Hej,

Har en Västerbottensgård från sent 1800 med en sal som vi vill montera in en kamin i. Vi har emaljerad 50tals vedspis i köket och kakelugn i kammaren. Vi renoverar gården varsamt med byggnadsvårdsmässiga riktlinjer. Men vi finner det svårt att hitta en modern kamin som passar stilmässigt in i salen mellan 6-10kw, Har ni några tips?

Salen har ingen murstock så en kakelugn är uteslutet, blir stålskorsten. Det enda vi sett som liknar något är Byskeugnen.

Stora-Byskeugnen-eld-210x400.jpg

Eller, när vi ändå måste förlika oss med tanken med stålskorsten, är det lika bra att skippa byggnadsvårdstänket här och bryta av med en modern kamin?

2149004B.jpg
 
Att bryta stil kan vara estetiskt tilltalande men då är det specifika valet extremt viktigt. Den kamin som du visar som exempel på en modern kamin känns inte så lyckad då, tycker jag. Om ni ska välja något modernt i ett hus som jag uppfattar som tidstypiskt krävs ett djärvt val, då ska själva kaminen var det som hela rummets inredning kretsar kring. Den på bilden är lite lam i det fallet.

Men det finns väl ganska många kaminer som tillverkas med äldre förlaga?. Det sena artonhundratalet hade ju en rik och utsmyckad stilistisk kärna och influenser från till exempel Storbritannien var vanliga.
Sedan tycker jag att det kan vara en god idé, om man byggnadsvårdar, att försöka tänka på om de som bodde i huset då skulle haft råd eller möjlighet att inreda på ett visst sätt. Men om det är en gård kan man ju tänka sig att det funnits visst utrymme för kanske någon liten extravagant utsvävning vad gäller kaminer, likt Westbo Classic tex. Nu var ju kanske Västerbotten iof ganska kärvt under den här tiden. (I alla fall är det intrycket jag har fått från mina släktingar.)

Det finns ju också möjligheten att välja en kamin inspirerad av någon av alla de årtionden som förflutit sedan huset byggdes.

Inga direkta svar men kanske lite in put i alla fall.
 
Förövrigt är väl byskeugnen inte så tokig?
 
Norge har en tradition av lite pampiga kaminer. Kanske passar stilmässigt? Se ex. här:
https://www.spisochkamin.se/kaminer/antika-kaminer-7554079

Men då blir det till att jaga begagnat.

Från en som också kör en hel del byggnadsvård så är jag nog inte så mycket för att "bryta av" med något mer modernt. En kamin i ett sådant här rum är ofta lite av rummets hjärta. Det blicken hela tiden fastnar på. Då känns det konstigt med något som bryter helt med det övriga. Känns svårt att kombinera om man i övrigt försöker hålla på det traditionella i de flesta detaljer. Men man kan förstås se olika på det.
 
Westbo Victoria 125 är ett alternativ
 
Salen har ingen murstock så en kakelugn är uteslutet, blir stålskorsten.

Tänkte på denna, varför då? Det går väl bra med stålskorsten för en modern kakelugn, visst dyrt men snyggt, vet inte takhöjden i salen men man kan ju alltid bygga på så att kakelugnen går upp i taket och så syns inte skorstenen mer ifrån salen :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för era synpunkter.

Gården är ett gammalt fiskehemmarn som var relativt fattigt, det är ett ganska liten sal på 35m2, huset är lågt och det är låga timrade ladugårdslängor. Royal viking är aldelens för pampig för att platsa, känns mer som en engelsk herrgård i mitt tycke. :) Byskeungnen är det inget fel på alls, det lutar mest åt den, men skulle gärna ha något att jämföra med. Har kollat på äldre kaminer, norska runda gjutgärnskanoner, men effekten är oftast lite lägre på dessa. Och går det att göra nyistallationer med tanke på det nya regelverket kring äldre eldstäder?

Kanske går det att koppla en kakelugn till stålskorsten, men då måste jag göra om grunden i salen, igen, och gjuta ett fundament. :)
 
Ja med de utgångsvärdena håller jag med om att det inte ska vara något allt för pampigt.
https://www.spisochkamin.se/kaminer/klassiska-kaminer/westbo-victoria-125-25348234
Har en medeleffekt i ditt undre spann. Kan kanske vara ett alternativ?
Möjligen är glasrutorna ett för modernt inslag? Det är förvisso trevligt att se elden.
Jag förstår att ni inte vill bygga upp en rörspis eller en kakelugn.

Nej, det är inte tillåtet att sätta in en begagnad kamin om det inte finns tillförlitliga data ifrån den. Viss möjlighet till undantag finns för värdefull kulturmiljö men då ska det i princip vara en byggnad som är skyddad i detaljplan eller byggnadsminne och där det finns dokumentation om en viss eldstad. En av de hälsingegårdar som ingår i världsarvet tex, eller en byggnad på Jamtli.
 
Priset på de äldre norska kaminerna borde väl rasa i och med de nya regelverket? https://www.spisochkamin.se/kaminer/antika-kaminer-7554079 Kanske att regelverken i Norge är annorlunda.

Det är fint att se elden, något som vi värderar högt speciellt när vi inte ser den i varken köksspisen eller kakelugnen. Westbo Victoria är ett atlternativ, men kanske med onödigt mycket glas.

Det blir nog en Byske ändå, den större modellen, tack för att jag fick bolla lite tankar med er.
 
Jag förstår vad ni menar med att det är för mycket glas i Victoria. Känner likadant.
Ja precis Guzzi, Carl funderar vi själva på, och trots det glömde jag bort den :D.

Men Byske är ju en mer genuin kamin.

Om det är så att många begagnade kaminer från Norge har sålts till Sverige kommer vår lagstiftning säkert att göra en del med prisbilden. Vår lagstiftning är en anpassning av en lag som ska komma att gälla i hela EU om utsläpp från kaminer. Norge tillhör ju som bekant inte EU så de har säkert en större frihet att välja att inte reglera det området. Storbritannien kanske kan bli en ny marknad ;) för norska kaminer?
 
  • Gilla
KPL
  • Laddar…
Jag köpte en gammal kamin och har installerat den själv och eldar som vanligt. Ser dock ingen som helst nytta i att kommunen vet om det och har således inte anmält ett dyft.........
 
  • Gilla
Fredrikgla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Om det är så att många begagnade kaminer från Norge har sålts till Sverige kommer vår lagstiftning säkert att göra en del med prisbilden. Vår lagstiftning är en anpassning av en lag som ska komma att gälla i hela EU om utsläpp från kaminer. Norge tillhör ju som bekant inte EU så de har säkert en större frihet att välja att inte reglera det området. Storbritannien kanske kan bli en ny marknad ;) för norska kaminer?

Norge har väl hårdare regler och det är väl det som är skälet till att de sålt sina gamla kaminer till Sverige?
 
Redigerat:
Guzzi Guzzi skrev:
Norge har väl hårdare regler och det är väl det som är skälet till att de sålt sina gamla kaminer till Sverige?
Aha, är det så det är. Det förklarar saken. Ja då är det ju jättetrist. Det är ett resursslöseri kan jag tycka att inte använda det som redan är tillverkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.