S Stefan1972 skrev:
Jag köpte en gammal kamin och har installerat den själv och eldar som vanligt. Ser dock ingen som helst nytta i att kommunen vet om det och har således inte anmält ett dyft.........
Okej, sotaren säger inget om det då? Jag har även monterat in en äldre kamin kopplad till murstocken på övervåningen, vår pragmatiske sotare sa "Ja, den där gissar jag har stått där hela tiden så det behövs ingen anmälan för nyinstallation, vi uppdaterar bara vårt protokoll" :) Men i salen kommer de bli lite svårare att hävda detta då det kommer bli ett helt nytt skorsten genom taket..
 
Ja det är ju det... Om det finns en gammal kamin finns ett litet kryphål. Man får byta ut den mot en likvärdig. Men om det inte finns någon alls har ju numer reglerna ändrats. De gäller inte för öppna spisar och kakelugn, och får man förmoda, rörspisar.
Men oavsett verkar ni ju gilla en som nytillverkas och då är det ju inget problem.
 
K KPL skrev:
Okej, sotaren säger inget om det då? Jag har även monterat in en äldre kamin kopplad till murstocken på övervåningen, vår pragmatiske sotare sa "Ja, den där gissar jag har stått där hela tiden så det behövs ingen anmälan för nyinstallation, vi uppdaterar bara vårt protokoll" :) Men i salen kommer de bli lite svårare att hävda detta då det kommer bli ett helt nytt skorsten genom taket..
sotaren är ju jag?....;)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ett varningens ord.

Nästan alla gamla kaminer som är smala och höga är gamla kokskaminer.
De är ofta sirligt dekorerade och förföriskt vackra. Men de är gjorda för kokseldning och inte ved. Koks brinner långsamt och man fyller hela kaminen så får det pyra och avge värme länge. En avgörande skillnad med ved är att veden brinner fort, och i dessa smala kaminer måste veden "stå upp" för att få plats och då brinner veden tokigt fort. Det är alltså svårt att reglera värmen då det brinner för fort. Rekommenderar ingen att skaffa en sådan. Visst går det att elda ved i dem men det är fruktansvärt opraktiskt.

Köp en modern kamin med modern förbränningsteknik. Om du hittar en med gammalt utseende så fine, men du kommer ändå lida av plåtskorstenen. Vi hade en sådan plåtstrut i vårt vardagsrum men tog bort hela kaminen och struten i samband med ett takbyte. Istället satte vi en murad Isokern-skorsten upp till vinden och sedan en sned kanal till en äldre murstock som fanns ca 1,5 meter bort från rummet. Blev bra.

Exempel på kokskaminer, inte sådan du ska ha (bilder snodda från Blocket):
Gammal smal och hög kokskamin i ett hörn av ett rum, omgiven av möbler och dekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal smal och hög kokskamin med sirliga dekorationer och öppnad asklåda.

I filmen Fanny och Alexander kan man se hur man använder en kokskamin, hushållerskan fyller på den uppifrån med koks.
Gammaldags kokskamin med sirliga dekorationer och en person som fyller på koks uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tompaah7503 skrev:
Ett varningens ord.

Nästan alla gamla kaminer som är smala och höga är gamla kokskaminer.
De är ofta sirligt dekorerade och förföriskt vackra. Men de är gjorda för kokseldning och inte ved. Koks brinner långsamt och man fyller hela kaminen så får det pyra och avge värme länge. En avgörande skillnad med ved är att veden brinner fort, och i dessa smala kaminer måste veden "stå upp" för att få plats och då brinner veden tokigt fort. Det är alltså svårt att reglera värmen då det brinner för fort. Rekommenderar ingen att skaffa en sådan. Visst går det att elda ved i dem men det är fruktansvärt opraktiskt.
[bild]
Det var just en Husqvarna No.52 som jag monterade in i sovrummet på vinden. :) Inte lätt att elda ved i den nej..item_796796_d0c89bb737.jpg

Men hur är Wesbo classic som nämndes i början? Den är väl för ved?

url
 
K KPL skrev:
Men hur är Wesbo classic som nämndes i början? Den är väl för ved?
[bild]
Det är en nykonstruktion så man får anta att den är lämplig för ved.
 
Jag har två gamla kokskaminer från Husqvarna som vi eldar med ved och det är inte så knepigt ändå. Fördelen för oss är att den ena är ihopkopplad med en gammal rörspis. Efter ett dygn är rörspisen varm och buffrar värme. Den andra står i en öppen spis inkopplad till murstocken. Det är ju inte alls lika bra. Men själva eldningen är inte besvärlig. Jag har fått berättat för mig att när man bytte till dessa kaminer under kriget eldade de med ved på dagen och sedan koks till kvällen och natten. Veden var ju gratis...
 
Jiji Jiji skrev:
Jag har två gamla kokskaminer från Husqvarna som vi eldar med ved och det är inte så knepigt ändå. Fördelen för oss är att den ena är ihopkopplad med en gammal rörspis. Efter ett dygn är rörspisen varm och buffrar värme. Den andra står i en öppen spis inkopplad till murstocken. Det är ju inte alls lika bra. Men själva eldningen är inte besvärlig. Jag har fått berättat för mig att när man bytte till dessa kaminer under kriget eldade de med ved på dagen och sedan koks till kvällen och natten. Veden var ju gratis...
Problemet för mig är att eldslågorna går ut i murstocken, och den är såpass liten så den lagrar ingen värme. Skulle vara bra med en långt rökrör som går upp i taket och sen tillbaka ner in i murstocken för att hinna ta vara på värmen från rökavgaserna.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Är den ihopkopplad med en stenmassa så är den klart mer vettig då värmen inte bara går rätt ut.

Men opraktiska att elda i, mer än något annat. Veden brinner fort och kaminen blir tokigt varm, rökgaserna håller utan problem 5-600 grader och verkningsgraden är usel. Jämfört med en äldre kamin där veden kan ligga ner eller vilken modern pjäs som helst så är det som natt och dag. Kan aldrig rekommendera en gammal koksbrännare till dagligdagseldning idag. Till blomkrukor fungerar de fint.
 
Hm ok, ja det lät ju knepigt. I våra är det sten i taket. Jag vet inte om det gör skillnad? Det är Husqvarna Norrahammar 150 tror jag. De är ju mkt nyare än din. Det är bäst effekt på den som sitter i hop med rörspisen. Det ser lite underligt ut iof ;).
 
Husqvarna/Norrahammar 150-155 är vedkaminer så det är en vedkamin du har. De brukar vara grönemaljerade men vissa har sålts utan emalj.
 
T tompaah7503 skrev:
Är den ihopkopplad med en stenmassa så är den klart mer vettig då värmen inte bara går rätt ut.

Men opraktiska att elda i, mer än något annat. Veden brinner fort och kaminen blir tokigt varm, rökgaserna håller utan problem 5-600 grader och verkningsgraden är usel. Jämfört med en äldre kamin där veden kan ligga ner eller vilken modern pjäs som helst så är det som natt och dag. Kan aldrig rekommendera en gammal koksbrännare till dagligdagseldning idag. Till blomkrukor fungerar de fint.
Precis, det är skillnad på effekt på de båda. Men nu finns de redan och det blir varmt när vi eldar så det räcker för oss. Men det går att lägga veden ner. Det är Husqvarna Norrahammar 150, tror jag. Jag lägger vedträn ner på gallret över asklådan och tänder uppifrån. Sen är det ju bara att kasta in ved vartefter och det går att fylla på rätt bra.
Jag är uppvuxen med köksspisen i köket som värmekälla så jag tycker att det är helt ok.
 
T tompaah7503 skrev:
Husqvarna/Norrahammar 150-155 är vedkaminer så det är en vedkamin du har. De brukar vara grönemaljerade men vissa har sålts utan emalj.
Ok de som installerade dem eldade med koks. Kan de ha varit för båda? Jag har haft en panna för ved, koks och olja i ett annat hus.
 
Jiji Jiji skrev:
Ok de som installerade dem eldade med koks. Kan de ha varit för båda? Jag har haft en panna för ved, koks och olja i ett annat hus.
Säkert byggd för kombinationen. En kamin man kan lägga ner vanliga 30-35 cm vedträn i är lämplig för ved hur som helst. Det är när veden står upp som det blir helt kass.
 
T tompaah7503 skrev:
Är den ihopkopplad med en stenmassa så är den klart mer vettig då värmen inte bara går rätt ut.

Men opraktiska att elda i, mer än något annat. Veden brinner fort och kaminen blir tokigt varm, rökgaserna håller utan problem 5-600 grader och verkningsgraden är usel. Jämfört med en äldre kamin där veden kan ligga ner eller vilken modern pjäs som helst så är det som natt och dag. Kan aldrig rekommendera en gammal koksbrännare till dagligdagseldning idag. Till blomkrukor fungerar de fint.
Ja våran låter som en jetmotor om man inte hinner med att skruva igen de små luftintagen, en gång trodde jag att att vedträna skulle flyga ur skorstenen i draget. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.