Jag minns inte allt som har skrivits här ovan, men plast mellan golvet och isolering brukar man inte ha. Hur skulle det då fungera att limma (och skruva) golvspån mot golvbjälkarna när man bygger uppifrån - som man normalt gör?
 
T torkelb skrev:
Jag minns inte allt som har skrivits här ovan, men plast mellan golvet och isolering brukar man inte ha. Hur skulle det då fungera att limma (och skruva) golvspån mot golvbjälkarna när man bygger uppifrån - som man normalt gör?
Ja, jag råkade ut för ett riktigt klåparföretag. De lade plast över isoleringen. Tack och lov anlitade jag en kontrollant som lyfte på plasten och såg att isoleringen var helt fuktig och möglig därunder.
 
TS verkar ha lämnat tråden och jag tror inte han insåg hur akut det här är att åtgärda.
 
F FreddruS skrev:
Frågan är om det faktiskt är risk för mögel på stommen? Plastfolien verkar, som tidigare påpekande, vara dragen över bjälkarna och sedan ner i nästa fack? Risken för mögel är nog större upp mot golvspån eller vad TS nu har för beläggning ovan bjälkarna. RF kan vara hög rakt igenom konstruktionen.

Helt klart är att blöt isolering inte bra och bör antingen torkas ur. Blöt isolering får rätt mycket sämre isolerande förmåga.
I det här fallet är det tur att plastfolien är dragen över reglarna eftersom den skyddar reglarna från den blöta isoleringen. Det är fortfarande fel men tur i oturen så att säga. Utförandet gör ju att reglarna är oisolerade eftersom isoleringen i vanliga fall ska ligga tätt mot reglarna men i det här fallet blir det ett hålrum mellan isolering och regel.

Jag har sett katastrofala fuktskador i tak när man har dragit ångspärren över takreglarna, då bildas kondensatet i "topparna" eftersom topparna är på den kalla sidan men i det här fallet så kondenserar det i dalarna eftersom det är dalarna som är på den kalla sidan.
 
Hej! Stort tack för alla era svar, hjälper mycket!

Jag upptäckte att där det varit små hål i plasten sen tidigare har det inte bildats fukt. Jag har punkterat all plast nu och väntar några dagar för att se om fukten försvinner eller om jag behöver riva ut all isolering (och därefter upp med ny cellplast/asfaborad eller liknande efter att fukten är borta).

Har också testat att ta bort cellplasten lite längre in i krypgrunden och verkar som de har använt svart papp istället för plast på andra ställen och där är isoleringen torr (ska dock ta några till testpunkter). Alltså har de kanske valt att använda plast i det "fuktiga hörnet" av krypgrunden. Jag tänkte istället lägga ut plast på marken här också men problemet med fukt i isoleringen kommer ju inifrån huset som jag förstår. I övrigt ser ju bjälklag nere i grunden ut att vara i gott skick (det som är under plasten).

Återkommer, stort tack igen! Ha det bra! /Henrik
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
När kom egentligen regler kring inspektionsbrunn? Tycker ofta man ser och läser om dränerade hus där det inte finns någon brunn, min dränering står att den är gjord för 15 år sedan och jag har ingen brunn men heller ingen fukt. Ska dock dränera om för att isolera utifrån
 
Såg nu att jag hamnade i fel tråd!
 
G gokm skrev:
Summa sumarum; Punktera plasten så kondensatet rinner ut! Planera in avlägsnadet av blöt isolering under våren (den s.k. äggperioden = den torraste tiden på året - april till juni, beroende på vart du bor) Låt virket torka ur. Ny isolering, vad du än väljer. Botten i facken kan bestå av spontade brädbitar eller tillsågade rängor av skiva (som någon föreslog) för att bära isoleringen. Täck gärna allt med "asfarock". Vill du göra det själv och bit för bit är det lämpligt med isolerblock och spontade "skrotbrädor". Lycka till!
Just så men ingen ”asfaltrock” el liknande! Den möglar och är otät. Det finns bättre oorganiska skivor alt cellplast under hela ytan.
 
S seniorkonsult skrev:
Just så men ingen ”asfaltrock” el liknande! Den möglar och är otät. Det finns bättre oorganiska skivor alt cellplast under hela ytan.
cellplast ska man väl ändå inte ha på undersidan?
 
Varför inte?
 
useless useless skrev:
Varför inte?
För att det ska vara diffusionsöppet så att inte vatten kan ligga kvar i isoleringen om det skulle komma dit.
 
Cellplast är diffusionsöppen.
 
useless useless skrev:
Cellplast är diffusionsöppen.
Jasså? trodde all cellplast var tät men så kanske det inte är...
 
PeterHog PeterHog skrev:
Jasså? trodde all cellplast var tät men så kanske det inte är...
Prova att hälla vatten på en cellplastskiva, så ska du se att det tillslut rinner igenom.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
PeterHog PeterHog skrev:
cellplast ska man väl ändå inte ha på undersidan?
Framförallt är det opraktiskt/besvärligt att isolera underifrån med cellplast då golvbjälkarna kanske inte är 100% justerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.