Jag har ett pågående ärende där jag är vållande till en trafikolycka.
Jag får kommer få betala en självrisk för att motparten ska få sin bil lagad.

Även min bil har små skador.
Jag är helförsäkrad så har jag ju rätten att få min bil reparerad MEN frågan är alltså om jag har rätt att få ut pengar istället?

jag tycker att skadorna är försumbara även om de med säkerhet kommer kosta försäkringsbolaget minst 10 000kr.

Hade det varit en villaförsäkring så vet jag att jag kan få ut ett belopp, men hur är det med bilförsäkring rent allmänt?
 
Nej det kan du normalt inte få. Men det kanske finns försäkringsbolag som tillåter att du repar själv och får ersättning. Vad står det i villkoren?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Menar du att du ska få pengar istället för reparation, eller att fb ska lösa in bilen för 10 000 för att du tycker den inte är värd mer?
Jag antar första fallet då jag antar du inte har helförsäkring om bilen är värd lite och då kommer nog inte fb gå med på att ge dig pengar istf reparation. Men du kan alltid fråga dem!
Jag fick en liten skada när jag blev påkörd och verkstaden debitetade motpartens fb 13000 för jobbet. Ett halvår senare sålde jag bilen för 40000. Hade aldrig kostat på det ur egen ficka, men frågade iofs inte om kontant ersättning istället (vad nu det beloppet skulle bli, troligen lägre)
 
  • Gilla
Andreas Hjerne
  • Laddar…
Jag har helförsäkring. Självrisken får jag ju betala som vållande, inget konstigt.
Men skadan på min bil är av mindre vikt för mig, jag kan laga det själv för ca 1000kr om jag ens bryr mig. Bilen är värd ca 70 000kr så inlöst blir den inte.

men frågan var om jag kan få ut en ersättning istället för att den blir reparerad?
 
Går det inte på två olika självrisker? Trafikdelen för motpartens skada och sedan får du utnyttja vagnskadan om du vill ha din bil reparerad?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Bra fråga! Återkommer med mer info.
 
Jag har gjort liknande kohandel med folksam två gånger, inga problem... Bara att prata med dem...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har gjort liknande kohandel med folksam två gånger, inga problem... Bara att prata med dem...
jo jag misstänkte väl det. Bolagen tjänar ju på att försäkringstagaren gör jobbet själv då det blir billigare för dem och inga påföljder.
 
H hackatall skrev:
jo jag misstänkte väl det. Bolagen tjänar ju på att försäkringstagaren gör jobbet själv då det blir billigare för dem och inga påföljder.
Har du nyligen krockat?
 
H hackatall skrev:
jo jag misstänkte väl det. Bolagen tjänar ju på att försäkringstagaren gör jobbet själv då det blir billigare för dem och inga påföljder.
Japp, men ta inte deras första bud, min erfarenhet är att de går ut lågt...
Ta reda på vad ALLT du "behöver" byta kostar, sen om du byter eller inte är en annan sak..

Jag fick, efter lite förhandling, 7000 spänn för en intryckt skärm och ett trasigt blinkersglas på en Volvo 145...
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Jag har med fått ut pengar för att kunna laga bilen själv efter en påkörning. (Smitning.) Bilen skulle i detta fallet bli inlöst eftersom de tyckte att det var för dyrt i förhållande till bilens värde.
Jag tyckte det var synd eftersom jag gillade bilen och skadan inte särskilt allvarlig.
Fb var på gränsen att reparera den, men de hade någon brytgräns eller nåt, så de ville till slut inte.
Summan jag skulle få var betydligt mycket mindre än vad det skulle kosta om märkesverkstaden skulle debitera.
Nu minns jag inte summorna, men de var ganska snåla.
Ställ frågan, men var beredd på skambud.
 
Om dina skador bara kostar dig runt tusenlappen att laga så skulle jag aldrig tagit upp det med fb. Du behöver bara betala självrisken så den ersätter motparten. Brukar väl ligga runt tusenlappen, om man vill ta ut på sin egna bil brukar det väl ligga på runt 3 och över.
 
Få skadan värderad och fråga dom?
Jag har också lagat en skada mot ersättning, fadt det var 14 år sedan
 
Få en kalkyl gjord hos en skadeverkstad och ha det som underlag när du pratat med försäkringsbolaget.

Mvh Jonas
 

Bästa svaret

Bara en självrisk vid ett skadetillfälle när der gäller fordon.
Det blir alltid den högsta självrisken. I ditt fall är det förmodligen vagnskade självrisken som är högst.

Och det går att förhandla med fb om att reparera skadan själv men fb bestämmer slutligen hur skadan ska regleras. Din bil måste in till en plåtverkstad för att fb ska få reda på vad reparationskostnaden är. Den värderingen kan du inte göra själv. Dock måste du vara tydlig från början om att du vill reparera skadan själv. Börjar verkstaden beställa grejer mm direkt efter kostnadskalkylen då är det försent.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.