J Joakim Toll Åberg skrev:
Mer gnäll. Ni har hört den ena sidan av saken endast här, och som vanligt ”målas fan på väggen”. Dra av hälften så hamnar ni nog närmare sanningen. Skulle absolut inte förvåna mig om det faktiskt fanns golvvärme i det befintliga badrummet när allt kommer omkring.
genom sig själv känner man andra eller hur.
 
  • Haha
  • Gilla
-PC- och 3 till
  • Laddar…
A Annase skrev:
Företaget fick i uppdrag att åtgärda och återställa mitt badrum efter en vattenskada. Vid besiktningen upptäckte jag flera otrevliga överraskningar. Golvslingan var en överraskning och som jag har blivit fakturerad för pga åldersbidrag. Har under min tid som jag bott i lägenheten 10+ år) aldrig haft någon dosa på väggen eller varmt golv så nej, mig veterligen har jag inte haft någon golvvärme. Vet inte hur det kommer sig att de installerade detta.
Hur kan Du bli fakturerad av hantverkaren "pga åldersavdrag"??? Åldersavdrag är något som försäkringsbolaget gör i samband med ersättning för och reparation av uppkommen skada.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
M Micc skrev:
Hur kan Du bli fakturerad av hantverkaren "pga åldersavdrag"??? Åldersavdrag är något som försäkringsbolaget gör i samband med ersättning för och reparation av uppkommen skada.
Som betalas till hantverkaren eller försäkringsbolag beroende på set-up.
 
A
Tack för alla svar! Ett ämne som verkar beröra många. :) Ska se vad juridiken säger och ta det därifrån. Over and out
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
J Joakim Toll Åberg skrev:
Mer gnäll. Ni har hört den ena sidan av saken endast här, och som vanligt ”målas fan på väggen”. Dra av hälften så hamnar ni nog närmare sanningen. Skulle absolut inte förvåna mig om det faktiskt fanns golvvärme i det befintliga badrummet när allt kommer omkring.
Det rimliga på ett forum som detta är att förhålla sig till den information som finns, inte att gissa eller göra lösa antaganden och argumentera utifrån det. Det lär man sig efter ett tag.
 
  • Gilla
zapy och 4 till
  • Laddar…
Fattar jag rätt när jag läser att det fanns golvärme innan fast den inte var inkopplad? i så fall kan det ju ha blivit något missförstånd någonstans..
Men givetvis så betalar man för det man beställt och inget annat.. Annars öppnar man ju upp för firmor som hela tiden vill lägga på lite extra och sedan ta betalt för det utan att det är beställt!
 
windestal
A Annase skrev:
Tack för alla svar! Ett ämne som verkar beröra många. :) Ska se vad juridiken säger och ta det därifrån. Over and out
Återkoppla gärna med vad du får för svar från försäkringsbolaget/hantverkare/jurist/vem som nu blir inblandad.
 
Hej Annase, har du betalat något ? Du kan betala det som du anser ligger på dig, åldersavdrag eller annat som ligger dig till last, på fakturan eller tillkommande fakturas belopp tillsammans ska det stå tillkommande arbete och materiel, då drar du av för värmekabel/arbete dito och betalar ostridigt belopp, detta gör att företaget inte kan gå till inkasso eller fogden, sen hur det blir med resten är en sak för företaget.att diskutera med dig och försäkringsbolag contra BRF:n
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Tänkte flika in det som dök upp med brf.
Styrelsen kan ställa massa krav. Men det
Är inte många som passerar lagen. Tyvärr.

Sen till frågeställningen...
Jag tolkar det som att det fanns golvvärme från början. Dock verkar den inte fungera.
Att hantverkaren monterar ny känns inte
Helt fel i tanken. Dock är det inte så enkelt som hantverkaren tror att han bara kan fakturera beloppet och hänvisa till ålders avdrag. Om det är ts som är beställaren och fb står helt utanför så blir ännu jobbigare för hantverkaren att få betalt eftersom ingen beställning finns..
 
Skumpe
J Joakim Toll Åberg skrev:
Förvånad att människor blir hantverkare överhuvudtaget när man ser många svar här. Maken till gnällspikar och rättshaverister har man sällan skådat..

Golvvärme i badrummet är ju givet att man har, dessutom höjer det värdet på ditt badrum vid eventuell försäljning. Att renovera ett badrum utan att lägga in golvvärme är hål i huvudet och en normal konsument skulle bett om detta oavsett. Men om du ska bråka om några få tusenlappar när du fått ett nytt badrum på försäkringen så gör det. Det kommer vara en mycket låg timpenning i slutändan för dig.

En normalt funtad person skulle erbjuda sig att täcka nettokostnaden för materialet om man tvunget skulle tjafsa om det. Det är en lösning som byggfirman säkert skulle godta.
Den verkliga materialkostnaden eller vad firman påstår är materialkostnaden? Hade aldrig i livet erbjudit en sådan lösning.
 
Det här låter helt absurt. Försäkringsbolag brukar besluta om ett belopp efter åldersavdrag. En besiktning måste ha gjorts innan, där bör det framgå om det finns värmeslinga eller inte. Om hantverkaren gjort fel, kan han ju försöka få ersättning från försäkringsbolaget, men att han skulle få komma in och ”ogöra” det han gjort är ju bara löjeväckande. Det är bara att säga nej och anmäla honom för hemfridsbrott om han försöker.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Om man fokuserar på frågeställningen kan de såklart inte ta bort en ingjuten golvvärme, det är helt absurt och behöver inte diskuteras. Men om de vill riva hela badrummet för att göra detta och sedan bygga upp det igen utan golvvärme är det ju ett alternativ de kan föreslå. Det kommer knappast ske på försäkringsbolagets bekostnad. Dessutom - är det inte mot försäkringsbolaget du har ett avtal?

Alla andra uppenbara frågor har redan besvarats - givetvis kan de inte mot din vilja komma in i ditt hus. På sin höjd kan du återlämna termostaten i ett lite löjligt teoretiskt resonemang. Att de skulle knacka på din dörr är ju bara att skratta åt - det skulle ju vara ett relativt stort projekt att bila upp ditt badrumsgolv för att extrahera golvvärmen, och sen då? Kommer givetvis inte ske. Sitt lugnt i båten och låt ditt försäkringsbolag reda ut detta, de är ju de som kommer betala för det i slutänden (minus åldersavdraget). Det enda teoretiskt intressanta som skulle kunna ske är att firman bara lägger på kostnaden på fakturan till försäkringsbolaget, kanske utan att specificera den direkt. Då kommer du ju få betala den delvis genom att försäkringsbolaget (eller firman?) bara fakturerar dig x % av den kostnaden i åldersavdrag. Då skulle det ju vara smartare (ur deras perspektiv) om de inte nämnde detta alls, utan bara bakade in kostnaden.
 
  • Gilla
CBJ
  • Laddar…
Men kan folk läsa ALLA inlägg innan ni spårar ur totalt.

Det framkom längre ner att TS helt glömde att nämna den detaljen att det fanns golvvärme redan från början men att TS inte sett någon dosa för denna eller att den någonsin varit igång och h*n inte då visste om att den fanns.

Så om företaget som gjort renoveringen fick uppdraget att återställa så är det ju solklart att man återställer golvvärmen som REDAN fanns på plats. Sen om det ska betalas eller ej får väl en jurist ta tag i då det förmodligen blir problem om att TS inte "visste" om att den fanns från början.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Jag kanske är blind, men jag tycker mig ha läst allt och då särskilt extra det Annase har skrivit men jag kan inte hitta vart det framkommit att det funnits golvvärme tidigare. Det närmsta jag hittat är:
”Har under min tid som jag bott i lägenheten 10+ år) aldrig haft någon dosa på väggen eller varmt golv så nej, mig veterligen har jag inte haft någon golvvärme.”
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
RompisKompis RompisKompis skrev:
Jag kanske är blind, men jag tycker mig ha läst allt och då särskilt extra det Annase har skrivit men jag kan inte hitta vart det framkommit att det funnits golvvärme tidigare. Det närmsta jag hittat är:
”Har under min tid som jag bott i lägenheten 10+ år) aldrig haft någon dosa på väggen eller varmt golv så nej, mig veterligen har jag inte haft någon golvvärme.”
Samman här!

Grillen har fått griller i skallen!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.