K
Det är återfyllning just nu, bara 30cm kvar på toppen sen är det över. :)
Jag har varit i kontakt med fuktkonsulter och Isodräns grundare och båda var samstämmiga med att inte gjuta en ränna eller försöka täta mellan sula och berg.
Rådet var att bila/kila/spräcka bort berg i schaktbotten som kan stoppa vattenflöde bara. Framsidan av huset så står sulan på pelare, minst 70cm långa. under huset är det sprängsten och makadam. Funktionen har tidigare varit att vatten rinner under huset och bortåt och eftersom jag endast har putssläpp på ett par socklar (Inga saltutfällningar eller missfärgningar, så ingen kunde med garanti säga att det är fukt som orsakat detta) efter 65 år tyckte ingen av dom att det var något att bråka om, konceptet verkar fungera och bara att fortsätta med det. Nya dränrören hamnar 100mm längre ner och har faktiskt lite fall.

Fortfarande gäller fuktsäkra metoder invändigt, dvs inget organiskt samt att det skall vara diffusionsöppet.
Jag valde att gå den vägen och håller tummarna för att det håller.
 
Tjenare. Jag la upp bilder i en annan, liknande tråd här på forumet då jag har dylika problem.

Bumpar denna tråden istället då den hade lite mer aktivitet.
Kul med lite uppföljning från era projekt. Intressant läsning.
Jag har nu börjat själv och tänkte göra ett par flugor på smällen. :E

Armeringsjärn vid husgrund med sänkt marknivå och bergborrning för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn vid husgrund med sänkt marknivå och bergborrning för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrat i berg och armerat. Sänker marknivån och således trycket mot huset.
Husgrunden är skärvad som synes på bild.
Gör detta i omgångar då jag inte törs frilägga hela grunden på en gång.
 
Ugglan Ugglan skrev:
Mitt har funkat fint. Inget vatten genom vägg... rännan leder fortfarande bort allt till pumpgropen. Satte en extra pump där för några år sedan som backupsystem. Platon valdes för att det var så ojämn vägg och det funkar ännu. Har valt isodrän nu på andra ställen och funkar också. Kanske jag hade en del tur att det löste sig så bra men det var mycket inspiration och hjälp man fick på forumet. Så man får tacka igen. ☺ viktigast är nog att låta det ta tid och lösa alla specialproblem som dyker upp. Om man fuskar får man göra om....
En fråga på det. Vad sägs om man har helt diffusionsöppet? Dvs Isodrän och allt sånt men själva källarväggens sula/sockel undviker man att lägga asfalt på? Innerväggen silikatfärg och bara murmaterial utan isolering. God ventilation. Ps det är ett garage.
Åsikt?
 
Bumpar tråden då jag står inför några liknande problem som jag hoppas forumet kan hjälpa mig med.

Vi bor i ett gammalt 1920-talshus, vi har egentligen inga stora fuktproblem i källaren men nu vill vi fixa iordning lite där ner och vill då börja i rätt ände, vill inte få in fukt senare liksom.
Har frilagt en del av en långsida som en kortsida på huset. Vi bor på ett berg men det verkar inte som huset står direkt på berget utan mer på grus/sand. Så inga större problem att komma tillräckligt djupt för att lägga dräneringsrör men däremot så finns det ställen där berget inte är tillräckligt bortsprängt och det är tajt mellan hus och vägg. Som jag ser det finns det två vägar framåt.

Bild av en gul 1920-talshusgrund, delvis utgrävd vid sidan och hörnet, med synlig jord, berg och grus för dräneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävningsarbeten vid ett gult hus, berg och jord avtäckt nära husgrund för dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. lägga dräneringsrör på rätt djup och med fall men röret får gå tajtare mot huset på en 3 ställen där berget sticker ut. Det går att ha dubbla isodränskivor på de flesta ställen men på ovan nämnda ställen får det plats endast med en skiva. Det här är ju den enklaste lösningen för mig och det blir potentiellt dåligt på några få ställen.

2. börja spräcka bort bergsbitarna för att få plats med rör och skivor. Klart omständigare för mig samt att jag inte är säker på att jag lyckas spräcka tillräckligt långt ner för röret utan att riskera grunden för huset etc. Men väl där blir kanske dräneringen bättre kontra alternativ 1?

Så vad tycker ni? Hur ska jag göra? Några andra ideer förslag? För tydlighetens skull så kommer jag gräva förbi kortsidan för att kunna släppa vattnet där, har bara inte hunnit så långt...

Tack på förhand!
 
Måste vara en av de mer långlivade trådarna på forumet:) Spännande projekt du har framför dig. Jag skulle nog nöjt mig med en skiva där det är tight. Lite beroende på hur berget lutar bortanför så kanske inte fuktbelastningen blir så stor heller. Spräcka berg är ett h-e och även en risk att du skadar grunden om ett stort block rasar bort. Kanske kan vara en ide också att återfylla med singel ända upp till ytan (istället för med jord) för att minska onödig fuktvandring mot den enda dräneringsskivan.
 
Av vad jag kan se av bilderna så verkar det inte vara några större problem att spräcka bort utstickande delar med kilar.
Om det ger så stora fördelar att det är värt det vet jag dock inte.
Edit: själv hade jag nog åtminstone spräckt bort så mycket att jag fick ned dräneringen på ett bra sätt.
Edit2: och när jag väl var igång med det hade jag nog inte kunnat låta bli att rensa hela vägen upp:sweat:
 
G gromit42x skrev:
Måste vara en av de mer långlivade trådarna på forumet:) Spännande projekt du har framför dig. Jag skulle nog nöjt mig med en skiva där det är tight. Lite beroende på hur berget lutar bortanför så kanske inte fuktbelastningen blir så stor heller. Spräcka berg är ett h-e och även en risk att du skadar grunden om ett stort block rasar bort. Kanske kan vara en ide också att återfylla med singel ända upp till ytan (istället för med jord) för att minska onödig fuktvandring mot den enda dräneringsskivan.

Så mycket kunskap i tråden så ville ta vara på den!

jag är inne på samma spår som du @gromit42x det finns risker med att spräcka och som sagt, vi har inte särskilt stora problem med fukt i källaren så den ”dränering” som finns funkar ganska ok.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Av vad jag kan se av bilderna så verkar det inte vara några större problem att spräcka bort utstickande delar med kilar.
Om det ger så stora fördelar att det är värt det vet jag dock inte.
Edit: själv hade jag nog åtminstone spräckt bort så mycket att jag fick ned dräneringen på ett bra sätt.
Edit2: och när jag väl var igång med det hade jag nog inte kunnat låta bli att rensa hela vägen upp:sweat:
jag har inte kollat till 100% men dräneringen får jag nog ner på en bra nivå men däremot för långt mot väggen. Är det där du skulle spräcka för att ”få ut” röret från väggen?

tack för snabb feedback!
 
I irrepirre skrev:
Bumpar tråden då jag står inför några liknande problem som jag hoppas forumet kan hjälpa mig med.

Vi bor i ett gammalt 1920-talshus, vi har egentligen inga stora fuktproblem i källaren men nu vill vi fixa iordning lite där ner och vill då börja i rätt ände, vill inte få in fukt senare liksom.
Har frilagt en del av en långsida som en kortsida på huset. Vi bor på ett berg men det verkar inte som huset står direkt på berget utan mer på grus/sand. Så inga större problem att komma tillräckligt djupt för att lägga dräneringsrör men däremot så finns det ställen där berget inte är tillräckligt bortsprängt och det är tajt mellan hus och vägg. Som jag ser det finns det två vägar framåt.

[bild] [bild]

1. lägga dräneringsrör på rätt djup och med fall men röret får gå tajtare mot huset på en 3 ställen där berget sticker ut. Det går att ha dubbla isodränskivor på de flesta ställen men på ovan nämnda ställen får det plats endast med en skiva. Det här är ju den enklaste lösningen för mig och det blir potentiellt dåligt på några få ställen.

2. börja spräcka bort bergsbitarna för att få plats med rör och skivor. Klart omständigare för mig samt att jag inte är säker på att jag lyckas spräcka tillräckligt långt ner för röret utan att riskera grunden för huset etc. Men väl där blir kanske dräneringen bättre kontra alternativ 1?

Så vad tycker ni? Hur ska jag göra? Några andra ideer förslag? För tydlighetens skull så kommer jag gräva förbi kortsidan för att kunna släppa vattnet där, har bara inte hunnit så långt...

Tack på förhand!
Alt 1. Så länge vattnet har möjlighet att finna lägre tryck och gå ut i brunn eller annat.
 
I irrepirre skrev:
jag har inte kollat till 100% men dräneringen får jag nog ner på en bra nivå men däremot för långt mot väggen. Är det där du skulle spräcka för att ”få ut” röret från väggen?

tack för snabb feedback!
Det är väl mest nivån man vill åt, att slangen ligger 20cm närmare sulan på vissa ställen ser jag inte som någon större fara.
 
Hej!

Eftersom tråden levt såpass länge tänkte jag att det är dags att bumpa tråden igen. Vi är mitt i samma process med ett hus på berg och sågar/bilar fram rännor. Min tanke är att framförallt kommer ner såpass djupt att vi får dräneringsröret under sulan och sedan fall hela vägen ut. Asfalten på väggarna håller jag på att slipa bort men jag klurar lite på hur vi får till en bra hålkäl.

1. Jag antar att vi får slipa bort all nuvarande asfalt på sulan för att kunna gjuta en ordentlig hålkäl där?
2. Vad använder vi för att gjuta hålkälen? Grovbetong?

Förhoppningsvis släpper kylan snart så vi kan komma igång med de roliga bitarna att återställa och göra fint! Slänger med några bilder på projektet.

Grävd ränna för dränering längs en husgrund med synlig asfalt och verktyg, i ett vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person gräver rännor vid husgrund för dränering, asfalten längs väggarna är delvis bortslipt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgrund med pågående arbeten för dränering och asfaltborttagning längs en ränna i berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd ränna för dräneringsarbeten vid husgrund med berggrund och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin som arbetar med att gräva rännor bredvid husgrund för dräneringsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Får ge en eloge till mycket bra bilder. Ja detta var en fin tråd. Vi har gjort dränering i alla av våra fem hus av lite olika skäl. Ibland med pump. Ofta har ett syfte i sig varit att gräva bort för att precis som ni gjort fotografera och få koll. Därefter handlar det bara om en slags "mekanisk tryckavlastning". Minska trycket mot väggen. Så länge man bygger in hålrum och luft, dvs dräneringsröret och isodrän så ger sig det mesta. Sedan är berg lurigt för det kan bildas olika fåror som gör att vatten strömmar till. Vi har nu liknande som din bild. En dräneringsbrunn (som aldrig fylls) med ett hål lite högre upp för att i nödfall kunna leda ut vattnet i rätt vinkel Om obs Om dräneringen skulle bli så full. Det har blivit en jätteskillnad i källaren och garaget. Murbruket, källarväggen är torr, spricker ej, bildas ej mögel osv. Ta nu inte mitt ord som lag för ingen behärskar egentligen fukt och väta i kombination med termodynamik, diffusion, konvektion, etc, fullt ut i egentligen. Jag tror 80 % är vunnet bara du kör diffusionsöppet sockel vägg och bra med isodrän med rör under/utanför (så långt ner som möjligt men allt bättre än inget). Sen Om det skulle rinna mycket vatten från berget Då är det jobbigt och ha därför en backup som dräneringsbrunn. PS en självklar sak men säger det ändå - ha aldrig regnvatten/dagvatten ens i närhet, Inte ens antydan till att ledas via samma brunn eller nåt. Blir alltid problem. Tack igen för de fina bilderna! Lycka till
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Ja, asfalten behöver bort om betongen ska fästa. Prima ytan du ska gjuta hålkälen på med en cementslurry (blanda vatten och ren cement till filmjölkskonsistens) strax innan ni gjuter.

Det är lättast att använda finbetong till detta.
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Tack för input.

Så fort det blir några plusgrader ger vi oss på att försöka gjuta en hålkäl tänker vi, känns inte som en omöjlighet att få till bra. Så länge det inte spricker och har rätt fall så lär det fungera som tänkt.

RSRC: Varför aldrig dagvatten/regnvatten till samma sandfång som dränvattnet går till? Vi leder vårat från sandfånget ut i skogen då vi inte har någon kommunalt dagvatten draget till oss nämligen. Alternativet är väl att dra rören bredvid varandra utåt, men gör det någon större skillnad? Eller tänker du på risken om det skulle bli stopp och dagvattnet rinner baklänges in i dräneringen? Den enda sidan som redan var dränerad var kopplad till samma sandfång, men vi har möjlighet att justera det i samband med detta jobbet.
 
Hej. Jag förstår. Tänk bara på alla scenarier. Tex om det regnar massor så kan du ge dig att länspump blir trasig (alltså om du har sån där avloppspump). Eller du får stopp i gatan och avlopp eller dagvatten rinner baklänges. Jag är medveten om att jag är präglad av tidigare misslyckanden och det finns många som får till det där perfekt. Jag har hängslen och livrem när det gäller dagvatten och dränering och hålla isär dessa. Tex inte leda ner stuprör i dräneringsbrunnen. Isåfall bara igenom med helt stängda passager. Det var bara så jag menade. Tänk ”worst case” så blir allt bra :)
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.