen är klassad som så farlig att man kommunen gör undantag för sina egna regler runt skolskjuts, dvs barn får skolskjuts om de bor längs denna vägen, även om de inte uppfyller kraven för skolskjuts i övrigt.
 
  • Ledsen
tompaah7503
  • Laddar…
Ni får ordna ett Critical Mass-event varje morgon och eftermiddag. Lite civil olydnad är vad som ändrar på saker.
The idea is for people to group together to make it safe for each other to ride bicycles through their streets, based on the old mantra: there's safety in numbers. A Critical Mass is a traffic jam on bikes – though often cheerier.
https://en.wikipedia.org/wiki/Critical_Mass_(cycling)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Ni får ordna ett Critical Mass-event varje morgon och eftermiddag. Lite civil olydnad är vad som ändrar på saker.

[länk]
Kommunen skulle bygga en cykelbana, men sedan prioriterade de om och bygger cykelbanor på andra platser istället. Detta alltså trots att de skulle spara stora pengar bara på skolskjutsar...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja har inte tid att skruva i en 740. Barnen har inte intresset, så det skulle bli verkstaden för vår del.

Under de fem år vi kommer att äga Twizyn så räknar jag med en värdeminskning på runt 25000kr, det räcker inte till två års helförsäkring av en A-traktor...
...dvs bara på försäkringskostnaden är Twizyn intjänad efter drygt två år...

Sonen är helförtjust i Twizyn, dock inte dottern. Men hon kör den då hon inte har något vettigt alternativ för att ta sig till skolan (6km på kolsvart väg utan mittlinje med cykel är inget alternativ, precis som det inte är det för mig enligt tidigare inlägg).

Jag älskar också Twizyn, brukar låna den när jag skall till affären eller till bekanta i området. Den är sjukt rolig att köra.

Notera också att Twizyn har en riktig krockkudde i ratten.
Nej det är klart om man inte har kunskap eller intresse av att skruva.
Sen är det väl pest eller kolera om du krockar med twizy, först får du en käftsmäll innan du krossar knä och handleder. Tvi för att bli påkörd i sidan med.

Håller dock med om att den var ganska rolig.

Men försäkringskostnaden på en a traktor här kostar inte några 16000 kr, men sen bor vi ju på landet med =)
 
Han är nöjd med sin Twizy, finns väl ingen anledning att argumentera mot det?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.